• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

F

F.d. 25023

Guest
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Visst kan jag förstå att det fungerar bättre på vissa orter, även om jag inte märkt någon annan skillnad än prisnivån här hemma. Men jag funderar ändå på hur mycket av myndighetsutövning som lämpar sig att släppa till privata aktörer. Körkort, vapenlicensärenden, utfärdande av pass, skatteindrivning??
Måhända jag är blåögd som föreställler mig att risken för korruption var mindre i det gamla systemet?

aake

Korruptionen är nog lika/mer utbrett i statliga och kommunala bolag som i de privata. Skulle myndigheterna ha ärligare folk anställda? Kolla situationen i sydligare länder, eller Motala några år sedan eller Göteborg, det är korruptionen som smörjet myndigheterna!

Jyrki
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Om man bor i Västra Härjedalen och har en bil över 3,5t då är avståndet
till besiktningen 15-20 mil.

Tommy R

Alla vi gör ju våra val. Och de valen har alltid sina konsekvenser. Vill man bo nära naturen och ödemarken, har man långt.. Men man har det vackert med fiske och skog och jakt osv.

Men valet är alltid ens eget!

Jyrki
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Visst kan jag förstå att det fungerar bättre på vissa orter, även om jag inte märkt någon annan skillnad än prisnivån här hemma. Men jag funderar ändå på hur mycket av myndighetsutövning som lämpar sig att släppa till privata aktörer. Körkort, vapenlicensärenden, utfärdande av pass, skatteindrivning??
Måhända jag är blåögd som föreställler mig att risken för korruption var mindre i det gamla systemet?

aake

Jag är inte säker på att du har rätt när det gäller risk för korruption. I ett monopolsystem har den enskilde tjänstemannen mycket mera "makt" än i ett konkurrensutsatt system. Det gamla sovjet var knappast fritt från korruption.
Men jag förstår hur du du tänker - man kan troligen locka fler kunder om man får ett rykte om sig att vara "slapp" vid besiktningar.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Alla vi gör ju våra val. Och de valen har alltid sina konsekvenser. Vill man bo nära naturen och ödemarken, har man långt.. Men man har det vackert med fiske och skog och jakt osv.

Men valet är alltid ens eget!

Jyrki

Vi gör ju alla våra val, herre gud vad skall man svara på det.

Tommy R
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Det gnälls ju hela tiden här på siten att något kostar mer när bilen är tung eller att det inte finns bilprovningar nära eller att registreringsvikten räcker inte till eller att det är långt... Ja på allt. På saker man har kunnat påverka genom aktiva val.

Om man har valt (vilket man har alltid gjort), skall man nog inte gnälla så mycket.

Jyrki
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Det gnälls ju hela tiden här på siten att något kostar mer när bilen är tung eller att det inte finns bilprovningar nära eller att registreringsvikten räcker inte till eller att det är långt... Ja på allt. På saker man har kunnat påverka genom aktiva val.

Om man har valt (vilket man har alltid gjort), skall man nog inte gnälla så mycket.

Jyrki

Jag ber om ursäkt att jag gjorde misstag och tog upp ämnet här på detta forum. Det kommer inte att upprepas.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Jag ber om ursäkt att jag gjorde misstag och tog upp ämnet här på detta forum. Det kommer inte att upprepas.

Jag tror Jyrki fick taggtråd till middag idag, efter de påhoppen.
Tagga ner påhoppen, d!e skapar ingen trevnad i klubben. Alla kan inte bo i Stockholm, "hela Sverige ska leva".
Bengt
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Jag kan väl tycka att det är ok och ta 5-6-700 kr för en bes kontroll.OM dom hade gjort vad dom skulle .Att kolla upp bilen .
Det som tar längst tid vid en bes är betalnings processen .
Dom är totalt inkompetenta och skulle ha näringsförbud livet ut
Lägg ner skiten
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Jag kan väl tycka att det är ok och ta 5-6-700 kr för en bes kontroll.OM dom hade gjort vad dom skulle .Att kolla upp bilen .
Det som tar längst tid vid en bes är betalnings processen .
Dom är totalt inkompetenta och skulle ha näringsförbud livet ut
Lägg ner skiten

Nu tar du i.
Här hemma kollas varje gång bromsar, framvagn och hjullager, liksom avgasvärden och belysning på ett raskt och kompetent vis och naturligtvis bilens identitet. Särskilt mycket mer finns nog inte att gräva ner sig i när det gäller en bil med ett par tusen körda mil.
Jag är övertygad om att ett antal trafikfarliga bilar hålls borta från vägarna med systemet och bevisbördan torde ligga på dig om du vill hävda annat.

aake
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Håller med dig. Höjningen från 530 kr till 800 kr kom 1/10 utan förvarning. De anställda fick reda på det samma dag som höjningen kom. Här behövs mer konkurenns. Besiktningen av vår husbil tog inte mer än 15-20 min. De hinner alltså med minst tre husbilar över 3,5 ton per timme. Hyfsad timpeng - ungefär som hos tandläkaren.

:swoon:
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Ska man då ha en annan deb för nyare bilar för det sällan är fel på dom ? En bil över 3,5 ton kör dom inte upp på lyften och skakar framvagnen . Dom sätter sig på sin platta röv och lyser med en ficklampa .bara ett ex. Det är ingen kontroll.

Jag måste tillägga så ni inte missförstår mig .Jag har inget emot bes ,jag tycker bar att man inte får vad man blir tvingad att betala för .
Jag tycker att alla punkter ska kollas oavsett vad .
På ett proffsigt och riktigt sätt.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Opus i Säffle gjør hver gang en grundig kontrolljobb på min 6 tonner, samme var det mens stedet hette bilprovningen.
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

ja det går att besiktiga där men dom tar 870:- för husbil över 3,5 ton
 

gertolof

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2024
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Bokade tid för besiktning av våran husbil, som väger över 3500kg den 21/8 -14 för besiktning den 6/10 -14 för ett pris av 530:-. Lyckades ej ansluta till direktbetalning. Men det framgick även att man kunde betala vid besiktnings tillfället.
Kommer till besiktningen den 6/10 -14 och vid betalningen vill de ha 800:- för besiktningen.
Kontaktar Svensk bilprovning och påpekar att det pris som gällde vid bokningen skall gälla men fick inget gehör för detta då det hade gällt om jag lyckats komma in på Internet och betalat det lägre priset. Påpekade särskilt att det skulle framgått vid beställningen att priset skulle höjas den 1/10 -14. Vilket då hade gjort att vi tagit en tidigare besiktnings datum till det lägre priset. De sade att de meddelar företagare om kommande prishöjning men att de slutat med detta till privatpersoner, vilket de tydligen gjort tidigare.
 
L

Lotta och Jan

Guest
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Vitsen med flera aktörer på marknaden är ju just att man skall få valfrihet och i slutändan bättre produkt till billigare pris. Det gäller att jämföra. Jag själv reste 4 mil extra för ett bättre pris på besiktningen. Det är väl ingen som tror att vi skulle ha billigare livsmedel om bara konsum funnits.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Vitsen med flera aktörer på marknaden är ju just att man skall få valfrihet och i slutändan bättre produkt till billigare pris. Det gäller att jämföra. Jag själv reste 4 mil extra för ett bättre pris på besiktningen. Det är väl ingen som tror att vi skulle ha billigare livsmedel om bara konsum funnits.

Jovisst finns alternativ, i Strömsund erbjuder AB Sv. Bilprovning besiktning för 550:-, om jag minns rätt, jämfört med runt 850:- hos Opus i Östersund. Men det lönar sig naturligtvis inte att köra 24 mil extra för att tjäna några hundralappar.

aake
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Jag kan väl tycka att det är ok och ta 5-6-700 kr för en bes kontroll.OM dom hade gjort vad dom skulle .Att kolla upp bilen .
Det som tar längst tid vid en bes är betalnings processen .
Dom är totalt inkompetenta och skulle ha näringsförbud livet ut
Lägg ner skiten
Ja du Vippen, när jag läst en del av inläggen ovan inkl ditt, så förstår jag att problemen som jag upplevde våren 2014 inte har minskat! Din dom verkar väldigt hård men saknar definitivt inte grund!

För min del (bor i Kungsbacka) ville jag förbereda lite tankar inför kommande vårbesiktning 2015;
¤ 2014 besiktigade jag HB'n vid "Bilbesiktning" i Torslanda/Gbg kostnad 530:- nu ska de där ha 800:- för "samma" arbete (tillkommer för mig trängselavgift x 2 för att ta mig dit). De ska ha en eloge för att de skriver ut gällande priser på nätet vilket de är ganska ensamma om då det gäller HB >3,5 ton)!
¤ Eftersom jag bor i Kba så kollade jag via tfn Dekras motsvarande pris för HB >3,5 ton, förra året tog de 860:- nu skulle de ha 850:-(?!) så nu kör jag självklart dit, slipper då trängselavgift och 2 mils extra körning x 2!
Varför de inte liksom Bilbesiktning, kan redovisa sina priser på nätet kan jag varken förstå eller acceptera! Hur kan detta "sammelsurium" kring nuvarande besiktningsverksamhet kallas konkurrens - inte alls bra för oss kunder!!!!
¤ Det har dessutom blivet mer komplicerat och tar mer tid att besiktiga ... sina fordon än tidigare!

Under tfn samtalet med en kundtjänstdam ställde jag, frågor som jag behövde få svar på t.ex;
¤ Kan deras KBA stn ta in min HB >3,5 ton och <3m hög? Svar; de kan bara ta in fordon lägre än 3,9m så det går då inte med denna bil på 3m (ska man skratta eller gråta?), till slut kom vi överens om att min bil borde gå in med 90cm marginal!!!
¤ Besiktningspris 850:-, konstaterade att detta är lägre än då jag kollade för våren 2014 (då 860:). Pga detta så dubbelkollade jag priset men hon vidhöll att hon nu gett mig ett korrekt pris (=850:), f-n trot!
¤ Kollade även aktuell besiktningskostnad för personbilen (375:) resp ett lätt bromsat p-bilssläp <700Kg (395:). Dessa priser innebär att det i stort sett kostar lika mycket att besikta enklast tänkbara p-släp än en betydligt mer komplicerad personbil - kontakt med verkligheten saknas uppenbart i detta "företag"!

Mot min bakgrund/test så är jag böjd att instämma i Vippens bedömning;
¤ Tycker tom att han tagit till i underkant betr den totala kompetensen i besiktningskedjan inkl alla tankar/ambitioner/resultat betr prissänkande konkurrens av privatiseringen ...
¤ Alla olika besiktningsföretag utför ju helt identiska jobb ... !
¤ Det tidigare ineffektiva(?) monopolet var uppenbart bättre fungerande och även billigare/tillgängliga för oss "kunder" - skämmigt inkompetent" från början till slut, besiktningsverksamheten verkar handla om en "skyddad verksamhet"!

Fö ... , vad ska man tro när man läser om 3 besiktningar som utförts i Uddevalla och Trollhättan - hur nöjd och säker ska man vara(?) efter sådana bedömningar, se artikel; http://www.di.se/artiklar/2014/4/9/bil-godkand-och-underkand-samma-dag/
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Jovisst finns alternativ, i Strömsund erbjuder AB Sv. Bilprovning besiktning för 550:-, om jag minns rätt, jämfört med runt 850:- hos Opus i Östersund. Men det lönar sig naturligtvis inte att köra 24 mil extra för att tjäna några hundralappar.

aake

Avstånden jag skrev om för boende i västra Härjedalen var enkel resa.

Tommy R
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Ska man då ha en annan deb för nyare bilar för det sällan är fel på dom ? En bil över 3,5 ton kör dom inte upp på lyften och skakar framvagnen . Dom sätter sig på sin platta röv och lyser med en ficklampa .bara ett ex. Det är ingen kontroll.

Jag måste tillägga så ni inte missförstår mig .Jag har inget emot bes ,jag tycker bar att man inte får vad man blir tvingad att betala för .
Jag tycker att alla punkter ska kollas oavsett vad .
På ett proffsigt och riktigt sätt.



När jag besiktade vår husbil på 4,5 ton den 31/10 i Växjö så kollades denna lika noga som när jag kommer med personbilen. De kollar framvagnen på samma sätt och även bromsar och övrigt. Var har du varit och besiktat ? Självklart ska allting kollas noga på alla bilar - stor som liten- gammal som ny.

Per
 
Toppen