• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Det ser ut som att Bilprovningen utövar ockerpriser för att besikta husbilar över 3,5 ton. Det saknas tydligen tillräcklig konkurrens för besiktning av denna fordonskategori.
I mars 2014 betalade jag 530 kronor och när jag nu bokade för besiktning i mars 2015 så tar dom 800 kronor. Vart är vi på väg, är detta resultatet av avreglering så har det helt spårat ur. Nu är jag mycket gramse=(besviken och arg)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Det ser ut som att Bilprovningen utövar ockerpriser för att besikta husbilar över 3,5 ton. Det saknas tydligen tillräcklig konkurrens för besiktning av denna fordonskategori.
I mars 2014 betalade jag 530 kronor och när jag nu bokade för besiktning i mars 2015 så tar dom 800 kronor. Vart är vi på väg, är detta resultatet av avreglering så har det helt spårat ur. Nu är jag mycket gramse=(besviken och arg)

Instämmer till fullo. Det är inte klokt att man skall vara skyldig enligt gällande lagar att uppsöka någon av dessa utsugare.

Har noterat timpriser på 6.000:-.
:(
 
J

Jarn

Guest
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

De har nu anpassat sina priser så de är i princip lika med de övriga aktörerna t.ex. Besikta.
Synd, då är det ingen riktig konkurrens längre när alla håller samma prisnivå.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

De har nu anpassat sina priser så de är i princip lika med de övriga aktörerna t.ex. Besikta.
Synd, då är det ingen riktig konkurrens längre när alla håller samma prisnivå.

Är det möjligt att besikta husbilar över 3,5 ton hos Besikta? Enligt deras hemsida så kan man bara besikta husbilar upp till 3,5 ton. Har dom fått ny ackreditering?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Undrar om det finns någon som trodde att det skulle bli billigare med privatisering o konkurrens. Vilket liv det hade blivit om besiktningspriserna hade
Exploderat på samma sätt för 5 år sedan, då hade åtminstone större delen hamnat i statens fickor o inte i skatteparadis.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Är det möjligt att besikta husbilar över 3,5 ton hos Besikta? Enligt deras hemsida så kan man bara besikta husbilar upp till 3,5 ton. Har dom fått ny ackreditering?
Den Besikta station som ligger en liten bit från min bostad har varit godkänd för tunga fordon hela tiden sedan de hette Bilprovningen.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Den Besikta station som ligger en liten bit från min bostad har varit godkänd för tunga fordon hela tiden sedan de hette Bilprovningen.

Samma här, den Besikta som ligger nära mitt hem som också är f d Bilprovningen har enligt hemsidan "Kontrollbesiktning för alla fordon"
Dock är det tidsbokning som gäller för lastbilshallen, drop-in-besiktning och obokad efterkontroll är begränsad till 2590 kg.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Samma här, den Besikta som ligger nära mitt hem som också är f d Bilprovningen har enligt hemsidan "Kontrollbesiktning för alla fordon"
Dock är det tidsbokning som gäller för lastbilshallen, drop-in-besiktning och obokad efterkontroll är begränsad till 2590 kg.

Finns det någon information hur mycket Besikta vill ha betalt för att besikta husbil över 3,5 ton nästa år 2015? Om dom har begränsning till 2590 kg så är det inte aktuellt i mitt fall, eftersom min bil är 2990 kg.
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Ja det är väl ett resultat av den fria konkurrensen...de privata tar täten och "våra" egna följer efter.

1.000.- med gaskontroll för en kvarts arbete...+360.- om man måste tillbaka, det är väl rätt magstarkt!

Bilprovningen - Priser [NS4 version]
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Finns det någon information hur mycket Besikta vill ha betalt för att besikta husbil över 3,5 ton nästa år 2015? Om dom har begränsning till 2590 kg så är det inte aktuellt i mitt fall, eftersom min bil är 2990 kg.

Viktbegränsningen i Ängelholm gäller bara för obokade spontanbesök, bokar du tid finns ingen viktbegränsning. Vi besiktigar våra husbilar där.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Viktbegränsningen i Ängelholm gäller bara för obokade spontanbesök, bokar du tid finns ingen viktbegränsning. Vi besiktigar våra husbilar där.

Bra information, tack, men finns det någon prisuppgift hur mycket dom kommer att ta betalt för en husbil över 3,5 ton nästa år 2015?????
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Skyll inte på bolagen som ser en affärsmöjlighet utan på politikerna som vi själva har hjälpt till sina maktpositioner.:rolleyes:

Skall vi ha tillbaka den enväldiga Bilprovningen? Men den servicen vi fick, när det nu passade dem? Inte var de kundvänliga heller.. Det behövde de inte!

Tidbokningen var nästan som att gå med hatten nere, om man nu hittade de någonstans.

I dag finns det många, du kan välja, byta till en annan om du har problem med någon. Och det finns många att välja boka på nätet, tid finns det att få när man vill.

Känns nästan som de ryssarna som saknar kommunismen, de kommer inte ihåg någon mer hur det var. Som tur är så är de få.

Jämför även med apoteken, nu finns de även på nätet, överallt i städerna och du kan gå in i apoteken t.o.m. I Motala vid varuhuset ända till 22.00. Och kan köpa lite Aspirin vid macken...

Hälsning. Jyrki
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Det här luktar kartellbildning!!!
Ingen konkurrerade prissättning överhuvudtaget.

Framför allt är det så oroligt fräckt att ha denna prisbild
på en obligatorisk besiktning.

Extra j-ligt känns det att behöva besiktiga en bil som
är av årsmodell 2013, Detta enbart för att bilen har en totalvikt
på 4250 kg, utan att någon enda modifiering har skett.
Alltså samma bil som är på 3500 kg.

Jag kan köpa att man kräver en besiktning om något har ändrats
på bilen för att väga upp den.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

3,5 tonnare blir ju billigare på mycket annat också, varför inte här? Det behövs nog andra doningar för tunga bilar, vilkas kontroll kanske tar med tid och kräver mer ansvar!

Jyrki
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Bra information, tack, men finns det någon prisuppgift hur mycket dom kommer att ta betalt för en husbil över 3,5 ton nästa år 2015?????

Jag har nu hittat uppgift att det kommer att kosta 790 kronor att besikta hos ett företag som heter OPUS. För mig som bor i Floda utanför Göteborg innebär det att jag måste åka till Ulricehamn som är den närmaste stationen som OPUS har.
Den våldsamma prishöjningen från 530 kronor år 2014 till 800 kronor 2015 som Bilprovningen har gjort, beror väl på att dom skall ha förhållandevis samma prisbild som övriga aktörer.
Jag tycker trots detta att det är sjukt att från ett år till nästa göra ett prispåslag med drygt 50%. Tänk om våra pesioner och löner kunde följa den utvecklingen....... det skulle se ut!
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

men det skiljer ju bara tio kronor kostar väl mer att åka till ullrisehamn
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

3,5 tonnare blir ju billigare på mycket annat också, varför inte här? Det behövs nog andra doningar för tunga bilar, vilkas kontroll kanske tar med tid och kräver mer ansvar!

Jyrki

Det är samma hall som för en 3,5-tonnare som används.
I alla fall där jag har varit (på 2 olika anläggningar).

Det är samma kontroll av fordonet.
Jag var med när vi hade en 3,5 tonsbil, och våran 4,25 tonsbil.

Dessutom kommenterade personalen:
-att detta var dagens mest onödiga besiktning på en ett år gammal bil,
som gått 580 mil.

Gick naturligtvis igenom med ett "rent protokoll".
 
Toppen