• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

F

F.d. 25023

Guest
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Tung bil = dyrare. Gäller även mycket annat än bara besiktning. Det blir som man vill ha det!


Jyrki
 

Lisa & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
343
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
3151
Medlemskap
2024
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Dekra Karlstad, besiktning i tisdags, tung husbil 3800 kg 240:-
Det kostar vanligtvis 480:.- Dom har öppnat en ny station
i Mariestad så är det halva priset, men eftersom dom inte kan besiktiga
bilar över 2,7 m i Mariestad så fick det bli Karlstad.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Dekra Karlstad, besiktning i tisdags, tung husbil 3800 kg 240:-
Det kostar vanligtvis 480:.- Dom har öppnat en ny station
i Mariestad så är det halva priset, men eftersom dom inte kan besiktiga
bilar över 2,7 m i Mariestad så fick det bli Karlstad.

Tack för den informationen!
Ligger deras normalpris kvar nästa år så lär vi ta en tur till Karlstad i april.
Opus i Mariestad tog 790 kr
Bengt
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Tur man bor i Ystad:mcride: där tar YBB (Ystad Bilbesiktning) 500kr oavsett storlek på HB:n
E det Sveriges husbilsvänligaste kommun så är det:twitcy:

Kommer utan att tveka ta en tur till den mysiga staden Ystad (Ystads Bilbesiktning) när det blir dags att besikta bilen i vår.
Så skönt att inte alla gått med i "kartellen".
 

Bo Blomdahl

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
7301
Medlemskap
2024
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Du har rätt, jag hittade en annan sida där tunga bilar också var med

Bo B
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Skall vi ha tillbaka den enväldiga Bilprovningen? Men den servicen vi fick, när det nu passade dem? Inte var de kundvänliga heller.. Det behövde de inte!

Tidbokningen var nästan som att gå med hatten nere, om man nu hittade de någonstans.

I dag finns det många, du kan välja, byta till en annan om du har problem med någon. Och det finns många att välja boka på nätet, tid finns det att få när man vill.

Känns nästan som de ryssarna som saknar kommunismen, de kommer inte ihåg någon mer hur det var. Som tur är så är de få.

Jämför även med apoteken, nu finns de även på nätet, överallt i städerna och du kan gå in i apoteken t.o.m. I Motala vid varuhuset ända till 22.00. Och kan köpa lite Aspirin vid macken...

Hälsning. Jyrki


Jag har haft bil sedan 1964....och ALDRIG någonsin haft problem med den då fungerande besiktningen när den nu tillkom... och att tolka dina jämförelser som nåt kommunistiskt historisk...nja det är väl lite missuppfattat? Jämför med apoteken... eller jämför med våra kära elbolag inte minst Vattenfall som sålde ut allt vad du ägde i det bolaget... jaja jag vet att detta är lite eller mycket offtopic... men Jyrki började.... så förlåt... men jag är INTE kommunist! :spinny::spinny::spinny:men vissa saker var bra även förr i tiden.... eller?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Ekstremvarianten av besiktning er den i Norge hvor ALLE godkjente bilverkstader også driver med beiktning og alle setter sine egne priser. Det er nesten umulig å finne billigste :D. Bilverkstadene er delt i 3 klasser: biler under 3500 kg, biler under 7500 kg og tungbiler.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Skall vi ha tillbaka den enväldiga Bilprovningen? Men den servicen vi fick, när det nu passade dem? Inte var de kundvänliga heller.. Det behövde de inte!

Tidbokningen var nästan som att gå med hatten nere, om man nu hittade de någonstans.

I dag finns det många, du kan välja, byta till en annan om du har problem med någon. Och det finns många att välja boka på nätet, tid finns det att få när man vill.

Känns nästan som de ryssarna som saknar kommunismen, de kommer inte ihåg någon mer hur det var. Som tur är så är de få.

Jämför även med apoteken, nu finns de även på nätet, överallt i städerna och du kan gå in i apoteken t.o.m. I Motala vid varuhuset ända till 22.00. Och kan köpa lite Aspirin vid macken...

Hälsning. Jyrki


Du har så rätt så. Det finns tre apotek här i ett köpcentrum, men tyvärr är det glest mellan apoteken på landsbygden.:mad:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Den enda skillnaden här hemma är att Bilprovningen i Östersund bytt namn till Opus och blivit betydligt dyrare, inte särskilt vare sig revolutionärt eller kontrarevolutionärt i mina ögon. Men Jyrki kanske kan förklara?

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Vad gäller apoteken så var väl meningen med dem att medborgarna skulle kunna hämta sina mediciner där. Nuförtiden tycks meningen med apoteken vara att berika ägarna så mycket som möjligt. De gamla hedervärda apoteken har förvandlats till någon sorts Mammons tempel där utbudet har förändrats i grunden. Ett "strålande" exempel på detta är alla fåniga skönhetsmedel men något som är mycket värre är deras bantningsprodukter med ofantligt sockerinnehåll. Apoteksägarna skäms inte för att bedraga folk medvetet idag, alltså!

Idag står det folk utanför affärer och bensinmackar och gör reklam för "sina" apotek! En service för folket har förvandlats till kommers där inslaget av riskkapital är framträdande. Apotekaren var tidigare en person med stor yrkeskunskap. Hans roll har idag övertagits av simpla krämare.

Ur led är tiden! Finns det medicin mot sådant! Absolut, men inte på apoteken!

Jappe
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.710
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Säga vad man vill om priserna men nu kan man åtminstone få en tid i rimlig tid samt att den gamla besiktningen har blivit betydligt mer ödmjuka i sin attityd.

Tidigare hade vi här oftast väntetider på 6 veckor eller mer (på vårarna ändå värre) och nu får man en tid oftast inom 2-3 dagar så jag är nöjd med avregleringen.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

På en mindre ort som Lidköping fick man tidigare oftast ta ledigt från jobbet för att kunna besiktiga inom några veckor.
De senaste två åren efter avregleringen har jag kunnat besiktiga på Lördagar.

Så för mig är avregleringen positiv och lönsam trots högre pris och om det nu är så lönsamt med besiktning så kommer det fler aktörer och priset kommer då att justeras.
Om det inte kommer fler aktörer så var ju den tidigare billigare besiktningen subventionerad av något annat.

Att vi med bilar över 3,5 ton får betala mer är ju att gränsen går där just nu och någonstans ska ju gränsen gå.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Visst kan jag förstå att det fungerar bättre på vissa orter, även om jag inte märkt någon annan skillnad än prisnivån här hemma. Men jag funderar ändå på hur mycket av myndighetsutövning som lämpar sig att släppa till privata aktörer. Körkort, vapenlicensärenden, utfärdande av pass, skatteindrivning??
Måhända jag är blåögd som föreställler mig att risken för korruption var mindre i det gamla systemet?

aake
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

Om man bor i Västra Härjedalen och har en bil över 3,5t då är avståndet
till besiktningen 15-20 mil.

Tommy R
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Bilprovningen ockrar på husbilar över 3,5 ton

men det skiljer ju bara tio kronor kostar väl mer att åka till ullrisehamn

Det är inte det som är problemet som jag hänger upp mig på, utan istället att Bilprovningen höjer priset mer än 50% bara för att andra aktörer har högre priser. Det borde ju vara det omvända, att andra aktörer skulle konkurrera med Bilprovningen.
 
Toppen