• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilen startar inte!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Min gamla Pöschott som troget har kört runt mig i Europa i åratal har hastigt insjuknat! Hon (?) vägrar att starta. Eftersom hon har tvingats till en vintervistelse i det kalla Sverigelandet på grund av min hastigt påkomna hälsa (allting är relativt) så fick hon inte komma ner till Spanien denna vinter. Resultatet blev någon sorts hosta med grå rök och annat elände. I morse gav hon upp andan helt och jag funderade på att ringa Falcks för att bärga henne till hennes favoritverkstad. Därvid befanns att verkstaden hade fått helt nya ägare och annat otyg så jag beslöt att avvakta för att kunna hjälpa den gamla damen på bästa sätt. Budskapet om hennes ohälsa spreds på bygden och plötsligt inkom ett svar via Orusttelegrafen: "Knacka på bränslepumpen! Stängde du möjligen av henne för snabbt efter en omgång!" "Ja, jäddrarna, det gjorde jag visst".

"Knacka på bränslepumpen"! Låter det bekant för någon här? Det ska visst finnas någon sorts ventil i eller vid den som man inte får hantera hur som helst!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bilen startar inte!

Hur ser en bränslepump ut och var gömmer den sig i motorrummet på en Peugeot Boxer 2,5 Tdi? Någon som vet?

Jappe
 

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startar inte!

Den enda bränslepump det skal hjälpa att knacka på är troligen den som finns i tanken, kommer vanligtvis åt den via lucka i golvet.
Annars kanske vatten i bränslefiltret?
Lycka till med gamla damen.
Hälsningar
Jes
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
531
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startar inte!

Knacka på bränslepumpen fick man göra på gamla BMC min, elpump under bränsletanken (Lucas)

jägarn:D
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
531
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startar inte!

Hur ser en bränslepump ut och var gömmer den sig i motorrummet på en Peugeot Boxer 2,5 Tdi? Någon som vet?

Jappe
Den har väl en handpump på sdan av motorn, Skruva upp luftskruven på bränslefiltret eller lossa en slang litet pumpa sen med handpumpen, kommer det diesel är det inte det som är problemet. var det minusgrader? ispropp?

Jägarn
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bilen startar inte!

Det här tycks vara bränslepumpen. Hjälp är på väg!

bränslepump.JPG
 
F

F.d. 53339

Guest
Sv: Bilen startar inte!

Jag kan inte vara till någon hjälp när det gäller det tekniska, men jag kan ju stötta dig moraliskt Jappe och hoppas att den gamla damen inte sviker dig.....:wink:
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startar inte!

Man kan ju tro att du har gas i förskitaren.. om du nu hade haft en ;)

Låter som att övriga inlägg är på spåren. Min gissning är att du fått alger i vattnet som ligger i botten av do tanken. Dessa har sedan bosatt sig i ditt do filter. vilket gör att bilen inte får någon soppa. Kolla som övriga nämnt om du får flöde vid blödarskruven om det nu finns en liten handpump. annars ber du någon dra ett par varv på starten när du själv öppnar ventileringen på filtret o ser om där kommer bränsle som det ska. Då kan man ju utesluta mina funderingar iaf.

kommer det ingen soppa vid filtret så kan det vara skit i filtret, säkringen till pumpen om du nur har en elektrisk. annars kan den mekaniska pumpen som troligen sitter på blocket av motorn levererat sina sista droppar..

//Freddy
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Bilen startar inte!

Jag tror faktiskt din lilla pärla har har förfrysigt sig. Den är inte van med att vara hemma under årets kallaste månader.

istappsbil.jpg


Om du programmerar en färdväg ner till kontinenten i GPS:en och visar din lilla pärla den. Då kanske den får sista livsgnistan och startar.
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Bilen startar inte!

Det där är en bosch ve pump
Det som krävs för att bilen ska starta är att det ligger spänning på magnetventilen bak/under locket på bilden där skruvarna är markerade.
Magneten sitter på gjutjärnshuset där spridarrören kommer ut.
Om du har spänning där så kolla om magneten klickar när du lossar kabeln då det händer att spolen brinner upp.
Annars är ett hett tips fel i bränslefilter/ledningar
Det är även vanligt att o-ringarna till gasregageaxeln in i pumpen läcker in tjuvluft så att dieseln rinner tillbaka till tanken när bilen står.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bilen startar inte!

Jag kom plötsligt på att jag ju har en Webasto dieselvärmare i bilen (OK, det var teddi som frågade mig om detta) och därför lopp jag ut till resebilen och startade värmaren. En halvtimme senare så borde bilskrället starta, inbillade jag mig, men icke! DÖD som en kall Mosel!

Här vimlar det ju av kompetens när det gäller bilar och motorer i alla former! Kom igen nu! Jag varvade motorn hårt tills den gråa röken försvann in i nästa härad och stängde av maskin' med tändningsnyckeln alldeles för snabbt! Efter den rusningen har den inte haft den goda smaken att vilja starta igen!

Varför, "kompetensen"?

Jappe
 
T

Teddi

Guest
Sv: Bilen startar inte!

sista bud härifrån jappe,,den får ingen diesel säger han,,ja ringde honom,,vad gör man inte för en kompis,,:p
du har väl nånstans en manuell pump,,där man LUFTAR ihop med dieselstopp,,
kolla instr-boken,,eller gå in på data o läs om motorn,,
 

prokuratoren

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Norge
HBK-Nr
5283
Medlemskap
2026
Sv: Bilen startar inte!

Hvis du har strøm nok, og fart nok på startmotoren, vil du se en del røyk fra eksosrøret når du forsøker å starte. Kommer det ikke røyk så kommer det heller ikke diesel inn i motoren.

Hvis bilen ikke ryker, sjekk magnetventilen som nevnt i tidligere innlegg, for du har vel sjekket at det er diesel på tanken - tankmåleren kan en sjelden gang henge seg opp?
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Bilen startar inte!

Kan vara elstoppen som stannat i stängt läge? Då kan det hjälpa att knacka lite lätt på pumpen men då får den nog inte vara frusen! Detta har hänt mej visserligen inte på husbilen men på en med elstopp!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bilen startar inte!

Jag har bara haft japanska bilar de senaste decennierna! Aldrig några problem! Kanske ett misstag att köpa en husbil tillverkad i Europa! Finns det japanska husbilar?

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bilen startar inte!

Får være litt seriøs og vise en serie med Toyota Hilux 4x4 chassi Explorer Motorhome | Explorer Compass | Explorer Vision | Motorhomes R Us

Ikke like heftig som aake sin bil, men til en meget bra pris - rundt en million kronor fob fabrikk for største modell og noe mindre for de andre.

Men til jappe sitt akutte problem, tror bilen har en ventil som skal stoppe motoren ved en ulykke, mulig denne er trigget. Det er en resetknapp på ventilen, skulle tro den er montert på torpedoveggen. Noe å lete etter for jappe.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bilen startar inte!

Jag lopp ut och letade efter knappen men hittade den inte. Det kanske blir lättare vid nästa försök för nu har jag hittat en beskrivning i instruktionsboken. Hade inte en aning om denna knapps existens!

gulk.jpg

I och för sig har jag inte krockat på länge men eftersom jag stängde av motorn väldigt hastigt efter att ha rusat den så uppfattade bilen kanske det som en krock! Bilar är ju så korkade och gör ofta fel, inbillar jag mig.

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen