• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilen startar inte!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bilen startar inte!

Hittar ingen resetknapp! Kanske någon här vet var den är gömd någonstans!?

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Bilen startar inte!

Det går troll i detta. Du borde köra mot Tyskland vid det här laget. Jag är där just nu.(Berlin) Minus och snö. Så det kanske är bara bra att du lugnar dig några dagar så kan du ta sommardäcken.
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startar inte!

Hittar ingen resetknapp! Kanske någon här vet var den är gömd någonstans!?

Jappe
Hej
Nu kommer jag inte ihåg i vilken årsmodell resetknappen finns men troligtvis 2001 och nyare .
Är din bil från 1990 talet finns det troligvis ingen knapp.
Resetknappen finns på bakväggen ovanför batteriet på de bilar som har den.
På nyare modellen (X250) från 2006 framåt finns den inuti kupen på höger
sida under handsfacket.

Tom
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bilen startar inte!

Det går troll i detta. Du borde köra mot Tyskland vid det här laget. Jag är där just nu.(Berlin) Minus och snö. Så det kanske är bara bra att du lugnar dig några dagar så kan du ta sommardäcken.

Ja, jag har ingen brådska! Kielfärjan går den 9 april (1129 spänn) (!) och då tänkte jag dra mig mot Holland, Belgien och inte komma längre söderut än Moseldalen på den här trippen. Vi får se. Lite rädd för att lämna in bilen på verkstad för ett sådant här fel. Ska försöka fixa det själv! Jag har faktiskt sotat en mopedmotor för 58 år sedan så jag har ju viss vana när det gäller motorer!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bilen startar inte!

Hej
Nu kommer jag inte ihåg i vilken årsmodell resetknappen finns men troligtvis 2001 och nyare .
Är din bil från 1990 talet finns det troligvis ingen knapp.
Resetknappen finns på bakväggen ovanför batteriet på de bilar som har den.
På nyare modellen (X250) från 2006 framåt finns den inuti kupen på höger
sida under handsfacket.

Tom

Det sitter en liten dold röd knapp till vänster i facket under askkoppen och jag vet inte vad den har för funktion. Jag provtrycker den ibland men har inte begripit vad den är till för. Den kanske har någon koppling till tjuvalarmet (Cargard)?

Jappe
 
T

Teddi

Guest
Sv: Bilen startar inte!

ja kommer upp o bogserar dej,,så sitter vi o funderar på resultatet:D i västra hagen,,
 
F

F.d. 15776

Guest
Sv: Bilen startar inte!

Hej
Prova med att lufta bränslesystemet ordentligt. Lossa sedan ett par spridarrör vid spridarna. Det ska komma diesel där när du kör runt startmotorn. Ibland hjälper det inte att bara lufta pumpen och filtret.
Hoppas det funkar.

Bengt
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startar inte!

Kan du hålla dig till Måndag em eller tisdag så är jag i Sverige och inte så långt ifrån dig då jag kommer vara lite norr om Göteborg. Och jag har tid och intresse av att lösa problem ;) Samt att min bil behöver få gå lite nu när den vart avställd ett tag.

Jag har nog de verktyg som behövs i min bil för att fixa det där på plats.

Så kan du hålla dig tills dess kan jag titta förbi o ge det ett försök.

MvH

Freddy
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bilen startar inte!

Ett fantastiskt erbjudande, Freddy! Jag väntar gärna till dess. Jag ska ingenstans den närmaste tiden. Du är hjärtligt välkommen! Skulle jag råka få igång bilen innan dess så meddelar jag det givetvis!

Hjärtligt tack! :):):)

Jappe
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: Bilen startar inte!

Tråkigt att jag inte är på rätt sida om broarna. Kanske skulle min draghund/vakthund hjälp dig att dra igång pärlan. Vovven är i Vänersborg och jag ser till att Halmstadsborna har det hett om öronen. Om de sorterat sina sopor rätt hade de inte behövt frysa i Måndags morse. Jag ska i alla fall ta en konjak och lida med dig en stund i kväll.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startar inte!

Den står där den står och räddaren i nöden, Dj Freddy, ligger där han ligger, i lunginflammation!

Status quo, alltså!

Jappe

Å vi som trodde vi skulle få träffa dig i Moseldalen i påsk!

Imorgon mera Mosel fast i Frankrike!

/Brogu
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bilen startar inte!

Jag kommer "säkert" iväg den 9 april och håller schemat, vilket det i och för sig aldrig gör, så inträffar jag i Moseldalen i maj någon gång. Ni ska väl hem igen så vi kanske ses någonstans ändå! Det skulle vara trevligt och en mycket bra plats att träffas på är ju onekligen Moseldalen!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bilen startar inte!

Nu börjar Dj Freddy långsamt komma tillbaka till den friska världen och har lovat att komma och slutföra jobbet med min "döda" bil. Jag skulle söka efter en verkstadshandbok till motorn som är en 2,5 TDI och möjligen finns det folk här på HBK som känner till var man får tag på en sådan bok?

Jappe
 
F

F.d. 50363

Guest
Sv: Bilen startar inte!

Hälsningar från Maynard

Även jag har råkat ut för att kamremmen kuggat över. Första gången hade bilen gått 1332 mil och andra gången vid 1400 mil.
Vi tyckte att bilen lutade så att det rann vatten utefter en långsida. Vi flyttade bilen några meter så att den skulle stå mera plant. Två gånger fick vi motorstopp och tyckte efter andra stoppet att läget kunde vrara ok. Det vi inte uppfattade var att det hände något med motorn. När vi på våren skulle åka till verkstaden för att få bilen gick den inte att starta.
Vi bärgade bilen till Kihlströms Bil AB i årsta. Efter några dagar ringde man från verkstaden och meddelade att kamremmen hade kuggat över och att det skulle bli en dyr historia. Kostnaden beräknades till 20 - 25 000:-. När det visade sig att försäkringsbolaget vägrade ersätta skadan, skulle vi själva lösa ut bilen i avvaktan på att ersättningsfrågan skulle lösa sig. Då krävde Kihlströms Bil AB 62 500:- för reparationen. Vi vägrade betala det beloppet. Då prutade Kihlströms c:a 19 000:- vilket innebar att vi tvingades betala
43 727:- för att få ut bilen efter 6 veckor på verkstaden.

Anledningen att kamremmen kuggar över är tydligen att det läcker in vatten på remmen som fryser till is. Försöker man starta i detta läge kan remmen kugga över.
Efter skadan har vår bil kompletterats med ett bättre regnskyd över remmarna.

Nu 10 månader efter skadan vägrar försäkringsbolaget, FIAT och återförsäljaren av bilen att ersätta skadan. Kihlströms bilverkstad har fakturerat dubbla kostnaden mot den prisuppgift de själva lämnat.

Kihlströms Bil AB fick goda vitord, men det har senare visat sig att de inte gällde nuvarande företagsledning.

Bor Du i Stockholm föreslår jag att Du vänder dig till Torvalla LCV AB Hantverkarvägen 28B i Haninge för åtgärder på Din husbil.

Ytterligare information kan Du få via vår hemsida www.maynardwallstrom.se

Maynard
 
M

MikeC

Guest
Sv: Bilen startar inte!

Denna tråd är för närvarande första träff i google när man söker på "Peugeot Boxer startar inte", och då jag har konto här kan jag passa på att slänga in mina egna erfarenheter då min inte startade och jag sökte med ljus och lykta efter något som kunde hjälpa...

Min bil är en Peugeot Boxer 98 turbo diesel. Den stog på ett ställe hela natten och på morgonen startade jag den utan problem, körde 10 meter och stängde sedan av. Tre till fyra timmar senare skulle vi iväg men när jag försökte starta den gick den inte igång. Startmotorn drog runt motorn men för övrigt fick vi inget tecken på liv alls. Det var inte kallt, 15 grader som kallast, och har tidigare inte haft start problem. Den kan vara lite sur i uppstart, dvs den startar fint men jag kan inte köra iväg på en gång utan den måste stå och puttra en liten stund tills jag kan varva ordentligt, men den har alltid startat på en gång... tills nu.

Efter en massa sökande kunde jag konstatera att min bil inte har en sån där återställningsknapp man kan läsa på diverse håll, den är nog för gammal för det. Det kom inget rök ur avgasröret när vi försökte starta, så jag antog att inget bränsle kom fram. Jag hittade den här avluftningsventilen längst uppe till höger i motorrummet (sett framifrån) och tryckte på pump knappen. Jag kunde se lite bubblor i en genomsynlig del av bränsleslangen så jag pumpade på, men bubblorna tog aldrig slut och efter varje försök att starta bilen så hände inget och inget rök kom ur avgassystemet. Efter att ha försökt detta några gånger och försökt skruva av bränslefiltret (hade inga verktyg så jag fick ge upp det) så bestämde jag mig för att pumpa den där jäkla pumpen så länge jag bara orkade. Det blev ca 15 minuters non stop pumpande och bubblorna i röret tycktes bli mindre ibland, men de tog inte slut. Sen bestämde jag mig att testa starta en sista gång och ha i start motorn igång tills antingen bilen startade eller tills batterierna dog. Jag har kopplat så att jag kan starta bilen på vanliga bilbatteriet, bodelsbatteriet, eller bägge samtidigt, så jag hade batterikraft för en hel del startande. Det sista försöket började det komma rök ur avgassystemet efter någon minut och till slut hostade den igång.

Jag vet inte om mitt pumpande gjorde någon skillnad, den kanske skulle gått igång ändå, vad vet jag, men jag tror att det hjälpte. Jag vet inte heller vad som orsakade problemet. Jag har startat kort och flyttat bilen tidigare, men inte så kort sträcka kanske? Med tanke på att den är lite sur i kallstart så måste jag kanske köra motorn lite längre? Eller fastnade nått i bränslefiltret och det var bara en slump att det hände just nu? Jag vet inte, men tipset från mig är att pumpa den där pumpen riktigt mycket. Jag har ju batterikraft för många starter, men ni som kan endast köra bilens startmotor på det vanliga batteriet bör kanske pumpa väldigt mycket från början istället för en massa misslyckade starter efter lite små pumpande.

Nu ser jag till att inte köra "flytta på bilen" sträckor när den är kall, för det är det enda jag kan tänka mig att jag själv kunde gjort för att orsaka detta.

Som sagt, denna tråd hamnar först på google. Kanske kan detta hjälpa någon i samma situation i framtiden.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen