Sv: Bilen startar inte!
Denna tråd är för närvarande första träff i google när man söker på "Peugeot Boxer startar inte", och då jag har konto här kan jag passa på att slänga in mina egna erfarenheter då min inte startade och jag sökte med ljus och lykta efter något som kunde hjälpa...
Min bil är en Peugeot Boxer 98 turbo diesel. Den stog på ett ställe hela natten och på morgonen startade jag den utan problem, körde 10 meter och stängde sedan av. Tre till fyra timmar senare skulle vi iväg men när jag försökte starta den gick den inte igång. Startmotorn drog runt motorn men för övrigt fick vi inget tecken på liv alls. Det var inte kallt, 15 grader som kallast, och har tidigare inte haft start problem. Den kan vara lite sur i uppstart, dvs den startar fint men jag kan inte köra iväg på en gång utan den måste stå och puttra en liten stund tills jag kan varva ordentligt, men den har alltid startat på en gång... tills nu.
Efter en massa sökande kunde jag konstatera att min bil inte har en sån där återställningsknapp man kan läsa på diverse håll, den är nog för gammal för det. Det kom inget rök ur avgasröret när vi försökte starta, så jag antog att inget bränsle kom fram. Jag hittade den här avluftningsventilen längst uppe till höger i motorrummet (sett framifrån) och tryckte på pump knappen. Jag kunde se lite bubblor i en genomsynlig del av bränsleslangen så jag pumpade på, men bubblorna tog aldrig slut och efter varje försök att starta bilen så hände inget och inget rök kom ur avgassystemet. Efter att ha försökt detta några gånger och försökt skruva av bränslefiltret (hade inga verktyg så jag fick ge upp det) så bestämde jag mig för att pumpa den där jäkla pumpen så länge jag bara orkade. Det blev ca 15 minuters non stop pumpande och bubblorna i röret tycktes bli mindre ibland, men de tog inte slut. Sen bestämde jag mig att testa starta en sista gång och ha i start motorn igång tills antingen bilen startade eller tills batterierna dog. Jag har kopplat så att jag kan starta bilen på vanliga bilbatteriet, bodelsbatteriet, eller bägge samtidigt, så jag hade batterikraft för en hel del startande. Det sista försöket började det komma rök ur avgassystemet efter någon minut och till slut hostade den igång.
Jag vet inte om mitt pumpande gjorde någon skillnad, den kanske skulle gått igång ändå, vad vet jag, men jag tror att det hjälpte. Jag vet inte heller vad som orsakade problemet. Jag har startat kort och flyttat bilen tidigare, men inte så kort sträcka kanske? Med tanke på att den är lite sur i kallstart så måste jag kanske köra motorn lite längre? Eller fastnade nått i bränslefiltret och det var bara en slump att det hände just nu? Jag vet inte, men tipset från mig är att pumpa den där pumpen riktigt mycket. Jag har ju batterikraft för många starter, men ni som kan endast köra bilens startmotor på det vanliga batteriet bör kanske pumpa väldigt mycket från början istället för en massa misslyckade starter efter lite små pumpande.
Nu ser jag till att inte köra "flytta på bilen" sträckor när den är kall, för det är det enda jag kan tänka mig att jag själv kunde gjort för att orsaka detta.
Som sagt, denna tråd hamnar först på google. Kanske kan detta hjälpa någon i samma situation i framtiden.