Eva & Hasse 9
HBK Medlem
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel
Om du inte kör med mack disel..Hur gör du då när du är ute och åker??? Har du tankvagn med dej eller åker du inte så långt??
HaDe Hasse
Bensan, jag tror du kan ladda en 2.5 td från 1991 med vad som helst flytande oljeprodukter.
Dessa motorer är inte i närheten så känsliga som de nyare elektronisk styrda motorer. En del kör med frityrolja. Själv har jag prövat med olika blandningar av olika orsaker, tex. 20% 95okt. bensin är okay. 20% beg motorolja är också okay. Best verkar det går med 10% ljusfotogen och resten MK1 olja. Gången blir en aning mjukare och förbrukningen minskar någon procent.
Har inte kört med mack diesel under de senaste 15 åren... Villaolja med vinterkvalite (MK1) är för närvarande det bästa bränslet för en dieselmotor, om man prioriterar effekt, långliv för pumpen och för motorn,, den är dessutom billigare än mack diesel...
Det här med att Preem använder tallolja gillar jag inte riktigt då jag får en inre bild hur koda klumpar bildas i tanken. För det är väl det som händer? Vad gäller uttsläppen ang. olika blandningar så tror jag inte det spelar någon roll då förbränningen är fullständig...
Om du inte kör med mack disel..Hur gör du då när du är ute och åker??? Har du tankvagn med dej eller åker du inte så långt??
HaDe Hasse