• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilen startade inte med Preem Diesel

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Några tusen frågor kan jg inte svara på, men gör ett försök med det jag vet.

Blankdiesel är mk1 diesel, dvs diesel utan tillsatser(additiv).

Denna diesel levereras till bl a båtmackar för att båtägare ska slippa problem med algtillväxt i bränslet vid vinteruppläggning.

Diesel som levereras till vanliga landmackar får inblandning av RME eller andra tillsatser som resp bensinbolag önskar. Detta förfarande klargjorde jag i mitt tidigare inlägg i frågan.

Ett undantag är Q Star i Norrköplng och Kungshamn som levererar blank diesel på sina landmackar där.


Har kollat med ett lokalt bensinbolag som säger sig kunna leverera blankdiesel ( MK 1) om man har egen tank på minst 1500 lit.

Blankdiesel kan rekomenderas till alla er som ställer av era HBs över vintern, pjust för att förhindra algtillväxt, som kan ställa till med stora problem.

Vissa båtmackar har möjlighe att tanka landfarkoster t ex i Träslövsläge, Rönnäng, Kungshamn, Lysekil m fl,m fl.

Hoppas ovanstående har rätat ut några av dina tusen frågetecken.

Återigen GOD JUL & GOTT NYTT ÅR

Hejs
Claes 105

Ok, tack för svaret. Nu ser det ut som det går att få tag i blankdiesel om man tankar från kombinerad lansd o sjömack eller på vussa udda ställen. Då poppar nästa fråga upp - varför injektera överhuvudtaget om man slipper algtillväxt etc = mindre problem och renare bränsle eller gör additiven den soppan "renare"? Var är kraven och vem bestämmer vad man får sälja för uppenbarligen får man handla med den dieseln? Bör inte dieseln bli dyrare med additiv än ren opreppad blankdiesel. Jag skulle köpa iaf om det blir mindre algtillväxt etc med den?
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Ok, tack för svaret. Nu ser det ut som det går att få tag i blankdiesel om man tankar från kombinerad lansd o sjömack eller på vussa udda ställen. Då poppar nästa fråga upp - varför injektera överhuvudtaget om man slipper algtillväxt etc = mindre problem och renare bränsle eller gör additiven den soppan "renare"? Var är kraven och vem bestämmer vad man får sälja för uppenbarligen får man handla med den dieseln? Bör inte dieseln bli dyrare med additiv än ren opreppad blankdiesel. Jag skulle köpa iaf om det blir mindre algtillväxt etc med den?

Krav från myndigheterna om förnyelsebar energi tillsammans med miljöaspekten?

Vi konsumenter betalar genom lägre energiinnehåll ( högre förbrukning) algtillväxt etc.
Finns t om biltillverkare (Kia) t ex som avråder kiaägare att använda Preem pga driftstörningar ( 7% talloljeinblandning).

Finns även gamla " dieselrävar" som hävdar att dieselpumparna har mycket kortare livslängd nu för tide än förr.

Hade jag haft möjlighet att välja, hade jag utan tvekan valt MK diesel utan tillsatser, märker skillnad både på gång och förbrukning när jag lyckats tanka den dieseln.

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 50863

Guest
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Lämnade in min Volvo V50 diesel, tjuvstannade oregelbundet men startade oftast på en gång när man stannat.

Analysen hos verkstaden var först bränslepumpen men efter lite efterforskningar visar det sig att det var bränslefiltret.
Volvo har nu ändrat serviceintervallen på bränslefiltret till 4 tusen mil istället för 6 tusen mil på grund av att filtren geggar igen.

Med andra ord är det bränslet (dieseln) som inte är som det en gång var.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Lämnade in min Volvo V50 diesel, tjuvstannade oregelbundet men startade oftast på en gång när man stannat.

Analysen hos verkstaden var först bränslepumpen men efter lite efterforskningar visar det sig att det var bränslefiltret.
Volvo har nu ändrat serviceintervallen på bränslefiltret till 4 tusen mil istället för 6 tusen mil på grund av att filtren geggar igen.

Med andra ord är det bränslet (dieseln) som inte är som det en gång var.

Varför drabbas bara vissa bilmärken?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Varför drabbas bara vissa bilmärken?

Det beror troligen på att vissa märken bara har sugpump och ingen matarpump i tanken.
Det är många gånger svårare att suga igenom täppta filter än att tryck igenom dem.
Jag byter olja varje år o bränslefilter vart annat. Ändå kör vi lite....
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Krav från myndigheterna om förnyelsebar energi tillsammans med miljöaspekten?

Vi konsumenter betalar genom lägre energiinnehåll ( högre förbrukning) algtillväxt etc.
Finns t om biltillverkare (Kia) t ex som avråder kiaägare att använda Preem pga driftstörningar ( 7% talloljeinblandning).

Finns även gamla " dieselrävar" som hävdar att dieselpumparna har mycket kortare livslängd nu för tide än förr.

Hade jag haft möjlighet att välja, hade jag utan tvekan valt MK diesel utan tillsatser, märker skillnad både på gång och förbrukning när jag lyckats tanka den dieseln.

Hejs
Claes 105


Jag råkade träffa på en mellanchef på Preem häromdagen, som berättade att de nu har 50 procent inblandning av talloljediesel. Han hävdade lika bestämt att det inte skulle vara någon skillnad på sådan och "vanlig" diesel. Han sade också att det tidigare varit något sämre med talloljedieseln i riktigt kallt klimat, men att processen nu ändrats så att den var lika ner till - 60. Själv tankar jag inte på Preem utan mest på Statoil och har aldrig haft några problem.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Jag råkade träffa på en mellanchef på Preem häromdagen, som berättade att de nu har 50 procent inblandning av talloljediesel. Han hävdade lika bestämt att det inte skulle vara någon skillnad på sådan och "vanlig" diesel. Han sade också att det tidigare varit något sämre med talloljedieseln i riktigt kallt klimat, men att processen nu ändrats så att den var lika ner till - 60. Själv tankar jag inte på Preem utan mest på Statoil och har aldrig haft några problem.

Skulle va intressant o veta energiinnehållet i tallolja kontra "vanlig" diesel i synnerhet om Preem har 50% inblandning.

Hejs
Claes 105
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Är fossiloljan snart överflödig?

Först ut var Preem Evolution Diesel
Redan 2011 lanserade vi som första bolag i Sverige vår Preem Evolution Diesel och har sedan dess utökat det förnybara innehållet från 22 procent till upp till 50 procent. Totalt har Preem Evolution Diesel hittills bidragit till att minska utsläppen av växthusgaser med över 1,5 miljoner ton koldioxid!

Preem arbetar fortsatt med att höja andelen, men avgörande är lagstiftning och skattevillkoren för förnybara råvaror. Vårt mål är att successivt byta ut den fossila råvaran mot förnybart. Preem kan göra skillnad, vi kan tillverka förnybara drivmedel, förnybar diesel och bensin som fungerar i dagens och morgondagens fordonsflotta. Vi har de tekniska förutsättningarna i våra raffinaderier, vi har kompetensen i våra medarbetare och vi har infrastrukturen. Vi kan och vill ställa om våra traditionella oljeraffinaderier till bioraffinaderier och vi gör det redan idag.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Det beror troligen på att vissa märken bara har sugpump och ingen matarpump i tanken.
Det är många gånger svårare att suga igenom täppta filter än att tryck igenom dem.
Jag byter olja varje år o bränslefilter vart annat. Ändå kör vi lite....

Skulle det bildas mindre bakterier i en tank för den är utrustad med tryckpump?
Eller är det så att bakterierna letar sig förbi filtret på dom bilarna?Isf kan geggan sätta sig ipump och spridare i stället . Då rasar skiten istället .
Så enkelt är det nog inte .Det är nog så att vissa bilar är mer gynsamma för bakterier än andra .
Har bilen en gång blivit smittad kvittar det var man tankar den måste botas
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Skulle det bildas mindre bakterier i en tank för den är utrustad med tryckpump?
Eller är det så att bakterierna letar sig förbi filtret på dom bilarna?Isf kan geggan sätta sig ipump och spridare i stället . Då rasar skiten istället .
Så enkelt är det nog inte .Det är nog så att vissa bilar är mer gynsamma för bakterier än andra .
Har bilen en gång blivit smittad kvittar det var man tankar den måste botas



Jag vet inte riktigt hur du kan tolka det jag skrev så? Läs gärna en gång till ;)
Om ett filter blir igen täppt till, ska vi säga 92% så kan fortfarande en bil med matarpump få fram så mycket diesel så att den fungerar medans en bil med bara sugande teknik inte rår med att få fram bränslet. bakterierna struntar nog i bilmärke. Sedan kan det även skilja på filtrens reningsgrad, men det är nog osannolikt.
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Har ngn möjlighet att sammanställa ngn form av lista var det går att tanka blankdiesel? Kanske en sticky och så fyller man på med kunskap och kännedom varefter? Jag har själv aldrig gillat diesel p g a just att det figurerats problem med algtillväxt etc och den dåliga lukten. Bästa lukten är nog tvåtakt bensin :spinny:. På bilforum börjar man prata om diesel döden och att den skall bort/ försvinna (?) dock får jag inte intrycket från artikeln ovanför? Framtiden lär utvisa det.
 
F

F.d. 53157

Guest
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Det finns medel mot algtillväxt att slå i bränsletanken.
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Det finns det säkert. Liter priset blir inte lägre precis. Varför använda dessa konstlade påhittade miljö tjaffs ej färdiga produkter som miljödiesel där man måste täcka upp med andra medel? Kan inte vara bra för miljön det heller med ytterligare en flaska och mera vätskor etc? Jag är med på att utvecklingen skall gå framåt men släpp inte sådant skräp som behöver andra produkter för att fungera. Det är i klass med 90% bensin som alla vet hur det gick med motorras etc som ingen ville röra i först men tvingades betala rasen till slut och vi var väldigt nära att hoppa på det tåget men Sverige höll sig ifrån det och nu är det tyst en stund iaf.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Borde vi inte vara tacksamma för att fossilbränslet snart har spelat ut sin roll?

Klimatet är betydligt viktigare än att några biltillverkare inte klarar att tillverka passande motorer.

Synd om Putin förstås i ett Ryssland som går mot konkurs!
 

rocketer

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Dom pratar mycket om att fossil bränslet spelat ut sin roll men det kommer nog finnas ett behov långt ut över våra livslängder. Det finns mycket argument för och mot men den gemensamma nämnaren som stör mig otroligt är att lilla Sverige skall klappa sig för bröstet hela tiden och leverera mest och låta det gå ut över att medborgarna betalar mera och så var det bra??? Absolut har vi gjort en hel del också inte att förminska det men om det skall hända ngt så måste det till att Polen, Baltikum, Ryssland, Kina, USA osv också tar sitt ansvar och nu är nästa land som vill ha bilar är Indien med hur mycket människor som helst. Där kommer det att vara lättnader som heter duga för att få snurr på allt lika som Kina fick och kanske har än idag? De finns gränser med allt.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel


Detta miljöprojekt och andra högteknologiska miljöprojekt kan vara en möjlighet för oss i Sverige att bevara vår välfärd och kanske ytterligare förbättra den. Roligt att läsa att det finns företag inom oljebranschen som kan se lite långsiktigt också och inte bara bromsar utvecklingen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Detta miljöprojekt och andra högteknologiska miljöprojekt kan vara en möjlighet för oss i Sverige att bevara vår välfärd och kanske ytterligare förbättra den. Roligt att läsa att det finns företag inom oljebranschen som kan se lite långsiktigt också och inte bara bromsar utvecklingen.

Exakt!
Kunde inte ha sagt det bättre.
 
Toppen