• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bilen startade inte med Preem Diesel

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Bensan, jag tror du kan ladda en 2.5 td från 1991 med vad som helst flytande oljeprodukter.
Dessa motorer är inte i närheten så känsliga som de nyare elektronisk styrda motorer. En del kör med frityrolja. Själv har jag prövat med olika blandningar av olika orsaker, tex. 20% 95okt. bensin är okay. 20% beg motorolja är också okay. Best verkar det går med 10% ljusfotogen och resten MK1 olja. Gången blir en aning mjukare och förbrukningen minskar någon procent.
Har inte kört med mack diesel under de senaste 15 åren... Villaolja med vinterkvalite (MK1) är för närvarande det bästa bränslet för en dieselmotor, om man prioriterar effekt, långliv för pumpen och för motorn,, den är dessutom billigare än mack diesel...

Det här med att Preem använder tallolja gillar jag inte riktigt då jag får en inre bild hur koda klumpar bildas i tanken. För det är väl det som händer? Vad gäller uttsläppen ang. olika blandningar så tror jag inte det spelar någon roll då förbränningen är fullständig...

Om du inte kör med mack disel..Hur gör du då när du är ute och åker??? Har du tankvagn med dej eller åker du inte så långt??
HaDe Hasse:wub:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Om du inte kör med mack disel..Hur gör du då när du är ute och åker??? Har du tankvagn med dej eller åker du inte så långt??
HaDe Hasse:wub:

Kanske som våra 1000-tals tradarchaffisar (rumäner,bulgarer m.m.)
Stora tankar med utländskt innehåll, samt tankar inte i sverige :D:D
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Kanske som våra 1000-tals tradarchaffisar (rumäner,bulgarer m.m.)
Stora tankar med utländskt innehåll, samt tankar inte i sverige :D:D

Kan du ha hur stora tankar som helst i din husbil????
Blanda inte in lastbilar och utlänska tradarchaffisar.
Det är väl husbilar som det pratas om eller?????
HaDe Hasse
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Kan du ha hur stora tankar som helst i din husbil????
Blanda inte in lastbilar och utlänska tradarchaffisar.
Det är väl husbilar som det pratas om eller?????
HaDe Hasse

Hahaha...
Nää det frågas om någon annan haft problem med Preemdieseln!
Många nej verkar det som.
Känns även som tråden kapats långt före mej, Kanske har trådägaren fått de svar han sökte, eller inte...:p:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Alltså, kära miljöpräster etc, etc, Om man gör som jag att man använder den gamla motoroljan som bränsle så tror jag att den totala miljöpåverkan är obefintlig. Först och främst, vad händer med den deponerade spilloljan? En del deponeras, en del eldas upp med relativt ofullständig bränning jämfört hur en diesel motor bränner olja. Prästerskapet får allt fundera före inkvisationen.

Hur stora tankar skall man ha för att slippa tanka på macken? Jag har original tanken plus en 100 liters extratank. Tillsammans 180 liter. Om jag kör till exempelvis till Spanien, så kommer jag ledigt till Belgien. Där kan jag tanka båtdiesel som alla seglare vet för halva priset. ( men jag säger inte var och hur) Likadant i Frankrike för MK1 och i Spanien. Det är så givande med seglar vänner runt kusterna som man kan besöka vilka vet ytterligare kanaler för billigt bränsle... Men man måste investera för en extra tank för ca 500kr som jag gjort, förmodligen den bästa investeringen hittils...
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Alltså, kära miljöpräster etc, etc, Om man gör som jag att man använder den gamla motoroljan som bränsle så tror jag att den totala miljöpåverkan är obefintlig. Först och främst, vad händer med den deponerade spilloljan? En del deponeras, en del eldas upp med relativt ofullständig bränning jämfört hur en diesel motor bränner olja. Prästerskapet får allt fundera före inkvisationen.

Hur stora tankar skall man ha för att slippa tanka på macken? Jag har original tanken plus en 100 liters extratank. Tillsammans 180 liter. Om jag kör till exempelvis till Spanien, så kommer jag ledigt till Belgien. Där kan jag tanka båtdiesel som alla seglare vet för halva priset. ( men jag säger inte var och hur) Likadant i Frankrike för MK1 och i Spanien. Det är så givande med seglar vänner runt kusterna som man kan besöka vilka vet ytterligare kanaler för billigt bränsle... Men man måste investera för en extra tank för ca 500kr som jag gjort, förmodligen den bästa investeringen hittils...


Synd att din tro inte kommer att göra miljön bättre.
Din dieselmotor kommer inte att förbränns spillolja bättre än destruktionsanläggningar. Dessutom kan spillolja i vissa fall användas till nyproduktion. Tur att yngre generationer har/får bättre koll på kretslopp o miljö ;-)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Det tråden handlar om är att bilar haft problem med Preem's miljödiesel, även OK har haft samma problem. Jag undviker miljöbränslen så gott det går. Hemmavid finns det mackar där man kan tanka MK1 vilket jag gör så länge jag kör hemmakring. MK1-olja är fetare & ger mer energi, bilen går bättre & billigare. Sist jag besiktigade hade jag tanken full utan att avgasvärdena underkändes & inte ryker den heller. Miljönissarnas mässande rör mej inte i ryggen.:D

Bennie
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Det tråden handlar om är att bilar haft problem med Preem's miljödiesel, även OK har haft samma problem. Jag undviker miljöbränslen så gott det går. Hemmavid finns det mackar där man kan tanka MK1 vilket jag gör så länge jag kör hemmakring. MK1-olja är fetare & ger mer energi, bilen går bättre & billigare. Sist jag besiktigade hade jag tanken full utan att avgasvärdena underkändes & inte ryker den heller. Miljönissarnas mässande rör mej inte i ryggen.:D

Bennie

Det gör inget Bennie att du inte bryr dig, det är dina barn och barnbarn som får sota för ditt och andras miljösvineri. Oavsett hur vi tycker och tänker så har inte vårt jordklot kapacitet att ta hand om våra koldioxidutsläpp om vi fortsätter som vi gör nu, vi måste minska våra utsläpp och då är biobränslen ett alternativ som vi måste acceptera och motorutvecklarna får anpassa motorerna efter det. Tyvärr har jag dåliga erfarenheter av dagens stora oljebolag, på 90-talet var jag inblandad i ett utvecklingsprojekt med ett nytt bränsle och bränsletillsats som var mycket lovande. Tyvärr köptes konceptet och patentet av ett stort känt oljebolag och efter det hände ingenting mer. Därför tycker jag det är extra roligt att Preem satsar stort på biobränslen.
Trots allt skitsnack om miljönissar etc, så tror jag på framtiden, vi har klarat av stora miljöproblem tidigare som den moderna världen har skapat, t ex försurningen, övergödningen, ozonskiktshålet mm. Våra yngre generationer är mer miljömedvetna än oss 40- och 50-talister och förstår allvaret.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Alltså, kära miljöpräster etc, etc, Om man gör som jag att man använder den gamla motoroljan som bränsle så tror jag att den totala miljöpåverkan är obefintlig. Först och främst, vad händer med den deponerade spilloljan? En del deponeras, en del eldas upp med relativt ofullständig bränning jämfört hur en diesel motor bränner olja. Prästerskapet får allt fundera före inkvisationen.

Hur stora tankar skall man ha för att slippa tanka på macken? Jag har original tanken plus en 100 liters extratank. Tillsammans 180 liter. Om jag kör till exempelvis till Spanien, så kommer jag ledigt till Belgien. Där kan jag tanka båtdiesel som alla seglare vet för halva priset. ( men jag säger inte var och hur) Likadant i Frankrike för MK1 och i Spanien. Det är så givande med seglar vänner runt kusterna som man kan besöka vilka vet ytterligare kanaler för billigt bränsle... Men man måste investera för en extra tank för ca 500kr som jag gjort, förmodligen den bästa investeringen hittils...

Det är obegripligt hur någon i ett forum öppet tipsar och skryter om hur man kan begå miljöbrott och inte har den minsta aning om den negativa miljöpåverkan. Du tror väl ändå inte att din dieselmotor förbränner och renar avgaserna lika effektivt som en destruktionsanläggning, förresten så renas och återanvänds idag mycket spillolja.

Om jag vore som dig skulle jag vara väldigt tyst om dessa olagligheter.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Alltså, den typen av microskopiska miljöpåverkan vi här skriver om är verkligen petitesser i det globala sammanhanget. Det är snarare ett uttryck för miljöfacism som är tyvärr utspridd i riket. Jag tyder de flesta inlägg i tråden som just protest mot fanatism, inte mot bättre miljö. Om man driver en argumentation som går ut på att skapa motsättningar istället för att ta vara på den gemensamma viljan att förbättra miljön som alla trots allt har, så tror jag att man kommer längre, totalt sett.

De sk. miljöprästerna kan vålla stor skada när de driver miljöarbetet genom förbud och skattetillägg. Jag lyssnade en intressant samtal mellan president Obama och David Attenbrugh om just den globala miljöarbetet. Bägge var överens om att det måste vara billigare att använda miljövänligare produkter, dvs. ekonomiska incitament är avgörande ifall vi lyckas eller inte. De här på tråden som protesterar höga skatter och mystiska addetivt i bränslen från stora bolag är förmodligen på samma linje som Obama och David. (och jag)

Miljöprästerna verkar vara mer mot bilismen än för bättre miljö i Sverige. Svenskarnas stora miljöpåverkan är resandet med flyget och köttätandet, rikta er vrede mot dem istället för att begå ett forums harakiri. Vår gemensamma intresse är just husbilar, om någon glömt det och där ingår en viss CO2 utsläpp....
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

"Alltså, den typen av microskopiska miljöpåverkan vi här skriver om är verkligen petitesser i det globala sammanhanget. Det är snarare ett uttryck för miljöfacism som är tyvärr utspridd i riket. "

Den inställningen har inte ens dagens dagisbarn!

Funder ett tag på följande text:

"Vår målsättning är att ständigt verka för att minimera den miljöbelastning som kan
komma att uppstå i samband med våra resor.
Kretsloppstänkande och att hushålla med naturens resurser är en självklar del i vår fritid.

Vi vill uppnå detta genom att:
Motivera och informera varandra på husbilsklubben.se
1. Information
Genom återkommande diskussioner i forumet motivera
varandra till engagemang och eget tänkande i miljöfrågor."

Är det något som du kan skriva under på BigSpender?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Alltså, den typen av microskopiska miljöpåverkan vi här skriver om är verkligen petitesser i det globala sammanhanget. Det är snarare ett uttryck för miljöfacism som är tyvärr utspridd i riket. Jag tyder de flesta inlägg i tråden som just protest mot fanatism, inte mot bättre miljö. Om man driver en argumentation som går ut på att skapa motsättningar istället för att ta vara på den gemensamma viljan att förbättra miljön som alla trots allt har, så tror jag att man kommer längre, totalt sett.

De sk. miljöprästerna kan vålla stor skada när de driver miljöarbetet genom förbud och skattetillägg. Jag lyssnade en intressant samtal mellan president Obama och David Attenbrugh om just den globala miljöarbetet. Bägge var överens om att det måste vara billigare att använda miljövänligare produkter, dvs. ekonomiska incitament är avgörande ifall vi lyckas eller inte. De här på tråden som protesterar höga skatter och mystiska addetivt i bränslen från stora bolag är förmodligen på samma linje som Obama och David. (och jag)

Miljöprästerna verkar vara mer mot bilismen än för bättre miljö i Sverige. Svenskarnas stora miljöpåverkan är resandet med flyget och köttätandet, rikta er vrede mot dem istället för att begå ett forums harakiri. Vår gemensamma intresse är just husbilar, om någon glömt det och där ingår en viss CO2 utsläpp....

Om vi har den inställningen som du representerar så är det nog inget annat än lagstiftning och förbud som hjälper. Vad vi diskuterar i dena tråden är ju tillsatser tillbränsle och dess negativa och positiva effekter men självklart måste vi bli bättre på mycket, även flyget och vår livsmedelshantering men det hör nog hemma i en annan tråd. Vad som skulle kunna diskuteras här är väl i så fall alla dessa långa transporter över haven av importerat livsmedel, mitt tips i detta fallet är:köp svenskt.
Självklart har vi ett gemensamt husbilsintresse men att tipsa om hur man kan minska kostnader genom att begå skattebrott, miljöbrott mm stämmer inte överens med vår miljöpolicy. Det behöver man inte vara "miljöpräst" för att fatta.
Hade ett företag i sin miljörapport skrivit att man eldat med spillolja hade åklagaren hängt på låset och åtal hade blivit följden.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Den inställningen har inte ens dagens dagisbarn!

Funder ett tag på följande text:

"Vår målsättning är att ständigt verka för att minimera den miljöbelastning som kan
komma att uppstå i samband med våra resor.
Kretsloppstänkande och att hushålla med naturens resurser är en självklar del i vår fritid.

Vi vill uppnå detta genom att:
Motivera och informera varandra på husbilsklubben.se
1. Information
Genom återkommande diskussioner i forumet motivera
varandra till engagemang och eget tänkande i miljöfrågor."

Är det något som du kan skriva under på BigSpender?

Yes!
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

På ett ställe delar OKQ8 och Volvo (Tanka) på samma tankar men priset vid pumparna är olika! /Bernt
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Kalla mig gärna miljöpräst el minifasist ,helt ok.Milöskandalen B T kemi har ingen som helst påverkan globalt men det är inte ok för det. Man kan hälla ut spilloljan i rabatten ingen märker något ingen påverkan globalt en piss i Nilen.När oljan når grundvattnet är både du och döda och begravna .Man kan skita ner det jävligaste man kan under hela livet det påverkar inte globalt , men det är tur att inte alla gör det
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Big Spender skriver i en annan tråd att dom som åker långt
i en gammal bil är nog inte normalt funtade.
Här skriver han att han åker till Spanien i en ombyggd bil med
extra tank (arca-89?)

Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Big Spender skriver i en annan tråd att dom som åker långt
i en gammal bil nog inte är normalt funtad.
Här skriver han att han åker till Spanien i en ombyggd bil med
extra tank (arca-89?)

Tommy R

Japp, jag skrev så, men där handlade det om försäkringar. Med en äldre bil vet man aldrig vad som händer, ex. motorhaverier, och blir man då stående exempelvis nära Paris med trasig husbil, två hundar, en katt plus en "glad" hustru så hamnar man i ett knepigt läge. Bärgining till Sverige ? Byte av motor? Räkningen kan hamna på runt 50.000kr. Att ta det ur egenficka, fick mig att göra den utsagan. Senare fick jag klart för mig att riktigt så illa behöver det inte vara...

Men låt oss nu inte bråka om miljöaegagemanget. Vi vill ju alla förbättra miljön. Och ingen av oss vet den enskilldes totala miljöpåverkan, eller hur? Om jag tex. syndar lite med spilloljan - vilket låter värre än det är - så kan min egagemang i vindkraft och obefintliga flygande kompensera med råge det hela. Likadant är det för de flesta.

Men har ni läst länken som jag bifogade? Där kan vi snacka om miljöbovar. Verksamheten har pågått över femtioår och alla beslutfattare i rikdagsnivån vet om detta, inklusive Mp, men ingen gör något. Det vet vi som verkligen försöker göra något att förbättra miljön, vi skickar information till beslutfattare och har gjort det under senaste 20 åren. Jag skulle vilja ha er kommentarer om denna enskilda miljösyndare, om ni bryr er om saken. För ni menar väl inte att ni inte visste?
 
Toppen