• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bilen startade inte med Preem Diesel

Ovrell

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
17631
Medlemskap
2026
Sv: Bilen startade inte med Preem Diesel

Oavsett om det är samma skit, som du skriver, såg jag med egna ögon vilken gegga som fanns i filtret. Inte så konstigt att startproblem uppstår då.

javisst kan det vara så, slem/gegga kan ju komma från vem eller vad som helst. kan vara stationen som kanske fått nån bakteriebildning.
och det är ju et dilemma som vi får leva med och det kommer troligtvis inte bli bättre.

rocketer

HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2025

Här i Sthlm står det att de har en sommar och en vinter diesel. Sommar dieseln klarade inte av så mycket kyla och frågade vad dom menar med det :mad:, ingen fara enligt dom själva men får se vår om den startar :oops:?

Ovrell

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
17631
Medlemskap
2026

Här i Sthlm står det att de har en sommar och en vinter diesel. Sommar dieseln klarade inte av så mycket kyla och frågade vad dom menar med det :mad:, ingen fara enligt dom själva men får se vår om den startar :oops:?

det är mer paraffin i sommardiesel

Stratos

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2025

Så här är det....

Alla bensinbolag byter bränsle med varandra, om du tankar i Göteborg med omnejd så kommer du att få bränsle från St1 depå eller Preem depå (med ett litet undantag), oavsett vad det står på stationsbyggnaden detta för att det är dom enda utlastningsdepåerna som finns i Göteborg.
om du tankar i Sundsvall med omnejd så kommer du få bränsle från Okq8 eller Statoil depå, för det är bara dom två som finns där, alla bolag finns inte på alla orter utan man byter bränsle mellan varandra och stämmer av volymerna med jämna mellanrum.

Åter till västkusten OM du tankar ex Statoil eller Ingo (fd.jet) så är det exakt samma produkt i lastbilen som levererade till dom två , den lastas på Preem eller St1 depå i Energihamnen i Göteborg, Lastplaneraren bestämmer vilken depå som produkten ska lastas på utifrån Volymer, Köer, etc...
Men Statoil har ingen egen depå i Göteborg.
Det som kan avvika är vissa additiv som tillsätts, Ej RME eller Etanol, det är samma innehåll i all produkt som går ut till våra bensinstationer. (man kan få utan dessa om man beställer ex till egen tank).

Om du tankar på Preem i samma region (Göteborg) så kan du vara nästan 100 på att du får Preem-produkt men det kan vara brist på en vara eller fel i utlastningen som gör att även detta kan avvika.
Däremot om du tankar Preem i Sundsvall så kommer du med 99% säkerhet få bränsle från OKQ8 Depå...

Det går alltså inte att göra det så enkelt att man säger att ett visst bolag har bättre eller sämre "soppa" sorry men det håller inte...

När ni sen kommer in på Biodiesel, Rme eller Hvo så blir det ännu krångligare/roligare...

Precis så fungerar det, jobbar med detta efter hela norrlandskusten.
Ganska kul när folk känner stor skillnad på olika mackars bränsle ;)

Ubbis

HBK Medlem
Kommun
Onsala
HBK-Nr
14448
Medlemskap
2025

Hur är det då med exempelvis Statoils så kallade "miles diesel" som ska ge lägre förbrukning. Vet man att man tankar "miles"??

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Vitdiesel dvs diesel utan RME finns på båtmackar + på några Q star mackar bl a i Norrköping o Kungshamn o några fler.
Kan ju va ett tips om man ställer av husbilen i många månader över vintern.
Bildas inga alger i denna diesel.

Detta enligt Q star.

Har även fått reda på av en tankbilschaufför att olika additiv tillsätts när bilen fylls.

Hejs
Claes 105

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2026

Man ska försöka tanka på en station som har stor omsättning på dieseln .
Vi har egen tank på mitt arbete .Numera har vi blankdiesel och alla våra problem med bakterier har upphört .
Vissa bilar / maskiner klarade sig medan andra bara strulade .Vi gjorde allt vi kunde tvättade tankar ,ledningar ,bakteriedödare inget hjälpte.Man kunde inte se någon röd tråd mellan dom drabbade enheterna.Möjligen dom som användes mycket drabbades mindre.Och dom med plasttank drabbades mer .

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2026

Vitdiesel dvs diesel utan RME finns på båtmackar + på några Q star mackar bl a i Norrköping o Kungshamn o några fler.
Jag tankar Preem diesel på hb:n i Kungshamn och bensin på personbilen på Q-star i Kungshamn, jag skall göra ett prov över vintern och fylla två 5-litare med diesel från vardera macken och kolla till våren hur dom uppträtt.

rocketer

HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2025

På vanlig bensin både känner och hör man skillnad i ex en hoj. Provat lite olika och ni säger själva att additiven läggs som komplement så speciellt kul var det väl inte eller är det också bara ljug? Nästa bubbla är väl bensinbolagen som lurar konsumenterna undrar hur det skall kompenseras och hur man skall komma till rätta med det? Motor som inte startar bör dom stå för alla kostnader omgående men kanske ngn jurist som måste få problem först?

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Eftersom vi tankar alla olika märken av diesel över hela Europa byter vi dieselfilter vart år eller med max två års mellanrum.
Och ibland är filtret rätt skitigt när man byter.
Tankade en echotechdiesel i Frankrike förra veckan och hade ett extralljud i bilen till jag tankade nästa gång.
Troligtvis en torr produkt som gav ett ljud från bränslepumpem.
Så visst varierar produkterna.
Är där två diesel sorter i pumpen väljer jag det handtag som ser mest smort ut.
Krister.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Vi tappade även upp i en glasburk för att kunna se om det skiktade sig, men inte.
Dieseln luktar som terpentin, inte alls som diesel gjorde förr i alla fall...:cool:

Luktade det terpentin så kanske det var för mycket tallolja inblandat eller så hade det skiktat sig i stationens tank.

Tallolja är en restprodukt från massabruk som säljs vidare om den inte kan användas vid bruket.
Den har en skarp terpentinlukt.

Bosse bas

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
7246
Medlemskap
2025

Vad har ett sådant test för värde om man som det påstås fyller pumpstationerna med disel från olika leverantörer.
/Bosse bas

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Vad jag har förstått av debatten i tråden så verkar det som oljebolagen ofta fyller tankbilarna i den depå som ligger närmast, oavsett bolag, så nu till min fråga:
När och var fylls additiven till bränslet på? Kan det vara så att man ibland inte ens får additiv med dom speciella egenskaper som står i reklamen?
/Åke

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Din lilla tillsatsen av tallolja som finns vid vissa Preemmackar gör ingen skillnad på en ordinär dieselbil.

Jag testade med biodiesel 100 på personbilen, alltså ren RME (rapsolja), men märkte ingen skillnad. Möjligen steg förbrukningen något och bilen osade gatukök på långt håll.

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Vad jag har förstått av debatten i tråden så verkar det som oljebolagen ofta fyller tankbilarna i den depå som ligger närmast, oavsett bolag, så nu till min fråga:
När och var fylls additiven till bränslet på? Kan det vara så att man ibland inte ens får additiv med dom speciella egenskaper som står i reklamen?
/Åke
Gokväll

Pratade med en tankbilschaufför i våras, han förklarade att basdieseln ( mk1) är den samma oavsett bensinbolag.

Additiven tillsätts när tankbilen fylls på i depån, genom att additiven tillsätts via injektorer ( datastyrt så klart) vid tankning av tankbilen.

Han hade vid detta tillfälle olika blandningar i olika fack, bl a blankdiesel som han levererade till båtmacken i Lysekil vid detta tillfälle.

Passar även på att önska er alla en God Jul & ett Gott Nytt År.

Hejs
Claes 105

rocketer

HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2025

Vad menar du med blankdiesel? Utan tllsatserna/additiven? Om det är grunddieseln, fungerar det inte bätt då med bara den i tanken och hur får man köpa sådant eller är det direkt via tankbil osv tusen frågor poppar upp när det förklaras som alla vet allt? Förklara gärna lite mera ingående, tack. Båtmacken i Lysekil hade fått blankdiesel så där hade man inte använt injektorerna på tankbilen, eller? Ngn som hade egen tank med blankdiesel hemma på gården alltså opreppat med additiv? Går det ens att köra på blankdiesel vad det nu är :swoon:?

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Vad menar du med blankdiesel? Utan tllsatserna/additiven? Om det är grunddieseln, fungerar det inte bätt då med bara den i tanken och hur får man köpa sådant eller är det direkt via tankbil osv tusen frågor poppar upp när det förklaras som alla vet allt? Förklara gärna lite mera ingående, tack. Båtmacken i Lysekil hade fått blankdiesel så där hade man inte använt injektorerna på tankbilen, eller? Ngn som hade egen tank med blankdiesel hemma på gården alltså opreppat med additiv? Går det ens att köra på blankdiesel vad det nu är :swoon:?

Några tusen frågor kan jg inte svara på, men gör ett försök med det jag vet.

Blankdiesel är mk1 diesel, dvs diesel utan tillsatser(additiv).

Denna diesel levereras till bl a båtmackar för att båtägare ska slippa problem med algtillväxt i bränslet vid vinteruppläggning.

Diesel som levereras till vanliga landmackar får inblandning av RME eller andra tillsatser som resp bensinbolag önskar. Detta förfarande klargjorde jag i mitt tidigare inlägg i frågan.

Ett undantag är Q Star i Norrköplng och Kungshamn som levererar blank diesel på sina landmackar där.

Har kollat med ett lokalt bensinbolag som säger sig kunna leverera blankdiesel ( MK 1) om man har egen tank på minst 1500 lit.

Blankdiesel kan rekomenderas till alla er som ställer av era HBs över vintern, pjust för att förhindra algtillväxt, som kan ställa till med stora problem.

Vissa båtmackar har möjlighe att tanka landfarkoster t ex i Träslövsläge, Rönnäng, Kungshamn, Lysekil m fl,m fl.

Hoppas ovanstående har rätat ut några av dina tusen frågetecken.

Återigen GOD JUL & GOTT NYTT ÅR

Hejs
Claes 105

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2030

Finns en mack utanför Edsbyn i Hälsingland som säljer blankdiesel. Handlar även med cyklar! Då kanske de som läser vet vilken mack det är.

Toppen