• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Beskattning av husbilen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Är inte politisk inkompetens att räkna som tjänstefel, om inte annat så av den som tillsatte tjänsten
Ja, de som införde Bonus Malus hade en rejäl otur när de tänkte.
Jag skulle byta ut personbilen till en sk hybrid som har lägre bränsleförbrukning och släpper ut mindre skit än min gamla bil. Dessutom går det att köra kortare sträckor på el, exempelvis i städer.
Som tack för det fördubblas bilskatten.
Nej tack, jag avvaktar nog med bilbytet. :msn_wall: :mad:
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Dom flesta som har ett fritidsfordon typ husbil ,motorcykel ,mm använder detta oftast endast delar av året och mestadels på vår sommar höst , dvs,varma delen av året , så kanske dessa fordon borde jämföras med veteranbilar istället, veteranbilar rullar ju den varma tiden av året och där är det ingen avgasrening
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag har lite svårt att förstå vad som är komplexiteten i dagens system. Tidigare hade jag en Kabe -18, totalvikt 4t som jag betalade 6800kr per år i skatt. För nuvarande 5t Nordic -21 betalar jag 37kr/dygn som den är påställd. 100 "påställningsdygn" per kostar alltså 3700kr. På-/Av-ställningen görs via Transportstyrelsens app och det kan ske från en dag till nästa. Några dagar efter avställningen kan jag se på deras hemsida vad jag är skyldig i skatt med OCR-nummer och sedan är det bara att betala det. Jag föredrar att betala 3700kr istället för 6800kr. Och sedan är det ju inte många som är ute 100 dygn per år så dagens system torde vara ännu billigare även för dem. Såklart kan det vara en annan matematik för de som har en totvikt om max 3.5t.
 

Laika 730

HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6048
Medlemskap
2024
Jag har lite svårt att förstå vad som är komplexiteten i dagens system. Tidigare hade jag en Kabe -18, totalvikt 4t som jag betalade 6800kr per år i skatt. För nuvarande 5t Nordic -21 betalar jag 37kr/dygn som den är påställd. 100 "påställningsdygn" per kostar alltså 3700kr. På-/Av-ställningen görs via Transportstyrelsens app och det kan ske från en dag till nästa. Några dagar efter avställningen kan jag se på deras hemsida vad jag är skyldig i skatt med OCR-nummer och sedan är det bara att betala det. Jag föredrar att betala 3700kr istället för 6800kr. Och sedan är det ju inte många som är ute 100 dygn per år så dagens system torde vara ännu billigare även för dem. Såklart kan det vara en annan matematik för de som har en totvikt om max 3.5t.
Blir inte det här äpplen o päron? Din förra bil kiostade 6800 kr i skatt per helår. Det borde leda till 1863 för 100 dagar. Det kan ju bli något annat beroende på hur av- och påställning sker. detta framgick inte i ditt inlägg. Det blir i alla fall stor skillnad om man t.ex. har bilen på kontinuerligt i 6 mån.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Blir inte det här äpplen o päron? Din förra bil kiostade 6800 kr i skatt per helår. Det borde leda till 1863 för 100 dagar. Det kan ju bli något annat beroende på hur av- och påställning sker. detta framgick inte i ditt inlägg. Det blir i alla fall stor skillnad om man t.ex. har bilen på kontinuerligt i 6 mån.
Kruxet är att -18 fanns inte möjligheten att ställa av/på husbilen per dygn.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
366
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Kruxet är att -18 fanns inte möjligheten att ställa av/på husbilen per dygn.
Är det inte så att husbilar födda före 2018 ska vara avställda 14 dagar innan man kan ställa på den igen och bilar födda efter den 31 juni 2018 skall vara avställda 4 dagar innan påställning. Skulle man ställa på tidigare än 14 respektive 4 dagar får man betala skatt även för de dagar bilen har varit avställd. Vad beträffar 3,5 tonnare vet jag inte men jag tror att det är samma regler som personbilar dvs dom måste vara avställda en månad.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Är det inte så att husbilar födda före 2018 ska vara avställda 14 dagar innan man kan ställa på den igen och bilar födda efter den 31 juni 2018 skall vara avställda 4 dagar innan påställning. Skulle man ställa på tidigare än 14 respektive 4 dagar får man betala skatt även för de dagar bilen har varit avställd. Vad beträffar 3,5 tonnare vet jag inte men jag tror att det är samma regler som personbilar dvs dom måste vara avställda en månad.
Om årsskatten är 3600:- eller mer kan man ställa av den kortare tid än en månad men minst 14 dagar för att slippa skatten. Det har inget med vikten att göra.

Mvh / Roland
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Varför skall man behöva hålla på med larvet att ställa av och på en bil hela tiden för att få vettig skatt på den. Staten får ju inte in det de har räknat med, och ägaren får larva fram och tillbaka hela tiden för att hålla kostnaden nere.
Det måste ju vara vettigare med en rimlig skatt som staten är missnöjd med, men ändå får nöja sig med.
Samt en skatt som bilägaren tycker är rimlig men missnöjd med, men ändå får nöja sig med.

Varför krångla när det inte finns någon som är nöjd, när det finns enklare utvägar än det här elendet, och som så mycket annat egentligen inte gör någon nytta alls.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen