• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Beskattning av husbilen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Man kan ju också resonera som så att många ställer in sin bil för förvaring under vinterhalvåret. Varför skall de betala lika mycket skatt för sin bil som de som kör hela året? Skatten är väl tänkt att täcka kostnaderna för vägnätet och den som kör mer sliter kanske mer jämfört med den som vinterförvarar sin husbil.

//Michael, medlem
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Jag anser att det är elindustrin som har misskött sitt ansvar för att trygga elproduktionen i Sverige.
Har vi inte hamnat lite utanför husbils-frågor/ intressen nu ?
Jag läser gärna allt på denna web, men skall man måsta läsa om helt annat också börjar intresset svalna, tyvärr.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Varför skall man behöva hålla på med larvet att ställa av och på en bil hela tiden för att få vettig skatt på den. Staten får ju inte in det de har räknat med, och ägaren får larva fram och tillbaka hela tiden för att hålla kostnaden nere.
Det måste ju vara vettigare med en rimlig skatt som staten är missnöjd med, men ändå får nöja sig med.
Samt en skatt som bilägaren tycker är rimlig men missnöjd med, men ändå får nöja sig med.

Varför krångla när det inte finns någon som är nöjd, när det finns enklare utvägar än det här elendet, och som så mycket annat egentligen inte gör någon nytta alls.

M.v.h. JANKRO.
Jag håller med dig om att en rimlig skatt hade varit bra.
När skatten höjdes i samband med att bonus/malus infördes stod Magdalena i TV och försvarade systemet med avställningen som då sänktes till 4 dagars karens för malusbilarna.

Samtidigt tycker jag att det är rimligt att de som inte använder bilen hela året betalar lägre skatt....
 
Senast ändrad:

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Jag håller med dig om att en rimlig skatt hade varit bra.
När skatten höjdes i samband med att bonus/malus infördes stod Magdalena i TV och försvarade systemet med avställningen som då sänktes till 4 dagars karens för malusbilarna.

Samtidigt tycker jag att det är rimligt att de som inte använder bilen hela året betalar lägre skatt....
Håller med om att skatten skall spegla användandet av vägarna, vilken förslitning som sker/kostnader för underhåll.

Därför bra/viktigt att Vi husbilsägare också engagerar oss utanför detta forum och lobbar hos de som säljer husbilar och som i sin tur lobbar hos politikerna via sina organisationer. Kanske också något för HBK, om man inte redan gör det.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Är det inte så att husbilar födda före 2018 ska vara avställda 14 dagar innan man kan ställa på den igen och bilar födda efter den 31 juni 2018 skall vara avställda 4 dagar innan påställning. Skulle man ställa på tidigare än 14 respektive 4 dagar får man betala skatt även för de dagar bilen har varit avställd. Vad beträffar 3,5 tonnare vet jag inte men jag tror att det är samma regler som personbilar dvs dom måste vara avställda en månad.
Skatten gick ju upp ganska rejält fr.o.m. 1 juli 2018. Kaben vi hade togs ut i juni...Jag betalade skatten 6800kr för helår och brydde mig aldrig om att kolla ev. avställnings- resp. påställningstider. Det blev dock aktuellt när vi bytte till Nordic -21 och helårsskatten hamnade på ca 13500kr.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Man kan ju också resonera som så att många ställer in sin bil för förvaring under vinterhalvåret. Varför skall de betala lika mycket skatt för sin bil som de som kör hela året? Skatten är väl tänkt att täcka kostnaderna för vägnätet och den som kör mer sliter kanske mer jämfört med den som vinterförvarar sin husbil.

//Michael, medlem
Jag håller med dig om att en rimlig skatt hade varit bra.

Samtidigt tycker jag att det är rimligt att de som inte använder bilen hela året betalar lägre skatt....

Hej jag vet inte om jag blev lite missuppfattad eller om jag var lite luddig, men naturligtvis så skall man ju kunna ställa av bilen om man inte skall använda den, som det alltid har gått att göra, och försäkringen övergår automatiskt till rätt billig "garageförsäkring" för att bilen inte längre framförs på vägen som väl var grundidén till skatt på bilar. Vägskatt för att bygga, underhålla och ändra vägnätet till de som använde det.
Sedan blev det en mjölkko för allt möjligt, och det kanske behövs för staten till viss del men inte med de maxsummor som nu kommit fram. Det måste ju vara mer rent hat till allt som rullar, samt en missuppfattning från de som bestämmer och förmodligen tror att det finns en nergrävd elektrisk tunnelbana under varenda byhåla i Sverige som kan transportera de som jobbar vart som helst, när som helst.

Jag menar/menade en rimlig skatt som gör att man kan ha husbilen inreggad och klar för färd om man går ut och bara får lust att kliva in i husbilen i stället för personbilen när man skall åka och handla, i stället för i princip vara tvingad till av och på registrering med viss planering hela tiden. Men naturligtvis möjlighet att ställa av bilen exempelvis under vintern som det alltid har gått att göra och fungerat tidigare.

M.v.h. JANKRO.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Sen har ju inte det här med veteranbilar, helt ok att de kan vara skattebefriade 30,40,50 tals bilar.
Men fordon 80,90 talet blir skattebefriade är ju galet, veteranbilar ska ju ligga på 50 år inte 30 år.
Sen köper man ett fordon med senaste tekniken inom avgasrening då blir man staffskattad.
Inte konstigt att maskrosorna ligger där dom ligger.
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Är det så att de flesta här som gnäller på malus-skatten är såna som inte är drabbade själva utan kör bilar före 2018?
Vi som har bilar som är ”drabbade” ändå tycker att det funkar bra med betalning per dygn och användande av app för på/avställning samt ta hänsyn till 4-dagars karens. Åtminstone är det helt ok för min del. Har en årsskatt på 15235kr men i realiteten blev det 2855kr senaste tolv månaderna.
Sedan tycker jag väl att bonus/malus tänket har rejäla brister men det är en annan sak.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sen har ju inte det här med veteranbilar, helt ok att de kan vara skattebefriade 30,40,50 tals bilar.
Men fordon 80,90 talet blir skattebefriade är ju galet, veteranbilar ska ju ligga på 50 år inte 30 år.
Sen köper man ett fordon med senaste tekniken inom avgasrening då blir man staffskattad.
Inte konstigt att maskrosorna ligger där dom ligger.

Hejsan, det kan ju även ses som det var tänkt att skatten betalades för då. Vägskatt, och efter trettio år betalande så har bilen betalat tillräckligt med vägskatt för på ålderns höst få vandra fram gratis med de ofta begränsade miltal som blir på gamla bevarade bilar.
Att bestraffskatta bilar efter utsläpp är ju ett nyare påfund och har ju inte ett dugg att göra med skatten på äldre bilar som klassades mest av vikten och hur mycket den då slet på vägarna. Man kan ju inte gärna bestraffa något/någon för något som inte ens var påtänkt när den saken föddes.
Saken måste väl få dö i lugn och ro i stället för att bli utsatt för ättestupa (heter det så) utdömd och bestraffad bara för man är gammal men ännu inte död.
Vem som helst kan ju köpa en gammal bil och underhålla samt serva den till att fungera perfekt om man vill. Tyvärr måste man ju helst kunna göra, i alla fall det mesta själv för att det skall bli någon ekonomi i det. Annars kan det lätt bli dyrare än bilskatten.

M.v.h. JANKRO. ;)
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hejsan, det kan ju även ses som det var tänkt att skatten betalades för då. Vägskatt, och efter trettio år betalande så har bilen betalat tillräckligt med vägskatt för på ålderns höst få vandra fram gratis med de ofta begränsade miltal som blir på gamla bevarade bilar.
Att bestraffskatta bilar efter utsläpp är ju ett nyare påfund och har ju inte ett dugg med att göra med skatten på äldre bilar som klassades mest av vikten och hur mycket den då slet på vägarna. Man kan ju inte gärna bestraffa något/någon för något som inte ens var påtänkt när den saken föddes.
Saken måste väl få dö i lugn och ro i stället för att bli utsatt för ättestupa (heter det så) utdömd och bestraffad bara för man är gammal men ännu inte död.
Vem som helst kan ju köpa en gammal bil och underhålla samt serva den till att fungera perfekt om man vill. Tyvärr måste man ju helst kunna göra, i alla fall det mesta själv för att det skall bli någon ekonomi i det. Annars kan det lätt bli dyrare än bilskatten.

M.v.h. JANKRO. ;)
Instämmer helt,
Fordon som är 30år, eller äldre får man ändå beteckna som entusiastfordon/hobbyfordon, som kräver en hel del tid och omsorg av ägaren för att leva vidare, verkstäder är sällan ett option, även om det är en husbil.
Denna hobbys intresseorganisationer har lobbat och verkligen kämpat mot myndighetssverige sedan 70-talet att få till de fina regler som vi har idag, och det var KD som hjälpte till att få igenom dessa ändringar. Vi borde verkligen vara vakna och reagera för förbud/ändringar som skadar eller försvårar för våra intressen som innefattar fordon.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Stefan lovar ju rätt brett i den bilfilmen om gamla bilars framtid..... Nu har han ju skaffat sig annat jobb...... Och hans efterträdare till det partiet och med lillebrors hjälp, erkänner knappast att de ens vet om det här...... löftet kan man nog t.o.m. kalla det, samt att det dessutom är andra som styr just nu.
Om ni inte vill se allt så titta mellan ca. 3min in i filmen till ca. 7min.


M.v.h. JANKRO.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Varför skall man behöva hålla på med larvet att ställa av och på en bil hela tiden för att få vettig skatt på den. Staten får ju inte in det de har räknat med, och ägaren får larva fram och tillbaka hela tiden för att hålla kostnaden nere.
Det måste ju vara vettigare med en rimlig skatt som staten är missnöjd med, men ändå får nöja sig med.
Samt en skatt som bilägaren tycker är rimlig men missnöjd med, men ändå får nöja sig med.

Varför krångla när det inte finns någon som är nöjd, när det finns enklare utvägar än det här elendet, och som så mycket annat egentligen inte gör någon nytta alls.

M.v.h. JANKRO.
Jag håller helt med din synpunkt det kan vara en skatt för 3,5 och en lite högre för tyngre bilar, det är ju ett fritidsfordon ingen bruksbil.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag håller helt med din synpunkt det kan vara en skatt för 3,5 och en lite högre för tyngre bilar, det är ju ett fritidsfordon ingen bruksbil.
Tack..... Ja om man översätter den (engelska)/amerikanska benämningen på husbil "RV" så står det ju för " Recreational Vehicle".
Ett fordon för rekreation och vila på fritiden, så man orkar att jobba och betala in skatt för den grundinkomsten till att börja med.
Tyvärr så verkade det som den benämning råkade ut för det klassiska "Lost in translation", här i Sverige.

M.v.h. JANKRO.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
I dagens digitaliserade värld med GPS som kan se allt och alla borde all fordonsskatt vara baserad enbart på körsträcka! Då skulle många husbilsåkare liksom andra som behöver stora tunga bilar men inte kör många mil (hästägare med jeepar) m.fl. få en rättvis beskattning beroende på körsträcka. Även den tunga trafiken skulle ingå i detta system och gälla alla fordon oavsett nationalitet!
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
I dagens digitaliserade värld med GPS som kan se allt och alla borde all fordonsskatt vara baserad enbart på körsträcka! Då skulle många husbilsåkare liksom andra som behöver stora tunga bilar men inte kör många mil (hästägare med jeepar) m.fl. få en rättvis beskattning beroende på körsträcka. Även den tunga trafiken skulle ingå i detta system och gälla alla fordon oavsett nationalitet!
Om nu detta går att mäta, då borde vi som lägger den större delen av miltalet utomlands, där vi betalar vägavgifter, vägtullar och bränsleskatter, få en reducering på skatten i Sverige.
Det kan ju inte va rätt att vi får betala en troligtvis hög skatt per mil som vi inte kört i Sverige.

Krister
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Om nu detta går att mäta, då borde vi som lägger den större delen av miltalet utomlands, där vi betalar vägavgifter, vägtullar och bränsleskatter, få en reducering på skatten i Sverige.
Det kan ju inte va rätt att vi får betala en troligtvis hög skatt per mil som vi inte kört i Sverige.

Krister
Så var det ju förr med dieselbilar med kilometerräknare. Man stämplade ut ett kort hos tullen när man åkte utomlands och stämplade när man kom tillbaka. Sträckan man kört utanför Sverige räknades sedan bort. Hade en Golf Diesel av 79 års modell och de första åren gällde ju beskattning via kilometerräknare och stämpelkort vilket jag tycker var ett mycket rättvisare system om nu skatten ska gå till vägunderhåll!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Men då skall vi väl betala motsvarande vägskatt när vi befinner oss utomlands till respektive land och har stämplat ut eller på annat sätt registrerat att vi lämnat Sverige? Faran är väl att summan av kardemumman blir oförändrad eller till och med högre med all byråkrati och administrationsavgifter som kan tillkomma.

Från och till har det ju framförts åsikten att utlandsregistrerade fordon skall betala vägskatt till svenska staten när de kör i Sverige, något som jag då antar skall gälla omvänt också.

//Michael, medlem
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Nej inte kilometerskatt igen, vi som har kört med det systemet vill inte ha det tillbaka, bara en massa besvär med stämplingar som ibland skulle överklagas , besiktning som inte var gratis trasiga mätare . Ni som tror att det blir billigare måste vara naiva, staten sänker inga skatter. Samma med de som vill ha skatt på fritidsbåtar tror ni på allvar att staten skulle sänka bilskatten för det. Och är vi inte övervakade nog utan ett system till .
Nej jag är inte motståndare till nyheter bara realist har bara en aning hur det kommer att bli . Men en sak vet jag det kommer inte att bli billigare för någon i slutändan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen