• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriladdare NE 186 300W

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Min batteriladdare NE186 300W har sagts upp sig. Jag har kollar båda säkringarna. Utgång laddning och ingångssäkring vid 230AC... båda hela.
Ingången "charge" till laddaren får 12V men laddaren helt död. Förmodligen har ett dåligt batteri knäckt laddaren?
Jag för söker nu att få tag i en ny laddare och tveksamt om just denna typ finns kvar men kanske en ersättare från leverantören..... men hur , Italien?
Laddaren är monterad i en Laika och förser både bodel och motorbatteri. Nordelettronica NE186 300W

Har något ett förslag på en lämplig laddare som kan ersätta denna NE 186 300W? Viktigt är att laddaren har en "chargeingång" och en "lineutgång som visar att laddaren fungerar på displayen i husbilen.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Troligen är 280mA en tjuvström. Du borde kunna lokalisera huvudsäkringen till bodelen och dra den i första läget.
Har du problem med att den drar ur på en vecka? Våran -02:a har stått i 2veckor utan problem.
Jag har inte lika säkringsdosa som du på batteriet och jag har en kabel som det sitter en hängsäkrings hållaren på till bodelen.
Kabeln är kanske i 6mm2 storlek.

Som du ser på högra bilden så sitter en stor säkring längst ner som går till en tjock kabel vad jag kan förstå.
Denna borde höra till bilens elsystem.
Den samma ser du på vänstra bilden bredvid F71 men då är den osäkrad.
I övrigt ser dom lika ut.
Om dom som byggde bodelen drog kabel direkt från batteriet så borde dom inte ha satt i en sådan stor säkring.
Om bilden till höger tillhör din bil så ser det ut som om dom satt en säkrad kabeln till bodel på annat ställe = jag ser inte denna
kabel på bilden. :)

Jag hittar inget heller på NE202A. Den närmast i nummer jag hittar är NE196.

Sedan hittade jag denna video som kanske kan vara till hjälp i andra felsökningar.

GladPåsk
//Tony

Bilden på säkringshållare på pluspolen tillhör vår bil
F70, F71, F72 och F73 går till bilens (Fiat) EL-system och kabeln längst ned med grå säkring går till bodelen.



Batteri säkringar fiat.jpg

280 mA är definitivt för hög tjuvström (47Ah på en vecka) så jag började med att
lossa F71 och F72och när jag kom till F73 så försvann tjuvströmmen till noll.
Tack gode gud att tjuvströmmen inte hörde hemma i bodelen. Bilen (Fiat) är fullständigt
dokumenterad på elsidan vid felsökning medan bodelens dokumentation av kabeldragning från/till EBL
är närmast obefintlig. Felsökning = "backward engineering"

Jag lokaliserade Kabeln vid F73 till säkringsboxen vid förarplatsen och började där rycka säkringar
för att se när tjuvströmmen minskade. När jag kom till säkring F39 gick tjuvströmmen ned till 30 mA.

F39 försörjer
Diagnosuttag
Airkond (bildelen)
Larm
Radio (standby)
Tidigare backkamera (rester av anslutningar)
Garmin Navigatorn med backkamera (Garmin Camper)

Jag rensade bort mina gamla backkamera anslutningar och satte en switch till Radion och anslutningar till Garmin Camper
som jag kan slå ifrån vid parkering utan underhållsladdning.
Garmin navigator display var inte på plats men elektronik för navigatorns backkamera och trafikmeddelande modul
var ansluten till 12V och den största strömtjuven. Nu fixat med nämnda switch.

Nu är målet nått .... tjuvström ca 30 mA och det får väl något okänt stå för, acceptabelt.

Glad Påsk
Per-Åke
 
Senast ändrad:

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Som jag tidigare nämnt har min laddare NE 186 sagt upp sig och en ny är beställd från Italien.
Ersättaren är NE287 men sannolikt en lång väntan då jag fått meddelande att fabriken är delvis igång men transporter fungerar ej i dessa tider.
Jag får klara mig med en lös Cetek-laddare så länge.

Av ny fikenhet började jag skruva isär den felaktiga NE186. Båda säkringarana var hela men död på utgången.
Utan schema började jag på kretskortet följa anslutningen från 230AC med ett mätinstrument.
Denna matningen delas till 2 st transformatorer den större för matning till laddström och en mindre som
skall ge 12V -matning till styrelektronik och fläkt i laddaren.
Den mindre trafon hade avbrott i primärlindningen så inget ut till likriktaren 15VAC > stab > 12VDC

Trafon gick sönder i samband med ett strömavbrott i samhället. Spikar på nätet då strömmen kommer tillbaka?
Att åska kan ställa till det är ju känt....... men strömavbrott? Tillfällighet?

Jag lödde loss trafon och googlade på beteckningen och hamnade inte helt oväntat i Italien.
Men hittade en passande trafo hos Conrad i Malmö som jag väntar på.

Med trafon bortlödd anslöt jag en vanlig nätadapter 15VAC i stället för lilla trafon och spänningsatte laddaren med 230AC.

Med ett batteri anslutet hoppade laddaren igång. Så med den beställda trafon borde det fungera.

NE 186 CS.jpg
 
Senast ändrad:

JonasBjo

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
31378
Medlemskap
2024
Den laddare som havererade N186 är inte tillgänglig längre och ersatt med samma fabrikat med beteckningen NE287 helt kompatibel.
Detta innebär att anslutningarna +/- , Charge och Line anslutna till EBL är bara att koppla in till den nya laddaren.
Den är beställd och efter kontakt med fabriken i Italien kan den levereras till Sverige genom Laika-återförsäljarens försorg.

En alternativ laddare med annan typ av anslutning (dubbel +/-) mm. skulle innebära icke önskvärda ingrepp i ett dåligt dokumenterat kablage
som är näst intill omöjligt att följa mellan EBL, Laddare, elektronik för solceller och batterier.
Italiensk kabeldragning och därtill nästan obefintlig dokumentation.
NE287 har ju en molex-kontakt med 4 portar. Hur matchade du charge och line med de fyra i molexen? Line - Line men sen är där NTC och EBC kvar - NTC är väl för att mäta värmen i bodelsbatteriet, kvar är då EBC. Är det samma som Charge?
Vad innebär Charge respektive Line på NE 186?
 
Toppen