• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriladdare NE 186 300W

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Min batteriladdare NE186 300W har sagts upp sig. Jag har kollar båda säkringarna. Utgång laddning och ingångssäkring vid 230AC... båda hela.
Ingången "charge" till laddaren får 12V men laddaren helt död. Förmodligen har ett dåligt batteri knäckt laddaren?
Jag för söker nu att få tag i en ny laddare och tveksamt om just denna typ finns kvar men kanske en ersättare från leverantören..... men hur , Italien?
Laddaren är monterad i en Laika och förser både bodel och motorbatteri. Nordelettronica NE186 300W

Har något ett förslag på en lämplig laddare som kan ersätta denna NE 186 300W? Viktigt är att laddaren har en "chargeingång" och en "lineutgång som visar att laddaren fungerar på displayen i husbilen.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Tackar!
Detta ser ju ut att vara en mycket kompetent laddare. Charger Pb 1220 SMT 2B" ser ju ut att passa som alternativ till NE186.
Pb1220 ser jag har en separat laddutgång för startbatteri vilket inte finns på NE186 utan huvudladdutgången är ansluten till Husbilens elektronik
som sedan sköter fördelningen till startbatteriet bl.a med strömeducering och reläfrånkoppling om motorn är igång.
Jag utgår ifrån att jag kan ansluta Pb 1220 huvudutgång på samma sätt till husbilens elektronik och bortse från den extra anslutningen för startbatteri?
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
OK... jag förstår. Jag har en separat display till solcellen där jag även kan se status och kondition på respektive batteri. Se bild.
Helst skulle jag vilja ha laddning från solcell och 230VAC integrerat i en enhet med gemensam display.

Hur laddning från 230 AC och solcell systemet idag är sammankopplat finns förmodligen bara en italienare som vet.
Dokumentationen om detta är närmast obefintlig. 230 AC laddning separat går med viss möda att ta sig igenom med
stort mått av utforskning.

Display till solcellen.
En LED för var batteri. Grön = OK, orange = dåligt, rött = kass..... blinkar till var 30:e sekund (shuntmätning)

Genius 15KV reg disp.jpg
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Tackar! Manualen till solcellselektroniken har jag redan och dessutom översatt på svenska med Google Ö.
Mitt problem är att jag saknar dokumentation hur denna enhet är ansluten till Laikas elektronikmodul dit även
batteriladdaren från 230AC är ansluten.
Solcellsystemet är sannolikt eftermonterat på fabrik där dokumentationen av installationen utelämnades.
Endast manualen på själva solcellsburken med display finns med.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag skulle välja denna laddare med bluetooth uppkoppling.
Den är fin och den finns med en modell som har 3 utgångar så man kan koppla den till både bil och bodelsbatteriet med bra laddning på båda, dvs ingen 1A pysladdning som annars är vanligt och endast duger som underhållsladdning.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Den laddare som havererade N186 är inte tillgänglig längre och ersatt med samma fabrikat med beteckningen NE287 helt kompatibel.
Detta innebär att anslutningarna +/- , Charge och Line anslutna till EBL är bara att koppla in till den nya laddaren.
Den är beställd och efter kontakt med fabriken i Italien kan den levereras till Sverige genom Laika-återförsäljarens försorg.

En alternativ laddare med annan typ av anslutning (dubbel +/-) mm. skulle innebära icke önskvärda ingrepp i ett dåligt dokumenterat kablage
som är näst intill omöjligt att följa mellan EBL, Laddare, elektronik för solceller och batterier.
Italiensk kabeldragning och därtill nästan obefintlig dokumentation.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej perjan!
För några år sedan hjälpte jag en polare att fixa laddningen i hans McLouis.
Den laddaren var lika som din i både modell och fel.
Den hade också en bränd diod i EBL som byttes ut.

Jag ersatte den med en bättre "vanlig" laddare från biltema.
Jag kommer dock inte ihåg om den bilen hade något kopplat i
"charger-uttaget" men det är ju bara testa.
Detta fungerade bara ett par veckor innan det blev problem igen.
Laddaren och batterierna var det dock inget fel på men jag hittade en väldigt glapp
batteri "jord" under batteriet som satt under passagerarstolen.
Jag kontakterade en pinnsvets-kabel och satt den på jord-polen sedan drog jag
kabeln under golvmattan till "batteri-luckan" framför förarstolen till jordpunkten för
bilbatteriet.
Hela bodelens elsystem har sedan dess fungerat som det skall.
Bilen hade solceller med egen enkel regulator som jag inte behövde göra något med.

Jag ser nu att du beställt laddare.
Kolla så att jord kabeln är rätt ansluten så att du inte bränner laddaren eller EBL.
Lycka till. // Tony
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Den laddare som havererade N186 är inte tillgänglig längre och ersatt med samma fabrikat med beteckningen NE287 helt kompatibel.
Detta innebär att anslutningarna +/- , Charge och Line anslutna till EBL är bara att koppla in till den nya laddaren.
Den är beställd och efter kontakt med fabriken i Italien kan den levereras till Sverige genom Laika-återförsäljarens försorg.

En alternativ laddare med annan typ av anslutning (dubbel +/-) mm. skulle innebära icke önskvärda ingrepp i ett dåligt dokumenterat kablage
som är näst intill omöjligt att följa mellan EBL, Laddare, elektronik för solceller och batterier.
Italiensk kabeldragning och därtill nästan obefintlig dokumentation.
Det blir nog jättebra, fö så är italienarna jätteduktiga på elektronik!
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Det blir nog jättebra, fö så är italienarna jätteduktiga på elektronik!

Italienska elektorniken är säkert helt OK men Laika`s dokumentation kunde ha varit bättre.
Det räcker inte att skicka med ett par kilo användarmanualer på installerade enheter och sedan inte
redovisa i scheman/ritningar hur dessa är förbundna med varandra.

De handböcker som skickades med den nya husbilen visade det mesta från tidigare årgångar av
bilen..... mycket fel. Jag kontaktade fabriken och fick till slut en uppdaterad utgåva av huvudmanualen.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Hej perjan!
För några år sedan hjälpte jag en polare att fixa laddningen i hans McLouis.
Den laddaren var lika som din i både modell och fel.
Den hade också en bränd diod i EBL som byttes ut.

Jag ersatte den med en bättre "vanlig" laddare från biltema.
Jag kommer dock inte ihåg om den bilen hade något kopplat i
"charger-uttaget" men det är ju bara testa.
Detta fungerade bara ett par veckor innan det blev problem igen.
Laddaren och batterierna var det dock inget fel på men jag hittade en väldigt glapp
batteri "jord" under batteriet som satt under passagerarstolen.
Jag kontakterade en pinnsvets-kabel och satt den på jord-polen sedan drog jag
kabeln under golvmattan till "batteri-luckan" framför förarstolen till jordpunkten för
bilbatteriet.
Hela bodelens elsystem har sedan dess fungerat som det skall.
Bilen hade solceller med egen enkel regulator som jag inte behövde göra något med.

Jag ser nu att du beställt laddare.
Kolla så att jord kabeln är rätt ansluten så att du inte bränner laddaren eller EBL.
Lycka till. // Tony

"Bränd diod i EBL" Det låter inte bra. Kan du beskriva hur dioden var inkopplad relaterat laddare /batteri bodel /batteri motor?
Skulle detta vara fallet är det ju ingen hit att ansluta den nya laddaren efterson detta kan vara orsaken till att Laddaren fallerade.

I väntan på laddare så har jag kopplat samman allt som det ska. Båda batterier på plats , solcell inkopplad och startat motorn.
Jag kan läsa av att allt är normalt och att motorgeneratorn laddar båda batterierna (14,5V)

Med motorn avstängd ser jag hur skiljerelät separerar direktkopplingen mellan batterierna och visar olika 13,1 resp, 12,9 V
Solcells displayen visar normalt och fungerar. I Solcellselektroniken testas även batterikondition hos båda batterierna
var 30:e sekund och ger då grönt/orange/rött beroende på hur resp. batteri mår.... båda grönt.
Mer än så är ju inte att göra i väntan på ny laddare.

I skrivande stund kommer jag dock på att jag skulle kunna ansluta min Cetek-laddare och se om något dramatiskt händer och om
den uppför sig rätt i systemet vid koll på displayerna.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Den laddare som havererade N186 är inte tillgänglig längre och ersatt med samma fabrikat med beteckningen NE287 helt kompatibel.
Detta innebär att anslutningarna +/- , Charge och Line anslutna till EBL är bara att koppla in till den nya laddaren.
Den är beställd och efter kontakt med fabriken i Italien kan den levereras till Sverige genom Laika-återförsäljarens försorg.

En alternativ laddare med annan typ av anslutning (dubbel +/-) mm. skulle innebära icke önskvärda ingrepp i ett dåligt dokumenterat kablage
som är näst intill omöjligt att följa mellan EBL, Laddare, elektronik för solceller och batterier.
Italiensk kabeldragning och därtill nästan obefintlig dokumentation.
Det är inte nödvändigt att ansluta laddaren till EBL,koppla den direkt till batteriet,har du strömmätning via EBL så missar du den informationen ,men fortfarande får du spänningsmätning och det duger.
Du kan välja en laddare med två utgångar,dra en kabel till startbatteriet också.
Jag har en italiensk laddare av annat märke i min bil,skulle jag byta blir det inga fler italienska modeller.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Det är inte nödvändigt att ansluta laddaren till EBL,koppla den direkt till batteriet,har du strömmätning via EBL så missar du den informationen ,men fortfarande får du spänningsmätning och det duger.
Du kan välja en laddare med två utgångar,dra en kabel till startbatteriet också.
Jag har en italiensk laddare av annat märke i min bil,skulle jag byta blir det inga fler italienska modeller.

I väntan på min nya laddare har jag testat med en Cetek-laddare endast ansluten till +/- vilket fungerar
så långt att jag kan läsa av på panelen att bodelsbatteriet får rätt laddning.

Även motorbatteriet skall få en reducerad laddning denna vägen med en fördröjning på 30 sekunder..... men så sker icke.
Förmodligen fungerar inte denna laddning eftersom jag inte har någon "Line-anslutning" från laddaren till EBL-kortet.

Då jag inte vet vad som händer på Line-utgången (12V ,5 V, jord ????) kan jag inte chansa att pröva med en simulerad anslutning till EBL.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
"Bränd diod i EBL" Det låter inte bra. Kan du beskriva hur dioden var inkopplad relaterat laddare /batteri bodel /batteri motor?
Skulle detta vara fallet är det ju ingen hit att ansluta den nya laddaren efterson detta kan vara orsaken till att Laddaren fallerade.
Hej igen!
Jag kan tyvärr inte redogöra för hur den var inkopplad då info i mitt huvud glömt en hel del av felsökningens resultat. :)
Den var dock av det större formatet.
Jag hittade detta schema som låg i mappen på datorn som är från felsökningen.
1586448613691.jpeg
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Denna EBL (NE185) är ju betydligt bättre dokumenterad avseende batteriernas inkoppling än den EBL som sitter i vår Laika som ej är lika.
Ändå intressant med detta schema som kan ge en del info.

Jag har lyckats få igång alla funktioner med båda batterierna och solpanel inkopplat.
Båda kontrollpanelerna visar nu att batterierna laddas på rätt sätt.
Bodelsbatteriet med direktladdning och motorbatteriet med reducerad laddning från 230VAC.
Även med motor igång är det nu helt OK med laddning till båda batterierna.
I väntan på en ny laddare NE287 kör jag med en tillfäligt inkopplad Cetek-laddare.

Jag hittade en intressant artikel som även beskriver den tjuvström som drar ur motorbatteriet på moderna bilar.
Mycket som drar ström även med tändningen är avslagen. Flera bovar som fjärrkontroll dörrar, radio (frånslagen),
Larm plus diverse elektronik till motorn. Denna tjuvström kan gå upp till 150 - 250 mA...... 14 dagar = 84 Amptimmar (total urladdning)
Typfallet är den som parkerar vid flygplatsen för några veckors semester och kommer hem till en död bil..... mycket vanligt med moderna bilar.
För husbilsägaren är det enklare med tillgång till "landström" för underhållsladdning.
Testa med att lossa jordkabeln på motorbatteriet och anslut igen via en DC-ampmeter (universalinstr.) och kolla tjuvströmmen.

Interssant länk. Strömtjuvar i bilen
 
Senast ändrad:
Toppen