• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriladdare NE 186 300W

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Min batteriladdare NE186 300W har sagts upp sig. Jag har kollar båda säkringarna. Utgång laddning och ingångssäkring vid 230AC... båda hela.
Ingången "charge" till laddaren får 12V men laddaren helt död. Förmodligen har ett dåligt batteri knäckt laddaren?
Jag för söker nu att få tag i en ny laddare och tveksamt om just denna typ finns kvar men kanske en ersättare från leverantören..... men hur , Italien?
Laddaren är monterad i en Laika och förser både bodel och motorbatteri. Nordelettronica NE186 300W

Har något ett förslag på en lämplig laddare som kan ersätta denna NE 186 300W? Viktigt är att laddaren har en "chargeingång" och en "lineutgång som visar att laddaren fungerar på displayen i husbilen.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vilken EBL har ni? Ser inte eller har missat vilken om du skrivit det tidigare.

Då borde du inte ha något fel i EBL. Laddaren kan ju gå sönder av andra orsaker.
Du gör rätt i att köra med Cetek-laddaren. Då ser du ju om något skulle vara på tok och denna kommer
troligen inte att bränna några grejor då den är säkrad mot en massa olika el fel.

Dagens bilar drar ca 14-20mA då dessa stänger nästan allt.
Drar den mer efter ca20min så är något fel och brukar då dra 150-200mA beroende på fel tex Can-bus.
Bilar med keyless-system blir väckta när man når bilen innan man låser upp den
och start-sekvens datorerna gör sig redo för kommunikation och identifiering samt
väckning av motorstyrenheten mm.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag hittade en intressant artikel som även beskriver den tjuvström som drar ur motorbatteriet på moderna bilar.
Mycket som drar ström även med tändningen är avslagen. Flera bovar som fjärrkontroll dörrar, radio (frånslagen),
Larm plus diverse elektronik till motorn. Denna tjuvström kan gå upp till 150 - 250 mA...... 14 dagar = 84 Amptimmar (total urladdning)
Typfallet är den som parkerar vid flygplatsen för några veckors semester och kommer hem till en död bil..... mycket vanligt med moderna bilar.
För husbilsägaren är det enklare med tillgång till "landström" för underhållsladdning.
Testa med att lossa jordkabeln på motorbatteriet och anslut igen via en DC-ampmeter (universalinstr.) och kolla tjuvströmmen.

Interssant länk. Strömtjuvar i bilen
Rörande tjuvström så har jag svårt att tänka mig att någon bil kommer från fabrik med en massa tjuvström(visst lite drar dom man då pratar vi jättelite), i den bilar jag har och haft samt övriga jag känner till så kan dom ståen evighet. Har en vän som bor i Kina och dom är här 2 ggr om året och deras XC90 startar varje gång, vår Punto stod hela vintern, vår V90 står ibland en månad Giuliettan har stått i säkert en månad nu.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Vår EBL är Nordelettronica NE 202a. Husbilen årsmod. 2010
Viss dokumentaion finns men inte hur den är inkopplad mot batterierna och solpanelen.
Jag hittar ingenting då jag googlaar på denna EBL.

Cetek-laddaren har nu varit inkopplad ett par dagar och allt ser OK ut.
Möjligen kan laddaren NE186 ha gått sönder pga ett dåligt batteri som nu är utbytt....helt kass.
Tycker att dena laddare borde ha klarat detta.....men?

Jag håller med om att relativt nya bilar med "keyless system" har bättre elektronik som är betydligt strömsnålare i "viloläge".
Men en 10 år gammal husbil (Fiat 160 Ducato) säkert inte lika bra.

Bra tips att vänta 20 min med avläsning av viloström....
Finns det CAN-bus i en Fiat Ducato 2010?
Om jag skulle ha ett allvarligt EL-fel borde väl det ge en felkod i min OBD felkodläsare.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Vad är det som gör att du inte skulle välja en italiensk modell igen?
Vi har haft 2 olika italienska husbilar som vi haft mycket glädje av och mycket nöjda med som husbil betraktat.
Men när vi kommer till elektronikproblem och dokumentation blir jag mycket tveksam.
Mycket finns att önska.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Rörande tjuvström så har jag svårt att tänka mig att någon bil kommer från fabrik med en massa tjuvström(visst lite drar dom man då pratar vi jättelite), i den bilar jag har och haft samt övriga jag känner till så kan dom ståen evighet. Har en vän som bor i Kina och dom är här 2 ggr om året och deras XC90 startar varje gång, vår Punto stod hela vintern, vår V90 står ibland en månad Giuliettan har stått i säkert en månad nu.

Jag kan hålla med om att nya bilar med allt mer elektronik också har avsevärt bättre lösningar när det gäller "tjuvström".
Men hur står det till med en 10 år gammal Fiat Husbil? Skall kolla upp detta.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Ok. Då bytte dom säkert efter 2008. :)

Ja batteriet kan ju ha knäckt laddaren och jag tror att jordpunkten knäckte den laddaren jag bytte.

Din HB har CAN-BUS system.
Det är inte lika självklart att ett fel ger felkoder. Många delar ger ingen felkod men kan skapa fel på annat ställe så att säga.
Det är inte så enkelt att felsöka på ett fordon som dom flesta tror pga av detta. :)
Skulle alla delar finnas med i felkodssystemet så skulle datorernas minne mm bli så
stort att man fick ha rullvagn till dom. :)
Din felkods avläsare som kanske är köpt på nätet läser oftast bara ut dom generella koder som "alla" skall
kunna komma åt och då till tex avgasrening mm.
Sedan finns några hundra till många hundra ( ev tusentals) till som bara auktoriserade verkstäder har tillgång till.
Det finns dock tex Autodata mfl som också har tillgång till dessa koder.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vad är det som gör att du inte skulle välja en italiensk modell igen?
Har en CBE standardladdare i min bil,enklast billigaste modell fungerar, standard i många bilar men knappast för den är bäst men billig,jag skulle välja Ctek eller Victron dyrare men bättre anser jag.
Italienarna är inte kända för elektronik eller bilar (Fiat) ,Lambo Ferrari fungerar!!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Har en CBE standardladdare i min bil,enklast billigaste modell fungerar, standard i många bilar men knappast för den är bäst men billig,jag skulle välja Ctek eller Victronic dyrare men bättre anser jag.
Okej, då är det modellen inte att den är italiensk men det är en helt annat sak.

Det finns massor av bra laddare att välja mellan, dock ska man se till att den kommer ihåg inställningen även om strömmen inte bryts, dvs om man kopplar bort batteriet och 220 och sedan kopplar tillbaka då ska den fortfarande komma ihåg att ladda utan att man ska måste välja det igen.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Som vad, är det något speciellt du anser dom gör fel?

Och vem skulle du rekommendera istället?

När båda husbilarna vi köpte nya stämde inte manualerna med husbilens bestyckning på en mängd funktioner....... fel modell.
Vid El-problem var felsökningen mycket svår eftersom dokumentation om EL-installation delvis saknades.

Rekommendera?
Jag stödjer min erfarenhet i jämförelse på andra husbilar vid kontakt under 16 år med de husbilsägare jag träffat i Sverige och Europa i övrigt. En högst subjektiva uppfattning har hamnat på svenska och tyska husbilar utan att nämna någar specifika fabrikat. Ingen marknadsundersökning.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Jag nämnde tidigare att jag mätte upp en "tjuvström" från motorbatteriet på 0,28 Amp.
Förmodligen för högt. Felsökning? Jag tänkte börja med att koppla in en amperemeter
till jordpolen och sedan successivt koppla ifrån anslutningarna på plussidan och se när "tjuvströmmen" minskar.

Jag hittade bild på nätet som beskriver vart de olika anslutningarna går till från resp. säkring.
Jag gissar att anslutningen längst ned till vänster (grå säkring) går till bodelen eftersom den inte finns angiven i standard Fiat Ducato.
De övriga går till motor, instrumentbräda (Kontrollenhet) och Multijet heater




Batteri säkringar fiat.jpg
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När båda husbilarna vi köpte nya stämde inte manualerna med husbilens bestyckning på en mängd funktioner....... fel modell.
Vid El-problem var felsökningen mycket svår eftersom dokumentation om EL-installation delvis saknades.

Rekommendera?
Jag stödjer min erfarenhet i jämförelse på andra husbilar vid kontakt under 16 år med de husbilsägare jag träffat i Sverige och Europa i övrigt. En högst subjektiva uppfattning har hamnat på svenska och tyska husbilar utan att nämna någar specifika fabrikat. Ingen marknadsundersökning.
Detta är vad du får till dom flesta husbilar.en "standardmanual" som du själv får räkna ut vad gäller just din modell,elscheman på husbilar finns inte,frågan är om ens tillverkaren vet vad man installerar, färdiga kabelbuntar mot ytterväggarna innan dess monteras omöjliga att komma åt sedan,finns säker undantag i dom högre prisklasserna eller?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Viktigt att tänka på är att aldrig ha en laddare ansluten med 220 utan batteri inkopplat, dvs ej heller temporärt lossa batteripoler od under tiden som laddaren är inkopplad detta då kraften kan få svårt att reglera, vissa standardladdare har ett speciellt läge man kan sätta den i om man vill köra utan batteri, tex nämna Victron ovan och den flesta CTEK. fö så gäller detta bilensgenerator också, dvs aldrig lossa en pol när motorn går eller starta en bil med ett helt tomt batteri via startkablar för att om batteriet är helt kass så kan samma sak hända när man kopplar bort startkablarna.

Sedan så skulle jag säga att har en laddare/kraft blivit 10 år så är det inte helt konstigt att den lägger av, kanske var det den som knäckte batteriet tom.!

Värme är något som krafter ej gillar och då speciellt kondensatorerna i den så den skall sitta väl ventilerad för att få ett så långt liv som möjligt, komponenterna i krafter och övrig elektronik finns oftast i olika kvalitetsklasser och temperaturtåligheter.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Viktigt att tänka på är att aldrig ha en laddare ansluten med 220 utan batteri inkopplat, dvs ej heller temporärt lossa batteripoler od under tiden som laddaren är inkopplad detta då kraften kan få svårt att reglera, vissa standardladdare har ett speciellt läge man kan sätta den i om man vill köra utan batteri, tex nämna Victron ovan och den flesta CTEK. fö så gäller detta bilensgenerator också, dvs aldrig lossa en pol när motorn går eller starta en bil med ett helt tomt batteri via startkablar för att om batteriet är helt kass så kan samma sak hända när man kopplar bort startkablarna.

Sedan så skulle jag säga att har en laddare/kraft blivit 10 år så är det inte helt konstigt att den lägger av, kanske var det den som knäckte batteriet tom.!

Värme är något som krafter ej gillar och då speciellt kondensatorerna i den så den skall sitta väl ventilerad för att få ett så långt liv som möjligt, komponenterna i krafter och övrig elektronik finns oftast i olika kvalitetsklasser och temperaturtåligheter.

Vad som knäckte laddaren lär jag väl aldrig få veta. Laddaren kanske inte öll mer än 10 år trots att den har en fläkt... om den nu fungerade?

Jag nämde i inlägget tjuvström på 300 mA som jag nu kommit på spåren.
Fiat Ducato som tidigare bild visar har 5 st pluskablar anslutna. Med en ampermeter ansluten till jordpolen började med att lossa kablarna en efter en och när jag kom till F73 så gick tjuvströmmen nästan ned till noll.

F73 försörjer säkringsboxen vid förarplatsen. Tack gode gud för att inte krypströmmen kom från bodelen.
I säkringsboxen var det endast matning från F39 som påverkade tjuvströmmen som gig ned till 60 mA med säkringen borta.

F39 försörjer följande:

Diagnosuttag
Airkond (bildelen)
Larm
Radio (standby)
Tidigare backkamera
Garmin Navigatorn med backkamera (Garmin Camper)

Här har jag en del att göra.
Jag bröt larmfunktionenmed en nyckel i motorrummet...... ingen påverkan.
En tidigare monterad display till backkamera urkopplad men kameran sannolikt fortfarande matad? Kablar tas bort... ingen funktion.

Trots att displayen till nya Garmin Camper är borttagen matas moduler för komm. med Garmin backkamera och radiomodulen för trafikmedelanden.... inkopplade!!! Kommer att förses med separat strömbrytare eftersom jag vill kunna ha till gång till navigatorn parkerad.

Målet är nu att begränsa tjuvströmmen till 60 mA.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Detta är vad du får till dom flesta husbilar.en "standardmanual" som du själv får räkna ut vad gäller just din modell,elscheman på husbilar finns inte,frågan är om ens tillverkaren vet vad man installerar, färdiga kabelbuntar mot ytterväggarna innan dess monteras omöjliga att komma åt sedan,finns säker undantag i dom högre prisklasserna eller?
Dessvärre har du rätt att både leverantörer och återförsäljare har inte något övedrivet intresse att förmedla vad de skruvat ihop med undantag för den potentiella "kundens öga".

En Laika husbil av den typ vi har med samma utrustning kostar idag ny över 1 Mkr. Märkligt att man tekniskt sett inte får komplett dokumentation på vad man köpt. Detta stämmer nog även bra med personbilar med skillnaden är att man efter några år då det kan vara dags att skruva får en Haynes bok i sin hand.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Dessvärre har du rätt att både leverantörer och återförsäljare har inte något övedrivet intresse att förmedla vad de skruvat ihop med undantag för den potentiella "kundens öga".

En Laika husbil av den typ vi har med samma utrustning kostar idag ny över 1 Mkr. Märkligt att man tekniskt sett inte får komplett dokumentation på vad man köpt. Detta stämmer nog även bra med personbilar med skillnaden är att man efter några år då det kan vara dags att skruva får en Haynes bok i sin hand.
Samma sak gäller båtar hus bilar mm, de som jobbar med bilarna har troligtvis ritningar, samma sak gäller motorn växellådan vi har inga ritningar på dessa heller eller hur!

FRU, Field Replaceable Units är det som vi "ska" pilla med och dit hör inte ritningar, att man sedan vill ha en ritning om man förstår sådant är en helt annan sak.

Rörande din laddare med fläkt, självklart måste man se till att den fungerar och 10 år för en fläkt är lång tid!
Bästa är att konstruera med självdrag och sluten med kylflänsar, fläktar är ett otyg.
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Samma sak gäller båtar hus bilar mm, de som jobbar med bilarna har troligtvis ritningar, samma sak gäller motorn växellådan vi har inga ritningar på dessa heller eller hur!

FRU, Field Replaceable Units är det som vi "ska" pilla med och dit hör inte ritningar, att man sedan vill ha en ritning om man förstår sådant är en helt annan sak.

Rörande din laddare med fläkt, självklart måste man se till att den fungerar och 10 år för en fläkt är lång tid!
Bästa är att konstruera med självdrag och sluten med kylflänsar, fläktar är ett otyg.

Om man bortser från bodelen och har problem med "bilen".... en Fiat Ducato så finns komplett manual med elschema att ladda hem för 150 till 250 kr
för de flesta årsmodeller och motorstorlekar som kan vara aktuella.

Manualer Fiat Ducato
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Troligen är 280mA en tjuvström. Du borde kunna lokalisera huvudsäkringen till bodelen och dra den i första läget.
Har du problem med att den drar ur på en vecka? Våran -02:a har stått i 2veckor utan problem.
Jag har inte lika säkringsdosa som du på batteriet och jag har en kabel som det sitter en hängsäkrings hållaren på till bodelen.
Kabeln är kanske i 6mm2 storlek.

Som du ser på högra bilden så sitter en stor säkring längst ner som går till en tjock kabel vad jag kan förstå.
Denna borde höra till bilens elsystem.
Den samma ser du på vänstra bilden bredvid F71 men då är den osäkrad.
I övrigt ser dom lika ut.
Om dom som byggde bodelen drog kabel direkt från batteriet så borde dom inte ha satt i en sådan stor säkring.
Om bilden till höger tillhör din bil så ser det ut som om dom satt en säkrad kabeln till bodel på annat ställe = jag ser inte denna
kabel på bilden. :)

Jag hittar inget heller på NE202A. Den närmast i nummer jag hittar är NE196.

Sedan hittade jag denna video som kanske kan vara till hjälp i andra felsökningar.

GladPåsk
//Tony
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er en situasjon som oppstår ganske hyppig hvor sikringen ved bilbatteriet mot bodelen ryker: sterkt utladet bobatteri og ut å kjøre. Ladestrømmen kan da fort sprenge sikringen selv om den normalt er mer enn stor nok. Et normalt valg fra fabriikkene er at denne sikringen er dobbelt så stor som normal ladestrøm ved 50% bobatteri. Er bobatteriet nede på 20% så smeller sikringen med en gang.
 
Toppen