Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej ,Tänkte köpa ett AGM batteri för bodelen på 90 Ah har solceller 140 w är det att rekommendera eller inte någon som har
koll på det ,Tackar för åsikter.Tengis 50
Tänkte på vilken sorts batteri som funkar bäst på bodelen AGM eller Silver-kalcium batterier.
Mina kostar 2490 spänn styck visserligen med rabatten men ändå ,då är litiumbatterier mycket dyrareUpplever att dyra/ kvalitets AGM deep cycle batterier är så pass kostsamma att jag skulle överväga att lägga till pengar för att få litiumbatterier.
Ämnet har varit uppe tidigare.
Göran i Björnarbo
Plus eventuellt diverse nya apparater?Det tycker inte jag. 7500kr för halv skapligt batteripac.
Göran i Björnarbo
vi kanske har olika storlek på plånböcker med ?Det tycker inte jag. 7500kr för halv skapligt batteripac.
Zlatko bli inte ledsen för att vi tycker olika ,det har vi vår fulla rätt till. Tänk va tråkigt om alla tycker lika.
Göran i Björnarbo
Min plånbok är väldigt liten , när jag köper prylar försöker jag sikta högt, kan bli billigast i längden.
Blir man tvungen att byta en massa kringutrustning drar det iväg. Är man i sitsen att det ska investeras i laddare eller solcells regulator idag då kanske man ska framtidssäkra med prylar som klarar både litium och blybatterier.
Göran i Björnarbo
Så här tycker jag,Jag gör tanke vurpan att utgå från mig själv, det fanns inga prylar från början.
Har man ett fungerande system att bara stoppa i AGM batterier och fortsätta köra är det väldigt enkelt.
Hur jämför man riktigt?
Går nog inte. Alla har olika förutsättningar.
Camping/ställplats eller fricamping?
Hur länge vill jag att batteri kraften ska räcka?
Tankar om lönsamhet hur tänker du där???
Jag betraktar husbilen som en hobby/ fritids aktivitet ett svart hål att stoppa pengar i.
Göran i Björnarbo
Men du måste ju ändå jämföra riktigt, om du har fungerande laddsystem för blybatterier blir kostnaden f.n. 4-5 tusen för två AGM beroende på vilka du väljer, håller med vettig hantering minst 5 år. Annars Lithium 7500-15000Kr, lång livslängd ? 5-10år? Frågetecken för de billiga?
Eventuellt ny laddare, ny batterimonitor och lite annat smått och gott tillsammans med batteri 10000-25000Kr? Plus en del arbete.
Har du en äldre bil uppstår ju frågan om investeringen överhuvud taget lönar sig om man inte ser andra fördelar som lägre vikt, eller möjlighet till högre effektuttag med inverter, eller snabbare laddning om man är storförbrukare.