• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Batterier

Tengis 50

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Västerås
HBK-Nr
27094
Medlemskap
2022
Hej ,Tänkte köpa ett AGM batteri för bodelen på 90 Ah har solceller 140 w är det att rekommendera eller inte någon som har
koll på det ,Tackar för åsikter.:mh: Tengis 50
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Citatet är från Roger, inte Gösta, äras den som äras bör! :)
Jag förstår inte... man köper väl inte en massa prylar till husbilen för att dom verkligen behövs?
95% av allt extra åker i för att det är kul med nya lösningar och för att man lurar sig själv att dom absolut behövs:p

Helt otroligt, har det blivit något slags Killhäftigt att stoppa in pengar i husbilen utan någon vettig användning, jag stoppar också in en hel del pengar i hobbies, varav husbilen är en, men naturligtvis funderar jag på nyttan med grejorna innan jag köper dom, och givetvis dimensionerar jag prylarna så att de gör optimal nytta till det jag har tänkt mej, annars blir jag bara besviken på mej själv och min tankeförmåga.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag gör tanke vurpan att utgå från mig själv, det fanns inga prylar från början.
Har man ett fungerande system att bara stoppa i AGM batterier och fortsätta köra är det väldigt enkelt.
Hur jämför man riktigt?
Går nog inte. Alla har olika förutsättningar.
Camping/ställplats eller fricamping?
Hur länge vill jag att batteri kraften ska räcka?
Tankar om lönsamhet hur tänker du där???
Jag betraktar husbilen som en hobby/ fritids aktivitet ett svart hål att stoppa pengar i.
Göran i Björnarbo

Om jag förstår rätt har du ingen erfarenhet av husbilslivet, och har därför naturligtvis svårt bedöma vad som är lämpligt för det ena eller andra
sättet att använda en husbil. Men det finns förmodligen nästan lika många sätt som det finns användare. Någon får helt vanliga blybatterier
att räcka nästan obegränsat vid fricamping, andra behöver enorma batteribankar och massor av solceller och eventuellt ett elverk för att få det hela att fungera. Vissa har inte pengar till att leka "svart hål" utan måste tänka till för att överhuvud taget ha råd att ha husbil, för andra finns det närmast en obegränsad källa att ösa ur. Och allt däremellan.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Jag är så mycket nybörjare som man kan bli. Men jag kan konstatera att det är väldigt stor spännvid på hur husbilar används. Tycker att Peters inlägg om hur man kan använda batterier var bra.
Är väl väldigt få förunnat att ha en hobby som är lönsam. Svarta hål kan vara olika stora. Men bilar är nästan alltid svarta hål.
Hoppas att trådstartaren har kommit till insikt om att vilket batteri som är rätt batteri beror på vad man ska ha det till.
Oavsett min bristande erfarenhet är min åsikt att prisskillnaden mellan bra blybatterier och litiumbatterier är för liten.
Göran i Björnarbo
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag är så mycket nybörjare som man kan bli. Men jag kan konstatera att det är väldigt stor spännvid på hur husbilar används. Tycker att Peters inlägg om hur man kan använda batterier var bra.
Är väl väldigt få förunnat att ha en hobby som är lönsam. Svarta hål kan vara olika stora. Men bilar är nästan alltid svarta hål.
Hoppas att trådstartaren har kommit till insikt om att vilket batteri som är rätt batteri beror på vad man ska ha det till.
Oavsett min bristande erfarenhet är min åsikt att prisskillnaden mellan bra blybatterier och litiumbatterier är för liten.
Göran i Björnarbo

Och fortfarande drar normalt bytet med sig ganska stora kostnader, men du vill inte höra på det örat förstår jag.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En del lägger ganska stora pengar på stora blybatteri banker. Då kan jag för egen del tänka att för lite mera pengar får jag något mycket bättre. Som på längre sikt ger en lägre kostnad.
Göran i Björnarbo

Frågan är ju kanske om vi fortfarande får köra våra husbilar om 10 år? Håller de dyrare batterierna vad de lovar, ännu finns inte tillräcklig erfarenhet.
Eller så har man inte för avsikt att satsa på att köra husbil för all framtid. Eller så faller man själv för åldersstrecket? Många olika parametrar när man ger råd.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Finns det ingen erfarenhet av litium batterier?
Där delar jag inte din åsikt.
Vad man gör om 10 år är svårt att sia om .
Batteri valet handlar snarare om vilka behov har man idag.
Undrar om inte min totala brist av erfarenhet av husbilar är en fördel. Jag vet inte hur det ska vara.
Jag har fått sätta mig ned och räkna på vilka förbrukare har jag. Vilken batterikapacitet behöver jag?
En av många fördelar med litiumbatterier är att dom går fort att ladda.
Göran i Björnarbo
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Finns det ingen erfarenhet av litium batterier?
Där delar jag inte din åsikt.
Vad man gör om 10 år är svårt att sia om .
Batteri valet handlar snarare om vilka behov har man idag.
Undrar om inte min totala brist av erfarenhet av husbilar är en fördel. Jag vet inte hur det ska vara.
Jag har fått sätta mig ned och räkna på vilka förbrukare har jag. Vilken batterikapacitet behöver jag?
En av många fördelar med litiumbatterier är att dom går fort att ladda.
Göran i Björnarbo
Nej din brist på erfarenhet är givetvis ett problem för dej i sådana här diskussioner. För du vet ännu inte hur du kommer att
använda husbilen, utan allt utgår ifrån teoretiska funderingar och andras erfarenheter som du förmodligen fått mest på nätet.
Alla är vi olika och har olika behov det kommer du också att märka när du väl börjar använda din husbil.
Om man inte har viktproblem (i bilen) så fungerar det faktiskt alldeles utmärkt med ett par 95Ah blybatterier och ett par solceller
för att förse en husbil med tillräckligt med ström vid fricamping året runt, t.om. om man står still ett par dagar även vintertid.
Så har vi kört sedan 2007 så jag vet att det fungerar.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Trådstartaren vill ha reda på om det är lämpligt med ett AGM batteri, det enda vettiga svaren har PeterK lämnat, i korthet hur använder ni husbilen?
Det som gör att jag tycker att litiumbatterier är något att fundera över, är det som skrivits på olika forum. Bland annat detta forum.
Min brist på erfarenhet, gör att jag söker kunskap. Läser in mig på ämnet.
Har man ett väldigt litet behov av egen el räcker det säkert med ett litet blybatteri.
Jag vet inte hur vi kommer att använda våran veteranbil. Jag vet inte hur mycket solcellerna kommer att ladda. Jag vet inte hur länge vi vill stå. Det här året kommer att bli ett prövoår.
Montreal du har hittat det som passar dig, vilket inte innebär att det passar någon annan, men det kan göra det.
Göran i Björnarbo
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Det som förvånar mig mest i alla dessa diskussioner om batterier är att det finns väldigt många "experter" där tipsen baseras på experternas egna erfarenheter. Dessa erfarenheter behöver inte passa den som ställer frågan då typen av elsystem (batterier) är väldigt beroende av husbilens användningsområde. Ett par dygn i det fria på sommaren och sedan 230V anslutning på en camping så räcker ett vanligt fritidsbatteri alldeles utmärkt. Men fricamping på vintern med många förbrukare igång ställer helt andra krav. Det är väl bara att var och en testar under typiskt användande vår, sommar och höst för att se hur det fungerar för en innan något beslut tas. Vi hade i vår nyare Kabe 115Ah förbrukningsbatteri och 130W solcellspanel. Detta höll oss igång max två dygn i det fria vår och höst. I vår Nordic har vi nu 150Ah LiFePo batteri, EFOY bränslecell, 160W solcell, 2000Va inverter och laddningsbooster. Detta skaffade vi efter att erhållit erfarenheter om hur elsystemet fungerar på det sättet vi använder husbil. LiFePo batterier är inte vare sig svårt eller krångligt att använda men de flesta behöver inte det. Annars vore det väl standard i husbilar för +1MSEK då extrakostnaden för detta är minimal.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Då finns det två personer på forumet som har lite koll PeterK och Seppo Honkanen .
Jag kan konstatera att litiumbatterier är jätte komplicerat på det här forumet . Lyssnar man på folk som håller på med båtar gör inte dom det så komplicerat.
Jag kan bara konstatera att vill man ha stor batteri kapacitet till en rimlig summa är det litium som gäller idag.
Vill man tycka att det är dyrt och komplicerat så får man göra det.
Göran i Björnarbo
 
F

F.d. 14324

Guest
Jag kan bara konstatera att vill man ha stor batteri kapacitet till en rimlig summa är det litium som gäller idag.
Lithiumbatterier har styrkor och svagheter, det har blytterier också, så jag tycker det är lite magstarkt och lite väl generellt och svepande att säga att det är lithium "som gäller"
I min situation har lithiumbatterier svagheter som gör att jag inte hakat på trenden och spenderat pengar på det för det skulle, för min egen del, skapa begränsningar i hur jag vill använda min husbil. För mig är det alltså fortsatt bly som gäller, men det innebär ju inte på något sätt att det måste gälla andra.

Mvh jocke
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Då finns det två personer på forumet som har lite koll PeterK och Seppo Honkanen .
Jag kan konstatera att litiumbatterier är jätte komplicerat på det här forumet . Lyssnar man på folk som håller på med båtar gör inte dom det så komplicerat.
Jag kan bara konstatera att vill man ha stor batteri kapacitet till en rimlig summa är det litium som gäller idag.
Vill man tycka att det är dyrt och komplicerat så får man göra det.
Göran i Björnarbo
Har du litiumbatterier ?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Trådstartaren vill ha reda på om det är lämpligt med ett AGM batteri, det enda vettiga svaren har PeterK lämnat, i korthet hur använder ni husbilen?
Det som gör att jag tycker att litiumbatterier är något att fundera över, är det som skrivits på olika forum. Bland annat detta forum.
Min brist på erfarenhet, gör att jag söker kunskap. Läser in mig på ämnet.
Har man ett väldigt litet behov av egen el räcker det säkert med ett litet blybatteri.
Jag vet inte hur vi kommer att använda våran veteranbil. Jag vet inte hur mycket solcellerna kommer att ladda. Jag vet inte hur länge vi vill stå. Det här året kommer att bli ett prövoår.
Montreal du har hittat det som passar dig, vilket inte innebär att det passar någon annan, men det kan göra det.
Göran i Björnarbo

Och det finns bara en här på forumet som ger råd till höger och vänster utan minsta erfarenheter i ämnet.
Jag kan f.ö. upplysa dej om att jag bygger ihop ett litiumsystem, men baserat på lång erfarenhet och ordentlig analys av behoven.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Min 12 poängare går till Montreal. Redan i inlägg 21 o sen framåt för han in riktigt tänkvärda saker. Han har insett att livet inte är för evigt. Att vi alla åldras... men jag vet.. jag trodde också att detta enbart gällde andra o inte mig själv...för några år sedan. Fast å andra sidan tycker jag att Björnarbo gott kan få ganska höga poäng också...
..................
Lite tyckande; mycket blir oklart därför att man blandar ihop flera bakgrundssaker.
Behovet på vinter o sommar varierar förmodligen..
Rör vi oss med obegränsat med pengar eller finns det en gräns?
Lithiumbatterier är väl snarare ytterligare en ny hobby. Verkar kul att hålla på med då det intresserar många. O om man ser det mera som en hobby så behöver det inte nödvändigtvis alltid vara nyttigt o nödvändigt..
Jag tror att man skulle kunna vända på en fråga... istället för att sätta samman listor på hur mycket ström man behöver...o sen bygga ut o bygga ut..... hur mycket ström har jag? O hur mycket grejer är då lämpligt att använda! Rätta mun efter matsäck. Tänka tvärtom.. hur ska jag kunna få ner mitt behov av ström ? Jag håller ju också på med båt. Där finns ju inte samma " hysteri " med att montera solceller..även om man ser en o annan. På en båt finns ofta inte några naturliga ställen att placera solceller på. Man klarar sig ändå. ... fast jag har börjat att fundera kring hur jag skulle kunna fästa en solcell..men då blir det ca 50 watt..större blir svårt.
(Enbart till Sjöberg... tack... man spenderar pengar o man tillbringar en vecka i husbilen.)
Tillägg..inlägg 32. Mycket bra men jag förmodar att det handlar om en ganska ny husbil i en högre prisnivå? Eller? O då kan man tänka annorlunda än om husbilen kanske är värd 50...till .100 tusen.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ett tips ifall man bestämts sig för blybatteri är LeadCarbon, även kallat "fattigmanslithium" vi har flera medlemmar som gjort det valet, och så vitt jag förstår, så är de väldigt nöjda med sitt val, jag skulle själv valt denna typ av bobatteri ifall jag inte fastnat i Lithiumträsket ;)
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Vem delar ut råd ut råd till höger och vänster utan erfarenhet?
Jag försöker ställa frågor för att man ska tänka ett varv till.
Intresant att du bygger ett litium system. Hoppas att delar med dig av dina erfarenher.
Jag kan finna det lite intressant är att för några inlägg sedan räckte det med två 95Ah blybatterier.
Vad är det för fel att sätta sig in i sitt behov av ström? Det är väl liksom grunden I alla elistalationer.
El systemet på våran veteranbil är just nu tämligen obefintligt. Finns lite kabel 2m2 solpanel på 345Watt , en solcellsregulator.
3st 80Ah fritids batterier . Billigaste batteri lösningen, min tanke med det är prova hur länge funkar det i praktiken för oss.
Vet inte om vi ledsnat på husbilen till hösten och går tillbaka till husvagnen.
Min tro om litiumbatterier är att priset är på väg nedåt.
Blir inte klok på det här forumet, det finns folk som har långerfarenhet men delar inte med sig av den.
Jag är på forumet för att försöka bli lite klokare på el vatten och avlopp. När det gäller el sidan kan jag säga som så att en del råd och påståenden som jag fått som svar stämmer dåligt med sånt som avhandlas på andra ställen.
Sjöberg jag vidhåller nog att blybatterier är på väg ut och ersätts med litiumbatterier då dessa är betydligt energi tätare .Men det kommer att ta långtid.
Göran i Björnarbo
 
Toppen