• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Batterier

Tengis 50

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Västerås
HBK-Nr
27094
Medlemskap
2022
Hej ,Tänkte köpa ett AGM batteri för bodelen på 90 Ah har solceller 140 w är det att rekommendera eller inte någon som har
koll på det ,Tackar för åsikter.:mh: Tengis 50
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej ,Tänkte köpa ett AGM batteri för bodelen på 90 Ah har solceller 140 w är det att rekommendera eller inte någon som har
koll på det ,Tackar för åsikter.:mh: Tengis 50

Gör en inventering först på din "normalförbrukning" per dygn, bestycka därefter din bobatteribank så den åtminstone klarar en weekend med stöd av din solpanel.
Tänk även på att du bör inte förbruka mer än 50% ur ett blybatteri, i ditt exempel blir det bara 45Ah!
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Upplever att dyra/ kvalitets AGM deep cycle batterier är så pass kostsamma att jag skulle överväga att lägga till pengar för att få litiumbatterier.
Ämnet har varit uppe tidigare.
Göran i Björnarbo
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Det tycker inte jag. 7500kr för halv skapligt batteripac.
Zlatko bli inte ledsen för att vi tycker olika ,det har vi vår fulla rätt till. Tänk va tråkigt om alla tycker lika.
Göran i Björnarbo
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Min plånbok är väldigt liten , när jag köper prylar försöker jag sikta högt, kan bli billigast i längden.
Blir man tvungen att byta en massa kringutrustning drar det iväg. Är man i sitsen att det ska investeras i laddare eller solcells regulator idag då kanske man ska framtidssäkra med prylar som klarar både litium och blybatterier.
Göran i Björnarbo
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Min plånbok är väldigt liten , när jag köper prylar försöker jag sikta högt, kan bli billigast i längden.
Blir man tvungen att byta en massa kringutrustning drar det iväg. Är man i sitsen att det ska investeras i laddare eller solcells regulator idag då kanske man ska framtidssäkra med prylar som klarar både litium och blybatterier.
Göran i Björnarbo

Men du måste ju ändå jämföra riktigt, om du har fungerande laddsystem för blybatterier blir kostnaden f.n. 4-5 tusen för två AGM beroende på vilka du väljer, håller med vettig hantering minst 5 år. Annars Lithium 7500-15000Kr, lång livslängd ? 5-10år? Frågetecken för de billiga?
Eventuellt ny laddare, ny batterimonitor och lite annat smått och gott tillsammans med batteri 10000-25000Kr? Plus en del arbete.
Har du en äldre bil uppstår ju frågan om investeringen överhuvud taget lönar sig om man inte ser andra fördelar som lägre vikt, eller möjlighet till högre effektuttag med inverter, eller snabbare laddning om man är storförbrukare.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Jag gör tanke vurpan att utgå från mig själv, det fanns inga prylar från början.
Har man ett fungerande system att bara stoppa i AGM batterier och fortsätta köra är det väldigt enkelt.
Hur jämför man riktigt?
Går nog inte. Alla har olika förutsättningar.
Camping/ställplats eller fricamping?
Hur länge vill jag att batteri kraften ska räcka?
Tankar om lönsamhet hur tänker du där???
Jag betraktar husbilen som en hobby/ fritids aktivitet ett svart hål att stoppa pengar i.
Göran i Björnarbo
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag gör tanke vurpan att utgå från mig själv, det fanns inga prylar från början.
Har man ett fungerande system att bara stoppa i AGM batterier och fortsätta köra är det väldigt enkelt.
Hur jämför man riktigt?
Går nog inte. Alla har olika förutsättningar.
Camping/ställplats eller fricamping?
Hur länge vill jag att batteri kraften ska räcka?
Tankar om lönsamhet hur tänker du där???
Jag betraktar husbilen som en hobby/ fritids aktivitet ett svart hål att stoppa pengar i.
Göran i Björnarbo
Så här tycker jag,
Självklart bör man utgå från sin egen situation med husbilen. Har man inga problem idag runt strömförsörjning, så gör inget.
Är man weekendåkare där fricamping ingår och strömmen inte vill räcka hela helgen, kan det räcka med att komplettera med fler batterier av samma sort, en stor blybatteribank hinner sedan laddas upp till nästa helg, ett problem med en stor blybatteribank är den långa uppladdningstiden.

Är man "storförbrukare," och fricampare kan ett byte till Lithiumbatterier vara en lösning.

Är man en övernattare på ställplatser/campingar med tillgång till 230V, så behöver man inte fundera så mycket på batterier.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Men du måste ju ändå jämföra riktigt, om du har fungerande laddsystem för blybatterier blir kostnaden f.n. 4-5 tusen för två AGM beroende på vilka du väljer, håller med vettig hantering minst 5 år. Annars Lithium 7500-15000Kr, lång livslängd ? 5-10år? Frågetecken för de billiga?
Eventuellt ny laddare, ny batterimonitor och lite annat smått och gott tillsammans med batteri 10000-25000Kr? Plus en del arbete.
Har du en äldre bil uppstår ju frågan om investeringen överhuvud taget lönar sig om man inte ser andra fördelar som lägre vikt, eller möjlighet till högre effektuttag med inverter, eller snabbare laddning om man är storförbrukare.

Jag har säkert tryckt in >150kkr i utrustning jag saknat, har aldrig tänkt att det skulle löna sig ekonomiskt, husbilen är för mej en hobby, och jag har dyrare hobbies än den.
Jag kommer heller inte att sälja husbilen så länge den hobbyn fortsatt intresserar mej, så ev. värdeminskning bryr jag mej inte om den är betald. :cool:
 
Toppen