Sv: Batteri
Hej.
Fast ibland så saknar moderna batterier påfyllningslock och då får man försöka kolla upp batteriet genom att mäta upp vilospänningen samt att göra ett belastningsprov.
Om t.ex spänningen ligger i viloläge på en nivå över 12,5 Volt och man ändå misstänker att batteriet har dålig kap. så kan man göra ett belastningsprov.
(ett knep som farsgubben lärde mig i min ungdom).
OBS. Detta gäller bensinare där man kan koppla bort tändspolen, så hur man gör på en diesel för at den inte skall brumma igång lämnar jag öppet.........
Fast pricipen är ju lika.
Nåväl,
Koppla bort tändspolen eller på diesel .......

Kör runt startmotorn och mät SAMTIDIGT batteriets volttal.
Om volten ej går under 10 volt så är batteriet OKEJ.
Om volten går under 10volt och batteriet är fulladdat
samt ,att syravikten och ligger inom toleransen(om det går att mäta)
Då är förmodligen batteriet KASS.
När man gör belastningsprovet och har möjlighet att se ner i påfyllnadshålen och det visar sig att det "kokar" kraftigt i nån cell så är det också KÖRT.
Gammalt bonnknep

som har funkat för mig och närkretsen!
Anders