• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri

R

Ruth o Bosse 1

Guest
Hej undrar om det är rätt att batteriet kan gå ner när man inte ha kört med husbilen på två veckor. Det har hänt en gång förut, kan det vara så att det har suttit ett gammalt batteri i bilen från början köpte bilen förra året i mars. Tackmam för svar vad vi skall göra. Solen gick ner för oss i dag när vi inte kunde köra.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Batteri

Dagens biler har en del utstyr som hele tiden trekker litt strøm, men batteriet bør tåle mer enn 2 uker av dette. Derimot en taklampe i førerhuset kan tømme batteriet i løpet av en uke.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Batteri

Om du har en tångamperemeter, kan du testa hur mycket ström bilen tar "när den är avstängd", sen är det bara att räkna om amperen till amperetimmar. Får du inte ihop förbrukningen med batteriets kapacitet, så är det nog batteriet som är slut.
Calle
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Batteri

Bilbatterier är gammal teknik! Under årens lopp i mina vanliga bilar har jag haft batterier som varat mellan 10 månader och 7 år!!!

Som andra skrivet , ligger inget och drar ström så är batteriet troligen slut!
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Batteri

Vad har du för rem som driver generatorn? Platt eller "gammaldags"?
Har du inte en platt rem skall du kolla att remmen är spänd så att generatorn verkligen laddar. Med lös rem slocknar laddningslampan ofta när motorn går men det blir inte något laddat.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Batteri

Antingen om du känner någon som har en, eller köper en hos ClasOlsson, men det enklaste är att åka till en bilelektriker. Dom brukar ha instrument för att mäta batteriet, och då slipper du räkna.
Calle
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Batteri

Skippa tångmetern den säger dig inget om batteriets kondition, antingen mäter du syrahalten eller så sätter du på en voltmeter och startar bilen och ser hur spänningen stiger.

Skyllermarks text säger allt!

_original
En annan skröna är att det inte går att se hur sulfaterade batterierna blivit. Men har man hängt med i utvecklingen av sina batterier är det inte så svårt. Lättast att se är det om man börjar ladda från halvladdade batterier 12,3 V. När man går från sin natthamn på morgonen ska volmetern då visa drygt 13 V när motorn är igång. Om voltmetern omgående hoppar upp till 14,4 V är batterierna helt slut, sulfaterade och laddmottagligheten är mycket liten.
Om spänningen, som på bilden, tar minst en timme på sig innan den går upp över 14 V är laddmottagligheten bra. Om man nästa säsong i liknande läge är uppe i över 14 V efter en halvtimme är det dags att börja se sig om efter nya batterier. Denna teknik kan väl ändå inte betraktas som särskilt svår att använda sig av? Tips: arkivera syramätaren för gott och ta fram den digitala voltmetern istället. Man får mycket mer information från den och tänk så mycket enklare och renligare det blir dessutom.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Batteri

Tångamperemeter är inte speciellt bra när man ska mäta små strömmar. Koppla lös och anslut en vanlig digital amperemeter. Om man ansluter ena sladden på den polskon som ska lossas och håller den andra sladden mot batteripolen redan innan du lossat så orskar du inget avbrott som får t.ex. databox att göra startprossedur som ger missvisande hög förbrukning.
Däremot år tångamperemeter utmärkt verktyg för att mäta laddningsströmmen till batteriet och se hur den ändrar sig t.ex. om man sprutar remspray på generatorremmen !

// Göte J
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Batteri

Har selv det meteret fra biltema, funker bra ved AC fra godt under 1A. Har problemer med 1A ved 12V over tangen - men som Göte J skriver bluk sladdene for små forbruk. Her måler det milliamp også. Bra billig instrument.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Batteri

Ang. frågan om det är rätt att batteriet kan gå ner efter 14 dagars stopp. Batterier har självurladdning c:a 1,2 % per dag, larm drar ström ev. även andra felkopplade förbrukare drar ström. Börja med att undersöka batteriet.
Om det är ett blybatteri. dom flesta startbatterier brukar vara det, så skulle jag kolla med en syraprovare. skruva loss dom 6 locken kolla att batterisyra täcker cellerna med några mm (annars fyll på destillerat vatten efter du mätt, finns på bensinstationer, gratis på vissa) sug upp syra med syraprovaren läs av på varje cell att det ligger på grönt, ibland är någon cell klart sämre och förstör så att det inte går att ladda fullt, byt batteri. Batterisyran är utspädd svavelsyra så akta fingrar och kläder. Verkar det slabbigt så använd Skyllermarks metod som någon tidigare beskrev.
/Åke
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Batteri

Här är en länk med bra tips om batterier. OBS jag har inget vinstintresse på sidan. tycker någon det får webben ta bort länken Här skall ju igentligen ingen reklam finnas :swoon:

FAQ, Gratis

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Batteri

Finns ett "bra sätt" å kolla prova å skruva av barrerikabel å låt bilen "stå" en vecka startar den drar nåt annat läs larm eller dylikt ur batteriet startar den ej är troligtvis batteriet dåligt;)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Batteri

Hej.
Fast ibland så saknar moderna batterier påfyllningslock och då får man försöka kolla upp batteriet genom att mäta upp vilospänningen samt att göra ett belastningsprov.
Om t.ex spänningen ligger i viloläge på en nivå över 12,5 Volt och man ändå misstänker att batteriet har dålig kap. så kan man göra ett belastningsprov.
(ett knep som farsgubben lärde mig i min ungdom).

OBS. Detta gäller bensinare där man kan koppla bort tändspolen, så hur man gör på en diesel för at den inte skall brumma igång lämnar jag öppet.........
Fast pricipen är ju lika.

Nåväl,
Koppla bort tändspolen eller på diesel .......:confused:
Kör runt startmotorn och mät SAMTIDIGT batteriets volttal.

Om volten ej går under 10 volt så är batteriet OKEJ.

Om volten går under 10volt och batteriet är fulladdat
samt ,att syravikten och ligger inom toleransen(om det går att mäta)
Då är förmodligen batteriet KASS.

När man gör belastningsprovet och har möjlighet att se ner i påfyllnadshålen och det visar sig att det "kokar" kraftigt i nån cell så är det också KÖRT.

Gammalt bonnknep;)
som har funkat för mig och närkretsen!
Anders
 
Toppen