• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri

R

Ruth o Bosse 1

Guest
Hej undrar om det är rätt att batteriet kan gå ner när man inte ha kört med husbilen på två veckor. Det har hänt en gång förut, kan det vara så att det har suttit ett gammalt batteri i bilen från början köpte bilen förra året i mars. Tackmam för svar vad vi skall göra. Solen gick ner för oss i dag när vi inte kunde köra.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Batteri

Ett billigt sätt att kompensera för den urladdning som larm, bilradio m.fl. källor orsakar är att skaffa en liten solpanel som man lägger i söderläge.
Jag har köpt en panel från Jula på 6 w (604-103) 399:- . När den ligger inne i framrutan ger den max 200-300 mA. Då behövs ingen laddningregulator, det ger bara underhållsladdning och kompenation för den normala förbrukningen för larm, bilradio m.m.
Dock bör du nog kolla hur stor strömmen ur batteriet är först , för drar det ur batteriet så fort som du säger då är den för stor. Men handen på hjärtat, ett par veckor var kanske lite kryddat och kanske flera småkörningar med många starter så batteriet inte hunnit laddas ordentligt ??

// Göte J
 
Toppen