• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Eller vem minns inte 80talets hysteri runt skogsdöden, både här hemma men mest i Centraleuropa.

Forskare har sedan dess trätt fram (i SR P1) och berättat att om man inte hade "rätt åsikt" i frågan, så fick man inget forskningsanslag!!

En källkritiker och skeptiker........
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

...om man inte hade "rätt åsikt" i frågan...
Påminner om klädmode. De mest lättledda ("modemedvetna") blir utskrattade när man ser dem på bild några år senare.

Att ta till sig nya åsikter efter att ha tänkt igenom dem är förnuftigt. Om de dessutom är hyfsat korrekta så leder det till vidgad kunskap. Är de bara politiskt korrekta så blir det som att följa en fårskock, mycket spring men man är kvar i hagen.

/ Erik Edlund
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Bestliner.
Vi har i Sverige och också i många andra länder en miljöklassning av bilar och deras miljöbelastning. Med miljöbil menar jag därför en bil med en bra klassning enligt detta system. Det tycker du säkert bara är ett påhitt men vi som tycker miljö är viktigt gillar sådana bilar och kallar dem ibland slarvigt miljöbilar.
Jag skulle med glädje också se motsvarande klassning av alla fordon och att vi skulle kunna få fram teknik som minskade husbilars utsläpp till samma låga nivå som "miljöbilar". I väntan på detta försöker vi som bryr oss att dra vårt strå till stacken.
Den som tycker avgaser mm är ofarligt kan ju dra in röret i bilen så blir han snabbt klokare i ämnet.

Det finns en anledning till att avgasröret mynnar ut utnför fordonet, ja. Det blir nog inte särsklit trevlig lukt om detta kopplas in i hytten, men med en katalysatormotor driven på Bensin så är det inte längre en möjlighet att göra så för att avsluta sitt liv. Det kanske säger något om hur stora förbättringar som skett på detta område avgasrening

Du har fullständigt missuppfattat mig. Jag varken struntar i miljö eller lever i tron att avgaser är nyttigt och hälsosamt. Det jag vill framhålla är att det har blivit näst intill relegion i detta och allt som sker med klimatet det är våra fordons fel. Argumentet är bekvämt för våra folkvalda när det behövs mer pengar i Skattkistan. Vi höjer energiskatterna med argumentet att då minskar konsumtionen, väl medvetna om att så kommer inte att ske av den enkla anledningen att vi som inte bor i storstaden är helt beroende av just bilen för att klara vardagen. Och vad skulle ske om nu konusmtionen av diesel och bensin minskade. Mindre skatteintäkter till Staten och det är inte småsummor vi talar om, till och med skatt på skatten (Moms) har dessa utan större protest lyckat påhyvla oss svenskar. Vi och troligen även du behöver elen som nu också är hårt beskattad i miljön namn.
Var och en gör sitt val, jag kör med motorfodonet HB på min fritid liksom du. PB använder jag både och.
För att kunna försörja mig och familjen, skulle inte ha en chans att ha den anställning som jag har och har haft i alla år utan tillgång till bil som genom dessa skattepålagor gräver djupt i ekonomin, och försämrar mycket av vår köpkraft.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Eller vem minns inte 80talets hysteri runt skogsdöden, både här hemma men mest i Centraleuropa.

Forskare har sedan dess trätt fram (i SR P1) och berättat att om man inte hade "rätt åsikt" i frågan, så fick man inget forskningsanslag!!

En källkritiker och skeptiker........

Det förhållandet råder även i dag skall du veta. De som klimatforskar men underkänner de raporter som tjästemännen i FN,s klimatpanel (ja det sitter inte en massa Vetenskapare i denna församling som många fått bilden av) inte anser vara" politiskt korrekta" blir nertystade och får inget utrymme eller Forksningspengar.

Detta gäller i stort sett på alla områden inom forskningen, mycket är styrt för ett viss ändamål, annat som inte passar är "fel".

Och vi förväntas var som en Fårflock.
En gång var Jorden platt enligt vetenskapen och Solen kretsade runt Jorden:)

Den kände Astrolog som då påtalde att så inte var fallet fick göra avbön annars bli avrättad för hädelse.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Bestliner.
Vi har i Sverige och också i många andra länder en miljöklassning av bilar och deras miljöbelastning. Med miljöbil menar jag därför en bil med en bra klassning enligt detta system. Det tycker du säkert bara är ett påhitt men vi som tycker miljö är viktigt gillar sådana bilar och kallar dem ibland slarvigt miljöbilar.
Jag skulle med glädje också se motsvarande klassning av alla fordon och att vi skulle kunna få fram teknik som minskade husbilars utsläpp till samma låga nivå som "miljöbilar". I väntan på detta försöker vi som bryr oss att dra vårt strå till stacken.
Den som tycker avgaser mm är ofarligt kan ju dra in röret i bilen så blir han snabbt klokare i ämnet.

Du har fullständigt missuppfattat mig. Jag varken struntar i miljö eller lever i tron att avgaser är nyttigt och hälsosamt. Det jag vill framhålla är att det har blivit näst intill relegion i detta och allt som sker med klimatet det är våra fordons fel. Argumentet är bekvämt för våra folkvalda när det behövs mer pengar i Skattkistan. Vi höjer energiskatterna med argumentet att då minskar konsumtionen, väl medvetna om att så kommer inte att ske av den enkla anledningen att vi som inte bor i storstaden är helt beroende av just bilen för att klara vardagen. Och vad skulle ske om nu konusmtionen av diesel och bensin minskade. Mindre skatteintäkter till Staten och det är inte småsummor vi talar om, till och med skatt på skatten (Moms) har dessa utan större protest lyckat påhyvla oss svenskar. Vi och troligen även du behöver elen som nu också är hårt beskattad i miljön namn.
Var och en gör sitt val, jag kör med motorfodonet HB på min fritid liksom du. PB använder jag både för att kunna försörja mig och familjen, skulle inte ha en chans att ha den anställning som jag har och har haft i alla år utan tillgång till bil som genom dessa skattepålagor gräver djupt i ekonomin, och försämrar mycket av vår köpkraft.

Nu börjar vi nästan få samsyn. Jag bor inte i en storstad utan är också i behov av bil för både jobb och fritid så där har vi nog liknande erfarenheter. Vi delar ju också minst ett intresse då vi ju har husbil. Skatter gillar inte jag heller men kan tänka mig att betala dem om de går till nyttiga saker som ny miljöteknik, skola, omsorg, sjukvård mm. Jag tror på att information om vad som är rätt fungerar bättre än piskor i form av extra pålagor och att ge miljömorötter har fungerat bra i länder som tyskland. Vi kanske tror litet olika mycket på det vi läser om miljö men huvudsaken är att vi utnyttjar informationen till kloka val och handlingar:)
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Bestliner det var befriande att läsa:) Har inga andra synpunkter på skattepengars användning, endast synpunkter på att politiker har så lätt för att "hämta in" pengar på det som de mycket väl är medvetna om att vi måste ha för vår vardag, nämligen BIL Vägtransporter och så vidare.
Det som upprör mig är att de gör det i Miljöns namn.
Nu ser vi hur mycket det var värt.

Skattebefrielsen om man köpte en så kallad "miljöbil" drog plötsligen nästan in, det blev tydligen för dyrt för Staten och då var inte Miljön lika viktig längre.

Hyckleri säger jag, vad säger du?
Nu skall vi inte vara "fiender" i denna sak, vi har ju förmånen att få tillbringa vår fritid i HB:) men även där finns gränser för hur mycket dett får kosta för mig som "småfolk",
Min budget är bergränsad så det får inte bli mer av pålagor i Miljöns namn då ryker kanske till och med detta nöje:(
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Avgaserna är nog inget större problem för då skulle folk dö på löpande band på essingeleden. Luften tas in i fram men är man orolig så kan man ju förlänga med en slang. Vore förövrigt kul att veta hur mycket ett elverk släpper ut. Har en känsla av att de är riktiga miljöbovar.

Ett litet genmäler på din kommentar, Osten. Vad vet du om antalet döda och skadade förorsakade av luft som på Essingeleden, vet du vad du snackar om? Har du hört talas om passiv rökning? Ett litet elverk 0,2lit. Cyl.volym släpper ut betydligt mindre avgaser än en diesel på 2,8lit. För övrigt har ju en parkerad husbil betydligt flera luftinsläpp än fram där avgaser kan ta sig in.
Åke
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Ett litet genmäler på din kommentar, Osten. Vad vet du om antalet döda och skadade förorsakade av luft som på Essingeleden, vet du vad du snackar om? Har du hört talas om passiv rökning? Ett litet elverk 0,2lit. Cyl.volym släpper ut betydligt mindre avgaser än en diesel på 2,8lit. För övrigt har ju en parkerad husbil betydligt flera luftinsläpp än fram där avgaser kan ta sig in.
Åke

Det ligger nog något i det.
Men det är inte säkert att den där 2,8l dieselmotorn släpper ut mer förorenade avgaser än det lilla elverket med sin bensimotor.
Kommer ni ihåg när de som skulle vara riktigt "Miljö" och Kärnkraftsfrågan var som hetast, det var väl i slutet på -70 talet början -80 talet tror jag.

Då körde dessa omkring i en liten Citroen helst med en stor Sol som bild på dörrarna och hade en motor i storleken "Moppe".
De talade väldigt gärna om för oss andra vilka skurkar vi var som körde våra kolosser till Volvo och annat.
Så kom maxgränser för vilka bilar som fick godkänt avgasutsläpp i Sverige.
Det blev inportförbud för dessa CV 4 (tror det hette så) som med sin lilla motor visade sig vara de värsta nerskitarna som då kunde uppringas bland bilar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Tror du mener Citroen 2CV, de siste eksemplarene av denne luftkylde forhjulsdrevne saken hadde hele 30 hk. Første modell hadde endast 9 hk som i Frankrike ble 2 skattehester derav modelnamnet. Og du har helt rett det som kom ut av røret bak var nesten like ille som på en Trabant eller to-takt SAAB :spinny:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Har sett en episode av Mythbusters hvor de testet påstanden om at MC var mer miljøvennlig enn en moderne p-bil. Selv en EU-moppe forurenet mer enn en p-bilene på allt unntatt co2.

De testet og eldre modeller på 2 og 4 hjul, og resultatet var det samme. Verstingen var en tung HD hoj.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Riktigt Knut tack för rättelsen.

Som sagt att tro det är en sak fakta är något annat.
Det sorgliga är när tron blir det enda gällande och som kan negativt påverka både vår miljö och levnadstandard.

Fokus på fel sak med andra ord.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Vingen3, Jag är uppvuxen med Citroen 2cv 12,5hkr, mitt minne av tjafset med Trafiksäkerhetsverket om att förbjuda 2cv var att i fordonstestet på bilen för att få säljas i Sverige ingick bl.a att bilen skulle backas maximalt och därefter skulle ratten släppas och bilen tvärbromsas, detta klarade inte 2cv utan hjulen slog ut åt ena eller andra hållet. Förbud för försäljning i Sverige, då svarade fransmännen med att förbjuda SAAB 99 i Frankrike p.gr. av att tändlåset satt mellan stolarna. Förbudet upphävdes då för försäljning i Sverige av 2cv. Att påstå att cv2 är en av dom värsta nedskitarna som då kunde uppbringas bland bilar är nog en sanning med modifikation. Den som startat en amerikansk bil med V8 och inte kommit ut ur garaget tillräckligt snabbt har nog känt av avgaser mer än en som startat en 2cv på samma vis. Jag har gjort det och i ena fallet kunde man snacka om optimal nedskitning. Kravet på katalysator kom 1989 tror jag och då hade 2cv redan tappat sin marknad i Sverige.
/Åke
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Ok då vet vi det. Men vad jag kommer ihåg var avgaserna från denna cv också ett argument för förbudet. Ja Jänkare har ju historiskt sett inte precis varit de bästa när det gäller förbrukning o avgaser så på så sätt håller jag med dig. Men jämförelsen haltar lite:) på så sätt att under 1 minut i garaget kom det naturligtvis ut mindre mängd avgas från den lilla CV än en stor V8.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.708
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Har sett en episode av Mythbusters hvor de testet påstanden om at MC var mer miljøvennlig enn en moderne p-bil. Selv en EU-moppe forurenet mer enn en p-bilene på allt unntatt co2.

De testet og eldre modeller på 2 og 4 hjul, og resultatet var det samme. Verstingen var en tung HD hoj.

Hej Knut
Kommer Du ihåg vilket inslag det var?
Gäller testet gamla modeller så är det en sak, men H-D har sedan ganska många år anpassats till och klarat de Karliforniska emissonskraven och de är strängare än vad de är här.
Det skulle vara kul att se inslaget och se vad de grundar sina uttalanden på.

/Stig
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Det var en test av mange forskjellige årganger, og det er mulig HD ver av de litt eldre.
Tror programmet var en reprise da jeg så det på SBS-1 i Australia for et par mnd siden.
De aller nyeste doningene var og de som skulle være best på allt. Testene ble utført i samarbeid med en labb i California som målte fortløpende under et par testruter både landevei og bykjøring.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Ok då vet vi det. Men vad jag kommer ihåg var avgaserna från denna cv också ett argument för förbudet. Ja Jänkare har ju historiskt sett inte precis varit de bästa när det gäller förbrukning o avgaser så på så sätt håller jag med dig. Men jämförelsen haltar lite:) på så sätt att under 1 minut i garaget kom det naturligtvis ut mindre mängd avgas från den lilla CV än en stor V8.

Tid och mängdfaktorn har väl alltid betydelse vid förgiftningar, min tanke med mina inlägg från början var att kanske avråda från att låta bilen stå och ladda på tomgång utav personlig omsorg om dom som vistas i fordonet och runtomkring. Sedan spårade tråden ur och började handla om allt möjligt därav min utvikelse om Citroen 2cv.
/Åke
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Om jag förstår rätt så har man precis förlängt skattesubventionen på gasbilar ett par år till. Detta sas på en nyhetsändning tidigare i veckan så ta det med en nypa salt.

I tyskland har man ett bättre upplägg. Där får man större skrotningspremie för gamla bilar. Stora bidrag till solceller för elproduktion samt fast pris på den el man levererar sk nettoavräkning. Detta har nu fått till följd att solceller idag lämnar så stort bidrag som hela vår kärnkraft. Morötter tror jag är rätt väg. Alla upplägg måste också vara långsiktiga så att man inte lurar folk till felaktiga investeringar som man gjort med etanolbilar. Det finns ett stort antal M85 pumpar men mycket få kunder. Etanolbilar faller också mest i värde och många har blivit lurade. Samma sak gäller också indragna fri parkeringar i vissa städer mm. Våra politiker skulle behöva vara närmare vanliga människors vardag. När jag köper dyra saker måste jag ha dem kvar och har inte råd att vara leksak till klåfingriga politiker hur väl de än vill med sina påhitt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Och jag som kör min STORA Harley på E85...........är jag lurad eller en miljöbov....:mcride:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Och jag som kör min STORA Harley på E85...........är jag lurad eller en miljöbov....:mcride:
Ja du det är frågan det.

När Etanolen började införas fanns det faktiskt de som varnade för att det inte fanns kunskap om vad som släpptes ut av detta bränsle. Det hade man inte tänkt på eller så ville man inte tänka på det.
De Riksdagspolitiker som på vurmade mest för denna produkt hade också ha intresse i branchen så att säga:rolleyes:
 
Toppen