Bestliner.
Vi har i Sverige och också i många andra länder en miljöklassning av bilar och deras miljöbelastning. Med miljöbil menar jag därför en bil med en bra klassning enligt detta system. Det tycker du säkert bara är ett påhitt men vi som tycker miljö är viktigt gillar sådana bilar och kallar dem ibland slarvigt miljöbilar.
Jag skulle med glädje också se motsvarande klassning av alla fordon och att vi skulle kunna få fram teknik som minskade husbilars utsläpp till samma låga nivå som "miljöbilar". I väntan på detta försöker vi som bryr oss att dra vårt strå till stacken.
Den som tycker avgaser mm är ofarligt kan ju dra in röret i bilen så blir han snabbt klokare i ämnet.
Du har fullständigt missuppfattat mig. Jag varken struntar i miljö eller lever i tron att avgaser är nyttigt och hälsosamt. Det jag vill framhålla är att det har blivit näst intill relegion i detta och allt som sker med klimatet det är våra fordons fel. Argumentet är bekvämt för våra folkvalda när det behövs mer pengar i Skattkistan. Vi höjer energiskatterna med argumentet att då minskar konsumtionen, väl medvetna om att så kommer inte att ske av den enkla anledningen att vi som inte bor i storstaden är helt beroende av just bilen för att klara vardagen. Och vad skulle ske om nu konusmtionen av diesel och bensin minskade. Mindre skatteintäkter till Staten och det är inte småsummor vi talar om, till och med skatt på skatten (Moms) har dessa utan större protest lyckat påhyvla oss svenskar. Vi och troligen även du behöver elen som nu också är hårt beskattad i miljön namn.
Var och en gör sitt val, jag kör med motorfodonet HB på min fritid liksom du. PB använder jag både för att kunna försörja mig och familjen, skulle inte ha en chans att ha den anställning som jag har och har haft i alla år utan tillgång till bil som genom dessa skattepålagor gräver djupt i ekonomin, och försämrar mycket av vår köpkraft.