• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

prästgården, om du bortser från mitt tidigare skämtsamma inlägg om utsläppsrätter, så tycker jag att oavsett om motorn mår bra av att gå på tomgång länge och oavsett vad dina grannar tycker, så kan det inte vara bra för din egen och dina passagerares hälsa att få in avgaser i bilen. Blåser det det minsta ute blir det undertryck inne i bilen och omkringliggande avgaser sugs in. Det bästa är nog att satsa på solceller.
/Åke
 
O

Osten

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Laddning via el eller solcell är väl optimalast men annars måste väl det vara bättre att stå på tomgång med en ren motor och även få värme än att stå med ett litet elverk som drar mer bensin, låter mer och är garanterat mycket orenare.
Sen efter denna kalla vinter kan det inte skada med lite mer växthus effekt.........
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Laddning via el eller solcell är väl optimalast men annars måste väl det vara bättre att stå på tomgång med en ren motor och även få värme än att stå med ett litet elverk som drar mer bensin, låter mer och är garanterat mycket orenare.
Sen efter denna kalla vinter kan det inte skada med lite mer växthus effekt.........

Fördelen med ett bensindrivet elverk är att det går att placera en bit ifrån bilen för att slippa få in avgaser i kabinen. Bilarnas avgasrör har ju en längd som skall släppa ifrån sig avgaserna vid körning. När bilen står stilla samlas avgaserna runt bilen plus att motortemperaturen inte blir optimal för förbränning i katalysatorn.
/Åke
 
O

Osten

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Avgaserna är nog inget större problem för då skulle folk dö på löpande band på essingeleden. Luften tas in i fram men är man orolig så kan man ju förlänga med en slang. Vore förövrigt kul att veta hur mycket ett elverk släpper ut. Har en känsla av att de är riktiga miljöbovar.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.708
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Det går inte att stänga av tågets motor för då blir det kallt i kupén och det är ju inte trevligt för de som skall resa med tåget!

Hej
Det ligger något i det men inte på grund av värmen i cupén. Det finns naturligtvis flera olika motorstorlekar i diesellok men i många av de större dieselloken sitter det små fatygsmotorer och dessa tål inte stängas av och startas för ofta, de är konstruerade för lång kontinuerlig drift.
Sen finns det heller inga som helst krav på järnvägstrafik vare sig det gäller utsläpp eller buller

Detta var lite utanför den ursprungliga frågeställningen och för att återgå till den så behöver Du inte ha dåligt samvete om du kör HB:n på tomgång någon timme för att ladda batterierna.

/Stig
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Problemet som jag ser det är att en modern motor inte kommer upp i arbetstemperatur på bara tomgång. Sedan kan man också mäta avgastempen på de olika cylindrarna och till 90% kommer du att ha 40 - 60 graders differens mellan cylindrarna. Vilket påvisar att det inte är bra för maskinen.

Problemet med detta är att du får enorma vridspänningar i de olika delarna i motorn, vilket leder till ökat slitage på lager, foder och kolvringar. Samt låga temperaturer även påverkar oljans smörjande förmåga och oljefilm i lagerytorna.

Vet att på äldre modeller av Mercedes så kunde man via en knapp inne i bilen öka tomgångsvarvtalet för att den skulle kunna gå längre perioder på tomgång. Men dagens moderna maskiner skulle jag inte utsätta för långa tomgångs körningar.

Personligen skulle jag hellre köra med ett billigt elverk som man enkelt byter när det rasar, istället för att göra en kostsam renovering av bilens motor.


//Freddy
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Det går inte att stänga av tågets motor för då blir det kallt i kupén och det är ju inte trevligt för de som skall resa med tåget!

Hej
Det ligger något i det men inte på grund av värmen i cupén. Det finns naturligtvis flera olika motorstorlekar i diesellok men i många av de större dieselloken sitter det små fatygsmotorer och dessa tål inte stängas av och startas för ofta, de är konstruerade för lång kontinuerlig drift.
Sen finns det heller inga som helst krav på järnvägstrafik vare sig det gäller utsläpp eller buller

Detta var lite utanför den ursprungliga frågeställningen och för att återgå till den så behöver Du inte ha dåligt samvete om du kör HB:n på tomgång någon timme för att ladda batterierna.

/Stig

Jo Stig det kan jag förstå gäller de stora dieseldrivna Lok som drar godsvagnar men i detta fall som jag relaterade till, och det framgick nog inte, att det gällde de "Rälsbussar" eller de små Lokaltågen för personbefodran, Är även dessa utrustade med flera motorer?
Om det förhåller sig så med dessa Lok bör ju i "miljöns namn" dessa tas ur trafik, Järnvägen skall ju vara sååå miljöriktig, men det finns även de som påtalat att så inte är fallet.

Nu är jag ingen tågmotståndare absolut inte. Jag tycket det är trevligt att resa med just tåg men i konsekvensens namn så bör även nackdelarna påtalas och de är inte få.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Klart jag har ett stort fel kanske många, för jag har inte anammat denna religion.
Jo det är mycket väl genomtänkt faktiskt.:)
Näh så vi "är inte bäst" vilka är "bäst" då om man få fråga?

Jordens klimat har förändrats över tid så länge den funnits. Här i Skandinavien från Istid till att på Bronsåldern ha ett Medelhavsklimat. Detta måste ha berott på något som höjde temperaturen.

Då kommer frågan osökt vad som orsakade detta, Utsläpp? Tror knappast att Stenåldersfolket förfogade över teknik som bidrog till denna klimatförändring, det är andra faktorer som påverkar Jorden klimatförändringar, vilka råder det olika meningar om men som sagt klimatförändringar har alltid förekommit.

När jag gick i sjätteklass någon gång på -50 talet då var teorin att det skulle bli en ny Istid här i Skandinavien på grund av att Golfstömmen kommer att ändra riktning.
Ja det var sanningen då och så är det mycket med Vetenskapen.
Det som är sant i dagens Vetenskap är lögn i framtidens.

Som sagt detta med klimat har blivit som en Religion, allt skall vara klimatsmart och ve den som inte anammar detta, politiker så väl som mediafolk och så vi som bara har att lyssna och acceptera, vi som inte förstår och kan tänka själva.:rolleyes:


Att inte utsläpp påverkar klimatet utan att det bara är att fortsätta låter mycket naivt. Vetenskapen är inte eniga om hur allvarlig nuvarade utsläppsnivå är men man är helt klart eniga om att vi inte kan fortsätta som vi gör nu utan måste minska utsläppen. Det är inte någon mode nyck eller ny religion utan vetenskapligt bevisade fakta. Om man sedan skiter i allt och bara fortsätter så är man nog inte så smart utan mest självisk:mad:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Att inte utsläpp påverkar klimatet utan att det bara är att fortsätta låter mycket naivt. Vetenskapen är inte eniga om hur allvarlig nuvarade utsläppsnivå är men man är helt klart eniga om att vi inte kan fortsätta som vi gör nu utan måste minska utsläppen. Det är inte någon mode nyck eller ny religion utan vetenskapligt bevisade fakta. Om man sedan skiter i allt och bara fortsätter så är man nog inte så smart utan mest självisk:mad:

Det var ord och inga visor det Bestliner. Nu är jag inte den "miljöbov" som du tycks tro, vill bara påtala att det har blivit lite mycket detta eviga tjat om miljö hit och dit och då särskilt när det gäller motorfordon, som inte utgör det största problemet med utsäpp.

Men OK om du nu tycker att det är vansinne och själviskt att genom bilkörning bidraga till Jordens undergång så kan du väl börja med dig själv. Säll din HB eller polcka ur motorn och använd den som fast egendom, för jag förutsätter att du innehar en sådan.

Självisk var det visst:confused:

Sedan tycker jag att vore klädsamt om du med dina kunskaper i detta ämne vill ge din förklaring till de omsvängningar av Jorden Klimat som skett under historisk tid.
Oftast får man inget svar på detta av de som vill visa sig mest "miljö" och naturligtvis vet precis hur det står till.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Det var ord och inga visor det Bestliner. Nu är jag inte den "miljöbov" som du tycks tro, vill bara påtala att det har blivit lite mycket detta eviga tjat om miljö hit och dit och då särskilt när det gäller motorfordon, som inte utgör det största problemet med utsäpp.

Men OK om du nu tycker att det är vansinne och själviskt att genom bilkörning bidraga till Jordens undergång så kan du väl börja med dig själv. Säll din HB eller polcka ur motorn och använd den som fast egendom, för jag förutsätter att du innehar en sådan.

Självisk var det visst:rolleyes:

Tyvärr finns ju inte miljövänliga husbilar vilket annars vore ett bra val. Som personbil kör jag givetvis miljöbil och har gjort så mina senaste fyra bilar. Jag kör inte heller min husbil på tomgång för batteriladdning utan där har jag två 140w solceller vilket räcker för mitt bruk. Motorvärmare använder jag på både privat och husbilen för att undvika kallstarter Jag drar därför mitt strå till stacken och gör så gott samvetet bjuder. De mil jag kör med husbilen motsvarar inte mer än två personers charterresa till fjärran solmål så det rymmer samvetet eftersom jag samtidigt avstår från dessa flygresor. Jag tycker inte bilkörning är vansinnigt men om vi uppför oss klokt kan vi kanske undvika onödiga skador.:) Vi skall givetvis leva och ha det bra men om vi också visar förnuft så blir det bättre för oss alla.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Miljömässigt så finns det ju många funderingar..

Jag vet att om jag höjer effekten på elementet i min husbil kommer det att bli varmare. Följande länkar är intressanta att läsa om man vill fördjupa sig i det hela:

Solar Activity and Climate

Changes in the Earth’s Climate Caused by Changes in Solar Activity.

What? No temperature – Sun correlation in the last 30 years? - TH!NK ABOUT IT - TH!NK ABOUT IT - CLIMATE CHANGE - blogging competition

The History of the Global Warming Scare


Självklart skall man vara källkritisk, men det gäller i båda riktningar!
Jag anammar inte någon av alla profetior som finns, man måste skapa sin egen bild o göra så gott man kan.


//Freddy
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Bestliner.
Om man nu skall "klubba ner" någon i en debatt som du nu försöker med mig så borde du i vart fall vara konsekvent eller minst vet vad du tidigare skrivit.

Ditt inlägg 2013-04-12 kl. 11.57
Citat"Det var nog inte så väl genomtänkt. Varje sparat onödigt utsläpp minskar totala miljöbelastningen. Att andra släpper ut ännu mera är nog det dummaste argument som finns för att skita ned onödigt själv" Slut citat.

I ditt nästa inlägg som svar på mitt läser vi följande

Citat: "De mil jag kör med husbilen motsvarar inte mer än två personers charterresa till fjärran solmål så det rymmer samvetet eftersom jag samtidigt avstår från dessa flygresor" Slut citat.

Hur var nu ditt argument att andra släpper ut mer är nog det dummaste argumentet.
Ja det är du själv som påstår det men vad jag kan se inte lever efter det.
Du försvar ju dina utsläpp med att andra förorenar mer.:rolleyes:

Miljöbil min käre Bestliner det finns det inga. Så det innehar du ingen och har aldrig haft.

Bilar tillverkas på fabriker, använder material som tär på Jordens tillgångar och dessa bilar transporteras över hela Jordklotet till slutanvändaren.

Inte ens en ren Eldriven bil är miljöbil för Elen skall produceras och sker det med skitig Kolkraft så kan vi glömma den miljöbilen.

Däremot kan vi klassa vissa bilars motorer som att de har mindre utsläpp än andra, men det är skillnad det Bestliner.

Dessutom är det inte "vetenskapligt bevisad fakta" detta med sambandet temeraturhöjning och utsläpp men den är i nuläget den politiskt "rätta" vetenskapen.
Nu har forskare börjat undersöka hur Månens dragningskraft påverkar ändrade klimatförhållanden för Jorden.

Sedan har du ingen förklaring förstår jag till detta med de olika klimatförändringarna över historisk tid här på Jorden?
 
Senast redigerad av en moderator:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Frågan är om jag i mitt nya plåtisliv är en miljöbov, jag kör ju ibland 130 hk på tomgång långt mer än de få minuter kommunerna föreskriver. Tacksam är jag för synpunkter.


Men vet Ni hur mycket diesel som bränns av i timmen på tomgång???
Ni vil bli förvånade hur lite som går åt !! Visst ryker det från avgasröret,
men dieseln som går åt i timmen är veldigt marginelt.:yes:

Ottar
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Men vet Ni hur mycket diesel som bränns av i timmen på tomgång???
Ni vil bli förvånade hur lite som går åt !! Visst ryker det från avgasröret,
men dieseln som går åt i timmen är veldigt marginelt.:yes:

Ottar

Nej det har jag faktiskt inte tänkt på, bara att det är oekonomiskt att låta motorn stå stilla och dra bränsle på så vis att den förbränner enegi utan att förflytta något som ex. en HB en enda meter.
Vore intressant att veta vad till ex. en 2,5 l diesel "drar i timmen" på tomgångsvarv.
Någon som vet?
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Vid tomgångskörning borde man utnyttja ca 10 hp ur motorn, detta för att övervinna friktion mm. Generatorns verkningsgrad ligger på ca 40 - 60%.

200 gram diesel per Kw tar en Audi 2,5 tdi, så en 1,48 KG eller 1,8 liter i timman borde man kanske hamna på (10 HP / 1,36 KW X 0.200 Gram / 0,83 densitet). Fritt räknat i huvudet då jag inte har mina böcker i närheten. Således är detta endast en uppskattning.

1,8 liter diesel genererar ungefär 4,4 Kg Co2

Intressant info att läsa finner ni här :
Fuel economy in automobiles - Wikipedia, the free encyclopedia

(ser att jag räknat fel på HP o KW, 10 hp är ca 7,4 Kw, detta ger 1,8 Liter/timma, nu korrigerat)

//Freddy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Nu har forskare börjat undersöka hur Månens dragningskraft påverkar ändrade klimatförhållanden för Jorden.
Vilken/vilka hypotes(er) bygger man detta på? Har du någon länk till en beskrivning av detta?

/ Erik Edlund
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Vore intressant att veta vad till ex. en 2,5 l diesel "drar i timmen" på tomgångsvarv.Någon som vet?

100% säker kann man inte va`,men på min 2,o Tdi VW jag hadde
tidigare,sto det på mätarn i bilen att den använde 0,8 Ltr pr.timme
på tomgång.Den typ av metare finns inte i husbilen,som går över
från Ltr pr.mil till ltr pr.timme när bilen står stilla.

För nåt år sen berettade en Scania-mekaniker det samma,att dom drar
inte mycket dieslerna på tomgång,men HUR mycket.............ja du :confused:


Ottar
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Bestliner.
Om man nu skall "klubba ner" någon i en debatt som du nu försöker med mig så borde du i vart fall vara konsekvent eller minst vet vad du tidigare skrivit.

Ditt inlägg 2013-04-12 kl. 11.57
Citat"Det var nog inte så väl genomtänkt. Varje sparat onödigt utsläpp minskar totala miljöbelastningen. Att andra släpper ut ännu mera är nog det dummaste argument som finns för att skita ned onödigt själv" Slut citat.

I ditt nästa inlägg som svar på mitt läser vi följande

Citat: "De mil jag kör med husbilen motsvarar inte mer än två personers charterresa till fjärran solmål så det rymmer samvetet eftersom jag samtidigt avstår från dessa flygresor" Slut citat.

Hur var nu ditt argument att andra släpper ut mer är nog det dummaste argumentet.
Ja det är du själv som påstår det men vad jag kan se inte lever efter det.
Du försvar ju dina utsläpp med att andra förorenar mer.:rolleyes:

Ett sista inlägg skall jag ändå kosta på mig i ämnet även om det bär emot att argumentera mot någon med åsikten att miljöfaror bara är ett påhitt eller politisk modetrend. Att någon på fullt allvar hävdar detta är för mig skrämmande men visar också hur viktigt det fortfarande är att informera om bra miljöval

Vi har i Sverige och också i många andra länder en miljöklassning av bilar och deras miljöbelastning. Med miljöbil menar jag därför en bil med en bra klassning enligt detta system. Det tycker du säkert bara är ett påhitt men vi som tycker miljö är viktigt gillar sådana bilar och kallar dem ibland slarvigt miljöbilar.
Jag skulle med glädje också se motsvarande klassning av alla fordon och att vi skulle kunna få fram teknik som minskade husbilars utsläpp till samma låga nivå som "miljöbilar". I väntan på detta försöker vi som bryr oss att dra vårt strå till stacken.
Den som tycker avgaser mm är ofarligt kan ju dra in röret i bilen så blir han snabbt klokare i ämnet.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Vilken/vilka hypotes(er) bygger man detta på? Har du någon länk till en beskrivning av detta?

/ Erik Edlund

Jag hörde det som hastigast i ett nyhetsinslag på TV ,att tror jag japanska forskare nu börjat forska i detta. Vad som påverkar Jorden om Månen ex. "vrider sig" i förhållande till Jorden, ja jag missade en del men började Googla.
Klar att det finns forskare som är nyfikna på varför Jordens klimat förändrats under historisk tid. Detta kan var en teori.

Här ett exmpel:Månens största betydelse för jorden är dock att den stabiliserat axellutningen. Den är nu 23,5 grader, och det räcker precis för att ge oss gynnsamma årstider. Beräkningar visar att lutningen utan en följeslagare skulle variera med mer än 45 grader. Med så extrema svängningar kunde tropiska regnskogar plötsligt täckas av is, och då är det svårt att föreställa sig att människan skulle kunna uppstå och utvecklas.

Länk: MÃ¥nen: Hur vore det om inte jorden hade nÃ¥gon mÃ¥ne? | Illustrerad Vetenskap
Som sagt det som är sant i dag kan var helt fel i morgon.



Om nu allt utgår ifrån att det är utsläpp som förosakar klimatförändringar på Jorden så kanske det läggs fokus på fel teorier.

Ta Ozonskiktet som exempel. Det skulle bli en katastrof och ta tusentals år för att återställas sa man för inte så länge sedan. Och var då de stora hotet mot oss levande varelse på Jorden.

Det visade sig inte vara så katastrofalt, är väl i det närmaste "läkt" nu.
 
Toppen