• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

F

F.d. 16191

Guest
Min Knaus Boxstar 600 -13 är en dröm för en gammal gubbe som jag (inser att jag är).
Med diesel (ständigt under prispress) så håller jag bilen varm, kokar vatten, steker rödspotta et cetera, mm och kör kring under 0.7 liter per mil. Behöver jag extrael till mina (bodels)batterier vid längre stillastående så låter jag motorn gå tills allt är fulladdat. Och allt utan kalsongutryckning vid minus 10, läs:gasol. Någon 220V el behöver jag inte från campingplatser o andra ställplatsleverantörer för dygnspriset 50 spänn o uppåt. Frågan är om jag i mitt nya plåtisliv är en miljöbov, jag kör ju ibland 130 hk på tomgång långt mer än de få minuter kommunerna föreskriver. Tacksam är jag för synpunkter.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Att köra flera timmar på tomgång kanske inte är det mest miljövänliga sättet att ladda bostadsbatterierna på. En bra laddförstärkare när du kör samt ett extra bostadbatteri minskar behovet av extra laddning. Om detta inte är nog hjälper en solcell under den ljusa delen av året. Gäller det vinterladdning är nog mijöalternativet en bränslecell.
Det blir nog dyrare än nu hur du än gör men miljön är ju viktig så om man har råd kanske litet nya prylar som ovan kan köpa samvetsfrid.:)
Att bryta mot de förordningar om tomgångskörning som finns på vissa ställen kan ju bli dyrt så att investera i mera teknik kan kanske vara bra åndå
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Att använda sig av tomgångskörning är ju reglerat inom stadsplanerat område.
Så att tuffa maskinen på tomgång i en timme eller två är ju inte ok.

Å andra sidan släpper ju även ett dieselspis o en dieselvärmare ut föroreningar.
Gasolens fördel är ju renare avgaser dock är den fosil.

Du borde fixa en solcell om du inte redan har det eller ett lite elverk som du kan köra.
Bättre att slita på det än husbilsmotorn. Samt slippa bryta mot tomgångskörningen.
Sedan kan man hoppas att miljön också blir mindre lidande.:)
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Min Knaus Boxstar 600 -13 är en dröm för en gammal gubbe som jag (inser att jag är).
Med diesel (ständigt under prispress) så håller jag bilen varm, kokar vatten, steker rödspotta et cetera, mm och kör kring under 0.7 liter per mil. Behöver jag extrael till mina (bodels)batterier vid längre stillastående så låter jag motorn gå tills allt är fulladdat. Och allt utan kalsongutryckning vid minus 10, läs:gasol. Någon 220V el behöver jag inte från campingplatser o andra ställplatsleverantörer för dygnspriset 50 spänn o uppåt. Frågan är om jag i mitt nya plåtisliv är en miljöbov, jag kör ju ibland 130 hk på tomgång långt mer än de få minuter kommunerna föreskriver. Tacksam är jag för synpunkter.

lite ironisk provocerande inlägg kanske?:twitcy:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Min Knaus Boxstar 600 -13 är en dröm för en gammal gubbe som jag (inser att jag är).
Med diesel (ständigt under prispress) så håller jag bilen varm, kokar vatten, steker rödspotta et cetera, mm och kör kring under 0.7 liter per mil. Behöver jag extrael till mina (bodels)batterier vid längre stillastående så låter jag motorn gå tills allt är fulladdat. Och allt utan kalsongutryckning vid minus 10, läs:gasol. Någon 220V el behöver jag inte från campingplatser o andra ställplatsleverantörer för dygnspriset 50 spänn o uppåt. Frågan är om jag i mitt nya plåtisliv är en miljöbov, jag kör ju ibland 130 hk på tomgång långt mer än de få minuter kommunerna föreskriver. Tacksam är jag för synpunkter.

Nej du har bara inte blivit frälst av den nya relegionen som kallas Miljömedveten.
Allt är numera Miljö, snart får man väl inte lägga av en fis utan dåligt samvete:)

Ett säger ett Kolkraftverk i Kina släpper ut mer i luften på ett år än vad hela svenska Bilparken gör under samma tid. Hur många Kolkraftverk finns i Kina? Och det är ett av alla länder på Jorden.

Se sanningen som den är, vi kan med gott samvete köra våra moderna bilar med katalysatorer, partikelfilter och någon smörja med rapsolja i som kallas Diesel utan av Statoil som kallar det för Miles. Det lilla som vi släpper i luften kan vi helt bortse ifrån.
Dessutom har Sverige totalt utsläppsneutral elproduktion.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Nej du har bara inte blivit frälst av den nya relegionen som kallas Miljömedveten.
Allt är numera Miljö, snart får man väl inte lägga av en fis utan dåligt samvete:)

Ett säger ett Kolkraftverk i Kina släpper ut mer i luften på ett år än vad hela svenska Bilparken gör under samma tid. Hur många Kolkraftverk finns i Kina? Och det är ett av alla länder på Jorden.

Se sanningen som den är, vi kan med gott samvete köra våra moderna bilar med katalysatorer, partikelfilter och någon smörja med rapsolja i som kallas Diesel utan av Statoil som kallar det för Miles. Det lilla som vi släpper i luften kan vi helt bortse ifrån.
Dessutom har Sverige totalt utsläppsneutral elproduktion.

Det var nog inte så väl genomtänkt. Varje sparat onödigt utsläpp minskar totala miljöbelastningen. Att andra släpper ut ännu mera är nog det dummaste argument som finns för att skita ned onödigt själv. Ja vi ligger långt framme miljömässigt i sverige men vi har också bra förutsättningar med vattenkraft samt en ekonomi som kan bära miljöinvesteringar. Vi är dock långt från bäst varför vi måste jobba på att bli bättre och dra vårt strå till stacken.
 
F

F.d. 16191

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Inte alls, jag funderar på hur den el jag skulle ersätta min '"brottslighet" med är beskaffad, är den inte till ungefär femtio procent av karaktär kärnkraftgenererad?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Nej du har bara inte blivit frälst av den nya relegionen som kallas Miljömedveten.
Allt är numera Miljö, snart får man väl inte lägga av en fis utan dåligt samvete:)

Ett säger ett Kolkraftverk i Kina släpper ut mer i luften på ett år än vad hela svenska Bilparken gör under samma tid. Hur många Kolkraftverk finns i Kina? Och det är ett av alla länder på Jorden.

Se sanningen som den är, vi kan med gott samvete köra våra moderna bilar med katalysatorer, partikelfilter och någon smörja med rapsolja i som kallas Diesel utan av Statoil som kallar det för Miles. Det lilla som vi släpper i luften kan vi helt bortse ifrån.
Dessutom har Sverige totalt utsläppsneutral elproduktion.


Du har ett stort fel i ditt resonemang. Vi européer "skitar" ner mer per capita än kineserna.
Slår vi sedan ut det på tid så är det läge för oss att skärpa till det:)

Kinesen har inte på långa vägar förbrukat så mycket fossila bränslen per capita som oss.
jag säger INTE att Kina är ett miljövänligt land men vi ska inte låta lura oss av att vi är så duktiga i dag.
En intressant grej är att elmopeder o elbussar är en vanlig syn på gatorna i både Bejing o Linyi. Samt att användande att solceller ligger långt fram.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Det var nog inte så väl genomtänkt. Varje sparat onödigt utsläpp minskar totala miljöbelastningen. Att andra släpper ut ännu mera är nog det dummaste argument som finns för att skita ned onödigt själv. Ja vi ligger långt framme miljömässigt i sverige men vi har också bra förutsättningar med vattenkraft samt en ekonomi som kan bära miljöinvesteringar. Vi är dock långt från bäst varför vi måste jobba på att bli bättre och dra vårt strå till stacken.

Vore intressant att veta vilka som är bättre? :confused:
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Vore intressant att veta vilka som är bättre? :confused:

Om vi begränsar oss till Koldioxid är ett flertalet länder bättre än Sverige.

Koldioxid per capita - internationellt | Utsläpp internationellt | Miljö | Fakta och statistik | Ekonomifakta.se

Indien ligger ju lågt men räknas som en miljöbov i mångas ögon men vi får inte glömma att de är många.

Samtidigt har Indien, Marocko o Belgien världens smutsigaste vatten......
Vem har världens bästa vatten? | Illustrerad Vetenskap


Men som grund tycker jag man skall tänka på att vara räd dom miljön om det går.
Men tyvärr är jag med och skitar ned denna jord!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Om vi begränsar oss till Koldioxid är ett flertalet länder bättre än Sverige.

Koldioxid per capita - internationellt | Utsläpp internationellt | Miljö | Fakta och statistik | Ekonomifakta.se

Indien ligger ju lågt men räknas som en miljöbov i mångas ögon men vi får inte glömma att de är många.

Samtidigt har Indien, Marocko o Belgien världens smutsigaste vatten......
Vem har världens bästa vatten? | Illustrerad Vetenskap


Men som grund tycker jag man skall tänka på att vara räd dom miljön om det går.
Men tyvärr är jag med och skitar ned denna jord!

Nu tänkte jag nog mera på totala utsläpp och på något sätt jämförbara länder, jämför man per capita blir det ju väldigt konstigt, om man tar utvecklingsländer där större delen av befolkningen lever på nästa stenåldersnivå?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Nu tänkte jag nog mera på totala utsläpp och på något sätt jämförbara länder, jämför man per capita blir det ju väldigt konstigt, om man tar utvecklingsländer där större delen av befolkningen lever på nästa stenåldersnivå?


Jo visst är det så. Men jag tycker ändå att man skall ta sig en funderare på det där med att vi lever gott på att andra är kvar på "stenåldern". Tänk när alla dessa ska igång med konsumtionen.

Men nu kom vi ifrån ämnet. Att köra en 2.3 liters diesel på tomgång för att vid upprepade tillfällen ladda bodelsbatteriet är knas:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Jag håller med om dina tankar om vår konsumtion, men vid en viss gräns blir förbättringen sedd i ett större perspektiv väldigt liten i förhållande till insatsen. Kanske borde vi då i stället hjälpa till att t.ex. stänga ett kolkraftverk i Polen?
Sedan vet jag inte om det är så dumt att köra en modern diesel på tomgång ett tag, jämför man med små elverk med ganska simpla motorer som måste gå i många timmar för att ge en rimlig laddning, kanske det egentligen är en bättre lösning?
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Kommuner som har maximerat tomgångskörningen för bilmotorer har bara inte tänkt på att bensindrivna elverk också släpper ut avgaser. Om de visste det så kanske de också blev tidsmaximerade.

Om man tar med i beräkningen hur mycket miljöpåverkan själva tillverkningen av reservelverk och Efoy har åstadkommit, så kanske tomgångskörningen jämförelsevis inte är så miljöpåverkande.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Det var nog inte så väl genomtänkt. Varje sparat onödigt utsläpp minskar totala miljöbelastningen. Att andra släpper ut ännu mera är nog det dummaste argument som finns för att skita ned onödigt själv. Ja vi ligger långt framme miljömässigt i sverige men vi har också bra förutsättningar med vattenkraft samt en ekonomi som kan bära miljöinvesteringar. Vi är dock långt från bäst varför vi måste jobba på att bli bättre och dra vårt strå till stacken.

Klart jag har ett stort fel kanske många, för jag har inte anammat denna religion.
Jo det är mycket väl genomtänkt faktiskt.:)
Näh så vi "är inte bäst" vilka är "bäst" då om man få fråga?

Jordens klimat har förändrats över tid så länge den funnits. Här i Skandinavien från Istid till att på Bronsåldern ha ett Medelhavsklimat. Detta måste ha berott på något som höjde temperaturen.

Då kommer frågan osökt vad som orsakade detta, Utsläpp? Tror knappast att Stenåldersfolket förfogade över teknik som bidrog till denna klimatförändring, det är andra faktorer som påverkar Jorden klimatförändringar, vilka råder det olika meningar om men som sagt klimatförändringar har alltid förekommit.

När jag gick i sjätteklass någon gång på -50 talet då var teorin att det skulle bli en ny Istid här i Skandinavien på grund av att Golfstömmen kommer att ändra riktning.
Ja det var sanningen då och så är det mycket med Vetenskapen.
Det som är sant i dagens Vetenskap är lögn i framtidens.

Som sagt detta med klimat har blivit som en Religion, allt skall vara klimatsmart och ve den som inte anammar detta, politiker så väl som mediafolk och så vi som bara har att lyssna och acceptera, vi som inte förstår och kan tänka själva.:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

WillyPe
"Kommuner som har maximerat tomgångskörningen för bilmotorer har bara inte tänkt på att bensindrivna elverk också släpper ut avgaser. Om de visste det så kanske de också blev tidsmaximerade."

Konstiga förbud finns i många Kommuner. I Nässjö stad liksom många andra råder 1 minuters reglen för tomgång för bilar, bussar. MEN på Järnvägstationen mitt i stan står dieseldrivna persontåg och går på tomgång timme efter timme. Jag vet inte men troligen har inte Tåg samma krav på avgasrening som ställs på vägmotorfordon och borde då släppa ut en massa skit i luften.
Detta faktum har påtalats av bland annat de Busschaufförer som står parallet med dessa tåg i ett lokalt Radioinslag svaret från ansvarig för tågtrafiken var, hör och häpna.

Det går inte att stänga av tågets motor för då blir det kallt i kupén och det är ju inte trevligt för de som skall resa med tåget!

Det råder nog samma förhållande för de som skall resa med Bussen.:)

Som sagt när det inte passar in så är miljön inte det rätta tänket på vissa håll.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Hejsan!

Tycker inte att vi ska jämföra med andra när det passar vårt samvete utan göra så mycket vi kan som enskilda individer så att våra barnbarn och framtida generationer också ges rätt till den fantastiska miljö och natur som vi faktiskt har kvar...

Bra förslag i tråden om alternativ till tomgångskörning, gillas ....


//Jonas
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Ett litet elverk och kanske solceller inte hade vait helt fel så hade du haft ett gott samvete oxå och kanske inte frågat om denna självklarehet....(obs! detta var inte sarkastiskt)..jag har själv dessa attrialjer för att inte köra med motorn och störa grannar och förorena naturen!:wink:

Pilot
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Varför inte köpa utsläppsrätter hos Naturskyddföreningen 200:-/ton, sedan kan man köra motorn dygnet runt på tomgång med gott samvete. Kan flygbolagen kan väl vi, eller?
/Åke:twitcy:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Min Knaus Boxstar 600 -13 är en dröm för en gammal gubbe som jag (inser att jag är).
Tacksam är jag för synpunkter.
Har du funderat på att du har partikelfilter i din bil?
Map att din motor själv baserat på din "normala körning", reglerar frekvensen på dina kommande servicar (bla motorolja, oljefilter och tidspillan/kostnader i samband med det)?
Betvivlar att du tjänar något med detta "beteende" förutom att du möjligen retar upp ev "grannar" i HB och fastboende (inte vad vi HB kollegor behöver)!
 
Toppen