• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Bestliner
vad finns det för underlag att etanolbilar skulle vara sämre, t ex minska mer i värde etc? Ägarna till etanolbilar känner sig nog inte heller lurade, bränslet är ju billigare/ mil och tidigare hade man ju lägre förmånsvärde osv. Miljömässigt så är väl också etanolen betydligt bättre än fossilt bränsle.
Bertil
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Bestliner
vad finns det för underlag att etanolbilar skulle vara sämre, t ex minska mer i värde etc? Ägarna till etanolbilar känner sig nog inte heller lurade, bränslet är ju billigare/ mil och tidigare hade man ju lägre förmånsvärde osv. Miljömässigt så är väl också etanolen betydligt bättre än fossilt bränsle.
Bertil

Det finns två stora bekymmer med etanolbilarna.
1. Servicekostnaderna, det är tätare serviceintervaller på etanol.
2. Miljövinsten är inte tryggad. Den beror på hur etanolen framställs.

Gissar att en betydande del av tjänstebilsflottans avyttrade bilar som nu är privatägd kör på bensin.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Om nu Sverige skall kunna bli sjävförsörjande när det gäller energi då företrädesvis fordonsbränsle så är det ett problem tyvärr skall väl tilläggas.
En av mina söner som är insatt i detta med råvarorna, skog, och grödor som då skall utgöra råvaran till Etanolen fick på ett seminarium för ett antal årsedan om just Etanolprodution höra ett föredrag av en Agronom från SLU som gjort beräkningar på hur stor areal som då skulle krävas för att tillhandahålla råvaran.
All odlingsbar mark i Sverige skulle då behövas för detta ändamål, ALL, viket då skulle betyda att ingen sådan mark skulle kunna producera det vi levar av, mat.

Alternativet blir då att all spanmål måste importeras, och det är kanske inte önskvärt att inte ha egen livsmedelsproduktion.

Nu finns det kanske invändningar mot detta men så var "sanningen" då.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Bestliner
vad finns det för underlag att etanolbilar skulle vara sämre, t ex minska mer i värde etc? Ägarna till etanolbilar känner sig nog inte heller lurade, bränslet är ju billigare/ mil och tidigare hade man ju lägre förmånsvärde osv. Miljömässigt så är väl också etanolen betydligt bättre än fossilt bränsle.
Bertil

Det är inte alls så säkert det. Vad för eventuella skadligas ämnen som Etanol släpper ut efter förbränningen vet vi inte i nuläget, eller inte fått veta.
Dessutom är det inte så "miljövänligt" när råvaran transporteras hit från ex. Brasilien.

Det är ett dilemma.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Det skövlas ju också regnskog för att förse med råvaran, en ren miljökatastrof för all framtid.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Trots ett extra oljebyte mellan service så är det fortfarande billigare att köra på etanol. Den etanol som vi i SE använder kommer nästan uteslutande från sockerrörsodling i Brasilien, alltså inte från majs. Sockerrörsodlingarna ligger ca 200 mil från Brasiliens regnskog, så det är bluff att detta skulle vara en miljökatastrof för all framtid. Miljökatastrofer finns det gott om när vi pratar om oljeutvinning däremot. Det finns heller inget belägg för att vi "stjäl" mark från livsmedelsframställning. Marken som används för etanol är ju t ex bara en bråkdel av den mark som används för vin- och sprittillverkning. Varför hör vi ingen debatt om det? Fortfarande är det så att vi har ett överskott av livsmedel men tyvärr på fel platser på vårt jordklot. Där finns något för oss att göra för att knäcka den nöten. När det gäller transporter så skall väl även oljan transporteras och förädlingen av oljan har ju betydligt större miljöpåverkan än etanolframställning.
För övrigt så har vi (vingen3 och Bestliner)nog samsyn i de flesta frågorna som berörs på forumet men jag måste ju gå i svaromål ibland, meningarna är ju delade och sanningen ligger kanske nånstans mitt emellan. Att fossila bränslen påverkar växthuseffekten är nog alla eniga om, men konsekvenserna är det ju delade meningar om. Oavsett så är ju hushållning med bränsle positivt för miljön.
I dag är HB påställd och på fredag blir det besiktning, då börjar livet igen.
Bertil
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Sitter nu och väntar på Tullpapper innan avgång. Är inne med fånen på sidan. Bertil. Det jag skrev var att om vi skall klara att tillverka inhemsk Etanol så att alla våra fordon kan köras på detta. Då skulle all odlingsbar mark få tas i anspråk för detta. Och det vore nog inget alternativ. Inhemsk livsmedelproduktion skall vi nog akta oss för att bli utan. Jag är övertygad om att det kommer uppfinningar som gör att våra framtida fordon drivs med så lite fossila bränslen det bara går. Kanske enbart som värmekälla till hytten:)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Bestliner
vad finns det för underlag att etanolbilar skulle vara sämre, t ex minska mer i värde etc? Ägarna till etanolbilar känner sig nog inte heller lurade, bränslet är ju billigare/ mil och tidigare hade man ju lägre förmånsvärde osv. Miljömässigt så är väl också etanolen betydligt bättre än fossilt bränsle.
Bertil
Hej
Det kom en undersökningi veckan om just ämnet värdeminskning. Den fanns att läsa på bla. DI och tyvärr var det så att metanolbilar minskade mest i värde. Du kan ju också gå in på blocket och titta på Volvo som V50 och V70. Du kommer då att finna samma stora prisgap. Till detta skall läggas de mycket mera täta servicarna. Bara detta faktum lägger på ett par kronor milen vilket idag tyvärr innebär att dessa miljöbilar blir ogynsamma ekonomiskt. Ett faktum som jag som miljövän beklagar djupt
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Jag är övertygad om att det kommer uppfinningar som gör att våra framtida fordon drivs med så lite fossila bränslen det bara går. Kanske enbart som värmekälla till hytten:)
Kanske inte ens det behövs. All "omvandling" av energi leder till förluster, mest värme. Det gäller att ta vara på den och inte slösa.

Vårt hus i Umeå är på i runda slängar 200 kvadratmeter och när vi fortfarande använde elpatron till pannan så var maxeffekten under 12 kW och det räckte utan att vi behövde frysa på vikntern.

Låt säga att en bil använder 20 kW när den körs i jämn hastighet på plant underlag. Med bensinmotor blir förlusterna ungefär det dubbla och med diesel något mindre. Åslappe i form av värme kan då gå uppåt 40 kW och räcker för midvinteruppvärmning av 3 hus likt mitt från 20-30-talet. Vore väl skrutt om inte en bil skulle kunna konstrueras med bättre isolering än dagens.

Även med ren eldrift kommer värmeförluster. Deras batterier kräver bortkylning av värme som i sin tur kan ledas in i kupèn. Detta beror av inre resistans i kombination med ansenliga strömmar.

Moderna proffsverktyg med snabbladdare har kylfläktar för ackarna.

/ Erik Edlund
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.708
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

Och jag som kör min STORA Harley på E85...........är jag lurad eller en miljöbov....:mcride:

Hej
Intressant med en etanoldriven Harley. Är det en äldre maskin eller en nyare som är ECU-styrd och vilka AFR-värden kör Du på i så fall?
Hur är den att starta vid kylig väderlek?
Vad hamnar bränsleförbrukningen ungefär på?
Har Du haft några problem med etanolens hygroskopiska egenskaper?
Är det något annat som Du har upplevt som stor skillnad gentemot bensindrift?

Det var några frågor eftersom jag inte har några egna erfarenheter av etanoldrivna hojar.

/Stig
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Bara diesel o ingen 220V el - jag en miljöbov?

"Är det en äldre maskin eller en nyare som är ECU-styrd"
09 ECU styrd.

"vilka AFR-värden kör Du på i så fall?"
Jag kan inte styra om AFR i detta styrdon så mycket som behövs, jag kör med bensin AFR och lurar ECUn med spridarstorleken för att få rätt lambda.

"Hur är den att starta vid kylig väderlek? "
Lika som bensin

"Vad hamnar bränsleförbrukningen ungefär på?"
1,3 x bensinförbrukningen = 0,62


Har Du haft några problem med etanolens hygroskopiska egenskaper?
Nej.

"Är det något annat som Du har upplevt som stor skillnad gentemot" bensindrift?
Ja! Motorn strålar ut betydligt mindre värme med E85 än med bensin.
Detta pga den stora energiåtgången för att förånga etanolen.
Bättre lågvarvsvrid, samt med 11-1 i komp tar jag tillvara de 104 oktanen.
 
Toppen