• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Balansera LFP celler (hur?)…

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Konstaterade mycket dåligt ”kräm” i mina LFP bodelsbatterier, troligen pga 11 år gammalt (& uttjänt) startbatteri som inte lyckades fylla på med ström via DC/DC laddning. Bytte startbatteriet till ett nytt AGM, men upptäckte snart att det kunde röra sig om viss obalans i 2x100Ah LFP batterier.

Läste allt som kommenterades i en annan tråd och sitter nu hemma med mina bodelsbatterier och 3 st. laddare och försöker ”knyta säcken” med all information kring (den blinda) balanseringen. Fick några bra förslag från PeterK och Wizard om att ladda länge med en ”enkel” laddare. Nedan följer några pic’s med resurser jag hittade hemma och behöver tips på hur jag ska gå vidare.
Detta vet jag:
- Cellerna balanseras vid 14,6V
- Min Victron (BT) laddare klarar av 14,7V
- har en enkel gammaldags laddare (2A)
- har även en CTEK som jag inte vågar använda…

IMG_5190.jpeg
IMG_5194.jpeg
IMG_5193.jpeg
IMG_5191.jpeg
IMG_5192.jpeg
Imorgon får jag ett nytt Anderson ”handske” som måste monteras på den aktuella laddaren.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Jag har gjort så här jag är också en blindladdare som saknar BT.

Du kan inställningarna för din laddare på bilden.
Jag har en 15A IP65, inställningarna är likadana som i din laddare.
Jag ställde in parametrarna i min laddare som på bilden. Bla. float är avstängd och lång fixtid är satt. Bulk satte jag på 5min.
När laddaren visar 0,0 A kommer den ändå att ladda med en liten ström.
Displayens upplösning har bara en decimal.

När ABS fasen (8 timmar) är klar tar jag bort laddaren från batteriet.
I historiken går det att se hur mycket laddaren har tryckt in i batteriet även fast displayen har visat 0,0A hela tiden. Den strömmen har med all säkerhet balanserat upp batteriet.
Kolla på den innan du kopplar loss laddaren.

Mitt LFP batteri är på 100Ah.

Bilagor

• IMG_1813.png
    IMG_1813.png
    268,7 KB · Visningar: 75

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Här får du lite tips, förbered dig dock på att det kan krävas en hel del cykler, beroende på laddare och bms'ets egenskaper.

Fattar vinken! Björn på Skanbat har tipsat om liknande ”ladda-tömma” modellen samt kolla Victron (BT) laddarens historik. Nu har jag batterierna hemma och kan experimentera mig fram till balansering & fulladdning.
Kruxet blir att ”tömma” batterier, men det löser jag med en 15A macerator som kommer att skapa rejäl belastning tills jag uppnår värden enl. tips från ditt inlägg.

Jag kommer att ha ”Absorption” upp till 14,7V och ”cut of” med macerator ner till 11V, eller tills BMS stoppar vidare uttag. Återkommer med uppföljning i slutet på nästa vecka…

IMG_5200.jpeg

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
…och här kommer uppföljningen.

Att ladda och följa upp laddningen var inga problem, problemet var att ”tömma” batterierna. Testade tömning med macerator körning vilket var lite långsökt. Macerator förbrukade bara 15Ah så det skulle ta död på impeller’n om jag fortsatte med denna tömning/elförbrukningsmetoden.

Fråga: hur tömmer man ett batteri om man saknar en inverter & en saftig förbrukare?

IMG_5302.jpeg

IMG_5301.jpeg
Laddningen gick klockrent…

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Eureka… Har precis kommit på att vi har en 12V kompressor till bildäcken som är märkt med 15A ström. Den kan jag nog köra betydligt längre än macerator-kvarnen, kanske t.o.m. några timmar utan att den tar skada (har kylflänsar).

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Eureka… Har precis kommit på att vi har en 12V kompressor till bildäcken som är märkt med 15A ström. Den kan jag nog köra betydligt längre än macerator-kvarnen, kanske t.o.m. några timmar utan att den tar skada (har kylflänsar).
Den drar bara 15A när den är belastad och pumpar, och ingen 12V kompressor är gjord för att gå timmar i sträck!

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Den drar bara 15A när den är belastad och pumpar, och ingen 12V kompressor är gjord för att gå timmar i sträck!
Misstänkte nästan att den bör belastas så tack för bekräftelse Montreal, hoppar över testet…

H7-lampa låter betydligt bättre och en sådan tror jag ska finnas någonstans.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
…och här kommer uppföljningen.

Att ladda och följa upp laddningen var inga problem, problemet var att ”tömma” batterierna. Testade tömning med macerator körning vilket var lite långsökt. Macerator förbrukade bara 15Ah så det skulle ta död på impeller’n om jag fortsatte med denna tömning/elförbrukningsmetoden.

Fråga: hur tömmer man ett batteri om man saknar en inverter & en saftig förbrukare?

Visa bilaga 237242

Visa bilaga 237243
Laddningen gick klockrent…
Om det är balansering av batterierna du försöker göra skall du använda en så liten laddare som möjligt, helst ett labbaggregat inställt på 1A och låta det ta lååång tid, det är då BMS hinner balansera.

Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Om det är balansering av batterierna du försöker göra skall du använda en så liten laddare dom möjligt, helst ett labbaggregat inställt på 1A
och låta det ta lååång tid, det är då BMS hinner balansera.
Jag har en gammal 2A laddare (Mariannes gamla pappas) som kan gå i timmar men bara under vaken timmarna, aldrig på natten. Det står nå’t om 68Ah och mitt batteri är 100Ah…

Vad tror du om den här:
1734046959988.jpeg

Tänkte att en H7 lampa på 60W drar bara 5A, den skulle behöva massvis med timmar för att tömma batteriet till ca 11Volt.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har en gammal 2A laddare (Mariannes gamla pappas) som kan gå i timmar men bara under vaken timmarna, aldrig på natten. Det står nå’t om 68Ah och mitt batteri är 100Ah…

Vad tror du om den här:
Visa bilaga 237252

Tänkte att en H7 lampa på 60W drar bara 5A, den skulle behöva massvis med timmar för att tömma batteriet till ca 11Volt.
Varför kan inte laddaren gå på natten? Det är bara en transformator med en enkel likriktare. effekten är perfekt för att balansera batterierna,
men det tar tid! Ha tålamod! ;)

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Varför kan inte laddaren gå på natten? Det är bara en transformator med en enkel likriktare. effekten är perfekt för att balansera batterierna,
men det tar tid! Ha tålamod! ;)
Efter det att en laddkabel för iPhone började ryka (köpt här i en välrenommerad butik) har Marianne fått skräck för all form av ”laddning” under nattimmar. Jag fick lova att ladda bara på dagtid annars blir det ingen ”punch & pannkakor” efter ärtsoppan…lol…:twitcy:

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag använder en trådlös laddare det fungerar bra, senaste året har det dykt upp laddare som ger väldigt mycket spänning om det i andra änden finns en mobil som kan ta emot det finns på android en handskakning som gör att vanliga gamla apparater ska gå på 1-2A men en ny mobil med en tunn gammal sladd är inte lämplig när man kopplar in högre effekt. Finns kraftigare kablar att köpa och man kan ju ha en enklare laddare på android kan man ställa en del beträffande laddning , så problemet är nog där.
Jag tror att det är ett problem som inte blivit uppmärksammat tillräckligt tråden är ju väldigt tunn i vissa kablar, bra att Marianne såg detta eftersom det finns brandrisk om t.ex något eldfängt tyg ligger över kabeln då blir det risk för brand. Kan inget om iphone men antagligen är det samma problem så en ny kabel som är märkt för högre effekt eller en gammal trött laddare löser problemet.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Äntligen i gång med batteritömning tack vare Kjell som hjälpte mig med H4 anslutningar (helljus & jord). Nu rullar det på med nästan minus 5A på halvljus, bara vänta på 11V innan nästa påfyllning. Hoppas experimentet lyckas och cellerna balanseras innan vi ger oss ut på nästa äventyr.
Tack alla som hjälpt mig på vägen, kanon duktiga vänner!

1736422373687.jpeg

IMG_5420.jpeg

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
8,5h har gått och nu är läget följande:
1736452455815.jpeg
Det går inte fort.

Vågar inte lämna experimentet (batteri-tömning) över natten men fortsätter gärna imorgon tills spänningen hamnar på ca 11V… sen är det dags att fylla på denna och börja ”tömma” det andra batteriet. Båda var uppe i 13,7V från början.

Toppen