• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

B-körkort i Norge med tung PB2

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Jaha, där ser man. Mitt gäller 2009 - 2019. Det får väl bli en förnyelse då för fem år, sen blir det kanske inte fler. Då blir det antagligen återgång till bara B och det blir en livsfarlig förare färre i Sverige :) .
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Att ge alla med "gammalt" B-kort ett C1-kort strider mot svensk rättsuppfattning, eftersom det innebär att man förlorar en rättighet man idag har - nämligen rätten att köra en personbilsregistrerad husbil som väger mer än 7,5 ton.

(Det är samma resonemang som ligger bakom att det för dem med "gammalt" B-kort inte finns någon viktbegränsning.)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Att ge alla med "gammalt" B-kort ett C1-kort strider mot svensk rättsuppfattning, eftersom det innebär att man förlorar en rättighet man idag har - nämligen rätten att köra en personbilsregistrerad husbil som väger mer än 7,5 ton.

(Det är samma resonemang som ligger bakom att det för dem med "gammalt" B-kort inte finns någon viktbegränsning.)

Tycker du det är riktigt Pålle att man kan framföra en 15 tons buss ombyggd och registrerad som PB2 på ett B-kort där kravet på förarens hälsa och syn inte är kontrollerat sedan körkortstagandet för kanske 40-50 år sedan? För C-kort krävs läkarundersökning med kontroll av blodtryck och syn m.m. vart femte år. För B-kort räcker det med syn på ett öga t.ex. ingen hälsokontroll. Om det sker en större olycka med ett sådant fordon och försäkringsbolaget eller åklagare kräver rättslig prövning ryker troligtvis övergångsbestämmelsen och vad som händer sedan kan vi bara spekulera om.
Åke
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Tycker du det är riktigt Pålle att man kan framföra en 15 tons buss ombyggd och registrerad som PB2 på ett B-kort där kravet på förarens hälsa och syn inte är kontrollerat sedan körkortstagandet för kanske 40-50 år sedan? För C-kort krävs läkarundersökning med kontroll av blodtryck och syn m.m. vart femte år. För B-kort räcker det med syn på ett öga t.ex. ingen hälsokontroll. Om det sker en större olycka med ett sådant fordon och försäkringsbolaget eller åklagare kräver rättslig prövning ryker troligtvis övergångsbestämmelsen och vad som händer sedan kan vi bara spekulera om.
Åke

Här kommer man nog in i sakens kjärna.Ska man ha C/C1 rättighet,krävs det mycket mer än bara til B-körkort.

Efter dom nya EU-reglarna som kommer nu på høsten -16,ska det viktläggas hur många grader sidosyn man har,med hjärtsjukdommar,nevrologisk hälsa,hur man har det med diabetes,
människor med kols,dom som använder mycket medisiner,om
man har problem med kognitiva funksjoner,ock även om man har dårlig njurfunksjon,psykisk hälsa o.s.v.- o.s.v.

Personligen tror jag inte att det att man förlorar en rättighet i det här
fallet spelar nogon roll,då man måste uppfylla dom nya kraven enligt lagen för att få ratta fordon i den här klassen.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Det har alltså skett en skärpning av körkortsbehörigheterna den gången som den nya C-behörigheten infördes. Jag minns inte hur stor debatt det var att man dessförinnan kunde framföra en hur tung lastbil som helst bara man inte tog betalt för det. Nu gnäller ni för att samma person kan köra en husbil som väger över 3,5 ton på sitt B-kort men inte en tung lastbil. Hade ni gnällt lika mycket om Trafiksäkerhetsverket inte hade ändrat, och skärpt, bestämmelserna den gången i början på åttiotalet?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

För att inte skrämma upp någon om att rätten att köra enl. övergångsbest. plötsligt skulle upphöra, tror jag att det är en ganska lång process om lagstiftaren finner best. orimlig, kanske 2 år med utredningar och betänkanden innan man kan stifta en ny lag som skall tas i riksdagen eller i vissa fall av regeringen.
Åke
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Så här står det skrivet:

Denna rättighet gäller tills körkortet upphör att gälla. Om ett nytt körkort utfärdas efter indragning är innehavaren enbart berättigad att köra fordon i kategori B i enlighet med direktiv 91/439/EEG. Vanliga förnyanden av körkortet påverkar inte giltigheten, vilket innebär att ovanstående rättighet inte berörs.

Detta torde det vara svårt att ändra på, eftersom en ändring skulle strida mot svensk rättsuppfattning.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Så här står det skrivet:

Denna rättighet gäller tills körkortet upphör att gälla. Om ett nytt körkort utfärdas efter indragning är innehavaren enbart berättigad att köra fordon i kategori B i enlighet med direktiv 91/439/EEG. Vanliga förnyanden av körkortet påverkar inte giltigheten, vilket innebär att ovanstående rättighet inte berörs.

Detta torde det vara svårt att ändra på, eftersom en ändring skulle strida mot svensk rättsuppfattning.

En övergångsbestämmelse gäller tills det kommer en ny lag.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Det har alltså skett en skärpning av körkortsbehörigheterna den gången som den nya C-behörigheten infördes. Jag minns inte hur stor debatt det var att man dessförinnan kunde framföra en hur tung lastbil som helst bara man inte tog betalt för det. Nu gnäller ni för att samma person kan köra en husbil som väger över 3,5 ton på sitt B-kort men inte en tung lastbil. Hade ni gnällt lika mycket om Trafiksäkerhetsverket inte hade ändrat, och skärpt, bestämmelserna den gången i början på åttiotalet?

Hej.

Det har egentligen ingen betydelse men det var redan på 70-talet, jag tror det var 1973 som körkortsklasserna infördes.

Mvh / Roland
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Må så vara men jag är ganska säker på att jag fick min C-behörighet i början på 80-talet, kanske 1984-03-23 som det står på baksidan av körkortet. Men jag vill minnas att jag fyllde i blanketten i slutet av december på väg upp till Eskilstuna och jul- eller nyårsfirande vilket skulle tyda på 1983.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Hej Michael.

Den första omläggningen till nya körkortsklasserna kom som sagt runt 1973 och då fick de som kört tung lastbil yrkesmässigt, mot intyg från arbetsgivaren behörighet för klasserna A BE CE, hade man trafikkort fick man automatiskt behörighet för klasserna A BE CE DE. Sedan kom, som du säger på 80-talet, en möjlighet att mot uppvisande av intyg att man kört tung lastbil "i betydande omfattning" som det hette få behörigheten C vilket många utnyttjade.

Mvh / Roland
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Hej Michael.

Den första omläggningen till nya körkortsklasserna kom som sagt runt 1973 och då fick de som kört tung lastbil yrkesmässigt, mot intyg från arbetsgivaren behörighet för klasserna A BE CE, hade man trafikkort fick man automatiskt behörighet för klasserna A BE CE DE. Sedan kom, som du säger på 80-talet, en möjlighet att mot uppvisande av intyg att man kört tung lastbil "i betydande omfattning" som det hette få behörigheten C vilket många utnyttjade.

Mvh / Roland

Körde upp för busskort 710817 och fick då hela behörigheten A BE CE DE
förmodligen tillämpade man lagen 1972:603 tidigt.
Åke
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Tycker du det är riktigt Pålle att man kan framföra en 15 tons buss ombyggd och registrerad som PB2 på ett B-kort där kravet på förarens hälsa och syn inte är kontrollerat sedan körkortstagandet för kanske 40-50 år sedan? För C-kort krävs läkarundersökning med kontroll av blodtryck och syn m.m. vart femte år. För B-kort räcker det med syn på ett öga t.ex. ingen hälsokontroll. Om det sker en större olycka med ett sådant fordon och försäkringsbolaget eller åklagare kräver rättslig prövning ryker troligtvis övergångsbestämmelsen och vad som händer sedan kan vi bara spekulera om.
Åke
Så rätt en åklagare kan ta fasta på antalet körtimmar och vana att framföra ett så stort fordon.
Ja de kan vägra att betala.
Då kan det bli knepigt om olyckan och domslutet blir vållande till det inträffade.
2179:music-icon:
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Jag får köra tung motorcykel, jag får köra husbil med vilken vikt som helst
jag tycker det är åt helvete, men sådan är nu lagen, bara acceptera, tycka kan alla och det får man men lagen är lagen

Har B kort tagit 1966.

Läs här. EU-körkort

Om ditt körkort har utfärdats av ett EU-land godkänns det i hela EU och du kan använda det om
  • det är giltigt
  • du uppfyller ålderskravet för att få köra ett fordon i denna kategori
  • det inte är begränsat eller har återkallats i det utfärdande landet.
Använda utländskt körkort i Norge

Om du har ett körkort som är utfärdat i ett annat EU-/EES-land är det giltigt för att köra bil i Norge under förutsättning att körkortet fortfarande är giltigt i det land där det utfärdades.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Jag får köra tung motorcykel, jag får köra husbil med vilken vikt som helst
jag tycker det är åt helvete, men sådan är nu lagen, bara acceptera, tycka kan alla och det får man men lagen är lagen

Det finns inget som hindrar dig från att avstå att köra, så vad är problemet?
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Jag började köra scooter 150 cc vid 70 års ålder , nu inne på tredje året kör mest i Italien, Frankrike och Spanien, men även hemmavid och jag tycker det går skapligt, lite blåsigt bara i högre farter.Man måste utgå ifrån att man inte syns, att bilar kör ut mitt framför näsan, plus att de absolut skall köra om även om det blir trångt. Utan mitt A i körkortet hade jag inte fått famföra den.
 

Rolf och Maria

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Ystad
HBK-Nr
19728
Medlemskap
2025
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Vistas en hel del på motorvägen Trelleborg - Helsingborg.
Det man ser där kan ju få en att undra om en del lastbilsförare har körkort över huvud taget.....
Alla olyckor med inblandade lastbilar talar också ett tydligt språk.

Då ska du veta att det är till 90% utländska lastbilar, så dessa förare har säkert inte svenska körbehörighter. Ni som har fått era C behörighet hur läns det att åka omkring med setman inte har gjort sig rätt till?
själv har jag alla behörigheten t.o.m DE.

Ha det bra Rowen
 
Toppen