• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

B-körkort i Norge med tung PB2

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Så du menar att det är en så dramatisk skillnad att köra en husbil på exempelvis Fiatchassi som väger 3850kg jämfört med en identisk bil registrerad för 3500kg? Vad sedan yrkesförare har med saken att göra förstår jag inte heller. Det är väl inte många yrkesförare som kör husbil i yrket?
Ursäkta mig men tror du inte vi har semester vi som alla andra?
Ja det är det som är problemet antalet timmar ni sitter bakom ratten på en tranransport bil kontra ett tyngre fordon.
Förstår ni nu?
En del borde inte vara på vägen med tunga husbilar som ni kallar det.
Köra e lastbil på 30-40 toniblad ibland kan vikten vara betydlit högre det handlar om körtimmar rutin.
Skull ni tycka det vore okey att en sådan förare fick behörigheten på posten?
fattar ni nu ni som vill få en högre behörighet GRATIS?????
Jag tror många håller med mig men inte vill stöta sig med alla som kör som man skriver köra tungt.
Tyvärr sitter många av er bakom gardinen ock tycker en massa men vågar inte stå upp för er åsikt
Nu lägger jag ner den här tråden men man måste våga stå upp för sin åsikt eller hur??
2179:music-icon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Hur som helst så verka det som om det råder en stark dimma över de svenska körkortsbestämmelserna. Exempelvis så kan de som har ett "gammalt" körkort utan vidare sätta sig på en tung motorcykel och dra iväg utan att ens ha suttit på en moppe?
En bekant har ett C (kom som ett brev på posten) men då kortet är av nyare datum saknar han behörighet att köra MC?

Något verka vara sjukt.:)
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Ursäkta mig men tror du inte vi har semester vi som alla andra?
Ja det är det som är problemet antalet timmar ni sitter bakom ratten på en tranransport bil kontra ett tyngre fordon.
Förstår ni nu?
En del borde inte vara på vägen med tunga husbilar som ni kallar det.
Köra e lastbil på 30-40 toniblad ibland kan vikten vara betydlit högre det handlar om körtimmar rutin.
Skull ni tycka det vore okey att en sådan förare fick behörigheten på posten?
fattar ni nu ni som vill få en högre behörighet GRATIS?????
Jag tror många håller med mig men inte vill stöta sig med alla som kör som man skriver köra tungt.
Tyvärr sitter många av er bakom gardinen ock tycker en massa men vågar inte stå upp för er åsikt
Nu lägger jag ner detta men man måste våga stå upp för sin åsikt eller hur??
2179:music-icon:

Vore ju trevligt om din åsikt var baserad på någon som helst fakta, hur många husbilsolyckor per år inträffar baserat på att föraren haft B kort före 1996 kontra lastbilsolyckor där förarna har C kort? Handlar nog mer om trafik/folkvett i kombination med rutin som även en människa med B kort kan lyckas få... Men med så starka åsikter bör du ju ha varit med om mycket negativt runt husbilar och folk som kör dom på B kort..
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Vistas en hel del på motorvägen Trelleborg - Helsingborg.
Det man ser där kan ju få en att undra om en del lastbilsförare har körkort över huvud taget.....
Alla olyckor med inblandade lastbilar talar också ett tydligt språk.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Kreti och pleti skriver du, ja dom som skaffade sig C-kort genom att uppsöka en polisstation och genom ett osant intygande påstå att dom kört lastbil i betydande omfattning (men utan någon som helst vana) är värda det epitetet. Dom flesta som fick C-kort hade ju kört tankbilar och tunga lastbilar som anställda.
Åke

Den finns nog många undantag, Jag känner nog ett tiotal inklusive farsan som fick C-behörigheten i ett kornflakespaket på 80talet samtidigt som jag inte kan dra mig till minnes någon som fick det med nämnvärd erfarenhet. Men man kan säkert ha olika uppfattningar i vilken utsträckning det hände och sanningen lär väl ingen veta.

//Peter
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Det var säkert många som fick ut ett C-kort genom att dom uppsökte en polisstation och inför en polisman skrev under en blankett att dom hade kört tung lastbil i betydande omfattning uppskattningsvis ett antal mil som var upp till den sökande att dra till med. Men utan att ansökningsblanketten med intygandet skickats in till länsstyrelsen fick man inte ut något körkort. Trafiksäkerhetsverket, som det hette på den tiden, trodde på folks ärlighet men bättre fria än fälla. Något liknande tillvägagångssätt skulle ju gå att tillämpa för att överskriva B-kort till C1-kort för husbilsförare som kör tunga husbilar enl. Övergångsbestämmelsen.
//Åke
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Hur som helst så verka det som om det råder en stark dimma över de svenska körkortsbestämmelserna. Exempelvis så kan de som har ett "gammalt" körkort utan vidare sätta sig på en tung motorcykel och dra iväg utan att ens ha suttit på en moppe?
En bekant har ett C (kom som ett brev på posten) men då kortet är av nyare datum saknar han behörighet att köra MC?

Något verka vara sjukt.:)

Man måste utgå ifrån att de flesta har någon form av sunt förnuft. Jag har A på mitt körkort men erfarenheten är begränsad till en 150cc scooter, Om jag mot förmodan skulle skaffa en monstermaskin skulle jag läsa på samt öva för att öka min kompetens. Samma med husbil, jag kör nu en 5,2t på mitt B-kort före -96, tycker det går skapligt efter drygt 9000 mil, men om jag skulle köpa en amerikansk husbuss eller liknande blev det till att öva igen eftersom jag är nybörjare då.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Vad är det som är så märkvärdigt med C-behörighet och som är applicerbart på en husbil? Om jag förstått rätt så handlar mycket i C-behörigheten om last, lastförankring, rörlig last, flytande last, farligt gods samt körtider, viloperioder etc. Vad har det med en husbil att göra som har en fast monterad last som ändrar sig minimalt mellan körningarna och några vilopauser och maximala körtider finns väl inte för husbil oavsett vikt.

Helt obegripligt att oja sig över att en med kanske flera decenniers körerfarenhet inte skulle kunna köra en husbil som väger lite mer än 3500kg. Visst skulle det vara bra att kunna få sitt B-kort utbytt till ett B + C1 för de som tagit sitt B-kort före 1996. Jag tror inte de blir så mycket bättre förare av sin husbil bara för att de skulle gå en utbildning och lära sig hur man surrar en last av 48 rullar stålplåt på en trailer eller fyller i en körjournal med kör- respektive vilotider.

Detta sagt av en som har fått en C-behörighet gratis då det begav sig. Jag har visserligen aldrig kört en tung lastbil men det ser snyggt ut på kortet och vem vet, någon gång kanske jag får användning för det. Om inte annat så lär det lindra konsekvensen av en eventuell övervikt på vår 3,5 tons husbil.
 

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Hej!
För att få framföra en husbil klass 2, oavsett vikt, är för mig en oförståelig regel från Trafikverket.
Sven-Erik:wub:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Men hade dåvarande Trafiksäkerhetsverket inte valt att anpassa körkortklasserna till övriga Europa och införa C så hade vi fortsatt att kunna köra tunga lastbilar på personbilsbehörighet. Vad är skillnaden nu? Jo vi med ett något tvivelakt C-kort är på utdöende och så småningom är ordningen upprättad. Om det kommer att innebära fler eller färre olyckor jämfört med om vi haft kvar de gamla klasserna med B för obegränsad fordonsvikt får kanske framtida forskare spekulera över.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Pratade med Transportstyrelsens chefsjurist för några år sedan och hon sade att rättsläget för Övergångsbestämmelsen är osäker. Den är aldrig rättsligt prövad och skulle det hända en svår olycka med ett iögonfallande stort fordon typ ombyggd buss eller liknande så faller troligtvis bestämmelsen. Därför kan det vara en poäng med att ha tagit ett lämpligt körkort typ C1.
Åke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

En sak som ingen har tatt opp er at for C og C1 så kreves det en legeundersøkelse og synskontroll hvert 5 år. En stor pluss i trafikksikkerhet, det plukkes hvert år vekk mange som ikke lengre er skikket til å føre store biler. Burde innføres for B kort også.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort i Norge med tung PB2

Vart tionde år är det som C-behörigheten skall omprövas beträffande hälsa och syn.
 
Toppen