Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Då är vi en dessa procent. Vi blev vägda i Helsingborg. Kostnad 4000:-
Till detta kom att vi fick inte köra vidare förrän bilen höll lagstadgad vikt. Vi var inte ensamma om att bli vägda och bötfällda. Sen bytte vi bil.:wall:
Jag vet att tjänstevikt och totalvikt får vara samma för en husvagn enligt ett EU-direktiv, men är det vanligt att tjänstevikt och totalvikt ligger så nära varandra på husbilar?Vi hade mer än 50% övervikt, men det var inte många kilo efter som tjänstevikt och totalvikt var "nästan" det samma på den bilen. Kanske 150 kg?
Jag vet att tjänstevikt och totalvikt får vara samma för en husvagn enligt ett EU-direktiv, men är det vanligt att tjänstevikt och totalvikt ligger så nära varandra på husbilar?
//Conny
Är det inte så att att man redan har skruvat dit dem innan man väger fram tjänsteviket vid en individuell registering, eller har jag fel?Med mycket utrustning ditskruvad efter "invägning" så blir det ofta så tyvärr.
Markis, AC, Gasoltuber, Cykelställ osv...
Nä, det stämmer inte. Mellan 3-5% är böterna 30 Euro i Tyskland men i Danmark är det "gratis" upp till 7%. Allt i % av totalvikt.I Tyskland klara man sig visst om man har <5% överlast. Med samma 'överlast' i Sverige åker man på dryga böter.
Någon som vet överlastbestämmelserna när man rör sig i EU utanför Sverige?
För den mer praktiskt laggda rekomenderar jag BredoMobils våg som visas på http://www.husbilsklubben.se/forums/t57947/.Under "Lagar och Regelverk" finns en tråd som heter "Beräkning av axeltryck". Där finns ett Excel-ark som man kan ha stor nytta av när man lastar sin bil. Det går att utnyttja bara för totalvikten om man inte vill gå hela vägen så att säga. Använder man det på rätt sätt så har man ganska bra koll på hur mycket bilen väger vid varje tillfälle, det gäller bara att uppdatera när något förändras. Rätt använt så kan man slippa obehagliga överraskningar om man blir vägd.
Mvh / Roland
För den mer praktiskt laggda rekomenderar jag BredoMobils våg som visas på http://www.husbilsklubben.se/forums/t57947/.
Se inlägg hans 2012-04-03, 17:18.
//Conny
Nä, det stämmer inte. Mellan 3-5% är böterna 30 Euro i Tyskland men i Danmark är det "gratis" upp till 7%. Allt i % av totalvikt.
//Conny
PS
35% av maxlast som i dit exempel ger 3000 kr i böter och körförbud i Sverige.
DS