• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu är Husbilen vägd

F

F.d. 9344

Guest
Efter att ha läst en del inlägg om risken för att köra omkring med överlast blev jag lite "byxis".
Hur är det med min -91:a:rolleyes: En del har troligen monterats sedan nyreg.

Tog tjuren vid hornen och åkte in till Svevias våg i Jönköping som vänligt upplåter denna gratis. Allt väl nettovikt 2440 kg (enligt Regbeviset Tjänstevikt 2400 kg
Totalvikt 2800 Kg.)

Lättnad, jag kan lasta 360 kg utan att åka omkring och vara oroligt för att få böter för överlast:):)

Den som tjänstvilligt hjäpte mig berättade att precis innan jag kom var Polisen där med två polska personbilar för vägning, något så nedlastade personbilar hade han inte sett tidigare, bakvagnen på den ena nästan skrapade i backen:cool:
Undrar hur det gick för dessa.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Nu är Husbilen vägd

Hej Vingen, ja det är bra att göra en egn kontrollvägning så man har koll på sitt fordon.
Kilona rasar kvickt iväg (även på husbilen)

Nu vet jag inte hur din bil var fylld vid vägningstillfället, men antag att den inte var fylld och att du stod utanför bilen vid vägningen, då är inte 360 kg mycket.

Du kanske skall läggas till: två personer med kläder är 160 kg, 100 l vatten är 100 kg, samt kanske 50 l diesel, en fylld gasol P11 är 22 kg.

Då helt plötsligt har du bara runt 30 kg kvar till mat o dryck och all annan utrustning ......

Jag säger inte att det är så i ditt fall, därför är det ju bra att ha egen kontroll gjord.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Nu är Husbilen vägd

Jag vägde min bil i somras och när jag tömde den innan passade jag på att väga allt eftersom. "Ingenting", dvs husgeråd, filtar, kläder, skor, lite tillbehör, batterier, sånt man helt enkelt har liggande alltså, vägde totalt ca 160kg!!
Till det kommer alltså, möbler, förtält, mat, dryck, mer kläder, skor o dyl, färskvatten och inte minst två personer. Jag lär väga för mycket hur jag än bär mig åt...
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Nu är Husbilen vägd

Hoppas att få min egen fri vikt färdiga här på påsken, medan jag väntar på klarsignal från Tyskland på husbil utrustningen.
Ritning och material är klar för vikten - yttertemperaturen saknas.

Förra gången hade jag vägt min husbil åren 2000 och inofficiellt på 2005:e
Totalvikten var OK för 2 personer + hund + vatten + lite mer.

Husbilen är registrerad för 6 personer.

Betydande borttagning av (2006 -):
markis - 29 kg - användar mindre parasoll
Cykelhållare - 10 kg - för liten användan
Varmvattenberedare (+ -) 14 kg - nya endast el
batteriladdare, etc. 5 kg - nya switch modell.

Tillagt batteri 20 kg.

Tips: utbyte en gasflaska P11 ut med en plastspann av ungefär samma storlek.
Det är nog en gasflaska på sommaren.
Viktminskning från 20 till 25 kilo.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Nu är Husbilen vägd

Hej Rolandn.
Full tank diesel 70 l, jag satt inte i bilen faktiskt, i tjänstevikt beräknas förare in med vikt 75 kg så där ökar vikten ett par eller mer kilon till;). Gasolen är full P11. Två extra batterier finns i bilen + husgeråd som alltid ligger på plats, men vattentankarna var tomma. Normalt har jag endast ett minimum med färskvatten ca 10-15 l under körning, så det får jag naturligtvis som du påpekar räkna in som last.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55552

Guest
Sv: Nu är Husbilen vägd

Jag importerade en McLouis ifjol med påföljande vägning. Den skulle vägas med fulla bränsle- och vattentankar + en (full) gasolflaska och övrig normal utrustning. Vattentanken är rätt stor, tippar på minst 70 liter. Blev över dryga 400 kg till resten. Det hade gärna fått vara mera, men det är inget maxichassi så går inte att öka. Räcker iofs för mitt bruk.

Vad som däremot förvånade mig var att reglerna för antalet passagerare är så "stelbenta" att antalet är heltalet som blir när man delar vikten som är kvar med 75. Den har 7 bältade platser och var reggad som det i Finland därifrån den kom, men här räckte det bara till 6. Jag tycker det borde vara ok med 7 pers, för dels kan det ju vara barn, dels kan man ha med mindre vatten och på så vis hålla sig under max totalvikt. Alltså, man borde själv få välja om man vill ha tom vattentank och 7 pers eller 6 pers med vatten i tanken.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Nu är Husbilen vägd

Du har helt rätt. Varför skulle fulla vattentankar ingå i Totalvikten, Tjänstevikten:confused:
Fulla vattentankar behöver vi väl inte när vi kör:confused:
Att stå stilla med ett överlastat fordon är vad jag vet inget lagbrott.
Tänk om det vore fallet och du på Campingen får besök av 10 pers då skulle du vara olaglig som låter dessa sätta sig i Husbilen.
Du har råkat ut för något som inte finns:mad:

Tag kontakt med chefen för denna besiktning, det som skall vägas för Total och Tjänstevikt är vad fordonet väger under färd inget annat.
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Nu är Husbilen vägd

Jag vägde min bil i somras och när jag tömde den innan passade jag på att väga allt eftersom. "Ingenting", dvs husgeråd, filtar, kläder, skor, lite tillbehör, batterier, sånt man helt enkelt har liggande alltså, vägde totalt ca 160kg!!
Till det kommer alltså, möbler, förtält, mat, dryck, mer kläder, skor o dyl, färskvatten och inte minst två personer. Jag lär väga för mycket hur jag än bär mig åt...
Jag väger oxå för mycket säger frun så det e gymmet 3 ggr veckan nu innan beachsäsongen börjar.:mcride:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Nu är Husbilen vägd

Väl nu är husbilen vägd - som en test av min idé, och denna tråd inspirerad.
Konstruktionen måste förbättras - men otroligt nära troligt.
2578 kg.

Hbaghjulvgt.jpg

Under 20 meter i körning och gratis vikt. :):)
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Nu är Husbilen vägd

Efter att ha läst en del inlägg om risken för att köra omkring med överlast blev jag lite "byxis".
Hur är det med min -91:a:rolleyes: En del har troligen monterats sedan nyreg.

Tog tjuren vid hornen och åkte in till Svevias våg i Jönköping som vänligt upplåter denna gratis. Allt väl nettovikt 2440 kg (enligt Regbeviset Tjänstevikt 2400 kg
Totalvikt 2800 Kg.)

Lättnad, jag kan lasta 360 kg utan att åka omkring och vara oroligt för att få böter för överlast:):)

Den som tjänstvilligt hjäpte mig berättade att precis innan jag kom var Polisen där med två polska personbilar för vägning, något så nedlastade personbilar hade han inte sett tidigare, bakvagnen på den ena nästan skrapade i backen:cool:
Undrar hur det gick för dessa.

Bra att polisen undersöker detta kanske var inte alla saker deras egna.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Nu är Husbilen vägd

Nej det förtäljer inte historien, det kan bero på vilket håll de körde åt.:cool: Söder till Ystad= hem, eller färd norr upp då var de nog inte på väg hem.

Nu är väl inte just de från Polen det största problemet här, de flesta är faktiskt schysta personer som jobbar här, men som sagt man vet aldrig;)

De kanske bara hade med sig lite för att utöka kassan:wink:
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Nu är Husbilen vägd

Hej.
Har skrivit det tidigare men tycker att många inte har vikterna helt klart för sig.
Det är totalvikten som inte får överskridas, väg när ni har lastat så vet ni.
Man kan ha tom vattentank och dieseltanken behöver inte vara full. Då har man ökat lastmöjligheten med ca 150 kg.
Åker aldrig omkring med färskvatten i några större mängder, det finns nästan alltid på platsen man är på väg till, eller på sista passerade macken. Diesel för ca 30-40 mil räcker för mig, mer vill inte jag köra i sträck.

Bara ett liten tips för de som är osäkra.

/Leif
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Nu är Husbilen vägd

Precis lejho.
Inte dra omkring på någon extralast som ökar bränsleförbrukningen och ökar vikten.
Färskvatten är inte någon bristvara i Sverige det kan man fylla på som du skriver när målet är nått. Lite till fikat under färden räcker bra tycker jag.
Jodå jag har också gjort misstaget, fixade allt innan avresa och då ingick att fylla färskvattnet hemma:rolleyes: Full tank ca 100 L, vad tänker man på när man gör något så dumt påtalade frugan:wub:

Tänk vad dessa kvinns är kloka:) Ser hon detta ligger jag på plus:)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Nu är Husbilen vägd

Är det nån sorts våg?
Hur funkar det i så fall?

Undrar om det är värt att beskriva.
Jag är med bristen på progressiv feed back från min beskrivande inlägg, komma i fråga.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nu är Husbilen vägd

Bredo, det er en smart våg (vekt på dansk/norsk)! Målbandet ser jeg ikke, men med en selv som vektlodd og litt multiplikasjon og divisjon på egen vekt sammen med lengdene på vektarmene så kan det bli like bra som mange vekter langs vegen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nu är Husbilen vägd

Är det någon som använt vågen från Kama? Hur tillförlitlig är den?

MediaImage10876_500_500.jpg
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Nu är Husbilen vägd

Beskriver 3%.
3 ton husbil resulterar i 90 kg
Tänker polisen räknar max. 5% över deras våg = 150 kg :confused:.
 
Toppen