• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Böta vid överlast

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Hur många av Er har blivet stoppad av polisen och fått sina husbilar vägda.
Jag gissar att det är väldigt få procent eller?
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Böta vid överlast

Då är vi en dessa procent. Vi blev vägda i Helsingborg. Kostnad 4000:-
Till detta kom att vi fick inte köra vidare förrän bilen höll lagstadgad vikt. Vi var inte ensamma om att bli vägda och bötfällda. Sen bytte vi bil.:wall:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Böta vid överlast

En fråga till quest...

Hur löste ni problemet att ni inte fick åka vidare innan ni hade tillåten lastvikt??

Jag har funderat lite på problemet - måste man ställa av 10 flak öl eller hustrun/eller mig själv vid vägkanten innan nån får åka vidare. Eller väntar man ut polisen och kör vidare när dom tröttnat på att ha kontroll....

//Lasse
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Böta vid överlast

Då är vi en dessa procent. Vi blev vägda i Helsingborg. Kostnad 4000:-
Till detta kom att vi fick inte köra vidare förrän bilen höll lagstadgad vikt. Vi var inte ensamma om att bli vägda och bötfällda. Sen bytte vi bil.:wall:

Hur mycket överlast hade ni då?
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Böta vid överlast

Så här blev det!
Vi hade tur som har en son i Hbg, han fick hyra en liten lastbil på Statoill, sen fick vi lyfta över det som krävdes, dom var inte alltför noga. Bilen vägdes precis som den var med hund och hustru och all "byring". Men ingen kontroll vägning innan vi gav oss iväg. Då hade vi nog aldrig kommit vidare. Bilen vi då hade var det nästan noll kg att lasta.
Vi hade mer än 50% övervikt, men det var inte många kilo efter som tjänstevikt och totalvikt var "nästan" det samma på den bilen. Kanske 150 kg?
 
Senast ändrad:

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Böta vid överlast

Ok!
Ja, 150kg överlast åker man troligen omkring med ganska ofta...
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Böta vid överlast

För att inte komma i samma situation igen så har vi köpt ett litet släp, obromsat 750 kg med ett lastutrymme över 500 kg så nu kan vi "asa" med oss moppe och allt annat bra att ha:). Lite dyrare på betalvägar men det är det värt. Att bli stoppad på hemmaplan är väl ok, men inte lika kul på en väg i Europa.
 

Bilagor

  • P1060154.JPG
    P1060154.JPG
    2,2 MB · Visningar: 16
Senast ändrad:

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Böta vid överlast

I en annan tråd så skrivs det att i t ex Tyskland (EU förutom Sverige?) så beräknas överlasten i procent av totalvikten. 5% på en 3.5 tonnare är då 175kg vilket är ganska mycket. I Sverige räknas överlast i procent av lastvikten (totalvikt minus tjänstevikt). 175kg med en lastvikt på 500kg blir då 35% överlast.

I Tyskland klara man sig visst om man har <5% överlast. Med samma 'överlast' i Sverige åker man på dryga böter.

Någon som vet överlastbestämmelserna när man rör sig i EU utanför Sverige?
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Böta vid överlast

Vi hade mer än 50% övervikt, men det var inte många kilo efter som tjänstevikt och totalvikt var "nästan" det samma på den bilen. Kanske 150 kg?
Jag vet att tjänstevikt och totalvikt får vara samma för en husvagn enligt ett EU-direktiv, men är det vanligt att tjänstevikt och totalvikt ligger så nära varandra på husbilar?
//Conny
 

Karin & Dick

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
819
Medlemskap
2024
Sv: Böta vid överlast

Vi har oxå blivit vägda utanför Helsingborg, men hade 120 kg till godo så inga problem.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Böta vid överlast

Jag vet att tjänstevikt och totalvikt får vara samma för en husvagn enligt ett EU-direktiv, men är det vanligt att tjänstevikt och totalvikt ligger så nära varandra på husbilar?
//Conny

Med mycket utrustning ditskruvad efter "invägning" så blir det ofta så tyvärr.
Markis, AC, Gasoltuber, Cykelställ osv...
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Böta vid överlast

Med mycket utrustning ditskruvad efter "invägning" så blir det ofta så tyvärr.
Markis, AC, Gasoltuber, Cykelställ osv...
Är det inte så att att man redan har skruvat dit dem innan man väger fram tjänsteviket vid en individuell registering, eller har jag fel?
//Conny
*Norrtälje
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Böta vid överlast

Under "Lagar och Regelverk" finns en tråd som heter "Beräkning av axeltryck". Där finns ett Excel-ark som man kan ha stor nytta av när man lastar sin bil. Det går att utnyttja bara för totalvikten om man inte vill gå hela vägen så att säga. Använder man det på rätt sätt så har man ganska bra koll på hur mycket bilen väger vid varje tillfälle, det gäller bara att uppdatera när något förändras. Rätt använt så kan man slippa obehagliga överraskningar om man blir vägd.

Mvh / Roland
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Böta vid överlast

I Tyskland klara man sig visst om man har <5% överlast. Med samma 'överlast' i Sverige åker man på dryga böter.
Någon som vet överlastbestämmelserna när man rör sig i EU utanför Sverige?
Nä, det stämmer inte. Mellan 3-5% är böterna 30 Euro i Tyskland men i Danmark är det "gratis" upp till 7%. Allt i % av totalvikt.
//Conny
PS
35% av maxlast som i dit exempel ger 3000 kr i böter och körförbud i Sverige.
DS
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Böta vid överlast

På husbiler som er "pint" ned til 3500 kg totalvekt kan en oppleve mye rart.
En bekjent av meg i Norge kjøpte en ny bil, kjørte til inn på en vekt og oppdaget at tomme bilen gikk med overlast. Han snudde og kjørte tilbake til importøren og krevde handel omgjort. Bilen kunne ikke veies opp uten med store ombygninger - tror den ble sendt tilbake til fabrikken En effektiv lastvikt på 150kg har jeg sett flere ganger, men det har alltid vært mer på papiret.

En får huske på at det er ingen andre land enn Sverige som har et enkelt unntak hvor svært mange kan kjøre tunge husbiler. I noen land er C1 løsningen innført og benyttet som overgang fra gamle 7500 kg klasser, men det har da alltid vært en tidsbegrensning på konverteringen av kjørkort. Norge var ferdig med konverteringen allerede i 1999, Tyskland startet samtidig med Norge i 1996, men fortsatte i noen år lengre med sin konvertering.

Er totalvekt under 3500 kg grensen så kontroller både tjenestevekt og virkelig vekt på tom bil - det ligger mange feller i den klassen.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Böta vid överlast

Under "Lagar och Regelverk" finns en tråd som heter "Beräkning av axeltryck". Där finns ett Excel-ark som man kan ha stor nytta av när man lastar sin bil. Det går att utnyttja bara för totalvikten om man inte vill gå hela vägen så att säga. Använder man det på rätt sätt så har man ganska bra koll på hur mycket bilen väger vid varje tillfälle, det gäller bara att uppdatera när något förändras. Rätt använt så kan man slippa obehagliga överraskningar om man blir vägd.
Mvh / Roland
För den mer praktiskt laggda rekomenderar jag BredoMobils våg som visas på http://www.husbilsklubben.se/forums/t57947/.
Se inlägg hans 2012-04-03, 17:18.
//Conny
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Böta vid överlast

Blev vägd i Karlsborg i höstas med husbil och släp, husbilen hade 20kg på rätt sida och 2 tons släpet 310 kg upp till maxdragvikt för husbilen (hade inte en blekaste aning om hur jag låg till) Dessutom kontrollerades att lasten satt fast och att resan var privat. Annars ville dom ha färdskrivare i husbilen då kombinationen husbil-släp gick över 3,5 ton enligt någon ny EU regel. Bil och släp vägdes för sig i ihopkopplat tillstånd, och inget vatten fick jag släppa före vägningen.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Böta vid överlast

För den mer praktiskt laggda rekomenderar jag BredoMobils våg som visas på http://www.husbilsklubben.se/forums/t57947/.
Se inlägg hans 2012-04-03, 17:18.
//Conny

Hej Conny. Du har alldeles rätt, vågen är perfekt för den praktiskt lagda men....

Vad väger dessa järnbitar ? Om man redan har små marginaler på vikten tror jag inte att man vill ha de extrakilona med sig i bilen, för det är väl inte bara hemmavid man har behov av att väga bilen.

Mvh / Roland
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Böta vid överlast

Nä, det stämmer inte. Mellan 3-5% är böterna 30 Euro i Tyskland men i Danmark är det "gratis" upp till 7%. Allt i % av totalvikt.
//Conny
PS
35% av maxlast som i dit exempel ger 3000 kr i böter och körförbud i Sverige.
DS

Billigt ändå :) ca 300SEK för 100-175 kg överlast
 
Toppen