• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Börjar campingbranschen förstå våra behov?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Idag fick jag ett intressant mail från First Camp, som är Skandinaviens största kedja inom camping, där man erbjuder ställplatspris på 5 av deras 40 destinationer/campingar:

Ställplatspris_1080_First Camp.jpg

Erbjudande: Ställplatspris på camping! Just nu får du med husbil 20% rabatt när du bokar campingtomt på utvalda First Camp-destinationer. Använd koden STALLPLATS vid bokning för att ta del av erbjudandet. Se destinationerna och boka redan idag – på firstcamp.se

LÄNK: Ställplatspris på camping - First Camp


Vi skall snart ha ett möte med First Camp för att presentera Husbilsklubben.se, våra medlemmar och se om vi inte kan finna en samarbetsform som är bra för både oss medlemmar och First Camp.

Campingen har sina 6 - 7 veckor då man har högsäsong och fullt. Vi är fortsatt ute och kör på vägarna, när de står där med lediga campingtomter och sina fasta kostnader. För att få oss att svänga in till campingen måste man förstå att våra behov är annorlunda än de traditionella campinggästen, som kommer med husvagnen, barn och stannar kanske 1 eller 2 veckor.

Vi vill bl.a. ha enkelheten, betala för vad vi använder och känna oss välkomna.

Min uppfattning är att First Camp är ett ungt, modernt och dynamiskt företag, som insett att husbilen är det är det marknadssegment som just nu ökar mest inom camping, samtidigt som man insett att vi är en ny kundgrupp med våra behov och önskemål, som måste bemötas för att lyckas. Spännande.

TommyD
 
Senast ändrad:

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, lycka till med ansträngningarna , själv är jag positiv till tankarna, men är negativ till framgången ,tror inte att dom är villiga att tänka i samma banor som hbk.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
boka redan idag – på firstcamp.se
Redan där går det åt skogen. Jag och många med mig vill inte boka och låsa upp oss. Sedan är -20% på Firstcamps priser fortfarande höga. Kollade Firstcamps priser i Mölle, 500:-/natt. Blir 400 med rabatten.
Inte så lockande.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Perfekt med era kommentarer, det tar vi med oss. Det är därför jag skrev:
För att få oss att svänga in till campingen måste man förstå att våra behov är annorlunda” och rubriken på notisen; ”Börjar campingbranschen förstå våra behov?”

Här har vi själva ett ansvar, ansvaret att förmedla vad vi söker och söka förståelse för det så att man kan skapa en produkt som vi välkomnar och inte minst är villiga att betala för.

TommyD
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag har på några få campingar fått starkt reducerat pris för att jag kommer i husbil och inte använder deras servicehus. Dvs. de drar av "avgiften" för servicehuset på dygnsavgiften. Platserna man kan stå på är annars samma som för alla andra.

Funderar om det kan vara en argumentation som kan leda någon vart. Att campingavgiften delas upp i en "tomtavgift" och en "servicehusavgift".

MVH
hans
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
När man ska checka in på Destination Gotlands färja får man ett SMS två timmar innan avgång. Klicka på SMSet och checka in - 30 sek - sen har man platsbiljet med nr i mobilen där man ska sitta. Det enda som sker i terminalområdet är kontroll att gasolen är avstängd - 15 sek.

Campingarna kan göra samma sak. Eftersom ingen gasol ska kontrolleras är det bara att rulla in på sin plats. Numret får man i SMSet. Den som sen är intresserad av att stå och diskutera i receptionen kan gå dit och göra det efter inrullning.
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
För egen del förstår jag inte varför vi måste "bil förstådda" av dessa hutlöst dyra campingar, utvecklade för helt andra övernattare än vi. Stöd och uppmuntra istället den flod av initiativ som nu tas av olika sorters ideella föreningar, Hamnar, företagare av olika slag osv., som skapar en biinkomst genom att ordna ställplatser av lagom utformning med priser från 150 - 250 kr. På så sätt gödslas dessutom en rad samhällsnyttig verksamhet samtidigt som vi får fler och fler ställplatser. Låt marknaden råda.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
För egen del förstår jag inte varför vi måste "bil förstådda" av dessa hutlöst dyra campingar, utvecklade för helt andra övernattare än vi. Stöd och uppmuntra istället den flod av initiativ som nu tas av olika sorters ideella föreningar, Hamnar, företagare av olika slag osv., som skapar en biinkomst genom att ordna ställplatser av lagom utformning med priser från 150 - 250 kr. På så sätt gödslas dessutom en rad samhällsnyttig verksamhet samtidigt som vi får fler och fler ställplatser. Låt marknaden råda.

Largu, citerar dig; För egen del förstår jag inte varför vi måste "bil förstådda". Ja det är din tolkning, dina behov, men vi måste nog erkänna och acceptera att vi 105.000 husbilsägare i Sverige har en mängd olika preferenser, önskemål och behov. Vissa tittar inte åt en camping, men andra gör det och gillar det, men har sina önskemål för att det skall bli ännu attraktivare.

Vi husbilsåkare är väl som som samhället i övrigt, en del av oss gillade Volvo Amazon, medan andra föredrog SAAB 96’an. :)

Självklart skall HBK fortsätta i sin strävan att få fram flera enkla ställplatser. Hjälpa ideella initiativ att skapa dessa, precis som HBK gjort de senaste 10 åren, men det betyder ju inte att vi inte samtidigt skall titta på vad andra medlemmar kanske föredrar.

Det är troligen inte så enkelt att förstå sig på oss.,.. :msn_embarrassed:

TommyD
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag är lite fundersam över det där med att vi inte vill betala för det vi inte använder och vill därmed ha klart bättre pris när vi tar in på en camping.
Vad innebär det egentligen och vad är det som skall skalas bort för att spara kostnader och därmed motivera ett så mycket lägre pris för just oss?

Skall vi vara ärliga så är det väl inte speciellt många campingar som har dyra hoppborgar eller annat ”skoj” som ingår i priset och inte betalas separat redan. När det gäller tillgång till servicehusen så kan jag tänka mig att det ställer till det för campingen både tekniskt och administrativt för att dom skall kunna hålla just oss ute från dessa. Eventuell kostnadsbesparing är ju högst tveksam och vi vill ju förmodligen ändå kunna minst tömma toan och fylla vatten och det kräver ju sitt…
Campingägarna är ju inte dumma och vet dessutom att vi människor är ena lömska typer och finns det något som inte är låst med kätting eller har stenhård passagekontroll kommer många att snylta på det ändå. ” Ja men jag skall bara…”
Så vad mer skall bort?

Andra möjligheter är väl att locka in oss på lågsäsong när man har dålig beläggning eller att konkurrera med ställplatser på utvalda ställen. Det är väl det FirstCamp gör med sitt erbjudande. Utan att ha något underlag så gissar jag på att beläggningarna på campingarna listade i erbjudandet inte är på topp idag.
Inget fel med det och oavsett så är det bra att vår målgrupp blir tydligare och tydligare för campingägarna och att riktade erbjudanden börjar gå ut.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Largu, citerar dig; För egen del förstår jag inte varför vi måste "bil förstådda". Ja det är din tolkning, dina behov, men vi måste nog erkänna och acceptera att vi 105.000 husbilsägare i Sverige har en mängd olika preferenser, önskemål och behov. Vissa tittar inte åt en camping, men andra gör det och gillar det, men har sina önskemål för att det skall bli ännu attraktivare.

Vi husbilsåkare är väl som som samhället i övrigt, en del av oss gillade Volvo Amazon, medan andra föredrog SAAB 96’an. :)

Självklart skall HBK fortsätta i sin strävan att få fram flera enkla ställplatser. Hjälpa ideella initiativ att skapa dessa, precis som HBK gjort de senaste 10 åren, men det betyder ju inte att vi inte samtidigt skall titta på vad andra medlemmar kanske föredrar.

Det är troligen inte så enkelt att förstå sig på oss.,.. :msn_embarrassed:

TommyD
Angående sänkta campingavgifter måste man väl fråga sig vad är det man inte vill betala för? Vad är det man inte ska utnyttja? Swimmingpool, hygienutrymmen, gungor? På en camping med allt uthyrt mitt i juli blir nog den förhandlingen kort.

För- och eftersäsong brukar anges som perioder då campingen skulle kunna tjäna pengar på husbilar. För 400 i stället för 500/natt skulle det tydligen kunna bli tillströmning. Hmmm, dessutom skulle väl campingen få gå ner till det priset för alla gäster, annats blev det väl uppror bland dessa. 20 procent mer för att man bor i tält/ husvagn kommer väl inte att tilltala de gästerna.
Jodå, visst ska man försöka pruta och lycka till med förhandlingarna!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Angående sänkta campingavgifter måste man väl fråga sig vad är det man inte vill betala för? Vad är det man inte ska utnyttja? Swimmingpool, hygienutrymmen, gungor? På en camping med allt uthyrt mitt i juli blir nog den förhandlingen kort.

För- och eftersäsong brukar anges som perioder då campingen skulle kunna tjäna pengar på husbilar. För 400 i stället för 500/natt skulle det tydligen kunna bli tillströmning. Hmmm, dessutom skulle väl campingen få gå ner till det priset för alla gäster, annats blev det väl uppror bland dessa. 20 procent mer för att man bor i tält/ husvagn kommer väl inte att tilltala de gästerna.
Jodå, visst ska man försöka pruta och lycka till med förhandlingarna!

Tror inte heller på att man på en campingplats kan exkludera t.ex. tillgång till servicehuset för vissa gäster, det enda jag kommer på är elen, som bör vara frivillig. Vi skall ju inte ses som ett B-lag, vi skall ses som vanliga gäster på campingen.

Självklart kan inte campingföretaget äventyra sin prismodell som man har mot den traditionella campinggästen, som kanske idag representerar 80% av hans business.

Men det finns former även för det. Ta den bransch som troligen kommer närmast campingen, det är hotellen som också säljer övernattningar. Där har man kommit mycket längre vad gäller optimering och kreativ prissättning.

Nu tänker jag inte på de största affärshotellen som har hur många prismodeller/-avtal som helst. Nej ett vanligt svenskt hotell i en stad i Mellansverige har flera olika priser, på samma rum, samma service och samma datum, utan att gästerna som bor där samtidigt känner till det.

Först har man priser beroende på säsong och veckodag, det är normalt billigare för alla att bo på hotellet i juli och under weekends, men det är fortsatt olika billigt.

Mest betalar gästen som ringer direkt till hotellet och beställer ett rum, eller går in till receptionen och ber att få hyra ett rum. Den gästen får betala vad man i branschen kallar ”rack rate”, dvs det publicerade officiella priset. Troligen har de flesta gästerna på hotellet inte betalat det priset utan ett lägre pris beroende på hur rummet har bokats.

Gästerna på hotellet inatt kanske betalar 10 olika priser till hotellet, för ett likadant rum, samma generösa hotellfrukost och annan service som ingår i hotellet. Som gäst vid frukosten har du ingen aning om att gästen vid bordet bredvid, som formligen mockar i sig av den rikliga frukosten bara betalar 50% mot vad du betalar.

Gästen vid bordet bredvid har kanske bokat rummet på nätet hos Booking.com som har ett volymavtal med hotellkedjan som ditt hotell tillhör, eller kanske han arbetar på Vattenfall som har prisavtal med hotellet och han är på tjänsteresa. Det kan även vara enklare saker som att gästen är en av ICA-Kurirens läsare och hotellet har valt tidningen för att göra en tillfällig kampanj mellan den 6 - 18 juli, osv.

Varför skulle inte en camping kunna arbeta på ett liknande kreativt sätt med sin prislista och varför skulle inte vi HBK kunna förhandla fram fördelaktiga priser för våra medlemmar om det är så att vi kan prestera volym i antal gästnätter i perioder som är intressanta för campingen?

Men vi måste också vara realistiska vad gäller prisnivåer, precis som Grand Hotell i Stockholm och vandrarhemmet af Chapman har olika priser, trots att båda säljer övernattningar, ligger grannar, har lång historia och båda har utsikt över Stockholms Kungliga slott. Gästen förstår det, gör sina egna prioriteringar och väljer själv vilken av alternativen som passar just henne.

Samma sak med campingar, det finns den där enkla utefter E45’an som vi brukar stanna till vid, det är en grön äng, några elstolpar och ett mycket bedagat servicehus där betalar vi 200 kr/natt som jag tycker är i högsta laget. Däremot har vi bott på lyxcampingar utefter Rivieran som kostat 50 Euro och uppåt och tyckt det varit värt varenda cent.

Ja, så tänker i alla fall jag så här på lördagsmorgonen..... :)

TommyD
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Som Tommy skrev i något inlägg, "det är inte enkelt att förstå sig på oss" Jag håller med, vi husbilsåkare har olika behov, när våra barn med barnbarnen lånar bilen vill de till en camping där det finns mycket att göra, att stå på en ställplats i deras värld finns inte.

Andra vill bara ha en plats för bilen, andra vill bo nära stadens centrum, andra vill fricampa osv, osv. Många campingar har en kostnad och på höst och vår inte så många gäster, tänk om de kunde fylla upp en av platserna på sina campingar för husbilar till ett billigt pris.

Vi som är komna upp i åren kommer nog i håg Jan Carlzon som var VD för Linjeflyg på 70-talet, 1978 införde han lågprisbiljetter, som innebar att åka på oattraktiva tider och standbybiljetten Hundralappen för ungdomar upp till 26 år. Efter några år hoppade även SAS på trenden med standbybiljetten Hundralappen. Kanske skall campingbranschen tänka i de banorna. Bättre få en gäst än ingen gäst alls.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
En fast "tomtavgift" på 100:-- ej tillgång till servicehuset samt ej el i priset.
Jag tror det blir svårt att få en plats för 100 kr/dygn när campingägaren har investerat mängder med pengar på el, vatten, avlopp, servicebyggnader, fina vägar, terrasserade platser med hårdgjorda ytor för tunga fordon, välklippta gräsmattor mm. och som sedan skall tjänas in på 2-3 månader. Själv tror jag på att man skulle kunna få bra rabatter under lågsäsongen, då blir det ju en extraslant för campingen. Man läser ju ofta om att husbilsägarna tar in på camping för tvättning och tömning så serviceavgift kan nog behövas för många. Gjorde en dagsutfkykt med personbilen görra helgen utmed bohuskusten och såg mängder med husbilar på campingarna så efterfrågan och behov finns ju.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Tror inte heller på att man på en campingplats kan exkludera t.ex. tillgång till servicehuset för vissa gäster, det enda jag kommer på är elen, som bör vara frivillig. Vi skall ju inte ses som ett B-lag, vi skall ses som vanliga gäster på campingen.

Självklart kan inte campingföretaget äventyra sin prismodell som man har mot den traditionella campinggästen, som kanske idag representerar 80% av han business.

Men det finns former även för det. Ta den bransch som troligen kommer närmast campingen, det är hotellen som också säljer övernattningar. Där har man kommit mycket längre vad gäller optimering och kreativ prissättning.

Nu tänker jag inte på de största affärshotellen som har hur många prismodeller/-avtal som helst. Nej ett vanligt svenskt hotell i en stad i Mellansverige har flera olika priser, på samma rum, samma service och samma datum, utan att gästerna som bor där samtidigt känner till det.

Först har man priser beroende på säsong och veckodag, det är normalt billigare för alla att bo på hotellet i juli och under weekends, men det är fortsatt olika billigt.

Mest betalar gästen som ringer direkt till hotellet och beställer ett rum, eller går in till receptionen och ber att få hyra ett rum. Den gästen får betala vad man i branschen kallar ”rack rate”, dvs det publicerade officiella priset. Troligen har de flesta gästerna på hotellet inte betalat det priset utan ett lägre pris beroende på hur rummet har bokats.

Gästerna på hotellet inatt kanske betalar 10 olika priser till hotellet, för ett likadant rum, samma generösa hotellfrukost och annan service som ingår i hotellet. Som gäst vid frukosten har du ingen aning om att gästen vid bordet bredvid, som formligen mockar i sig av den rikliga frukosten bara betalar 50% mot vad du betalar.

Gästen vid bordet bredvid har kanske bokat rummet på nätet hos Booking.com som har ett volymavtal med hotellkedjan som ditt hotell tillhör, eller kanske han arbetar på Vattenfall som har prisavtal med hotellet och han är på tjänsteresa. Det kan även vara enklare saker som att gästen är en av ICA-Kurirens läsare och hotellet har valt tidningen för att göra en tillfällig kampanj mellan den 6 - 14 juli, osv.

Varför skulle inte en camping kunna arbeta på ett liknande kreativt sätt med sin prislista och varför skulle inte vi HBK kunna förhandla fram fördelaktiga priser för våra medlemmar om det är så att vi kan prestera volym i antal gästnätter?

Men vi måste också vara realistiska vad gäller prisnivåer, precis som Grand Hotell i Stockholm och vandrarhemmet af Chapman har olika priser, trots att båda säljer övernattningar, ligger grannar, har lång historia och båda har utsikt över Stockholms Kungliga slott. Gästen förstår det, gör sina egna prioriteringar och väljer själv vilken av alternativen som passar just henne.

Samma sak med campingar, det finns den där enkla utefter E45’an som vi brukar stanna till vid, det är en grön äng, några elstolpar och ett mycket bedagat servicehus där betalar vi 200 kr/natt som jag tycker är i högsta laget. Däremot har vi bott på lyxcampingar utefter Rivieran som kostat 50 Euro och uppåt och tyckt det varit värt varenda cent.

Ja, så tänker i alla fall jag så här på lördagsmorgonen..... :)

TommyD
Jodå visst kan man tänka sig hotellprissättningar på campingplatser, skillnaden är möjligen att man ibland pratar lite mer med grannen på campingen som då får det lite mer uppenbart att hen betalar rätt mycket mer för samma sak. Men visst det finns väl folk som tycker det är ok.
Finns det nån som undersökt om 400 i st för 500 skulle ge många fler campinggäster? Vet ni om tillräckligt många nya campande medlemmar i HBK skulle utnyttja en sån rabatt för att det skulle bli en avgörande skillnad för campingarna?
Men som sagt försöka duger, när det gäller att få ner priserna.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag tror det blir svårt att få en plats för 100 kr/dygn när campingägaren har investerat mängder med pengar på el, vatten, avlopp, servicebyggnader, fina vägar, terrasserade platser med hårdgjorda ytor för tunga fordon, välklippta gräsmattor mm. och som sedan skall tjänas in på 2-3 månader. Själv tror jag på att man skulle kunna få bra rabatter under lågsäsongen, då blir det ju en extraslant för campingen. Man läser ju ofta om att husbilsägarna tar in på camping för tvättning och tömning så serviceavgift kan nog behövas för många. Gjorde en dagsutfkykt med personbilen görra helgen utmed bohuskusten och såg mängder med husbilar på campingarna så efterfrågan och behov finns ju.
Du pekar på lite av problematiken, det är redan mängder med husbilar som tycker att dagens campingpriser är ok. Klart dom skulle vilja betala mindre men vad skulle incitamentet var för campingen att sänka priset. Förutom möjligen på eftersäsongen.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Du pekar på lite av problematiken, det är redan mängder med husbilar som tycker att dagens campingpriser är ok. Klart dom skulle vilja betala mindre men vad skulle incitamentet var för campingen att sänka priset. Förutom möjligen på eftersäsongen.

Ja det är ju inte frågan om välgörenhet, vi pratar business. Har man hög beläggning, samtidigt som man har höga priser, ja då då behöver man ju inte göra något mera än att hålla ett vakande öga på kassalådan.

För att nå någon form av avtal måste vi bevisa att vi representerar potentiella volymer, som skapar merförsäljnining, för gör vi inte det, varför skulle vi i sådant få speciella fördelar?

Vi är drygt 15.000 medlemmar i HBK, kanske 15% av oss övernattar nästan alltid på en camping, ytterligare 60% blandar friskt mellan fricamping, ställplatser och campingar och 25% skulle av olika anledningar aldrig sätta sin fot på en camping. I sådant fall skulle vår klubb ha över 11.000 medlemmar som är möjliga gäster på campingar runt om i Sverige under lågsäsongen när de är ute och åker på vägarna.

Nu är dessa siffror uppskattade, det kan vara förre, eller flera som är potentiella gäster på våra svenska campingar under deras lågsäsong.

Nu är jag inte campingägare, men om jag var så skulle jag absolut vara intresserad av den här marknaden p.g.a. antalet potentiella gäster, men också mot bakgrunden att just husbilarna är det marknadssegment som de senaste åren representerat den största ökningen av antalet gästnätter. Ökningen var över 100% mellan åren 2010 till 2017. Detta trots att vi har röster här som vill göra gällande att de flesta av oss skyr campingarna...... vi stod för över 4.000.000 övernattningar på campingarna i Sverige förra året!

Men som sagt vi är alla olika, alla älskar inte campingplatsen, men inte heller är det så att alla skyr den..... men vissa gör det! :)

Tommy
 
Senast ändrad:
Toppen