• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bästa vinterdäcken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Leta på Blocket tex. där hittar du fälgar även kompletta hjul,men köp nyare däck i bra skick, unvik åretrunt däck.
Läste ett reportage i en tysk husbilstidning där man skulle köra över Flautret mitti vintern med åretruntdäck,dom kom inte upp i första backen,vände körde till Östersund och köpte dubbat.
Hej
Förtäljer historien om de kom upp med dubbdäck? Husbilar (förutom några fyrhjulsdrivna) är verkligen urkass på att ta sig fram i motlut med snö och is oavsett vad det är för däck på dem.
 
Hej
Förtäljer historien om de kom upp med dubbdäck? Husbilar (förutom några fyrhjulsdrivna) är verkligen urkass på att ta sig fram i motlut med snö och is oavsett vad det är för däck på dem.
Ja, det fungerade fint med dubb,dom var imponerade på skillnaden mot europeiska dubbfria, i detta fallet så kom dom första gången till en brant uppförsbacke och fick stopp, bilen började glida bakåt ställde sig tillslut på tvären över vägen, då togs beslutet att prova att byta till dubb något som en tysk inte använder normalt, reportaget handlade om en vinterresa till Sverige, på vägen söderut åkte dom till samma däcksfirma och fick sina vanliga däck på bilen eftersom dubb är förbjudet i Tyskland
 
Husbilar (förutom några fyrhjulsdrivna) är verkligen urkass på att ta sig fram i motlut med snö och is oavsett vad det är för däck på dem.
För att inte tala om blött gräs.
Egen uppfattning och andras utsago säger att en bakhjulsdriven går bättre eftersom den största vikten ligger över den axeln.
 
För att inte tala om blött gräs.
Egen uppfattning och andras utsago säger att en bakhjulsdriven går bättre eftersom den största vikten ligger över den axeln.

Så är det, framhjulsdrivna husbilar är ofta enhjulsdrivna, och fastnar lätt med ett slirande framhjul när fästet är lite sämre.
Bakhjulsdrivna husbilar är oftast 2 eller fyrhjulsdrivna och har redan där fördel, lutar det sen uppför så har de ännu en fördel.

Min bakhjulsdrivna har diffbroms och driver alltid på 4 bakhjul, jag har verkligen försökt att få den att tappa fästet, men inte lyckats någon gång,
stallar jag automaten på fullgas och översvämmad gräsmatta så sticker husbilen som skjuten ur en kanon när jag släpper bromsen,
med noll hjulspinn, har ca.3,7ton på bakaxeln samt 1,9ton på framaxeln när vi är standardlastade.
 
Nordiska dubbfria däck är inget man bör köra på under sommarmånaderna. Gummit är för mjukt. Mellaneuropeiska vinterdäck, dubbfria är å andra sidan för hårda för nordiska vintrar. Alldeles för dåligt grepp. Drivit däckfirma under många år. Försök kolla efter begagnade fälgar om du tycker nya kostar för mycket.
Hej, köpte Nokia Hakkapelitta C3 C-däck DUBB (gummivaruhuset 11 000kr ink plåtfälg), Vill inte komma med pekpinnar,skulle inte rekomendera att spara på kvalitets vinterdäck på husbilen med risken att hamna i diket. Bara att köra ner från Lindvallen till Sälen by skulle vara för "spännande" med Nordiska däck. Mycket nöjd med dubbad vinterdäck. Kör ofta upp på fjället i Sälen. Sorry "lite" pekpinne blev det vist:)
 
Tack för alla svar! Vi bestämde oss för Nordiska vinterdäck utan dubb från Nokia på nya stålfälga. Vi kommer byta däck och inte köra allround, nervös för att de inte är optimala för varken vinter eller sommar. Däremot att ta reda på vilken typ av fälg som vi behövde slutade med att vi fick åka till en verkstad som tog av hjulet och läste vilka fälgar vi ska ha på insidan och för att få rätt bultcirkelmått (stod inte på insidan) var de tvungen att mäta bultens dimension, vilket avgör om man har fiat light eller heavy chassi. Vi har light chassi, vilket innebär bultcirkel 5/118 och det kunde inte Fiat Norden berätta för mig. Märkligt tycker jag….
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen