• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa vinterdäcken

Status
Stängd för vidare inlägg.

Malin T

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34436
Medlemskap
2024
Hej! Köpte husbil i våras och vill nu vintercampa. Vi hade tänkt dubbade däck till vår husbil men det visade sig att extra fälgar är mycket dyra (ca 3500 kr/st). För att slippa ha dubbla fälgar och däck funderar vi på att köra allrounddäck så att vi slipper byta däck. Vi vill ha möjlighet att åka till fjällen och att åka ner i Europa på vintern så det borde passa oss bra. Kanske bra att komplettera med snökedjor? Har ni tips på bra odubbade åretrunt däck så är jag tacksam och även bra snökedjor. Ska passa en bil som får väga upp till 3.5ton och har sommardäck med beteckningen 225/75R16CP.
//MalinT
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vi vill ha möjlighet att åka till fjällen och att åka ner i Europa på vintern så det borde passa oss bra.
Nordiska vinterdäck är helt kass om du kör på barmark.
Åretruntdäck / Europeiska vinterdäck är inte bra vid riktigt många minusgrader.

Risken med att ha kass däck när man kör i 80-100 kmh och vill stanna på barmark är större än dåligt grepp i tex -15 grader.
Vid -15 och snöföre kör man långsamt ändå.

I ditt fall är Europeiska vinterdäck en bra kompromiss.
Det kommer bli betydligt fler mil på barmark, än på snöföre vid -10 / -15grader.
Du har ca 40 mil till fjällen, men 2-3 hundra mil ned i Europa på bara vägar. (mängden risk du exponerar dig för)
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
842
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Du har Conti VanContact Camper och Michelin CrossClimat Camping som nog är det bästa valet söderut på vintern. Men att åka till fjällen med dom däcken är ju inte så lämpligt, det finns inga däck som är bra i alla väglag och snökedjor är ju bara tillfälligt hjälpmedel korta sträckor! Den typen av däck är faktiskt riktigt bra på sommaren så det gör att dom blir ett bra tre säsongsdäck till skillnad mot sommardäck där säsongen blir mycket kortare.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.782
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej! Köpte husbil i våras och vill nu vintercampa. Vi hade tänkt dubbade däck till vår husbil men det visade sig att extra fälgar är mycket dyra (ca 3500 kr/st). För att slippa ha dubbla fälgar och däck funderar vi på att köra allrounddäck så att vi slipper byta däck. Vi vill ha möjlighet att åka till fjällen och att åka ner i Europa på vintern så det borde passa oss bra. Kanske bra att komplettera med snökedjor? Har ni tips på bra odubbade åretrunt däck så är jag tacksam och även bra snökedjor. Ska passa en bil som får väga upp till 3.5ton och har sommardäck med beteckningen 225/75R16CP.
//MalinT

Om du tänker dej upp i fjällen på vintern är allrounddäck inte lämpliga, de har en gummiblandning som blir ganska hård när det blir minusgrader
och förlorar snabbt grepp som du så väl behöver då. Tänk på att att husbilen väger 3,5 ton och uppåt och behöver allt grepp den kan få när det är halt, både för framdrivning och bromsning. Vi åker upp i fjällen flera gånger varje vinter så mycket erfarenhet av körning i fjällen finns.
F.ö. undrar jag var du har fått pris på fälgar, det låter otroligt högt.
Kika här: STÅLFÄLGAR
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Jag har kört Nokian Hakkapelitta CR3 (dubbfria) till alla mina husbilar. Fungerar kanon på både vintern och resorna ner till alperna. Allrounddäck säger jag som övriga här, skippa helt. Köp även ett par snökedjor. Krav i alperna och välbehövligt här hemma.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.782
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har kört Nokian Hakkapelitta CR3 (dubbfria) till alla mina husbilar. Fungerar kanon på både vintern och resorna ner till alperna. Allrounddäck säger jag som övriga här, skippa helt. Köp även ett par snökedjor. Krav i alperna och välbehövligt här hemma.

Viktigt är att köpa vinterdäck avsedda för skandinavien, de mellaneuropeiska motsvarar mera allrounddäck i gummiblandningen och är
inte så bra på snö och is. Alla de kända märkena har skandinaviska vinterdäck.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.090
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Leta på Blocket tex. där hittar du fälgar även kompletta hjul,men köp nyare däck i bra skick, unvik åretrunt däck.
Läste ett reportage i en tysk husbilstidning där man skulle köra över Flautret mitti vintern med åretruntdäck,dom kom inte upp i första backen,vände körde till Östersund och köpte dubbat.
 

Malin T

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34436
Medlemskap
2024
Jag köpte 6st dubbade Nokian vinterhjul inkl fälg från Hedin Bil till vår Nordic. Allt gick på 11500kr. Jag skulle aldrig satsa på dessa sk. Året Runt Däck som är varken eller...
Hej och tack för svaret, får jag fråga vilken Hedin Bil du kontaktade? Jag pratade med Hedin Bil i Spånga och fick svaret att de inte säljer däck till min bil vilket kändes konstigt.
 

Malin T

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34436
Medlemskap
2024
Om du tänker dej upp i fjällen på vintern är allrounddäck inte lämpliga, de har en gummiblandning som blir ganska hård när det blir minusgrader
och förlorar snabbt grepp som du så väl behöver då. Tänk på att att husbilen väger 3,5 ton och uppåt och behöver allt grepp den kan få när det är halt, både för framdrivning och bromsning. Vi åker upp i fjällen flera gånger varje vinter så mycket erfarenhet av körning i fjällen finns.
F.ö. undrar jag var du har fått pris på fälgar, det låter otroligt högt.
Kika här: STÅLFÄLGAR
Håller med om att priset på fälgarna är orimligt. Problemet är att jag inte vet vad jag har för fälgar utan var tvungen att åka till verkstad med bilen och där mätte verkstaden fälgens bultmått etc och kom med en offert med priset 3500kr/st. Svårt att jämföra priser när jag inte vet vad jag ska jämföra med. Tydligen har Fiat olika fälg till olika chassi och det framgår inte i manualen etc.
 

Malin T

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34436
Medlemskap
2024
Nordiska vinterdäck är helt kass om du kör på barmark.
Åretruntdäck / Europeiska vinterdäck är inte bra vid riktigt många minusgrader.

Risken med att ha kass däck när man kör i 80-100 kmh och vill stanna på barmark är större än dåligt grepp i tex -15 grader.
Vid -15 och snöföre kör man långsamt ändå.

I ditt fall är Europeiska vinterdäck en bra kompromiss.
Det kommer bli betydligt fler mil på barmark, än på snöföre vid -10 / -15grader.
Du har ca 40 mil till fjällen, men 2-3 hundra mil ned i Europa på bara vägar. (mängden risk du exponerar dig för)
Hej, vad är skillnaden på Europeiska och Nordiska vinterdäck?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.782
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Håller med om att priset på fälgarna är orimligt. Problemet är att jag inte vet vad jag har för fälgar utan var tvungen att åka till verkstad med bilen och där mätte verkstaden fälgens bultmått etc och kom med en offert med priset 3500kr/st. Svårt att jämföra priser när jag inte vet vad jag ska jämföra med. Tydligen har Fiat olika fälg till olika chassi och det framgår inte i manualen etc.

Om du anger vilken bil du har kan du få bättre hjälp med det här. Men annars tar en gummiverkstad eller t.ex. företaget jag länkade till med flera
utan problem fram vilka hjul du behöver. Det är inget stort problem! :)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.090
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Håller med om att priset på fälgarna är orimligt. Problemet är att jag inte vet vad jag har för fälgar utan var tvungen att åka till verkstad med bilen och där mätte verkstaden fälgens bultmått etc och kom med en offert med priset 3500kr/st. Svårt att jämföra priser när jag inte vet vad jag ska jämföra med. Tydligen har Fiat olika fälg till olika chassi och det framgår inte i manualen etc.
Här har du en standardfälg till Lightchassi 3.5ton, det finns även en annan bultcirkel 5/130 så tag redan på bultcirkeln på fälgen först.
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Jag har kört/kör med allrounddäck länge utan problem, jag har ju inte varit i fjällen då , men annars har det fungerat.
Jag läste någonstans att efter 2024 får man inte ha Allrounddäck. mina är Michelin X GREEN M+S Och dom får gå året ut.
God Fortsättning
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.090
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
M+S däck är godkända för åretrunt bruk, Mud and Snow,alptopp/snöflinga på däcket, däremot finns det äldre M+S däck Mud and Sand,dessa däck kommer du inte att få köra med åretrunt efter 2024
 
Senast ändrad:

Rolle343

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Västerås
HBK-Nr
32794
Medlemskap
2025
Nordiska dubbfria däck är inget man bör köra på under sommarmånaderna. Gummit är för mjukt. Mellaneuropeiska vinterdäck, dubbfria är å andra sidan för hårda för nordiska vintrar. Alldeles för dåligt grepp. Drivit däckfirma under många år. Försök kolla efter begagnade fälgar om du tycker nya kostar för mycket.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen