Sv: Bästa vinterbilen ?!
Ser att tråden är ganska gammal men vill ändå framföra mina åsikter som har en son som tävlar i slalom och då har vi varit i hela Norrland med temperaturer ner till minus 34 grader.
Vi har en helintregerad Hymer B 574 med dubbelgolv, isolerade rutor, (även fram i förardelen) Truma luftvärme, Hartaldörr, isolerade tankar mm.
Då vi ofta fricampar så har vi ett inbyggt elverk som går på gasol så vi aldrig står utan ström.
vi har alltså både hängslen och livrem

Vi var i Jokkmokk i vintras 2016 då var det minus 34 grader och vi var ett gäng som åkt tillsammans.
En Byrstner Delphin med Alde
En Dethlefs helintregerad med Alde
En husvagn Hobby med Alde.
Och så vi med en Hymer med Truma.
Visst drog våran mest gasol och värmaren lever om lite emellanåt när den behöver trycka ut värme.
MEN vi hade varmt på golvet och 24 grader inne utan vintertäcke,
Dom andra 3 hade som varmast 17 grader och då körde dom alla med kupé värmare också.
så jag tror inte bara att det beror på vilken värme man har utan vilken bil man har också.
tidigare hade vi en Rimor det var ungefär som att tälta den var alltid kall på vintern och alltid varm på sommaren.
Vi föredrar Truma luftburen värme då värmen cirkulerar och det snabbt blir behaglig värme och den låter inte så mycket när den har hittat rätt tempereratur.
den drar dock lite mer gasol då elen är lite ineffektivare men har man råd med att åka husbil så har man råd med en extra tub på en vinter.
Min slutsats är helintregrerad bil av bättre kvalitet med trumma luftvärme om man ska klara riktigt kalla dagar.