• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa vinterbilen ?!

F

F.d. 52909

Guest
Hej....finns väl som i mycket annat en hel del olika teorier o synpunkter på detta. Vore roligt o höra vad ni tycker o tänker, själv säger jag Nordic, Kabe o Smc som de 3 "hetaste" kandidaterna. :cool:


Mvh
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Det var länge sen som jag hörde detta,tror att det var Sjöberg som sa ,tyvärr så gick han bort..Fransmen pratar om sängar och svenskar pratar om isoleringen..och nog vill jag hålla på fransmen..mycket roligare:) :)
 

repuls

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Nacka
HBK-Nr
1445
Medlemskap
2024
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Cabby 24 LB och 23 DB Tycker jag är outstanding. Med golvvärme, värmeväxlare välplacerade termostat etc som Kabe men isolerad enl Cabbymetoden (som vunnit flera pris) alltså en mycket bra isolering som kompletterar all teknisk värmeutrustning.
Leif B
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Hej vinter campare!!

Lite kul att läsa alla åsikter om hur en husbil ska vara konstrurerad för vinterbruk.

Nu ska jag också lämna mina åsikter och funderingar. Jag och hustrun använder husbil
året om, dvs nästan varje helg på vintern, å en sak är klar när det gäller att vara ute på vintern är att man ska ha dubbelgolv som är uppvärmt eller golvvärme bäst är både och.

Man ska ha vattenburen värme, för de ger en jämn och fin värme och den drar mindre el eller mindre gasol än vad Truman gör, sedan så blir inte luften så torr med vattenburen värme. på våren Fortero så har man dragit fram vatten slingor i hytten också så det blir varmt och bra även där framme.

Jag tycker också att på en bra vinter husbil så ska de va bakhjuls drift, överlägset provat båda typerna.

Sedan så är de ju frågan när man ska ha bilen på vintern, är man ute när de är typ -5 ja då duger Truma bra, kanske ner till -10 å då om de är vindstilla.

Jag vill mena att de är när de börjar närma sig -20 och det blåser 10m/sek det är då det visar sig om husbilar är gjorda för vinterbruk, går för de mesta att stå ut med kyla när de är vintstilla, men mina vänner det är när de börjar att blåsa kylefekten kommer, och dom kalla vindarna börjar vilja krypa in genom ventilation, de är då de visar sig vilken typ av värme som är bäst. Sedan en sak till när de gäller luft värme så ska man ha klart för sig att de är på vintern luftfuktigheten är som minst och det hjälper också till att det blir torr luft med Truma, sedan så är ju en värmeväxlare super att ha, både som motorvärmare när man ska kallstarta och när man kör...

/Gunnar
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Rent spontant och med en erferenhet vi besitter så anser jag att det endast är Nordic som kan kallas
för verklig vinterbil, därför att förardelen går att avgränsa med en ordentlig vägg/dörrar.
Det är förarhytten som är i det närmaste oisolerad i de flesta fabrikat även om det finns sk.
vinterdraperi som vi hade i Euron, men det hjälper inte om det är riktigt kallt.
Mvh medlem 1621
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Riktiga vinterbilar?
Sådana har jag haft tre stycken genom åren: Två självbyggda, självklart med isolerad mellanvägg och isolerade dörrar mellan förarhus och bodel. Att värma upp bodelen är inte ens att elda för kråkorna. Värmeväxlare och golvvärme självklara vinterkrav.
En fabriksbyggd; Pillos på 4WD Peugeoutchassie, där jag kunde ställa kraven vid bygget -92.
Min nuvarande KABE Alkov (på MB Sprinter) fungerar någorlunda, men det finns inte tillräckligt utrymme för att bygga en rejäl mellanvägg med stall- eller skjutdörrar, och ett draperi (även om tjockt) är en dålig ersättning för en PU-isolerad mellanvägg. Den starka motorn, bakhjulsdriften och automatlådan gör att jag ändå står ut med kompromisserna. Men jag håller med om att det är bedrövligt att husbilar inte når upp till de självklara kraven på en svenskbyggd husvagn.
aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29865

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Intressant att läsa alla inlägg. Det tycks vara Kabe mot ALLA andra.
Till sist är det dock ett ofrånkomligt faktum. MAN FÅR VAD MAN BETALAR FÖR.
Därmed basta !!!!!

Adria Coral 680 ST:mcride:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Vi har ju inte så mycket att jämföra med men våran Hymer så har jag modifierat så luftflödet tunder fönstrena är bättre så slipper man det kallraset samt isolerat intrumentbrädan/hatthyllan innifrån motorrummet dock är det ju rejält kallras från förardelens torpedvägg och golv .

Detta kallraset skall åtgärdas med att även dra fram ett rör längre fram samt en 230v värmefläkt för att isolera extra verkar knöligt (fogskum?? ;) ;) :) ) .

Sen när temperaturerna går ner mot -20 och -25 med lite blåst så pannan behöver gå på lite högre effeekt så låter det ju som man har ett "jetplan" inne i bodelen men visst blir det varm å gott .

Då man har uppvärmda tankar samt uppvärmt dubbelgolv så blir det ju inte kallt om fötterna .

Ett plus är ju att avtappningskranen för gråvattnet är inne i dubbelgolvet så man har ju bara ett grovt rör på ca 5 cm och ca 5 cm ut i bak = bra flöde och ingen risk för igenfrysning .
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Nu har ju Kabe också tagit fram vattenburen golvvärme till hela kupén.
Standard i 880, tillval i övriga. Det är ju dessutom en extra isolering mot vägljuden och samman med innerskärmar blir det väldigt tyst i kypén.
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Nu har ju Kabe också tagit fram vattenburen golvvärme till hela kupén.
Standard i 880, tillval i övriga. Det är ju dessutom en extra isolering mot vägljuden och samman med innerskärmar blir det väldigt tyst i kypén.
Hej!
Oavsett om det finns innerskärmar så är förarhytten på en delintregerad och alkovhusbil oisolerad även om du har ett vintertäcke för fönster o dörrar så kan du aldrig komma upp i de k-värden som behövs, så nästan all den värme som tillförs försvinner ut i hytten genom fönster o dörrar och instrumentbräda och man måste tillföra mera energi för att få behaglig temp.
Det enda som ger effekt är att stänga igen kupen genom isolerade dörrar.Eller isolera instrumentbräda,dörrar och sätta in isolerglas.
MvhPOOLSSON
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Nu är det så att det också finns ett vintertäcke som man drar runt framför framstolarna. Detta knäpps fast i ytterkanten av golvet i kupen och det separerar kupén just bakom ratt och instrumentpanel.
Taket är ju isolerat på samma sätt som den övriga bilen fram till ovankanten på framrutan. Man håller alltså den uppvärmda luften kvar inne i kupén.
K-värdet på vintertäcket verkar vara riktigt bra.

Innerskärmarna hjälper ju inte för temperaturen, men däremot för vägljudet.

Har just kommit hem från en vecka i bilen med temperaturer ner till -22 grader.
Det är inga problem att hålla bra temperatur i framstolarna. Det sitter ju också en termostatstyrd fläkt under framstolen som blåser varm luft framåt i kupén uppvärmd med hjälp av en värmeväxlare på radiatorsystemet.

Kan förövrigt också rapportera att ner till ca -13 grader räcker det med 2 KW, blir det kallare går gasolen in korta stunder emellanåt.
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Vi har en Eura contura.:)
Har inte testat vinteregenskapen någon längre tid.
Är nu i Lofsdalen för lite fiske.
I morsse kl 08-00 var det -25,6ute inne främredelen 19,6+ bak 20,4.
Kör bara el 3kv termostaten steg 3 av 5.
Har vinter täcke på, inne ganska tjokt drapperi bakom stolarna.
under stolarna sitter 3 element på varje sida.
Varm och gott i hela bilen:)

Fisket däremot:(
Varma hälsn/ ÅKE
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Vi har en Eura contura.:)
Har inte testat vinteregenskapen någon längre tid.
Är nu i Lofsdalen för lite fiske.
I morsse kl 08-00 var det -25,6ute inne främredelen 19,6+ bak 20,4.
Kör bara el 3kv termostaten steg 3 av 5.
Har vinter täcke på, inne ganska tjokt drapperi bakom stolarna.
under stolarna sitter 3 element på varje sida.
Varm och gott i hela bilen:)

Fisket däremot:(
Varma hälsn/ ÅKE
Man fryser aldrig i en EURA Hälsningar Brusen
icon7.gif
 
F

F.d. 55063

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Ser att tråden är ganska gammal men vill ändå framföra mina åsikter som har en son som tävlar i slalom och då har vi varit i hela Norrland med temperaturer ner till minus 34 grader.
Vi har en helintregerad Hymer B 574 med dubbelgolv, isolerade rutor, (även fram i förardelen) Truma luftvärme, Hartaldörr, isolerade tankar mm.
Då vi ofta fricampar så har vi ett inbyggt elverk som går på gasol så vi aldrig står utan ström.
vi har alltså både hängslen och livrem:)
Vi var i Jokkmokk i vintras 2016 då var det minus 34 grader och vi var ett gäng som åkt tillsammans.
En Byrstner Delphin med Alde
En Dethlefs helintregerad med Alde
En husvagn Hobby med Alde.
Och så vi med en Hymer med Truma.
Visst drog våran mest gasol och värmaren lever om lite emellanåt när den behöver trycka ut värme.
MEN vi hade varmt på golvet och 24 grader inne utan vintertäcke,
Dom andra 3 hade som varmast 17 grader och då körde dom alla med kupé värmare också.
så jag tror inte bara att det beror på vilken värme man har utan vilken bil man har också.
tidigare hade vi en Rimor det var ungefär som att tälta den var alltid kall på vintern och alltid varm på sommaren.
Vi föredrar Truma luftburen värme då värmen cirkulerar och det snabbt blir behaglig värme och den låter inte så mycket när den har hittat rätt tempereratur.
den drar dock lite mer gasol då elen är lite ineffektivare men har man råd med att åka husbil så har man råd med en extra tub på en vinter.
Min slutsats är helintregrerad bil av bättre kvalitet med trumma luftvärme om man ska klara riktigt kalla dagar.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Bästa vinterbilen ?!

Så som i många trådar tidigare kan jag konstatera att smaken är olika. Vattenburen värmes möjlighet till gångvärme och motorvärmarfunktion oumbärlig tycker vi dock, förutom rena värmekomfortfördelar. Bakhjulsdrivet och alkov med avstängbar förarhytt andra bra egenskaper att väga in.

Tips bara från en långvarig vinterfricampare. Helst inte en ny evighetstråd.

Anders
 
Toppen