• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa navgeringsapp

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har Sygic i mobilen, och är nöjd med den, ser inga direkta brister, mycket för pengarna.
I Sygic får du den visning i "3D" som jag tror du efterfrågar.

Screenshot_2019-12-12-23-51-58-339_com.sygic.aura.jpg
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Har ett problem med IGO använt den mycket och jag tyckte om vyn som kom upp i en trafikplats där man på en nivå som var från marknivå lätt kunde se hur man skulle köra verkar vara helt borttagen?
Får nu en helikoptervy att köra efter och kan var jobbigt ibland.
Frågan är har jag gjort något fel eller är det så att man försämrat en bra app ytterligare.

I IOS versionen finns det ett 3D view val uppe i vänstra hörnet. Är det den du efterfrågar?

D2A09535-4873-4EBF-B323-8D526C89D8F6.png
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
IGO verkar trevlig, men hur ställer man in viktbegränsning så att man inte hamnar på Max 3,5 ton?
Problemet när man lägger in vikt över 3,5T är att dom flesta navigatorer undviker alla vägar med lastbilsförbud också,jag väljer alltid 3500kg på trots att bilen väger mer,det kan bli helt galna omvägar om man inte ser upp.
Jag har provat IGO,Sygic samt Garmin alla navigatorer väljer ibland helt fel väg(omväg) detta oavsett vilka inställningar man gör,har provkört alla varianter flera tusen mil totalt.
Det finns nog tyvärr ingen navigator som är optimal,det är ett fåtal leverantörer av kartdata, sedan vet jag inte hur beräkningsprogrammen ser ut,men ibland verkar det som den räknar och när den hittat en väg till destinationen tar den denna utan att räkna på fler alternativ.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Problemet när man lägger in vikt över 3,5T är att dom flesta navigatorer undviker alla vägar med lastbilsförbud också,jag väljer alltid 3500kg på trots att bilen väger mer,det kan bli helt galna omvägar om man inte ser upp.
Jag har provat IGO,Sygic samt Garmin alla navigatorer väljer ibland helt fel väg(omväg) detta oavsett vilka inställningar man gör,har provkört alla varianter flera tusen mil totalt.
Det finns nog tyvärr ingen navigator som är optimal,det är ett fåtal leverantörer av kartdata, sedan vet jag inte hur beräkningsprogrammen ser ut,men ibland verkar det som den räknar och när den hittat en väg till destinationen tar den denna utan att räkna på fler alternativ.
Vi har råkat ut för att t.ex. Maps valda en smal väg under en låg bro (utanför Fagersta), så efter lilla episoden kör vi alltid med rätt höjd och totalvikt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har startat med 3d val men ingen skillnad och ingen 3 d laddat ner alla tillägg men samma. Hasse som testar ios samma vi satt minst en timme och samma resultat.
Vill man kunna lägga in alla data på sin husbil måste man köpa ett tillägg för Camper i butiken, det var gratis tidigare!
Som vanligt finns det väl en räknenisse som vill tjäna pengar men till slut kommer man till turnover point när man förlorar kunder och pengar sen kan det gå fort utför. Traffic delen är ganska oduglig tror att man plockar data från personbilar med innbyggd gps dator som förmodligen kommer från igo och köbildning varnar den för direkt det bara går lite långsamt några kilometer. Oftast finns det ingen kö när man kommer fram.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag kör Sygic tycker den fungerar ganska bra,2 och 3D finns men använder mest 2D,trafikinformationen är bra,som vanligt får man kontrollera vilken rutt den har valt innan start det kan bli helt fel ibland!
 
F

F.d. 22252

Guest
Det är väl det som är bra med IGO den har ju flera alternativ och gör sällan fel även vid omdirigering vi vägbyggen hittar den snabbt bästa vägen sen kan man som jag följa en lastbil de brukar veta hur de ska köra. Ett knep att använda husvagn gör att jag inte hamnar på för smal väg.
Maps använder en del men man ska veta att kommer man lite utanför de stora vägarna kan man hamna på cykelvägar och liknande ett streck på kartan är en farbar väg tycker maps ibland. Bäst är den när man ska till en restaurang i närheten eller affär.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Med nyinstallerad androidstereo i plåtisen tänkte jag först att Google Maps är det självklara valet. Men efter att funderat lite känns det som om jag kanske behöver en annan app också med mer "traditionell" gps med poi:s som dyker upp på skärmen när man närmar sig osv. Hoppas ni hajar vad jag menar. För så verkar inte Maps funka om jag inte missat nåt? Men tar gärna tips på bra nav-appar 2020.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Google maps fungerer kun om du har internet tilgang (kan for mindre områder og tid benytte lagrede kart). En brukbar gratis løsning for offline bruk er Here. Betal apper finnes i stort utvalg, her blir det mye smak og behag - hver har sine favoritter.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Ok, för oss blev det till sist Copilot som complement till Google Maps i nya Androidenheten. Smidigt att den har ett eget konto/e-postadress när poi-filen skulle installeras. Delade fil o ikon från min dator till husbilens gdrive o laddade ner därifrån.

... märkte dock sedan att det inte fanns någon sådan smidig appkoppling från husbilsklubbens karta att öppna till navigering i Copilot-appen. Men det kanske är på gång?
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Nej, det är inte på gång alls i nuläget.
Vi ville, vi försökte, vi försökte ännu mer, men tyvärr har inte copilot stödet som behövs för att kunna startas från en webbapplikation.

Mvh jocke
Tack för svar! Får köra på importerade poi:s så länge :)
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
En av CoPilots starka sidor är hanteringen av egna POI-filer. Dessa har jag i min CoPilot:

2020-04-11 23.11.53.jpg 2020-04-11 23.12.00.jpg 2020-04-11 23.12.07.jpg

På karta t ex:

2020-04-11 23.13.36.jpg 2020-04-11 23.14.48.jpg

Vet jag vart jag ska kör jag enbart CoPilot. När jag reseplanerar brukar jag använd HBP (förstås) eller Locus Map som komplement, innehållande samma POI-filer ...

Bild 1: Översikt alla platserna i ett viss geografiskt område (likt vår HBP). Man kan slå av/på de POI-filer man vill se för tillfället
Bild 2: Klicka på en punkt på kartan, välj en plats, klicka på den, t ex Domstens Båtklubb
Bild 3: Läs detaljerna om platsen.
Bild 4: Om bra, välj navigering via CoPilot
Bild 5: CoPilot presenterar rutten (3 alternativa) från din position (du kan välja en annan startpunkt om du vill, t ex reseplanerar)
Spara rutten, eller starta navigering direkt

2020-04-11 23.15.19.jpg 2020-04-11 23.15.29.jpg 2020-04-11 23.15.43.jpg 2020-04-11 23.15.58.jpg 2020-04-11 23.16.13.jpg

Du hittar dessa POI-filer (de flesta) under vårt subforum Mer.../Filer.
 

Mitthem

HBK Medlem
Inlägg
192
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2600
Medlemskap
2024
Det är enklare än du tror. Skriv in t ex 57.705139, 11.658472 i sökrutan så kommer du till Öckerö gästhamn. Vill du istället använda decimalkoordinater skriver du 57 42 19 N, 11 39 30 E så kommer du till samma ställe. Gör bara rätt med hur du använder punkt och komma.
Så fungerar det i vart fall på min Androidplatta.

/CG
Det var väl decimalkoordinater du skrev först
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Vi får stryka Copilot så länge. Fick väldigt lågt ljud och när jag kontaktade deras support var svaret att de inte stöder android-stereos utan enbart telefoner och surfplattor. Surt.
Får testa något annat. Funderar på sygic men ser att HBK inte längre uppdaterar poi:s för det systemet. Men å Andra sidan funkar kopplingarna från platskartan (vilket det inte gjorde gör Copilot).

Waze verkar funka bra men där finns inga offline kartor.

Klurigt det här...
 
Toppen