• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa navgeringsapp

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vad anser ni vara bästa app för navigering? Har någon ny app dykt upp, eller någon gammal som blivit bättre.
App är ju färskvara,har lästa tidigare utvärderingar.
 

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
Bra fråga.

Jag använder Google maps för att hålla koll på alla platser. Dels för att det är smidigt att komma åt all information både från datorn, telefonen och paddan. Man har det alltid nära. Det är också bra att man snabbt kommer vidare till ytterligare information, klicka på en camping och där finns länk till hemsida t ex. Det är också bra med satellitbilder, växlar ofta mellan kartläge och satellitläge.

Sen är jag inte jätteförtjust i hur Googles karta ser ut. Man måste zooma in ganska mycket för att se alla vägar och gator. Jämför t ex hur fysiska bilkartor ser ut.

Ibland tittar jag på eniros karta, den är rätt ok ur visuell synpunkt. Graphhopper.com har också en ok karta.

Själva navigeringen låter jag oftast Google eller husbilens inbyggda navigator sköta. Jag laddar inte över POI's till husbilen. Ids inte. Mobilen används en del också.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vilken app som är bäst kan man diskutera, det beror på antal inställningar, antal ruttval och kostnad.
Viktigt är att kartorna är nedladdade till enheten för att alltid ha snabb access.
En app som behöver internetuppkoppling och bra täckning är inte ett bra val i besvärliga situationer.
Efter att ha testat de flesta navigeringsappar är min absoluta favorit iGO Navigation.
Google Maps är en bra kartapp men passar inte till navigering.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Jag har under denna sommar kört ca 800 mil med min husbil och nästan alla mil har jag använt Googlemap. Det har "kostat mig" totalt ca 1 GB i internetuppkoppling, fördelat på hela sommaren. Jag använder mig av appar som "Ställplatser", Promobils "Stellplatz Radar", och "Campercontakt", Med dom är det enkelt att med bara en par tryck så kommer Googlemap fram och leder mig rätt.
 
R

RobbeS

Guest
Jag har både Sygic och CoPilot och de är väldigt lika. Brukar använda båda och jämföra ruttval innan jag bestämmer vilken jag ska köra efter. Vilken app är mer en fråga om tycke och smak än funktion.
Kör även mycket på Google Map speciellt då jag ska hitta en speciell adress. Enkelt att från en hemsid bara välja visa vägen och sen följa Google Map fram till målet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har kört Sygic och Garmin samtidigt, dom är sällan överens om vägvalet, ibland blir det väldigt fel, men det verkar vara samma sak med alla navigeringshjälpmedel, papperskarta som grundnavigering gäller fortfarande.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.676
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Jag använder bara googl maps ställplatser från Klubben el liknande enkelt att bara klicka på kordinaterna så kommer Maps upp aldrig fel siffror som när jag använde Garmin GPS hände i Champange att vi hamnade i vinfält det var en siffra fel
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Har kört Sygic och Garmin samtidigt, dom är sällan överens om vägvalet, ibland blir det väldigt fel, men det verkar vara samma sak med alla navigeringshjälpmedel, papperskarta som grundnavigering gäller fortfarande.
Sygic och Garmin tar fram alltför få ruttval därför är de inte ense om ruttvalet. Med tanke på att en navigeringsapp gör ca en miljon beräkningar på en sträcka av 50-100 mil är det inte så konstigt.
iGO tar fram upp till sju ruttval på vardera snabb, lätt, kort eller grön rutt med ett antal olika vägval vilket är ett minimum enligt min mening. Google Maps visar inget ruttval om enheten inte är uppkopplad eller har dålig täckning.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
På lång sträcka kan jag förstå skillnaden,men som idag 30km ,trots det väljer dom olika ,ibland väldigt konstiga vägval.
 

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Vi grovnavigerar med garmin GPS, sen finnavigerar med park4night, efter som vi gillar att frikampa, där finns många fina platser.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Använder också park4night ,där man hittar många bra platser, men det är ju ingen navigeringsapp.
 

Matsalamande

FD HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
18216
Medlemskap
2023
Denna tråd är ganske redan avklarad men Tycker Google maps är mycket bra till det mesta
Reste i somras ända ner till Dubrovnik det mesta på icke betalvägar och använde den hela resan
dock kunde det vara större text och filriktningar.:)
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Föredrar definitivt appar som fungerar utan internetuppkoppling. Av denna anledning kör vi med Tomtom GO 50 samt en ungefär liknande Garmin 25xx. Fungerade utmärkt även denna gång under vår "iberiska rundresa".
Skulle jag uppgradera mig från detta, vilket inte är omöjligt, tar jag mig en titt på IGO navigation.
mvh
Fincan
 
F

F.d. 14324

Guest
Vilka POI kan man importera till Google Maps

Inga alls, det går inte, så enkelt är det. :)

Grejen med google maps navigator är oftast (för min del) den enkla kopplingen till googlesökningar, istället för att leta i egna filer/databaser så letar jag lika ofta i googles databas. Med en vanlig googlesökning kan man hitta ganska mycket olika ställen och kopplingen till google maps är så pass enkel och naturlig med knappen "kör hit" och det räcker ofta till för mig, dessutom med googles trafikinformation som ofta knäcker det mesta och kan vara guld värd vid vissa tillfällen, det kan ju vara roligare att åka en omväg än att sitta fast på motorvägen om det är stopp.

mvh jocke
 
Toppen