• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avstånd mellan husbilar?

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar?

I Norsk Caravan Club sin argumentasjon for City-camp (i stedet for stellplats) står det at plassene skal være for både husbiler og vogner, de 3 meter (krav i Norge) som de krever mellom boenhetene er parkering for p-bilen og skal merkes slik!

Når det gjelder campingplasser så er det enkelt her i de nordiske land, her er det som regel plass nok. Selv om jeg har sett campingplasser med vogner hvor forteltet går til under en meter fra neste vogn og p-bilene står på tvers foran vognene. Om noen tviler - ta en kjapp runde til populære campingplasser langs kysten hvor det er fullt av fastliggere. I Italia opplevde jeg noen ganger at bredden på tildelt plass var for liten til at vi kunne gå på begge sider av bilen, godt det var bra med overnattingsmuligheter på parkeringer ved småbyene. at en på enkelte campinger i Spania ikke kan ta ut markisen fullt innefor tildelt plass er også "normalt"
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Tack Gunnar för det klarläggandet!

Jag har aldrig blandat mig i debatten om hur ställplatser ska eller bör vara beskaffade, var de ska ligga, kosta mm, och kommer nog aldrig att göra det. Naturligtvis skulle det heller inte falla mig in att på något sätt kritisera dem som föredrar andra alternativ för övernattningar än campingar. Jag hävdar i regel betydelsen av mångfalden och friheten att välja det som man själv föredrar.

Därför har jag svårt att förstå dem som tar alla möjligheter att kritisera och ifrågasätta campingar i allmänhet, deras organisationer och dem som frekventerar dem.

Hur HBK som organisation ska förhålla sig i dessa frågor läggs ju fast och utvecklas löpande enligt korrekta avstämningar bland medlemmarna resp av styrelse och årsmötet. Min förhoppning är att HBK som förening inte intar någon form av avståndstagande till campingar utan känner visst ansvar för att delta och påverka även den delen av det rörliga friluftslivet.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Jag har svårt att förstå att de som föredrar att alltid övernatta på campingplatser är så sensitiva att alternativa tankar tas som kritik mot dem och campingplatserna.

Just nu har jag själv stått en hel månad på en campingplats i Spanien eftersom det vid detta tillfälle var det jag ville och föredrog.

Inför nästa vecka känner jag mer för att övernatta på ställplatser i Frankrike och Tyskland.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Gunnar har helt rätt. Vi får inga ställplatser alls om vi kräver rutor som är.

Husbil 2,2 m, fri yta 4 m = 6,2 m.

Jag startade den här tråden för att kunna få råd inför ett möte med kommun och intressenter. Alla är oerhört intresserade att starta ställplatsen, men några 6,2 m kan det aldrig bli tal om. Då går inte projektet vidare. Jag redovisade synpunkterna här i tråden och en diskussion om brandsäkerhet pågick i ca: 10 min. Men man bedömde att rutorna måste vara mindre. En synpunkt var att: Om det är så brett är stor risk att någon i varje fall ställer sig imellan.

Vi hittade ingen ställplats när vi gick ut på nätet som hade 4 m mellan bilarna. I realiteten tyckte nog alla att en ställplatsruta bör inte vara större än 4-4,5 meter bred. Det kostar för mycket mark bl.a.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Ja Gunnar, det förekommer ju både här och där, att meningsmotståndare i brist på sakliga argument beskyller varandra för överkänslighet och liknande. Du får starta en ny tråd för att få in mer fakta om sådana företeelser.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Tydligen anser du mina argument osakliga och i såfall har jag inte mer att tillägga.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Flat Mates, jag förstår verkligen inte varför du håller på och försvarar campingar som inte ens har blivit angripna.
Det bl.a jag har påpekat är att Campingägare på flera håll motarbetar att det ska vara tillåtat att ställa en husbil på någon annan plats än en Camping, där de isåfall får tjäna pengar.
Risken med för stora ställplatser är att de enda ytorna som klarar de måtten är Campingar, då försvinner valfriheten.
Du kan hitta väldigt väldigt få inlägg på hela detta forum som talar emot att Campingar skall få finnas eller att de skulle vara fel för den som så behagar att använda dessa så ofta och länge de vill.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Problemet i alla dessa diskussioner är att det som skrivs alltid ska behöva tolkas! Verkligt besvärlig blir diskussionen eftersom vi "deltagare" inte har alltid har likartade "behov/krav/synpunkter" och oftast inte heller känner varandra. De flesta troligen alla, representerar inte någon "homogen och avstämd grupp" i ämnet!

Man bör inse/förstå att HBK består av olika osorterade individer som visserligen har husbilsinnehav/intresse gemensamt men att det i sig inte betyder att "alla är likatänkare"! Vi har trots allt inte alltid samma behov, önskemål, intressen och förutsättningar här i livet - beroende på att vissa;

¤ vill uppleva sin "frihet(?)" och njuta av att allt inte är så reglerat, kort sagt bara vara resp ha valfrihet mellan ex val av camping eller "parkeringsplats" till vettigt pris (inte alltid lägsta eller gratis men väl valuta för pengarna) ...
¤ vill bara se skog, se sjöar medan andra vill ha människor nära inpå sig
¤ är ute parvis, med barn, med hundar, katter, mm ...
¤ är beroende på husbil mer eller mindre i behov av plats för boende även bredvid bilen ...
¤ vissa lagar egen mat, kanske även grillar bredvid bilen, sätter ut markis/möbler, medan andra går ut och äter ...

Det kan räknas upp massor av olikheter mellan oss som har husbil, olikheterna skapar oändliga diskussioner som aldrig "landar", med säkerhet orsakat av att vi ännu inte gemensamt definierat vad vi (HBK) egentligen vill (tillsammans) i den debatt som förs!

Allt är lätt att starta upp för den omedvetne, värre tydligen att slutföra om/när man inte klarat ut och kommit överens om grunderna först (perfekta exempel finns på arbetsgrupper som under glada tillrop startats upp ... men aldrig slutförts)!

För vår del tycker vi att husbilslivet fungerar jättebra som det är nu, vi är nöjda och vi har inte så stora krav och om, i så fall på oss själva inte på andra;
¤ ibland står vi på parkeringsplatser med armbågs lucka, ibland ensamma vid någon strand/skog, ibland hopklumpade i en cirkel - oavsett hur/var så trivs vi alltid av någon besynnerlig anledning!
¤ husbilen är för oss ett medel/en extra bonus som berikar vårt liv när vi så önskar, men vi är för den skull inte helt beroende av att nyttja husbilen vid minsta möjlighet, livet bjuder på så mycket annat som också är trevligt ...
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Det där, Bengt, var bra och säkert okända tankegångar för många. Mer av den varan och ett förklarande ljus kommer att sprida sig över problematiken!

Tummen behöver nog inte vara så orolig för att alternativ kommer att saknas, och inte jag heller. Branschens och kommunernas beslutfattare kommer nog att kunna hitta rätta lösningar enligt de faktiska förhållanden som råder i Sverige.
 
F

F.d. 58689

Guest
Plockar upp en gammal tråd, för det här med avstånd mellan HB verkar helt fallit bort på alla parkeringsplatser och ställplatser för HB som poppar upp och regeln på 4 m verkar bara gälla på camping, men gasolen finns ju och används i HBn överallt.
Båtar har också gasol ombord, men du ser aldrig 4 m mellan dem i en båthamn, som jag tycker kan jämföras med en camping.

PDF-info är uppdaterat fr MSB, sedan inlägg #5.

1621148483367.png
 

Bilagor

  • 4 m.pdf
    1,1 MB · Visningar: 15

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Som det står: det är ditt eget ansvar att se till att avståndet hålls. Det är alltså upp till mig att avgöra om jag tar risken att grannens dåliga elinstallation eller gasolinstallation gör att min bil blir uppeldad.

Står man på platser med uppmålade rutor blir det jobbigt. Men det gör jag oerhört sällan och i de få fall det har hänt har rutorna varit stora nog för 4m avstånd.

MVH
Hans
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Det räcker gott och väl med 2 m för min del..använder inte grillen eller några andra osande redskap som fördärvar livet till mina grannar :D
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det räcker gott och väl med 2 m för min del..använder inte grillen eller några andra osande redskap som fördärvar livet till mina grannar :D
Men när den grillande grannen på 2m avstånd säger Hoppsan!! så kanske det känns lite trångt ändå. Nu händer det ju inte så ofta, så det är lätt att tro att det aldrig händer o_O
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Tack och lov ..tyskarna brukar inte grilla
Nej men de är duktiga på att elda. Härom året fick jag hjälpa grannen att släcka en begynnande skogsbrand sedan ett tyskt par lämnat elden utan att släcka ordentligt. På den lilla vägen ner till sjön finns det numer en bom och grannen har inget gott att säga om oss husbilsbilister.

När det gäller fyrametersavståndet som MSB rekommenderar så är det ju ursprungligen resultatet av en riskbedömning som gjorts för campingar, där man bedömer både sannolikhet och konsekvens. Jämför man detta med en ställplats så är ju både sannolikheten och konsekvensen lägre och därmed även risken lägre på ställplatsen. På ställplatsen kan man säkert minska avståndet med någon m och ändå ha en lägre risknivå än på en camping. För egen del så tycker jag att trivselnivån sjunker ju närmare man står grannen och vill gärna ha ett avstånd på 3-4 m.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
4 meter men markis hör ju till bilen och troligen inte brandsäker! Alltså ingen markis!
 
Toppen