• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avstånd mellan husbilar?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Det där med 4 meter mellan husbilar eller husvagnar på campingplats är en sanning med modifikation. Tittar man på rekommendationen som man ofta åberopar så är det tillåtet att på det avståndet parkera en personbil och sätta ut förtält. Det innebär att avståndet mellan de "brandfarliga" föremålen ofta är under en meter.

Jag parkerera hellre min husbil 1-2 meter ifrån en anna husbil än på samma avstånd från ett förtält. I förtälten har jag sett folk använda både gasolkök och tända grillar.

Husbilen kan dessutom enklare flyttas från platsen än en uppställd husvagn med stödben och förtält.

Gunnar /medlem
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Brinner det i grannens bil , husvagn, så vill jag nog ha minst 4 meter imellan . Värmen från elden är intensiv ,,, Man hinner inte att starta bilen och flytta den om man står med 2 m imellan . 4 meter ger ifall några mer sec att rädda bilen ....
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Rekomendtionen är 4 meter mellan vagnarna och det händer ofta att brandmyndigheterna rycker ut och kollar avstånden och tvingar camping ägarana att flytta om vagnarna som står fel det har jag varit med om tvågånger på dom åren jag campat, det är tyvär ingen lag på avstånden men nu får man hoppas RMF tar tag i dett och jobbar med det.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Det finns inget olagligt i att parkera husbilar nära varandra så det är inget en Tingsrätt tar upp, såvida man inte varit vårdslös med elden. Då är det brottsligt oavsett vilket avstånd man har haft mellan husbilarna.

Att t.ex. elda en grill mellan parkerade husbilar kan betraktas som vårdslöshet även om avståndet mellan husbilarna överstiger 4 meter, om något "går snett".

Gunnar /medlem

Naturligtvis bryr sig inte tinsrätten om hur avståndet mellan campingfordon är, om det inte händer något och det blir ett vållandeärende, med skadeståndsanspråk.....

Eladar man i en grill mellan fordonen skiter tingsrätten i det oxå om det inte blir någon brand.....Men är man vållande till en brand med grillen kan det bli ett polisiärt ärende eller stämning för vållande till skada eller nåt sånt.

Men skulle något av campingfordonen av någon anledning börja brinna och avståndet är mindre än det rekomenderade 4 m, det är då det kan bli problem om det blir skador på flera fordon. Då är risken stor att det blir ett mål i Tingsrätten.

Sen är det avståndet mellan tält och nästa fordon som avståndet räknas (rek 4 m). Det spelar ingen roll om det står en personbil mellan tält och nästa husvagn/husbil.

JOE
 
F

F.d. 5095

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Jag tror att dessa rekommendationer om avstånd som MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) har i dessa skrifter inte är något som man skall pruta på när det gäller att iordningställa en anläggning (ställplats) där det krävs byggnadslov, vilket det krävs för en permanent anläggning där det skall anslutas avlopp, vatten m.m.

Det finns ju råd om avstånd för grillning också till brännbart och explosiva ämnen.

https://www.msb.se/externdata/rs/1c814e0a-5da9-4430-9f47-62f5ac700e5d.pdf

+ den länk som Gomer la in i ett tidigare inlägg i denna tråden


Kunde kanske vara en ide att ha med någon form av utbildning för brandskydd på några träffar, det finns säkert något som vi alla kan lära oss och tänka på i förebyggande av olyckor och vad gör vi när det som inte får hända händer.


Mvh
Lasse
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Jag delar helt MSB's (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) syn och rekommendationer när det gäller campingplatser. Har aldrig ansett att man skall rucka på dem. Tyvärr följer campingplatsägarna inte alltid dem.

Gunnar /medlem
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Jag tror att man måste se till syftet och tänket med ställplatsen.

Gör du ett antal ställplatser med naturnära, vackert läge, toa, dusch och tömning. Då räknar du nog med att folk vill stå en dag eller två minst.
Då åker även markisen, möblerna och grillen ut. I de här lägena är min uppfattning att detta skall ses som camping och de rekommendationer som där gäller skall efterlevas, t.ex. 4 meter mellan bilarna.

Har du däremot mitt i en stadskärna upprättat ett antal parkeringsplatser för husbilar och där du tydligt anger vad som gäller.
T.ex. max 24 timmar, inga markiser, möbler eller matlagning utomhus tillåtet, ja då anser jag nog att man kan krypa ner till hälften, alltså två meter.
Syftet med en sådan upplåtelse är ju att ge möjligheten till nyttjaren att sova säkert, shoppa, gå på krogen eller besöka någon aktivitet i staden, t.ex. en marknad.

Så vitt jag erfarit finns det inget regelverk för detta, enbart rekommendationer. Skylten för ställplats skall tydligen godkännas i år eller början av nästa. Säkert kommer detta upp på bordet ganska snart.
Med stor säkerhet kommer det ett regelverk runt våra parkeringar.
kanske läge för Sveriges största klubb runt ämnet att vara med och påverka utfallet.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Håller med, det är därför denna vår styrelse sett till att HBK är remissinstans hos Transportstyrelsen. :)
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Mja, du Gunnar, det var nog inte riktigt det jag menade i min slutkläm.

Vet man hur ett remissförfarande fungerar innebär det att man har rätt att ha synpunkter på ett färdigt, utformat förslag.
Jag var nog mer inne på att påverka utformningen INNAN det blir ett färdigt förslag, lobbying tror jag det kallas ;-)).
Tänker inte kommentera ditt inlägg i övrigt.
Är man intresserad av hur, var, när och varför så kan man ju alltid läsa den här tråden.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t51548/
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Att många av brandskyddsreglerna inte ovillkorligen måste följas så som lag, förordning eller föreskrift, beror mycket på att när systemet infördes så var det tänkt att tillsynsmyndigheterna, kommunerna (Räddningstjänsterna), skulle tolka reglerna och vid tillsyn kunna ge förelägganden till fastighetsägarna (camping- och ställplatsägarna) om inte tillräcklig brandskydd var uppnått. Detta kunde ske genom att råden i föreskrifterna skall följas. Var fastighetsägaren inte nöjd med detta föreläggande kunde en överklagan ske, vilket skulle innebära att regeltolkningen i slutändan skulle få ett rättsligt avgörande och därmed tvingande.

Det som inte har fungerat i detta system är att väldigt få har överklagat tillsynsmyndighetens föreläggande, och därmed inte har prövats i domstol och gett ett prejudikat, en vägledning om systemets tillämpning.

Att exempelvis 4-metersgränsen inte tillämpas i allmän omfattning beror en hel del på att räddningstjänsterna inte har resurser att kontrollera anläggningarna.

Johan K.
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Tycker det är att tänka lite själv . Parkerar man på en p-plats så är det en sak, Men står det flera bilar , husvagnar på en ställplats så bör avståndet vara minst 4 meter , Tänk du har ca 1mm auliminium plåt sen är det oftast fregolit eller annan foam som isolering ,,, tar inte många min innan det tar sig . Det behöver inte vara dina grejor som börjar brinna .... bara en tanke från mig
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Att många av brandskyddsreglerna inte ovillkorligen måste följas så som lag, förordning eller föreskrift, beror mycket på att när systemet infördes så var det tänkt att tillsynsmyndigheterna, kommunerna (Räddningstjänsterna), skulle tolka reglerna och vid tillsyn kunna ge förelägganden till fastighetsägarna (camping- och ställplatsägarna) om inte tillräcklig brandskydd var uppnått. Detta kunde ske genom att råden i föreskrifterna skall följas. Var fastighetsägaren inte nöjd med detta föreläggande kunde en överklagan ske, vilket skulle innebära att regeltolkningen i slutändan skulle få ett rättsligt avgörande och därmed tvingande.

Det som inte har fungerat i detta system är att väldigt få har överklagat tillsynsmyndighetens föreläggande, och därmed inte har prövats i domstol och gett ett prejudikat, en vägledning om systemets tillämpning.

Att exempelvis 4-metersgränsen inte tillämpas i allmän omfattning beror en hel del på att räddningstjänsterna inte har resurser att kontrollera anläggningarna.

Johan K.
Du rätt jag var med om en brand på vittsjö caping för några år sedan då fyra vagnar strök med, då visade sig Hässleholms brandförsvar hade brustit i tillsyn, vi
hotade att anmäla dem då blev där fart på dom sen des så kollar dom avstånden väldigt noga.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Vi har aldrig övernattat med mindre avstånd till andra än 4 m och kommer heller aldrig att göra det. Det är den främsta orsaken till att vi alltid väljer att stå på campingar.

På ställplatser och andra parkeringsytor finns alltid risken att någon kommer och ställer sig tätt intill och därmed försvinner ju säkerheten men även det sköna "svängrummet" runt bilen, som vi värderar högt.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Instämmer till 100% mred föregående talare det är därför jag är skeptisk till fria ställ platser, men i framtiden kommer det säkert att bli inrutade ställplatser med 4 merters avstånd när där byggs nya, det är något vi får bearbeta RMF, att arbeta för när dom kommer i gång.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Det hade inte behövts om alla hade tängt en gång eextra Borg vill ha ordning o o reda i ekonomin jag vill ha ordning o reda på ställ platserna.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Risker och risker, hur stort säkerhetsavstånd har vi till mötande trafik och till hinder vid sidan av vägbanan när vi kör, och vad är farligast?

För min del räcker det med mindre än 4 meters avstånd på en ställplats, men gärna 400 meter vid fricamping :wink:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Är som grundönskemål nöjd med en "parkeringsruta" på 3,5 x 8-9m, accepterar dock verkligheten som den är dit jag kommer, livet är för kort för att bråka med andra! Jag;
¤ tycker inte att det är självklart, att grilla och ta upp markiser mellan bilarna på allm platser utanför campingar eller likvärdigt!
¤ vill inte betala mer än 50- allra högst 100:- för en "ställplats (helst gratis)"!
¤ är nöjd bara "det går att parkera och ev även övernatta", allt annat är "en bonus"!
¤ vill man trots allt grilla och sätta ut bord så kan man med fördel oftast gå ett litet stycke från bilen (funkar nästan alltid)!

Att komma överens, acceptera och besluta om vad som är "en ställplats(?)", hur den ska se ut, mm - så att alla blir nöjda/tillgodosedda, är troligen ett svårare konststycke än att skapa fred i mellanöstern (åtm för oss Svenska paragrafryttare).
¤ "Kräver man" 4m mellan bilarna med regler som på campingplatser och liknande så är det nog bara att "bita i det sura äpplet" och betala. Med sådana krav bör man nog ta in på redan befintliga campingar, bara dom kunde ligga lite mer centralt.

Om någon vill ha 4m mellan bilarna på ex tyska ställplatser så blir det betydligt färre platser kvar att välja på. Sådana platser motsvarar fö mer en camping än "en ställplats(?)" och då justeras självklart priserna därefter man får oftast det man betalar för!
Tycker det fungerar tillräckligt bra för oss i Tyskland, där blir det ofta bara 2m eller mindre mellan bilarna, oftast med mkt trevlig stämning trots det.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Ja, så här är det och kommer det att förbli - var och en blir salig på sin fason. Det är nog en orealistisk tanke att alla ska tycka lika. Mångfald är bra och nödvändig.

Vi åker inte bara omkring och parkerar för natten och sen vidare till nästa - parkering, ställplats eller husbilsplats eller vad det nu ska heta. Vi söker upp våra pärlor till campingar - i Sverige och i Danmark - som har den utrustning vi söker, de omgivningar vi gillar och som har de kostnader vi gärna accepterar. Där stannar vi oftast två dygn eller mer.

En rejäl plats om 80-100 m2, där vi "boar till det" som vi vill ha det, det ger den avkoppling vi vill ha.

Vi är nog i många andras uppfattning inga "riktiga husbilister"!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Husbil för egen del betyder "FRIHET" dvs jag parkerar där jag för tillfället anser det vara en lämplig plats för mina just då behövliga krav och behov.
Kan faktiskt vara en campingplats i vissa lägen när speciella behov s.s. t.ex. tvätt kan vara aktuell.
Men som f.d. ensamseglare är mitt behov av det som erbjuds på moderna campingplatser av nästan noll intresse. Kan tom tänka mig att baka eget bröd om utbudet inte motsvarar mina förväntningar.
 
Toppen