• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avstånd mellan husbilar?

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Här pratas om 4m eller mindre. När frågan luftades för ett par år sedan framfördeses till och med åsikten att det borde vara 6m, av en person med yrkeskunskaper inom området.
Det förefaller som att vi bara diskuterar utifrån okunnighet.
Frågan kan alltså inte få ett vettigt svar.
Här vore det på plats att Husbilsklubben tog initiativ till ett samordnat projekt tillsammans med Räddningsverket och andra organisationer i campingsfären. Ett projekt att få fram fakta om brandspridning och därefter förhoppninsvis ett tvinganded regelverk som kan fastlägga säkerhetsnivå och ansvar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Avstånd mellan husbilar?

:confused:Om diskussionerna fortsätter i den här riktningen med önskemål/tankar om ännu större säkerhetsavstånd, så tror jag vi kan glömma det mesta med ställplatser, det blir både alltför platskrävande och dyrt! Det kanske är dags att stanna hemma för trafiken är ju ojämförligt mycket farligare!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Jag hade ett möte i torsdags med teknikförvaltningen, miljö och hälsa, turism, V/A och gata + några företagarföreningar angående ställplatser i Westerqvarn. När vi stod på ytorna som var påtänkta som ställplatser blev det ett enormt avstånd med att reservera 6,2 m brett till till varje plats. Alla skakade på huvudet och sa att sådana utrymmen är inte rimliga.

Vi gick in på HBK:s hemsida och tittade på gästhamnar som har ställplatser, kollade på andra kommunala ställplatser och tyska ställplatser. Jag tror den allmänna meningen hamnar på 3,8-4,5m brett per plats.

Ingen av de platser vi tittade på verkade större. Däremot fanns det platser där man stod på rad längs kanaler m.m. som hade fritt på sidan. Jag tror inte jag får framgång att hävda husbil + 4 m bredd om det inte är lag på det. Och i så fall måste en hel del befintliga ställplater göras om eller försvinna.
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Jag hade ett möte i torsdags med teknikförvaltningen, miljö och hälsa, turism, V/A och gata + några företagarföreningar angående ställplatser i Westerqvarn. När vi stod på ytorna som var påtänkta som ställplatser blev det ett enormt avstånd med att reservera 6,2 m brett till till varje plats. Alla skakade på huvudet och sa att sådana utrymmen är inte rimliga.

Vi gick in på HBK:s hemsida och tittade på gästhamnar som har ställplatser, kollade på andra kommunala ställplatser och tyska ställplatser. Jag tror den allmänna meningen hamnar på 3,8-4,5m brett per plats.

Ingen av de platser vi tittade på verkade större. Däremot fanns det platser där man stod på rad längs kanaler m.m. som hade fritt på sidan. Jag tror inte jag får framgång att hävda husbil + 4 m bredd om det inte är lag på det. Och i så fall måste en hel del befintliga ställplater göras om eller försvinna.
Har någon här på forummet varit med om en husbils brand?
Kolla med räddningtjänsten i respektiva kommuner så får ni svaret.
Svårare är det inte.
2179
 
Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar?

"Det händer inte mig"-mentaliteten förekommer också här på forumet som på alla andra håll i samhället. Nog är det så att det är större risk att råka ut för en trafikolycka när man är ute och kör. Detta motiverar dock inte att man skall tänka på och minimera riskerna för brand. Det som är så speciellt med brandspridningsriskerna mellan husvagnar och husbilar är att man sover i dem och kan inte agera och skydda sig när en brand uppstår. I sömnen andas man in koloxid, cyanväte, isocyanater med mera, och bara somnar in.

Allt säkerhetsarbete tar tid att införa och kan vara svårt att acceptera för en del. Jag minns hur svårt många hade att ta på sig säkerhetsbältet i bilen när detta blev lag.

Johan K.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Om 4m avstånd mellan just husbilar (= fordon) drivs under sakliga former, bör man även "tänka igenom" hur en helt vanlig parkeringsplats vid köpcentra, på färja, vid tankning, etc förväntas att fungera och vad som ska gälla där "för säker parkering åt alla" (= även för p-bilar som står bredvid husbilar),

1) på en färja ska all gasolförbränning stängas av, samma sak gäller vid tankn på bensinstationer ... !
2) på de flesta "allmänna parkeringsplatser" blir det bara decimetrar mellan husbilar alt till personbilar! Ska all gasförbränning vid parkering då stängas av för att garantera säkerheten för alla bilar (= de kan ju vara väldigt många och då stå mycket tätt)?;
2.1) vad har försäkringsbolagen för krav, vem vill rota i detta?
2.2) vad har brandskyddet, mfl för krav, vem vill rota i detta?
2.3) ska husbilar med gasapparater i bruk kanske använda helt separata parkeringar med 4m mellan sig?
Skämtar lite om möjliga ytterligheter men det är väl inte så vill vi väl inte ha det, av bla praktiska och ekonomiska skäl?

Kanske är detta med avstånd "inte helt klart ens inom campingar */" och tillräckligt bra som det är nu utanför campingar (campingar framhålls ju ofta som referensobjekt för allt då det passar i olika diskussioner!)?

Tror mer att det är grillning av olika typer med öppen eld bredvid husbilen ... , utfällda markiser och utställda möbler och "krav på egen täppa" som genererar denna typ av disk med påföljande krav på avstånd mellan just husbilar!
Kanske vill någon till äventyrs ha ex 4m mellanrum också när bilarna står bakom varandra(*/), det kravet finns ju inte ens på campingplatser (varför skulle man kunna undra!)?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Vi har aldrig övernattat med mindre avstånd till andra än 4 m och kommer heller aldrig att göra det. Det är den främsta orsaken till att vi alltid väljer att stå på campingar. .................

Jag ser det som ett fullt acceptabelt ställningstagande om man känner oro och inte vill stå med mindra avstånd än 4 meter mellan fordonen. Campingplatser finns det redan gott om och täcker säkert detta behov.

Vi andra som kan acceptera ett kortare avstånd och vill kunna parkera och övernatta citynära gör därför en annan bedömning. Själv känner jag ingen oro när jag övernattar på ställplatser med rutor på ca 4 meter som är det vanliga på kontinenten.

Som vissa gör, oavsett plats, kräver minst 4 meter mellan bilarna, motarbetar vår strävan att få kommunerna att skapa fler ställplatser.

Har man något som helst belägg för att brandrisken motivera detta krav på en ställplats?
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Tycker det är lite märkligt att man ställer samma krav på en husbil som på en husvagn.
En husvagn är ju betydligt svårare att hinna flytta undan vid en brand än en husbil är inbillar jag mig.
Jag börjar nog mer tänka på om jag kan installera sensorer för hetta runt min bil än att stå parkerad långt från alla omkring mig.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Det är absolut bra med 4m, men har varit med om att dom 4 metrarna har bilvit 80cm under natten att det är nödvändigt att 4 m är markerade linjer/rutor.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Tycker det är lite märkligt att man ställer samma krav på en husbil som på en husvagn.
En husvagn är ju betydligt svårare att hinna flytta undan vid en brand än en husbil är inbillar jag mig.
Jag börjar nog mer tänka på om jag kan installera sensorer för hetta runt min bil än att stå parkerad långt från alla omkring mig.

Bra idé med sensorer för hetta, men såna är ganska dyra och måste integreras i något slags varningssystem. Skulle det kanske fungera med att hänga på enkelt flyttbara brandvarnare på bilens utsida??? Kanske en dålig lösning???

:rolleyes:
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Jag har funderat på det med brandvarnare på utsidan men frågan är vad som händer om grannen börjar grilla. Blåser det sedan åt fel håll so kommer hettan mot bilen men röken går åt andra hållet. Någon som ens vet om det existerar några sensorer som skulle funka?
Detta blir lite Off topic
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Jag hade ett möte i torsdags med teknikförvaltningen, miljö och hälsa, turism, V/A och gata + några företagarföreningar angående ställplatser i Westerqvarn. När vi stod på ytorna som var påtänkta som ställplatser blev det ett enormt avstånd med att reservera 6,2 m brett till till varje plats. Alla skakade på huvudet och sa att sådana utrymmen är inte rimliga.

Vi gick in på HBK:s hemsida och tittade på gästhamnar som har ställplatser, kollade på andra kommunala ställplatser och tyska ställplatser. Jag tror den allmänna meningen hamnar på 3,8-4,5m brett per plats.

Ingen av de platser vi tittade på verkade större. Däremot fanns det platser där man stod på rad längs kanaler m.m. som hade fritt på sidan. Jag tror inte jag får framgång att hävda husbil + 4 m bredd om det inte är lag på det. Och i så fall måste en hel del befintliga ställplater göras om eller försvinna.

Det är avståndet 4 m som är en rekomendation för männoskors säkerhet. Om husvagnar/husbilar står dikt emot varann på en parkering och ingen vistas/sover i fordonet spelar mindre roll.
Händer inget på en Camping/ställplats är ju allt frid och fröjd. Men uppstår en brand i något fordon som inte det är 4 m till är jag säker på att det blir problem om man inte har följt rekomendationerna.

JOE:yes:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Kan någon tala om vilken camping som har 4m runt om vagnarna fria?
Oftas är det en liten häck eller staket som skiljer mellan raderna.Högst en halv meter.
Hoppas att ni ivrare om 4 m kan tala om var den campingen finns.Ska gärna besöka den och mäta om så behövs.
HaDe Hasse
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar?

4 m mellan bilarna det låter lite overkill. Kolla runt om i Europa det är väl ingen som står så brandrisken i våra fordon är väl nästan obefintlig. Campingar må ha sina regler men på ställplatser runt om i europa är det väl ingen som på fullt allvar menar att det skall vara 4 m tycker man de.t skall man väl vara kvar hemma på Garageplatsen eller använda Svenska Campingar:D
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Vi får väl hoppas att det blir lagstadgat med 4 meters avstånd på nyanlagda ställplatser när RMF kommer igång på alvar.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Kan någon tala om vilken camping som har 4m runt om vagnarna fria?
Oftas är det en liten häck eller staket som skiljer mellan raderna.Högst en halv meter.
Hoppas att ni ivrare om 4 m kan tala om var den campingen finns.Ska gärna besöka den och mäta om så behövs.
HaDe Hasse
Jo där fins många sådana campingar som rättar sig efter myndigheternas rekomendationer på fyra meter brand avstånd efterv 40 års kampande så har sett många sådana campingar man behöver inte åka längre än till ullared.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar?

4m lucka skulle nog göra ett omedelbart slut på alla ställplatser. På campingar så är det ett genomförbart krav och där kan du isåfall få allt avstånd du önskar.
Men att försöka göra detta till lag för ställplatser måste vara Campingägarnas våta dröm.
Din dröm om att RMF ska göra både det ena och det andra måste väl ändå komma som en följd av att dess medlemmar önskar den utvecklingen. Tror du på allvar att merparten av husbilsägarna är intresserad av detta?
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Avstånd mellan husbilar?

En undran bara ... varför är en del bakåtsträvare? 4 meter neee mindre mellan bilarna .. på ställplatser men vad är skillnad på brand på camping och ställplats? .. Trodde ni va mer säkerhets tänkande men ser att så är inte fallet ,,, så jag kommer noga överväga att att stanna på en ställplats .
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Naturligtvis tolkas trådrubriken på olika sätt och därav följer också att debatten och inläggen blir onödigt spretiga. Därmed försvinner också det mesta av värdet av diskussionen och det smyger sig in helt onödig irritation.

Med mina inlägg nr 33 resp 39 ovan underströk jag bl a att våra synpunkter gäller övernattningar i S och DK. Jämförelser med t ex kortare parkeringar saknar ju all relevans. Vi tillhör inte den kategorin som under en lång period, kanske året om, far land och rike omkring och nöjer sig med de parkeringar, ställplatser mm mm som finns i andra länder. Dessa får gärna plädera för sina uppfattningar och gör det också.

Jag har också talat om att vi förutom den föredragna säkerheten även på annat sätt föredrar rejält utrymme runt bilen. Som många andra hundmänniskor brukar vi på vår plats arrangera en liten inhägnad utanför bilen och även ställa upp ett tält. Vi stannar också i regel minst två dygn på varje plats. Naturligtvis frekventerar vi inte de mest besökta campingarna utmed t ex Bohuskusten under skolloven. Då finns sällan den lugn och ro vi söker.

Vi har aldrig haft några problem som helst med att hitta campingar som erbjuder den typ av uppställningsplatser vi söker, det finns hur många som helst som uppfyller våra önskemål.

Till slut - jag tror mig veta, att det inte finns några enhetliga, tvingande bestämmelser för hur stora avstånden ska vara mellan uppställda fordon på campingplatser o dyl. Den diskussionen ger jag mig inte in i utan förlitar mig t v på att sådana snart nog kommer att utarbetas av folk med nödvändig kompetens.

OM det inom HBK inte kan tolereras att man har den typ av preferenser som jag givit uttryck för här utan att det ska an ses vara ett slags motarbetande av de ansträngningar som görs av andra, med andra preferenser, dvs att få kommuner och andra att inrätta s k ställplatser o dyl, så känns det ganska trist.

"Här är det högt i tak minsann - åtminstone så länge alla står på knä!"
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Avstånd mellan husbilar?

Det är inte alltid lätt att tolka skrift. Om det är mitt utlåtande du tänker på så har du missuppfattat mig.

Du är klart i din fulla rätt att välja platser att stå på som erbjuder "säkerhetsavstånd" enligt dina preferenser och på detta har jag inga som helst synpunkter.

Om du och andra däremot förväntar dig att kommunerna skall bygga ""citynära campingplatser" så tror jag vi kan lägga ner projektet om ställplatser.
 
Toppen