• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avstånd mellan bilar

Statil

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Malmö
HBK-Nr
20906
Medlemskap
2021
Upplever att husbilar ofta är uppställda med för kort avstånd mellan bilarna. På campingplatser är det 4 meter som gäller. Finns det nationella regler? Vad kan vi i klubben göra, för att ”vi” skall hålla säkert avstånd mellan bilarna?
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
General Motors (GM) har gått ut med en ny rekommendation till ägarna av elbilen Chevrolet Bolt. De ombeds att inte parkera närmare andra fordon är 50 fot vilket motsvarar drygt 15 meter på denna sida Atlanten. Anledningen är att bilarnas batterier kan spontanantända, och GM vill inte att eventuella bränder ska sprida sig till andra fordon.
Bolt-ägarna uppmanas även att så gott det går ställa sig på öppna ytor, för att inte antända närliggande byggnader, samt att i parkeringsgarage välja översta våningsplanet.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jag har inga problem med avståndet till min granne. Men en gång blev det lite väl närgånget. Ställplatsen till Oktoberfestivalen i München är på cirka 140 000 kvm. Och man får stå vart man vill på hela området. Första bilden visar hur det ser ut där på en mycket liten del av hela området. Jag ställer mig en bit ifrån alla andra men hyfsat nära till servicehusen. På natten vaknar jag av ett liv runt bilen, men vänder mig om och sover vidare. Visar sig på morgonen att det var ett gäng Italienare som kom och ställde sig runt hos. Min bodelsdörr är inte bred, den gick precis att öppna. Det var väl lite väl nära.
Oktoberfestival.jpg
InkedOktoberfestival granne_LI.jpg
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Är inte detta lite typiskt svenskt, om det nu är så att detta har med brandrisken att göra, vilket jag betvivlar, utan snarare att man vill ha sitt eget
utrymme och använder brandrisken som ett skäl till att skapa detta? Annars verkar det ju vara så att man skyddar sig från en risk som knappt
finns, medan man tar stora risker för att ta sig dit? Kanske bättre att utöva husbilslivet i den egna trädgården, då undviker man ju den stora faran, trafiken? :wideeyed:
Tecknar du inte försäkringar (där du betalar premie) och risken är låg. Tex hemförsäkring är det ju bara en liten del av alla som råkar ut för något, av alla tecknade
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Tecknar du inte försäkringar (där du betalar premie) och risken är låg. Tex hemförsäkring är det ju bara en liten del av alla som råkar ut för något, av alla tecknade
Och sen är det ju det där med onödig riskminimering. Gående har företräde vid övergångsställen, själv brukar jag köra sån där lite halvlöjlig riskminimering genom att titta både till vänster och höger innan jag går över. Det behövs förstås inte.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Jag tror det är viktigt att ha ett hum om den faktiska storleksordningen på olika risker, det är lätt att överdriva de som är lätta att föreställa sej. Jag sparade en lista på olika risker i USA, från tiden när allt handlade om hur farligt det var med alla dessa islamistiska terrorister:
Visa bilaga 216443
Enjoy!
Är det i cm eller tum? Avstånden?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag skulle gissa att det är antal, dvs styck, eftersom rubriken lyder "Number of Ameri..." där ordet "Number" i detta fall översätts till Antal. Det är sällan antal döda mäts i vare sig cm eller tum skulle jag tro. Vilka avstånd är det du du frågar om (i det citerade inlägget)?

//Michael, medlem
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Jag skulle gissa att det är antal, dvs styck, eftersom rubriken lyder "Number of Ameri..." där ordet "Number" i detta fall översätts till Antal. Det är sällan antal döda mäts i vare sig cm eller tum skulle jag tro. Vilka avstånd är det du du frågar om (i det citerade inlägget)?

//Michael, medlem
Ja, jo, öhhhhhj…. Vad sägs om lite ironi då jag inte själv förstod sambandet med att skjuta ihjäl varandra i usa och avståndet mellan parkerade husbilar i Sverige.
 
Toppen