• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avstånd mellan bilar

Statil

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Malmö
HBK-Nr
20906
Medlemskap
2021
Upplever att husbilar ofta är uppställda med för kort avstånd mellan bilarna. På campingplatser är det 4 meter som gäller. Finns det nationella regler? Vad kan vi i klubben göra, för att ”vi” skall hålla säkert avstånd mellan bilarna?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Det är husbilsåkaren som helt är ansvarig för hur den ställer upp sin husbil. Det bör då göras säkert ur alla synpunkter; brand-, trafik-, inbrottssäkert mm.
På nationell nivå är det Räddningstjänstens som rekommenderar 4m, men det är ingen tvingande lag.
Kommunens räddningstjänst kan göra en tillsyn och beordra rättning på en parkerings-/ställ-/campingplats.
På privat mark är det markägaren som bestämmer avstånd mellan fordonen.
HBK styrelse kan uppmana medlemmarna att tänka efter hur man ställer upp sin husbil. Däremot kan vi inte påverka utländska turister.
HBK medlemmar kan ansvarsfullt och i samförstånd parkera sina bilar klokt. Om man tycker att det inte går får man allt vackert köra från platsen. Ingen enskild person kan tvinga någon annan att flytta sig för att ge plats och utrymme.

Om vi nu strikt håller 4m avstånd på t ex parkeringsplatsen vid Ystad reningsverk och det kommer in en europeisk husbil på natten så kör den såklart in och ställer sig i det utrymmet. Förutsatt att det är ganska fullt i övrigt. Vi har ingen laglig eller moralisk rätt att köra iväg någon bara för att vi var först på plats. Om vi tycker det är för osäkert så enda vi kan göra är att köra därifrån.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag antar att din fråga gäller brandskyddet och inte den allmänna trivseln på campingplatser och ställplatser. Därför kan jag redogöra för min syn på regelverket enligt nedan.

När det gäller regelverket om brandskyddet så styrs detta av Lagen om skydd mot olyckor (SFS 2003:778). Denna lag är relativt allmän hållen och tanken var att ett regelverk kring brandskyddsfrågor skulle växa fram med tiden. Ansvarig för brandskyddet är fastighetsägaren tillsammans med hyresgästen eller den som bedriver verksamhet på platsen. För husbilister gäller dessa frågor när de ställer upp sitt fordon på sådana platser som omfattas av bygglov, det vill säga campingar, ställplatser och parkeringar. Tillståndsmyndig i brandfrågor är kommunen, vilket oftast är liktydigt med kommunens räddningstjänst. Fastighetsägaren ska tillsammans med de andra se till att ett tillräckligt skydd för brand finns på platsen.

Kommunen ska sedan göra inspektioner för att kontrollera om brandskyddet är tillräckligt bra. Är det inte det ska kommunen utfärda föreläggande om en förbättring enligt anvisningar. Det är här MSB:s råd och rekommendationer om bland annat 4-meters regeln kommer in. Förelägganden kan följas av viten. Om Fastighetsägaren inte vill följa kommunens anvisningar kan de överklaga till domstol, vilken fäller ett avgörande i frågan och kan därmed kunna fungera som ett prejudikat och gälla som rättesnöre för hur lagen ska tolkas generellt. Nu blev det lite så att få tillsynsärenden har gått till överklagan, varför det inte har vuxit fram prejudikat i tillräcklig utsträckning, varför regelverket kan uppfattas som ”luddigt”. Med ett tydligt prejudikat i frågan om 4-meters regeln hade vi kanske inte behövt så mycket debatt om just detta.

Men som hyresgäst på en camping, eller annan bygglovspliktig anläggning, är man skyldig att följa de brandskyddsregler som upplåtaren har angivit. Detta även under straffansvar. Finns inga regler så är hyresgästen trots detta att skyldig att efter bästa förmåga se till att risken för brand minimeras och att om en sådan trots detta uppstår se till att spridningen blir så liten som möjligt. Allt under straffansvar. De flesta campingplatser tillämpar 4-metersregeln och även så många ställplatser. Här ska naturligtvis hyresgästen följa regeln och behöver inte fundera om den är lag eller inte. När det gäller parkeringsplatser är det inte lika enkelt, men om det går bör regeln tillämpas, då husbilisten har ett ansvar enligt ovan. Enligt regelverket är det svårt att utkräva ansvar för en tillfällig hyresgäst. Följer denne inte regelverket torde han dock kunna avvisas från platsen. Skulle det dock inträffa en brand däremot, kan ett stort ansvar utkrävas även från den tillfällige hyresgästen som på något sätt bidragit till branden uppkomst eller spridning.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Man kan fråga sig då om detta även gäller för långtradare? de brukar ju campa, (sova i bilen) på trafikverkets rastplatser,
Ofta med nos mot nos och 1 m avstånd, eller nos mot rumpa 1 - 2 m. Där en kylmaskin står och mullrar hela tiden, bör tolkas som nån form av tomgångskörning.

Roysan
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Oprindelig er reglen om 4(3)m fremkommet da alle boede i telt på en campingplads. Man havde kogegrej som stod usikkert og kunne vælte. Sådan var det i hvert fald i Danmark. Siden kom så større telte, men brandrisikoen forblev den samme.

Nu bruger mange campister husvagn med telt foran. Kogeinstallationer er blevet mere sikre, men skaderne i tilfælde af brand er ikke blevet mindre. Derfor kan der være fornuft i at fastholde afstandsreglen på campingpladser (og visse stellpladser der har karakter af campingplads)

Men jeg forstår ikke hvorfor der skal være andre afstandsregler på en P-plads som bruges til stellplads. Bevares, vore biler er større end normalt og derfor kræver ekstra plads så vi kan komme ud og ind af bilerne. Men hvis man ikke bruger markisen eller har bord og stole ude, så er vore husbiler ikke farligere end lastbiler (långtrader?) med farligt last. Og der bør ikke stilles større afstandskrav til husbiler.

Er man ikke tryg ved afstande mindre end 4 meter, så bør man kun benytte pladser der har inddelinger af pladserne med planter, streger på marken eller andet der angiver afstand mellem hver enkelt husbil
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Tack Jokin för ditt inlägg, kan bara tillägga att redan under SRVs (Statens Räddningsverk) tid formades dessa rekommendationer efter att grundliga riskanalyser utförts. På den tiden var det ju mest tältande och husvagnsfolk som besökte campingarna( ställplatser var väldigt ovanliga på den tiden) och därför gjordes ju analysen efter dessa förutsättningar. Om man skullegöraen liknande analys för en ställplats så skulle resultatet bli annorlunda. Det finns betydligt större risker på en camping än på en ställplats, både sannolikhet och konsekvens är större. Numer börjar ju vissa ställplatser att likna minicampingar och åldersdemografin ser lite annorlunda ut än för bara några år sedan så kanske risken på en ställplats ökat något men jag är ganska säker på att med en acceptabel risk, i nivå med en fullbelagd camping, nås med ett betydligt mindre avstånd. För en övernattningsparkering på P-plats så är ju naturligtvis risken ännu lägre och där får man väl rätta sig efter parkeringsreglerna. I dagsläget är det MSBs rekommendationer som gäller och tillsynsmyndigheten har det att rätta sig efter, precis som Jokin beskriver.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
På den tiden som tält var totalt dominerande, rekommenderades ett "trivselavstånd" på minst fyra meter.

(Antagligen var tanken att man inte så tydligt skulle hör vad grannen hade för sig i sitt tält...)

När så småningom brandsäkerhetsaspekten började aktualiseras, ansågs detta trivselavstånd vara tillfyllest även ur brandsäkerhetssynpunkt.

(Källa: Campingpatser – planering och utformning; Naturvårdsverket/Planverket/Socialstyrelsen; Liber Förlag/Allmänna Förlaget, 1978.)

Pålle
 
Senast ändrad:

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Vill minnas att anledningen till att gasoltryckstestet tog bort från den obligatoriska delen i bilprovningens måsten vid besiktning av fordon med gasolanläggning var att just MSB påtalat för Trafikverket att spontanbränder / -explosioner orsakade av läckande gasol blivit så litet rent statistiskt att läckagetestdelen kunde övergå från obligatorium till att bli ett frivilligt tillval. Alltså uppfattar jag situationen numera som så att fyrametersgränsen är obsolet alltså föråldrad ur ett säkerhetsperspektiv. Visst även jag har noterat en del olyckor kopplade till brand men det var helt klart mycket mer vanligt förr.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tittar man på en campingplats idag (i Sverige) så finns det ofta flera brandkällor i förtälten, kylar,frysar,spisar, värmare med allehanda bränslen, alltså en ökad brandrisk.
Bland husbilsåkarna så kan det ibland komma fram en grill på sin höjd, men många ställplatser är det även eldningsförbud på, så brandrisken är betydligt lägre bland husbilsåkarna. Husbilarna i sig är ingen ökad brandrisk, det är isåfall beteenderelaterat.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Riskfaktorer vid brand.
Att blockera dörrarna i förardelen med bilbältena eller något annat.
Saknas eller icke fungerade brandvarnare.

Det som räddar liv är: Hur gör man vid en brand.
Tiden för utrymningen är helt avgörande.
Övning.
Ha en plan. Då vet alla i familjen vad man ska göra.
Tex: Att veta var det går att ta sig ut. Alternativa vägar, fönster.

Det mänskliga beteendet är inte alltid som man tror när en olycka uppstår.
Svårt att ta in att det håller på att hända något allvarligt, tex en brand.
Sen det som är det farligaste som har orsakat många dödsfall i samband med bränder. De flesta försöker att ta sig ut samma väg som de kom in.

Ovanstående kan rädda liv. Ett liten pratstund om hur man ska göra vid en brand skadar nog inte. Det kan nog avdramatisera allt runt det hela också.
 

Statil

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Malmö
HBK-Nr
20906
Medlemskap
2021
Tack Jokin och Gunillas Kenth, för utförliga svar. Nu vet jag vad som gäller, rekommendationer! Vad kan vi göra för ökad trivsel och säkerhet på våra ställplatser. Finns det en motpart att tala med?
Det är vi ”kunder” som kan ställa krav.

När vi recenserar en ställplats, tar vi med i texten att det fanns tydliga regler om trivselavstånd mellan bilarna, tydligt markerade platser med mera.

Fler tankar och kritik är välkomna.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Som jag skrev i en annan tråd med liknande ämne, avstånd mellan husbilar, så anses fyra meter vara tillfyllest ur brandsäkerhetsaspekt. Men vad händer när det kommer en husvagn fyra meter bort med dragbilen placerad emellan? Risken för brandspridning torde öka väsentligt. Eller när det står husbilar med inbördes avstånd på fyra meter runt om varje bil och någon börjar grilla. Skall det vara åtta meter då så att grillen kan placeras med fyra meter fritt runt om? Då får det antagligen bli en körväg på åtta meter mellan raderna av husbilar med fyra meter mellan sig. Hur många sådana platser finns det? Eller anses en grill vara säkrare än en husbil?

Nej, det säkraste är antagligen att stå ute i skogen utan grannar och hoppas på att det inte uppstår någon skogsbrand.
 
Toppen