• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avstånd mellan bilar

Statil

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Malmö
HBK-Nr
20906
Medlemskap
2021
Upplever att husbilar ofta är uppställda med för kort avstånd mellan bilarna. På campingplatser är det 4 meter som gäller. Finns det nationella regler? Vad kan vi i klubben göra, för att ”vi” skall hålla säkert avstånd mellan bilarna?
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Man kan fråga sig då om detta även gäller för långtradare? de brukar ju campa, (sova i bilen) på trafikverkets rastplatser,
Ofta med nos mot nos och 1 m avstånd, eller nos mot rumpa 1 - 2 m. Där en kylmaskin står och mullrar hela tiden, bör tolkas som nån form av tomgångskörning.

Roysan
Camping på rastplatser är förbjuden.
Men att stanna och sova i bilen är inte förbjuden max då 24 tim.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag tror det är viktigt att ha ett hum om den faktiska storleksordningen på olika risker, det är lätt att överdriva de som är lätta att föreställa sej. Jag sparade en lista på olika risker i USA, från tiden när allt handlade om hur farligt det var med alla dessa islamistiska terrorister:
Visa bilaga 216443
Enjoy!
Tänk, så långt från det ursprungliga ämnet man kan komma!

Pålle
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Denna engelska husbil började brinna på en ställplats i Spanien. Ägarna var vid tillfället hemma i England så bilen var obebodd förloppet var dock så snabbt att det var inget o göra. När/om det händer tror jag alla vill vara mycket längre bort än 4 meter. Så 1, 2 eller 4 meter är nog ur brandsynpunkt lika illa. IMG_5921.JPG
 

Bilagor

  • IMG_5919.JPG
    IMG_5919.JPG
    2,7 MB · Visningar: 38

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Nej du är säkert inte ensam om din uppfattning, men vi måste skilja på trivselavstånd och säkerhetsavstånd. Jag fick uppfattningen att du menade ett säkert avstånd ur säkerhetssynpunkt i inlägg nr 1. Ur trivselsynpunkt är väl ett avstånd på 2-3m acceptabelt och där någonstans ligger väl även ett acceptabelt säkerhetsavstånd ur brandsynpunkt om vi enbart använder dem för kortare vistelser. Sedan är ju frågan om ställplatsägaren tillåter att vi ställer ut bord, stolar, markis mm, jag har i år även sett uppsatta uppblåsbara förtält på ställplatser och då ska man kanske fundera över vad som är meningen med en ställplats.
OT: På ett ställe (sp) vi åker ofta till var det i år camping, hundgård, badavdelning och långbord mellan 2st familjers husbilar.
Tur att det inte sker allt för ofta när vi är ute. Det var ju fullbokat på campingen i närheten så man förstår ju att folk gör allt
för att få lite semester med stojjiga barn och hundar.

I övrigt på denna SP så var det så trångt att det inte gick att få ut markisen men det gjorde inget.
Vi tog ut bordet när vi åt och sedan åkte det in i garaget. Stolarna fick stå mot varandra för dom fick nästan inte plats
bredvid varandra om man skulle gå mellan dom.
Vi frågade oss själva om vi skulle våga stå där men grannarna hade inget emot det så vi slog läger ett par nätter.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Denna engelska husbil började brinna på en ställplats i Spanien. Ägarna var vid tillfället hemma i England så bilen var obebodd förloppet var dock så snabbt att det var inget o göra. När/om det händer tror jag alla vill vara mycket längre bort än 4 meter. Så 1, 2 eller 4 meter är nog ur brandsynpunkt lika illa. Visa bilaga 216453
Har hört att säkerhetsavstånd vid gasolbrand är 300 meter........

Hejs
Claes 105
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Parkering med 1 meters avstånd till grannen är problem, att möta en stor lastbil på 1 meters avstånd på en smal väg är helt ok, hastighet 2x 80kmh, att åka färja är riskfritt, Estonia, Jan Hewelius, Scandinavian star visar annat, även Tjörnbron kunde ju drabbat någon husbilist. Vill egentligen bara säga att det finns risker överallt och man får göra en utvärdering vid varje tillfälle, som vi gör när vi går mot rött på övergångställe.
En ställplats kan ju också råka ut för ett störtande flygplan.
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Den dagen då du vaknar i en övertänd husbil, då kanske du inte ens funderar över frågeställningen. Och visst, det är mycket farligare att köra omkring i en husbil. Det handlar väl om att minimera alla risker så gott det går och när det gäller brandrisken då är ju till och med så att det är gratis att flytta sig en bit från grannen. Bra va!
Ja som vanligt spårar det ur och blir en massa strunt om sängar o.s.v. Det är inte för inte våra brandmyndigheter vill ha 4m mellan fordonen,har man det så uppfyller vi deras rekommenationer. Själv f.d. brandman.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Ja som vanligt spårar det ur och blir en massa strunt om sängar o.s.v. Det är inte för inte våra brandmyndigheter vill ha 4m mellan fordonen,har man det så uppfyller vi deras rekommenationer. Själv f.d. brandman.
Jo somliga tycks tro att man d--las med dom om man påpekar att riskerna minskar med lite mer avstånd. Och nu menar jag förstås inte att nån ska jaga runt på ställplatser etc och leka polis, utan det gäller vid den här diskussionen.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
En fråga jag ställer mig är varför en del står på ställplatser där man uppenbarligen måste hålla på att flytta sin bil för att någon som tycker annorlunda parkerar för nära. Varför inte ta in på camping i stället? Där lär det ju vara säkert ur brandsynpunkt. Jag skulle tro att det är sällsynt att man behöver flytta runt på en camping när man väl ställt sig på sin anvisade plats. Jag har dock lite dålig erfarenhet av campingar så jag kan ha fel är väl bäst att tillägga.

//Michael, medlem
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jo somliga tycks tro att man d--las med dom om man påpekar att riskerna minskar med lite mer avstånd. Och nu menar jag förstås inte att nån ska jaga runt på ställplatser etc och leka polis, utan det gäller vid den här diskussionen.
Somliga är troligen släkt med vissa, andra, några och många.
Det är grupper som ofta används i allmänt raljerande men sällan finns det någon som känner sig träffad eller tar åt sig. Troligen bättre att vara mer specifik om det möjligen skall kunna tillföra något eller eventuellt nå fram till någon.

I övrigt delar jag inte din åsikt. Kanske snarare att det är ifrågasättandet av vissa gamla sanningar som direkt uppfattas som provocerande och djävulskap? Obs egen observation. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jo somliga tycks tro att man d--las med dom om man påpekar att riskerna minskar med lite mer avstånd. Och nu menar jag förstås inte att nån ska jaga runt på ställplatser etc och leka polis, utan det gäller vid den här diskussionen.

För några år sedan hade vi en diskussion om detta, då var det en medlem som medgav att hon mätte avståndet mellan bilarna på ställplatser.
Vi kom på något sätt överens om att det var tur att vi inte träffats, eftersom vi varit på samma ställplats fast med ett par veckors mellanrum. ;)
F.ö. jag är inte på något sätt en tillskyndare av korta avstånd mellan husbilar på ställplatser, tvärtom vill jag helst ha mycket mer än fyra meter
men av andra orsaker. ;)
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Somliga är troligen släkt med vissa, andra, några och många.
Det är grupper som ofta används i allmänt raljerande men sällan finns det någon som känner sig träffad eller tar åt sig. Troligen bättre att vara mer specifik om det möjligen skall kunna tillföra något eller eventuellt nå fram till någon.

I övrigt delar jag inte din åsikt. Kanske snarare att det är ifrågasättandet av vissa gamla sanningar som direkt uppfattas som provocerande och djävulskap? Obs egen observation. :)
Nu är det ju på det viset att det där med 4 meters avstånd, är faktiskt inte min idé eller nån åsikt så där tagen ur luften. Men det känner du nog till.
 

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Inlägg
199
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2023
Upplever att husbilar ofta är uppställda med för kort avstånd mellan bilarna. På campingplatser är det 4 meter som gäller. Finns det nationella regler? Vad kan vi i klubben göra, för att ”vi” skall hålla säkert avstånd mellan bilarna?
Vänta till elbilarna kanske kommer då gäller 15 meter. då försvinner ställ platserna dom blir för dyra likaså campingarna. Då behöver vi inte bekymra oss om det.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vänta till elbilarna kanske kommer då gäller 15 meter. då försvinner ställ platserna dom blir för dyra likaså campingarna. Då behöver vi inte bekymra oss om det.
Ja 15 meters säkerhetsavstånd är vad GM rekommenderar för sin elbil Chevrolet Bolt, även såld som Opel Ampera-e.
Som man kan tänkas parkera bredvid, på någon parkering i Europa.

Krister
 
Toppen