• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avgassystem c25 (Solifer 6700)

Mikael D

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25786
Medlemskap
2023
Grenrör med lamba har jag. Om det är original eller inte vet jag inte. Men när jag köpte bilen för några år sedan hade den gått 5400 mil så varför byta grenrör med så få mil förstår jag inte vitsen med???
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Grenrör med lamba har jag. Om det är original eller inte vet jag inte. Men när jag köpte bilen för några år sedan hade den gått 5400 mil så varför byta grenrör med så få mil förstår jag inte vitsen med???

förmodligen har du ett extraktorgrenrör, det fanns att köpa förr, och ger ett betydligt bättre vridmoment i motorn. Kanske någon tidigare ägare som har velat justera blandningen ordentligt med hjälp av en lambdasond? Och därför har monterat en sådan?
 

Mikael D

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25786
Medlemskap
2023
Det är möjligt att det är så. När jag köpte bilen så var den ganska slö och hade högt ljud. Jag trodde att det skulle vara så eftersom jag har läst många inlägg här på forumet. Förra sommaren hade främre burken tjänat ut sin tid och jag bytte den mot en större. Den gamla hade förmodligen inte originalmått. Jag blev glatt överraskad för motorn orkar mycket mer och ljudnivån har gått ner rejält. Jag har fått en helt ny bil. Det jag menar att det kan vara ett tips att kolla att man har rätt dimension på dämparna om bilen är slö.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
89:a har inte lamba. Vad jag kommer ihåg skrev Jankro för några år sen om att sätta dit en lamba. För att trimma in luftskruvarna. Han skrev också att det fanns en förgasare med inbyggd insprutning ett kort tag i början av 90-talet.
Kan vara en sån förgasare som är på bilden. Vilken komplicerad sak, som en julgran med komplicerade prylar.

För att återgå till avgassystemet.
Vad jag minns trär man på den nedre flänsen på det främre röret innan man sätter ihop avgassystemet. Den flänsen är lös och går att ta bort.

Ett tips om man har tagit bort grenröret: Då kan man passa på ta bort sotavlagringar i utblåsen i topplocket. Jag använde ett slippapper. Man får vara försiktig så att man inte kommer åt ytorna mellan grenröret och toppen.
Ny packningar behövs till grenröret om man tar bort det.
6A581D74-CB5B-454E-B601-872575D0EFBA.png
 
Toppen