• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avgassystem c25 (Solifer 6700)

Gute familjen

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Visby
HBK-Nr
33462
Medlemskap
2023
Hej. Jag har med stor möda nu fått bort det gamla avgassystemet och skulle just montera på det nya jag beställde från AUTODOC. Då visar det sig att jag fått ett helt annat system än den jag tog bort. Efter dagar ha kolla högt o lågt på nätet, så verkar det som det som jag köpt på AUTODOC är det som finns för min husbil.

Problemet är att det främre röret jag tog bort har en fastsvetsad fläns och således även en fläns på grenröret med två hål för fästa ihop dom med bultar. Det nya systemet har INTE det, vilket gör att jag inte kan sätta in det nya systemet.

Så jag undrar om det är någon här som kan hjälpa mig, för jag har inte en aning själv hur jag ska få ihop det. Det ska även nämnas att ett grenrör till Citroën c25 är inte det enklaste att hitta heller.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, när du ändå måste fixa till anslutningen och en del av dem original var någonslags lite rörlig fläns.....
Avgas Ducato.JPG



.....så kan det vara idé att sätta dit ett flexrör som finns på många bilar med tvärställda motorer uppåt grenröret till efter flänsen, så sparar det på påfrestningen på rör och grenrör när motorn vrider sig vid belastning eller motorbroms, samt att det då också blir lite flex när man drar samman ytorna på flänsarna med skruvarna.
Avgas Ducato flexrör2.JPG

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, när du ändå måste fixa till anslutningen och en del av dem original var någonslags lite rörlig fläns.....
Visa bilaga 222428



.....så kan det vara idé att sätta dit ett flexrör som finns på många bilar med tvärställda motorer uppåt grenröret till efter flänsen, så sparar det på påfrestningen på rör och grenrör när motorn vrider sig vid belastning eller motorbroms, samt att det då också blir lite flex när man drar samman ytorna på flänsarna med skruvarna.
Visa bilaga 222430

M.v.h. JANKRO.

Är där inte kona original i skarven mellan grenrör och avgassystem, så att delarna kan röra sig emot varandra? Det är det på min 230?
Annars borde avgassystem snart gå av?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vet ej men troligt, för min satt det rostfritt med annat grenrör på från början (som också tyvärr var stumt). Men övre bilden skall vara en originalbörjan på systemet och det ser ju ut som någon sådandär konisk fläns som kläms fast ev. med fjädrar vid bultarna för lite rörelse. Men två flänsar med stumdragna skruvar borde inte ha funnits från början.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vet ej men troligt, för min satt det rostfritt med annat grenrör på från början (som också tyvärr var stumt). Men övre bilden skall vara en originalbörjan på systemet och det ser ju ut som någon sådandär konisk fläns som kläms fast ev. med fjädrar vid bultarna för lite rörelse. Men två flänsar med stumdragna skruvar borde inte ha funnits från början.

M.v.h. JANKRO.

Precis, jag har två flänsar och däremellan är det en kona, sedan hålls det ihop med hjälp av två långa bultar och fjädrar.

Här är delarna till C25!

1649605995839.png1649606082068.png
 

Mikael D

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25786
Medlemskap
2023
Har du möjlighet att ta en bild under vid grenröret för att visa hur det ser ut? Jag har inte heller original ljuddämpare. Var hittade du fjädrarna och bultarna på nätet? Gäller detta även för bensinare?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Precis, jag har två flänsar och däremellan är det en kona, sedan hålls det ihop med hjälp av två långa bultar och fjädrar.

Här är delarna till C25!

Grenröret måste ju troligen vara original på bilen, så frågan är om det fattas en påse med monteringdetaljer och en stor flänsbricka som inte följer satsen, eller om det nya avgassystemet har annan infästning, som verkar underligt i.o.f.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Har du möjlighet att ta en bild under vid grenröret för att visa hur det ser ut? Jag har inte heller original ljuddämpare. Var hittade du fjädrarna och bultarna på nätet? Gäller detta även för bensinare?
Vi får se om Montreal hittar någon bra bild, Här har du en så länge på de två delar som hålls samman av flänsar som alltså inte blir stumdragna mot varandra, utan konan som sticker upp och brukar vara tillverkad av något lite poröst (som pressad grov stålull) som både tätar och gör att skarven kan röra lite på sig.

Avgas Ducato flexrör3.JPG

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
............................ Gäller detta även för bensinare?
Vi tar en bild till. Komplett med främre rör så har du lite skillnad (A) som borde innebära att främre röret är lite olika på diesel och bensin mot grenröret men ändå troligen samma idé på båda.

Avgas Ducato allt.JPG


M.v.h. JANKRO.
 

Gute familjen

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Visby
HBK-Nr
33462
Medlemskap
2023
Glömde att nämna att jag har en bensinare.

På bilderna så är det gamla systemet. När jag slippa rosten så såg jag att nån tidigare ägare har gjort egna svetsningar där rör och dämparen möts och ev även flänsdelen. Grenröret är vad jag tror original, såg på en annan tråd att Jankro hade lagt in en bild på den. Ska se om jag kan copy/paste den bilden.

Det nya som jag fått liknar det som Jankro lagt in här på tråden
 

Gute familjen

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Visby
HBK-Nr
33462
Medlemskap
2023
image.jpgDom nya som kom systemet, förstår dock inte var dom är tänkt att sitta, eftersom nya röret inte har någon fläns att sätta dom i?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Visa bilaga 222459Dom nya som kom systemet, förstår dock inte var dom är tänkt att sitta, eftersom nya röret inte har någon fläns att sätta dom i?

Du saknar de här delarna som Jankro lade upp bild på. Förmodligen har det skett något byte av avgassystem tidigare där man inte har förstått
hur viktigt det är med en rörlig led på avgassystemet när motorn är tvärställd!
F.ö. måste man se upp med den bultsatsen som du har fått, den går tack vare att bultarna är helgängade att dra åt tills fjädrarna bottnar
och då stelopererar man länken! Jämför med den jag länkade till.
1649625226752.png
 
Senast ändrad:

Mikael D

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25786
Medlemskap
2023
Så här ser det ut under min bensinare C25 1991 med stora chassit. Jag antar att det är original eftersom lamban sitter på röret men jag kan ha fel.
 

Bilagor

  • avgas1.jpg
    avgas1.jpg
    922,7 KB · Visningar: 31
  • avgas2.jpg
    avgas2.jpg
    1,3 MB · Visningar: 31
Toppen