• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avfuktare

Millan88

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
32019
Medlemskap
2024
Hej! Jag undrar om någon har förslag på bra avfuktningsaggregat till husbil , bra men inte för dyr. Har tyvärr fått in mögel i skåp , har en Lmc liberty från 2000. Tacksam för svar .
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det du också får tänka på är bilens temp som inte framgår. En "vanlig" avfuktare funkar bara bra ner till +5°, helst +10° så det behövs värme också.
Du kanske redan har bilen lite uppvärmd eller om du har möjlighet att värma upp bilen när den avfuktas, för annars så finns det varianter av avfuktare för kallare utrymmen också.
Om du bara skall ha den till husbilen så är ju inte utrymmet så stort. Fabrikatet Woods är ju bra maskiner utan att vara på proffsmarknaden, men tyvärr inte billigast. De har i alla fall även en del mindre avfuktare som funkar i kallare utrymmen.
Kan tyvärr för lite om funktionerna för kalla utrymmen eftersom det samtidigt är lite fukt i kall luft, så det finns motsättningar.
Tyvärr inte direkt info om rätt avfuktare men kanske ändå bra att veta.

M.v.h. JANKRO.

Här är en länk till en mindre som funkar i kallare utrymmen.
 
Senast ändrad:

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
För att få bort mögel och dålig lukt dock inte fukt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om du ställer en portabel AC i husbilen, och kör både den kalla och varma luften innuti bilen*, har du en mycket effektiv avfuktare.
(*alltså, ingen frånluft till utomhuset)

Exempel:

I ACn ovan har du en 560w värmekälla som gör att avfuktningen fortsätter till du stänger av den.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
En sån har jag i husbilen, som står ute, dock i en carport.
Vid fuktig och mild väderlek har jag den igång, den gör ett riktigt bra jobb.
Behållaren på två liter kan den fylla på ett par dagar.
Ger ett behagligare klimat då den samtidigt värmer nån grad och fläkten rör runt luften lite, därför har vi också alla skåpsluckor öppna.

(Händer att vi tar med den på hösten också, för om man har tillgång till ström så slipper man kondens på vinrutans insida)
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
914
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Köpte en på K-rauta för 2 000 kr
Funkar ner till ca. +5 grd
För att undvika mögel så skall temperaturen vara under 7 grd eller RF UNDER 70%
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Innan ni skaffar någon avfuktare så bör ni läsa mitt inlägg #35
Principen att fukten utjämnas oavsett på vilket sätt man samlar upp vatten.
Varför det i praktiken är omöjligt att sänka luftfuktigheten i en husbil.
Mögel bekämpas enklast med vanligt ättiksprit från Perstorp för drygt en tia per flaska
//Conny
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Jag är ingen expert på sånt, men du bör hitta först orsaken på varför fick du mögel i första hand.
Sedan köpa en avfuktare för ca 1500kr den kommer att duga fint tror jag. Jag har en sådan Woods men som andra skrev du kan hyra sånt, jag valde att köpa.
Sedan försöka att få bort det, det finns medel för det.
Jag har själv varit där en gång och då köpte jag något som heter boracol den finns på bauhaus, bygmax beijer mm... annars så har jula någon men mins inte vad den heter, de går alldeles utmärk med någon klorin lösning om det går att köra med sånt (dvs du har ingen tyg eller saker som kan missfärgas ut av den).
Orsaken till mögel är fuktighet och dålig ventilation, med det sagt så borde du fixa vad som är felet annars kommer tillbaka oavsett vad du gör.
I mitt fall var det ett takventil som läckte. Fick fixa det och sedan torka med avfuktare och sanera med medel.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Innan ni skaffar någon avfuktare så bör ni läsa mitt inlägg #35
Principen att fukten utjämnas oavsett på vilket sätt man samlar upp vatten.
Varför det i praktiken är omöjligt att sänka luftfuktigheten i en husbil.
Mögel bekämpas enklast med vanligt ättiksprit från Perstorp för drygt en tia per flaska
//Conny
Om man kontinuerligt tar bort tillräcklig mängd fukt ur luften inuti en ”tätad” husbil. (fulltändigt tät kan man man ju inte få den, men man kan begränsa fuktvandringen utifrån och in en hel del) så kommer man att upprätthålla en lägre fuktighet inuti husbilen än utanför. Så om avfuktningsanordningen har tillräcklig kapacitet och tätningen är tillräckligt bra fungerar det.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Konstigt att jag aldrig haft mögel i nån av mina bilar under 30 år. Den står ute under tak inte heller haft nå torrbollar eller dylika saker.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
I vår husbil har vi en lien avfuktare, där det "utvunna" vattnet leds ner i gråvattentanken. Värmen är inställd på 8 grader.

Hur temperatur och luftfuktighet har varierat under den senaste veckan, både utomhus och inne i husbilen, framgår av de bifogade kurvorna.

Bilen är 7,5 meter lång och halvintegrerad, och enda ventilationen är den påbjudna säkerhetsventilationen.

Pålle

Utomhus.jpg

Husbil.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Konstigt att jag aldrig haft mögel i nån av mina bilar under 30 år. Den står ute under tak inte heller haft nå torrbollar eller dylika saker.
Hejsan, bara en liten fundering/teori.
Kondensvatten bildas ju när varm luft träffar en kall yta. Om det är kallt ute och blir kallt inne i hela bilen, så är det förmodligen ok....
Om solen börjar skina så värms ju säkert luften upp inne i bilen rätt mycket, samtidigt är bodelens ytor och främst blanka ytor fortfarande iskalla. Den uppvärmda luften kondenserar till vatten på de kalla ytorna i bilen.....
Om bilen står under ett tak som skyddar bra mot nederbörd så skyddar det ju också bra mot vintersol som då inte kommer åt att värma upp luften inne i bilen så mycket mer än inredningen, och då bildas inte så mycket kondens på ytorna inne i bilen....
Kanske :msn_tongue:.
Mest märkbart brukar kondens vara på blanka kalla ytor som speglar m.m. vid större lufttemperaturskiftningar.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Om man kontinuerligt tar bort tillräcklig mängd fukt ur luften inuti en ”tätad” husbil. (fulltändigt tät kan man man ju inte få den, men man kan begränsa fuktvandringen utifrån och in en hel del) så kommer man att upprätthålla en lägre fuktighet inuti husbilen än utanför. Så om avfuktningsanordningen har tillräcklig kapacitet och tätningen är tillräckligt bra fungerar det.
Det finns en hake i resonemanget eftersom fukten vandrar in i bilen i proportion till avfuktarens kapacitet. Ju större fuktunderskott den skapar, ju mer fukt dras in. Såvida bilen inte är absolut het tät. Som framgår av "Varning för torrbollen" så räckte det enbart med att enbart friskluftsintaget inte var blockerat.
Vill man kontrollera saken kan man enkelt mäta mängden uppsamlat vatten, temperatur och bilens volym. Och sedan använda ett ett molerdigram som detta http://www.hhansen.se/instr/molierdiagram.pdf för att beräkna hur mycket fukt som kan komma inifrån bilen. Eller/och komma utifrån.
//Conny
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns en hake i resonemanget eftersom fukten vandrar in i bilen i proportion till avfuktarens kapacitet. Ju större fuktunderskott den skapar, ju mer fukt dras in. Såvida bilen inte är absolut het tät. Som framgår av "Varning för torrbollen" så räckte det enbart med att enbart friskluftsintaget inte var blockerat.
Vill man kontrollera saken kan man enkelt mäta mängden uppsamlat vatten, temperatur och bilens volym. Och sedan använda ett ett molerdigram som detta http://www.hhansen.se/instr/molierdiagram.pdf för att beräkna hur mycket fukt som kan komma inifrån bilen. Eller/och komma utifrån.
//Conny
Tycker du inte att du krånglar till det lite för mycket i din iver att bevisa att bevisa att det inte är någon ide' att att avfukta någonting.
Självklart går det att hålla olika fuktighetsgrad inuti en husbil i förhållande till ute, en husbil är en relativt tät konstruktion, med täta ytskikt
av Aluminium, glasfiberarmerad plast eller stålplåt, sedan väljer du naturligtvis hur tät du vill göra den när du avfuktar. Att vädra kombinerat
med avfuktning fungerar naturligtvis inte, men om du stänger till ordentligt går det utmärkt.
Jag förstår inte din våldsamma aversion mot avfuktning, med ditt resonemang skulle det ju heller inte gå att avfukta en vattenskadad husbil,
husvagn eller byggnad heller?
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det finns en hake i resonemanget eftersom fukten vandrar in i bilen i proportion till avfuktarens kapacitet. Ju större fuktunderskott den skapar, ju mer fukt dras in. Såvida bilen inte är absolut het tät. Som framgår av "Varning för torrbollen" så räckte det enbart med att enbart friskluftsintaget inte var blockerat.
Vill man kontrollera saken kan man enkelt mäta mängden uppsamlat vatten, temperatur och bilens volym. Och sedan använda ett ett molerdigram som detta http://www.hhansen.se/instr/molierdiagram.pdf för att beräkna hur mycket fukt som kan komma inifrån bilen. Eller/och komma utifrån.
//Conny
Om man vänder på ditt resonemang skulle det inte heller kunna vara fuktigare inne i en byggnad vintertid än vad det är i luften utomhus. Men det är det ju ofta. Imma på fönstrens insida har väl alla sett någon gång. Det är pga fuktskillnaden vi har diffusionsspärrar i väggarna. Och fuktskillnaden finns i en bebodd byggnad trots att luftväxlingen är typ halva inomhusvolymen per timme. Fuktskillnaden upprätthålls av att det produceras fukt inomhus. Skulle vi avfukta inomhus istället för att producera fukt blir det en fuktskillnad åt andra hållet, dvs torrare inomhus. Samma sak i en husbil. En direkt luftfuktighetsmätning är ett bättre sätt än att mäta vatten i en burk. En slung- eller aspirationspsykrometer och Mollierdiagrammet använda inne och ute, vid fortvarighetstillstånd, visar om avfuktningen är tillräcklig eller ej.
 
Senast ändrad:
Toppen