Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
En sån har jag i husbilen, som står ute, dock i en carport.Här är en länk till en mindre som funkar i kallare utrymmen.
Tack! Ska kolla dettaHar en enligt bifogad märkskylt. Använder den i garage och i husbil. Visa bilaga 218380Kostar ca: 2000:-.
Om man kontinuerligt tar bort tillräcklig mängd fukt ur luften inuti en ”tätad” husbil. (fulltändigt tät kan man man ju inte få den, men man kan begränsa fuktvandringen utifrån och in en hel del) så kommer man att upprätthålla en lägre fuktighet inuti husbilen än utanför. Så om avfuktningsanordningen har tillräcklig kapacitet och tätningen är tillräckligt bra fungerar det.Innan ni skaffar någon avfuktare så bör ni läsa mitt inlägg #35
Principen att fukten utjämnas oavsett på vilket sätt man samlar upp vatten.Varning för torrbollar
V.v. läs. Jag har INGA torrbollar utan ett avfuktingsaggr. Kan du förklara vilken skillnad det innebär?www.husbilsklubben.se
Varför det i praktiken är omöjligt att sänka luftfuktigheten i en husbil.
Mögel bekämpas enklast med vanligt ättiksprit från Perstorp för drygt en tia per flaska
//Conny
Hejsan, bara en liten fundering/teori.Konstigt att jag aldrig haft mögel i nån av mina bilar under 30 år. Den står ute under tak inte heller haft nå torrbollar eller dylika saker.
Det finns en hake i resonemanget eftersom fukten vandrar in i bilen i proportion till avfuktarens kapacitet. Ju större fuktunderskott den skapar, ju mer fukt dras in. Såvida bilen inte är absolut het tät. Som framgår av "Varning för torrbollen" så räckte det enbart med att enbart friskluftsintaget inte var blockerat.Om man kontinuerligt tar bort tillräcklig mängd fukt ur luften inuti en ”tätad” husbil. (fulltändigt tät kan man man ju inte få den, men man kan begränsa fuktvandringen utifrån och in en hel del) så kommer man att upprätthålla en lägre fuktighet inuti husbilen än utanför. Så om avfuktningsanordningen har tillräcklig kapacitet och tätningen är tillräckligt bra fungerar det.
Tycker du inte att du krånglar till det lite för mycket i din iver att bevisa att bevisa att det inte är någon ide' att att avfukta någonting.Det finns en hake i resonemanget eftersom fukten vandrar in i bilen i proportion till avfuktarens kapacitet. Ju större fuktunderskott den skapar, ju mer fukt dras in. Såvida bilen inte är absolut het tät. Som framgår av "Varning för torrbollen" så räckte det enbart med att enbart friskluftsintaget inte var blockerat.
Vill man kontrollera saken kan man enkelt mäta mängden uppsamlat vatten, temperatur och bilens volym. Och sedan använda ett ett molerdigram som detta http://www.hhansen.se/instr/molierdiagram.pdf för att beräkna hur mycket fukt som kan komma inifrån bilen. Eller/och komma utifrån.
//Conny
Om man vänder på ditt resonemang skulle det inte heller kunna vara fuktigare inne i en byggnad vintertid än vad det är i luften utomhus. Men det är det ju ofta. Imma på fönstrens insida har väl alla sett någon gång. Det är pga fuktskillnaden vi har diffusionsspärrar i väggarna. Och fuktskillnaden finns i en bebodd byggnad trots att luftväxlingen är typ halva inomhusvolymen per timme. Fuktskillnaden upprätthålls av att det produceras fukt inomhus. Skulle vi avfukta inomhus istället för att producera fukt blir det en fuktskillnad åt andra hållet, dvs torrare inomhus. Samma sak i en husbil. En direkt luftfuktighetsmätning är ett bättre sätt än att mäta vatten i en burk. En slung- eller aspirationspsykrometer och Mollierdiagrammet använda inne och ute, vid fortvarighetstillstånd, visar om avfuktningen är tillräcklig eller ej.Det finns en hake i resonemanget eftersom fukten vandrar in i bilen i proportion till avfuktarens kapacitet. Ju större fuktunderskott den skapar, ju mer fukt dras in. Såvida bilen inte är absolut het tät. Som framgår av "Varning för torrbollen" så räckte det enbart med att enbart friskluftsintaget inte var blockerat.
Vill man kontrollera saken kan man enkelt mäta mängden uppsamlat vatten, temperatur och bilens volym. Och sedan använda ett ett molerdigram som detta http://www.hhansen.se/instr/molierdiagram.pdf för att beräkna hur mycket fukt som kan komma inifrån bilen. Eller/och komma utifrån.
//Conny