• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avfukta HB'n med kattsand

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Som f.d. fysiker har jag skrivit om detta för flera år sedan men det kanske blev för akademisk, vi tar om det så att även jag själv, som pensionär, förstår!

Mikroorganismer är tåliga krabater som kan leva under mycket svåra omständigheter, utan mat, sträng kyla, hög värme och extrem torka.
Den mikrobakteriella tillväxten (förökningen) är dock mycket lågt, utan mat, under ca.10 gr. C. och under 75% luftfuktighet.
Mikrobakteriella organismer och mögelsporer finns runt omkring oss i luften, de söker ständigt efter gynnsamma förutsättningar för att föröka sig. Känner ni igen det?
Och varför tror ni att kylskåpet skall hållas rent och behålla lämpligaste temperaturen, ca. 5 gr. Celsius? Just det! För att vår föda skall klara sig så bra och länge som möjligt!
Därmed inte sagt att mat inte kan mögla i kylskåpet! Tiden är en viktig faktor för tillväxten av t.ex. mögel. Även vid mycket ogynnsamma förutsättningar kan mögelsporer växa till sig, bara de får tillräcklig med tid på sig, de är betydligt tåligare och starkare än vi människor.

Även om det numera inte finns så mycket trä i husbilsinredningen längre så är de flesta material mekaniskt känsliga för avvikande temperaturer och luftfuktighet. Husbilen är i allmänhet tillverkat i rena, torra, varma lokaler. Materialet krymper, sväller, utvidgar och rör sig ju större ändringen från bygglokalens omständigheter blir. Vatten har sin största densitet vid 4 gr. C, det utvidgar både när det blir varmare och kallare. Fukt (is/ånga) kan alltså spräcka t.ex. limfogar eller fanerkanter och rörelserna i de flesta material återgår i regel inte av sig själva efter utvidgningen eller krympningen. Plast blir mjuk av värme och skör av kyla. Etc, etc.

Vad är då bra förutsättningar för att förvara husbilen, vintertid?
1. Den skall vara ren från näring (fett på ytor), mögelsporerna skall svältas ut!
2. Vi vill inte ha frost, och inte för varmt. Mellan 0 och 10 ligger 5, som är en bra temperatur för att mögelsporerna inte skall trivas (jmf. kylskåpet) men ca. 10 C. är acceptabel.
3. Luftfuktigheten skall helst vara lägre än 75% (max.80%) för att mögelsporer inte skall föröka sig.
Ofta räcker det att uppnå en av dessa 3 förutsättningar men för att vara helt säker finns det även bekämpningsmetoden! Ta död på eländet genom att spraya lätt med 12%-tig ättika eller ättikssprit. I förebyggande syfte räcker det med ångan/doften för att mögelsporerna skall vända vid ingången. Där skiljer vi oss från dem!
Finns doften kvar på våren är den enkel att tvätta bort. Själv tycker jag det luktar gott men det är mest en smaksak.
Även jag anser att "Torrbollen" inte gör någon större nytta men å andra sidan gör den knappast skada heller och jag undrar om inte "saltet" kan ha en "mögelsporavskräckande" effekt precis som ättika.
Förr i tiden när det byggdes träfartyg fanns det mellan skrovsida och garnering (skrovets insida), straks under däck vid luftningsspalten i garneringen, en hylla, den s.k. "salthyllan". Vid bygget lades stora mängder salt på denna hylla, just för att förhindra mögelbildningen och rötan av träskrovet, som var känsligast just där. Saltet kunde påfyllas vid behov! De som inte gjorde det fick byta övre bordläggning efter ett antal år. Nu har jag kommit från ämnet!
Kattsand kanske funkar också? Vad vet jag? För somliga går det lika bra med selleri!
Lycka till! Julian
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Amstel, Det var ett utförligt svar. Men var det från "fysikern"? Tyckte mer det verkade komma från en "Biolog". :wink:
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Hej
Värden från min bil idag
Ser bra ut utan kattsand eller torrboll
Högra delen är i bilen
 

Bilagor

  • 20170107_140303.jpg
    20170107_140303.jpg
    2,9 MB · Visningar: 8

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Amstel, Det var ett utförligt svar. Men var det från "fysikern"? Tyckte mer det verkade komma från en "Biolog". :wink:
Nja!?! I det här sammanhanget handlar det främst om vattnets fantastiska egenskaper, det är fysik det! Att en av de enklaste former av liv, mögel, kan uppstå i vatten hör väl till allmänbildningen :) (kallas visst även Biokemi)
Utan vatten, inget liv! Håll husbilen torr!:D
:bye: Julian
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Har nu avbrutit fuktmätningen då värdena inte skiljer sig i så stora variationer att det är meningsfullt att fortsätta.
Jag har skrivit ut loggen och de värden som visas ska inte tas som absoluta värden utan som en snabb egenkontroll av läget. Om mätning ska göras för att lämna ett ansvar görs det med mer kvalificerade instrument, men detta är fullgott för ett resultat av verkligheten i bilen.
Mätningen gjordes med en fuktmätare och en logg enligt protokollet, till fuktmätaren var också två fjärrindikatorer med kabel anslutna som mätte utomhus och i vägg i HB,n.
Dessa värden visar på att många av er som säger att det inte ska vara värme i bilarna under vintern och tillsammans med detta många konstiga frågor och påstående om att handlarna har ju ingen värme i bilarna som står ute. Ni ska läsa mina inlägg tidigare så hittar ni svaren. Jag tänker inte tvinga och argumentera varför, hur och när det är som det är utan ni får själv komma underfund med vad som är rätt och fel.
Hoppas jag bringat någon klarhet i fuktproblematiken och till sist ha 10 -15 grader varmt i bilen och alla ventiler öppna så tror jag ni kommer att märka bilen mår bättre.
Tack för mig !!
 

Bilagor

  • Fuktlogg HB 20170108.xlsx
    9,6 KB · Visningar: 65

alfan

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vålberg
HBK-Nr
3117
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Hej! Jag förstår att alla har sin tro och teori om saker och ting, men jag förstår inte detta med att det skall ställa till med fuktproblem utan att ha värme i husbilen vid avställning vintertid. Vi har haft 2 husvagnar och 5 husbilar under 16 år och vi har inte haft värmen på i något fordon vi har inte heller plockat ur några dynor, däremot har fordonen stått under tak i ventilerat utrymme.
Har aldrig haft någon tillstymmelse till mögel eller fukt någon gång.
Nu har vi sommarstuga oxå som står utan värme hela vintern inga problem
där heller. Har vi tur eller?????
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Ponera att man har husbilen under tak och uppvärmd inuti, vad händer då?
Har man som jag en plåtis så finns det plåtytor som inte är isolerade och där kommer det att bli kondensvatten eller isbildning när det är kallt. Detta kommer ju att smälta ibland och rinna ner på golvet. Där är det inte så varmt så vattnet kommer att sprida sig under trägolvet och ner till plåtgolvet där det blir liggande. Samma sak inbillar jag mig kommer att händer framme i hytten på en halvintegrerad bil.

Blir därför väldigt tveksam till att hålla bilen uppvärmd, rätta mig om jag har fel???
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Har vi tur eller?????
Nej, ni har inte tur!
Ditt område håller oftast en låg temperatur med låg luftfuktighet. De få gånger du utsätts för fuktig luft är för korta för att mögelsporer skall hinna växa till sig, och de får antagligen ingen mat heller. Så jag vet helt och fullt att du har rätt!
Annat är det här på Västkusten, alldeles intill havet där mycket hög luftfuktighet snarare är regel än undantag och varar ganska länge. Om även utetemperaturen går över +5 och husbilen, båten, stugan inte noggrant är rengjort är förutsättningarna goda att mögel skall börja trivas. Som sagt, tar man bort en av tre faktorer har man i regel inget att frukta här heller. God ventilation brukar räcka! Gamla välanvända dynor i en båt/husbil är det mest klassiska exempel. Suger åt sig mat, fukt och behåller värmen. Luktar fan, till våren!
:bye:Julian
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Nej, ni har inte tur!
Ditt område håller oftast en låg temperatur med låg luftfuktighet. De få gånger du utsätts för fuktig luft är för korta för att mögelsporer skall hinna växa till sig, och de får antagligen ingen mat heller. Så jag vet helt och fullt att du har rätt!
Annat är det här på Västkusten, alldeles intill havet där mycket hög luftfuktighet snarare är regel än undantag och varar ganska länge. Om även utetemperaturen går över +5 och husbilen, båten, stugan inte noggrant är rengjort är förutsättningarna goda att mögel skall börja trivas. Som sagt, tar man bort en av tre faktorer har man i regel inget att frukta här heller. God ventilation brukar räcka! Gamla välanvända dynor i en båt/husbil är det mest klassiska exempel. Suger åt sig mat, fukt och behåller värmen. Luktar fan, till våren!
:bye:Julian

Betyder ju att på vintern behöver bilen inte vara uppvärmd, det behövs istället de tre andra årstiderna.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Betyder ju att på vintern behöver bilen inte vara uppvärmd, det behövs istället de tre andra årstiderna.
Så kan det vara! Tidigt vår och sen höst upplever jag som de (varm-)fuktigaste perioderna. Sen vår är i allmänhet ganska torr, likaså sommaren fast den kan växla mycket och tidig höst brukar också vara torrt. Variationerna däremellan är stora men generellt varar, en för möglet gynnsam period, inte särskild länge.
I allmänhet vädras det också oftare innan alla går i idet. När idet stängs till, uppstår problemen! :D
Julian
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Hej! Jag förstår att alla har sin tro och teori om saker och ting, men jag förstår inte detta med att det skall ställa till med fuktproblem utan att ha värme i husbilen vid avställning vintertid. Vi har haft 2 husvagnar och 5 husbilar under 16 år och vi har inte haft värmen på i något fordon vi har inte heller plockat ur några dynor, däremot har fordonen stått under tak i ventilerat utrymme.
Har aldrig haft någon tillstymmelse till mögel eller fukt någon gång.
Nu har vi sommarstuga oxå som står utan värme hela vintern inga problem
där heller. Har vi tur eller?????

Vad är det du inte förstår?
Vi kan vara överrens om att RF ute är mellan 65-85% hela vintern ( ca 5-6 mån beroende var man bor). Utrymmet som finns som är kallställt (din husbil, din sommarstuga) kämpar ju att komma i jämnvikt med omgivningen (detta är inget hokuspokus) vilket innebär att väggkonstruktionerna kommer att uppnå denna RF vilket om du läst på din läxa är stor risk för fukt och mögelskador.
Om du inte har märkt något ännu så lägg ner pengar på en riktig fuktundersökning, men den ska göras nu och så gör du en i juni-juli. Så kommer du att få se resultatet.
Speciellt farligt lever din sommarstuga och skulle det finnas plast i ytterväggarna som diffusionsspärr så är det riktigt illa.
Man kan ju fråga sig varför det är ett 10 årigt konsumentskydd vid försäljning av fastighet??
Varför kommer det en ny lag nu i början 2017 som anger lägsta tempratur i en bostadsbyggnad??
Varför upptäcks fukt och mögelskador oftast först efter 5-7 år?
Jag har svaren men det är bättre om du googlar själv, så kanske svaren blir lättare att tro på.
När det gäller mögelpåväxt så påbörjas den vid 78-79% RF och den börjar växa var den än sitter även om det inte finns mat som beskrivs i tråden, maten för mögelpåväxten hämtas från luften, materialet och fukten. det spelar ingen roll var den sitter. Gå upp på vinden i din stuga och titta på insidan taket på norrsidan. Om du kallställer som du gör törs jag lova dig att den sidan är svartprickig men inte södersidan (om du har tur).
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Amstel ,menar du att man ska sperja ättika på ytor och klädsel i bilen i förebyggande syfte eller när skadan är skedd.Eller ska man sperja lite ut i luften bilen i förebyggande syfte?
Isf kanske man kan ställa en öppen burk men ättika i,men det kanske inte är så bra för metal ättika är väl agresivt
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Vet ni överhuvudtaget vad ni diskuterar i detta ämne ??? Snart ska man väl stryka skokräm på golvet ????????
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Nej jag vet inte mycket om skokräm men jag vet att ättika fungerar mot mögel.:rolleyes: Det vet för övrigt varenda husmor i Sverige men den arten är väl på utdöende!:cool:

Vippen! Här kommer några länkar:
Ättika
Tio tricks med ättika
Sköna hem

Om du Googlar på t.ex. "Ättika mot mögel" så lär du få många fler förslag!
Jag hittade inte något om skokräm mot mögel eller avfuktning!:)
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Förresten så kan man mycket väl ställa en kopp med ättika i kyl- och/eller frysskåpet i husbilen när det inte används, för att förhindra mögelbildning.
Men ha dörrarna ändå lite på glänt annars kan möglet kanske bli ättikaresistent, kallas väl "fullmögel" då. :D
Julian
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Vill varna för att ha ättika i kylskåpet för länge. Glömde ett fat med ättika i min kyl och efter några veckor hade hyllorna börjat rosta så det blev att skaffa nya. Som tillfällig doftborttagare fungerar det men inte under lång tid i ett så litet och slutet utrymme.
EssoJ
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Vill varna för att ha ättika i kylskåpet för länge. Glömde ett fat med ättika i min kyl och efter några veckor hade hyllorna börjat rosta så det blev att skaffa nya. Som tillfällig doftborttagare fungerar det men inte under lång tid i ett så litet och slutet utrymme.
EssoJ
Det kanske förklarar de små flagor som uppstår på gallrens krom. Jag antog att det var dåligt kromat.
Vi har kommit lite från ämnet (sorry!) men det sägs att även bakpulver (/bikarbonat) fungerar, det tar i.a.f. bort obehagliga dofter och funkar bra att göra rent t.ex. grillgaller men om det förhindrar tillväxt av mögel??? Sedan har säkerligen bikarbonat också en icke önkvärt effekt!?! Kylskåpet kanske växer??:D Ventilation är fortfaraende det bäst beprövade!!!
:bye: Julian
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

O.T

Ifall man har problem med "obehagliga dofter" i husbilen har man troligen värre problem än vad som diskuteras i denna tråd, då jobbar man med konsekvenserna från dålig avfuktning :(
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Nej jag vet inte mycket om skokräm men jag vet att ättika fungerar mot mögel.:rolleyes: Det vet för övrigt varenda husmor i Sverige men den arten är väl på utdöende!:cool:

Vippen! Här kommer några länkar:
Ättika
Tio tricks med ättika
Sköna hem

Om du Googlar på t.ex. "Ättika mot mögel" så lär du få många fler förslag!
Jag hittade inte något om skokräm mot mögel eller avfuktning!:)

Det var ett försök till skämt från min sida ,inte så lyckat kanske så jag ber om ursäkt om jag retat upp någon vilket inte var meningen från min sida :):)
 
Toppen