• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avfukta HB'n med kattsand

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag köpte en påse med kattsand av Silica Gel för att se hur det fungerar att avfukta husbilen med detta istället för torrbollar.

Kattsand.jpg

Jag öste i exakt 400 g av kattsanden i två tygpåsar av luftigt gardintyg. Påsarna hängdes upp, en i pentryt, och en i sovutrymmet.

Vikt.jpg

Efter två veckor vägde jag påsarna. Den ena vägde då 450 g och den andra 465 g.
De hade således totalt absorberat 1,15 dl vatten. Jag skall fortsättningsvis kontrollera hur mycket vatten de kan absorbera.
Det fina är att det går att torka Silica Gel i ugnen på låg temperatur och återanvända det.
Fortsättning följer.
 
F

Frudden

Guest
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Skulle vara riktigt intressant om du ställde in en torrboll samtidigt och mätte hur mycket vätska den samlade upp - som referens.

// Fredrik W
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Problemet är att fukten i inneluften anpassar sig till uteluften hela

Ja, om man inte stänger all ventilation så att det inte blir någon tifförsel av luft utifrån.

Gör man detta, dvs stänger all ventilation går det alldeles utmärkt att avfukta tex innerutrymmet i en båt/husbil/husvagn.

Med luftväxling, så kämpar man en hopplös kamp om man försöker avfukta även omgivningen.:D
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Passa på att åka till Bauhaus. De sålde ut avfuktare löjligt billihgt. Åtminstone här i Linköping. Jag körde den vi har drygt ett dygn och fick full tank, ca 3 liter. Rh gick ner från 90% till ca 55%.
// Göte J
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

En superbillig och super effektiv avfuktare kan man göra själv.

1 st 10 litershink

25kg säck kalciumklorid -> Kalciumklorid CC Road, 25 kg

1 st dukslag

Häll en stor mängd kalciumklorid i durkslaget, sätt durkslaget över hinken,
och vi har gort oss en gigantisk torrboll.

Googla på " avfuktare durkslag " och välj bilder så ser du hur det ser ut.
 
Senast ändrad:

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Passa på att åka till Bauhaus. De sålde ut avfuktare löjligt billihgt. Åtminstone här i Linköping. Jag körde den vi har drygt ett dygn och fick full tank, ca 3 liter. Rh gick ner från 90% till ca 55%.
// Göte J
Det var en effektiv avfukter. Har aldri hatt mer en 75 % luftfuktighet inne i vogna som står ute under et Julatrekk. Senker jeg fra ca 70 til 40% får jeg ut ca 1,5 dl. Nå kan ikke bobilen sammenlignes med en menneskekropp, men om vi gjør det, hvor godt hadde kroppen av den store variasjonen. Etter å ha jobbet ca 40 år med treverk, og litt treverk er det vel igjen i en bobil, glem alt som har med å variere luftfuktigheten. Ingen har klart å få ned luftfuktigheten i atmosfæren enda. Hadde jeg solgt kattesand, luftavfukter o.l hadde jeg ment det motsatte.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Ok, kompis jag överdrev lite. Avfuktaren stod nog något dygn längre än jag sa och den verkar slå av när det är 2,7-2,8 liter i tanken. Luftfuktigheten mäter jag med en billig hårhygrometer, så noggrannheten är väl därefter. Dessutom har jag bara stängt friskluftsspjället och satt en skumgummitätning i takluckan. Därför tar det inte många dagar innan Rh har jämnat ut sig!
// Göte J
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Om avfuktning skall fungera måste husbilen isoleras från all inkommande luft dvs tejpat igen helt annars får man avfukta hela atmosfären o då har man det man gör

Jag känner igen detta argument, det upprepas varje höst/vinter.

Kan man inte då med samma logik påstå att "det är ingen idé att försöka värma upp husbilen för om man inte inte isolerar hela husbilen från all inkommande luft måste man värma upp hela atmosfären".
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Jag känner igen detta argument, det upprepas varje höst/vinter.

Kan man inte då med samma logik påstå att "det är ingen idé att försöka värma upp husbilen för om man inte inte isolerar hela husbilen från all inkommande luft måste man värma upp hela atmosfären".

Har du varit med om sanering efter vattenskada , fukt, så du vet hur processen går till vid avfuktning ?? Sen blandar du äpplen och päron här :confused:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Jag känner igen detta argument, det upprepas varje höst/vinter.

Kan man inte då med samma logik påstå att "det är ingen idé att försöka värma upp husbilen för om man inte inte isolerar hela husbilen från all inkommande luft måste man värma upp hela atmosfären".



Nej,
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Har man 90%Rh i husbilen bör man nog åtgärda det, stiger värmen finns det risk för tillväxt.

Kollade nyss via IP-kamera i min husbil, som står 3,5mil från hemmet.
ok värden, har en enkel Wood's avfuktare riggad som jag kan starta men då måste det bli varmare.
 

Bilagor

  • rhdoris.JPG
    rhdoris.JPG
    65,2 KB · Visningar: 16

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

https://www.sp.se/sv/index/services/SPmonitor/Documents/Fukt i trä för byggindustrin 2013.pdf
http://vpp.sbuf.se/Public/Documents...8-8a78-57536dcacf10/71_71_07_16 webb 6sid.pdf
Fakta om fukt

Här finns tre länkar till FAKTA om fukt. Hur tror ni lite saltkristaller kan fungera som en avfuktare. Torrbollen drar till sig fukt och när innehållet blir mättat rinner sörjan ner och blandar sig med vattnet (fukten) och avger fritt vatten, enda skillnaden är att fukten nu finns i torrbollen men ändå kvar i utrymmet. Det vi behöver i våra husbilar är avfuktning av materialet inte av luften och framför allt så måste avfuktaren ha större kapacitet än den genom ventilerna inkommande uteluften.
Har sysslat med bl.a detta i snart 30år och är inte ens halvlärd.
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Du ligger redan på för höga Rh värde till den låga tempratur. Mellan 70-75% Rh vid en tempratur på 18 grader då kan du känna dig säker. Mögelpåväxten börjar vid 79% Rh och dit kommer du om det skulle bli en solig dag där solstrålningen höjer tempraturen någon grad.
Det är detta fenomen som gör att uteventilerade krypgrunder är så farliga. Den kalla vinterluften som finns i grunden kommer ingenstans när den varma sommarluften kommer och på några dagar så är krypgrunden uppe i 98% Rh med fritt hängande vattendroppar i bjälklaget.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Tommy ifall du reflekterade på mina värden så är de ok just p.g.a den låga tempen, men även det låga Rh-värdet, stiger dock temp. t.ex +10°C och Rh-värdet går över 75% så börjar man närma sig riskzonen.

Detta är något att tänka på ifall man har lite värme på i husbilen.


Bilden urklippt från Mögelindex - ett sätt att mäta hur snabbt mögel kan växa | Penthon
 

Bilagor

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    45,4 KB · Visningar: 12

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Jodå Peter du är på rätt sida men jag bara menar att marginalerna inte är så stora som det kanske låter. Det farliga är när man ligger så nära är att det kan bli förändringar i tempraturenoch då händer det saker.
Vi har ju lärt oss att ytterväggarna i en suterrängvåning inte ska isoleras så mycket på insidan utan man måste flytta daggpunken utanför ytterskalet på väggen, därför isolerar man utvändigt. För när solen värmer en vägg på senvintern får man fuktutfällning en bit in i isoleringen på ytterväggen. En husbilsvägg fungerar ungefär lika men där kan vi inte flytta ut isoleringen , när solen värmer väggen en vinterdag får man en utfällning i konstruktionen och en fuktutfällning i luftvolymen i bilen.
Har man en naturlig hög tempratur i bilen (utrymmet) så höjer man också ångtrycket utåt. Detta är bra, men inte alltid. Kabe har på sina husvagnar och husbilar en matta på insidan som andas och släpper igenom ångtrycket vilket gör att ytterväggen inte är lika utsatt som t.ex vår Polar husvagn som har en träfiberskiva och en plastväv. Detta får till följd att den fukt som kommer in i väggen som jag beskrev tidigare kommer inte ut och den konstruktionen som Polar använder finns i 95% av alla husbilar och husvagnar. Det är därför de flesta fabrikat har gått från träreglar till plastreglar, inte för att de kan bli fuktskadade vid läckage eller skada. Det är de fysikaliska lagarna som styr och vi måste anpassa oss till dessa. Så all heder Peter att du satsat på en avfuktare till bilen.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Har du varit med om sanering efter vattenskada , fukt, så du vet hur processen går till vid avfuktning ?? Sen blandar du äpplen och päron här :confused:

Ja det har jag och det finns nog ingen som försöker avfukta efter en vattenskada i husbilen med hjälp av torrbollar. Jag trodde tråden handlade om att sänka fuktigheten i luften vilket väl är en annan sak?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Det finnes en sammenheng mellom temperatur og hvor mye vatn luften kan bære.
Mättnadsånghalt.png

100% fukt ved -15 blir 15% ved +15 om en skal forenkle det litt, så vinterstid vil et oppvarmet rom som ikke tilføres annet enn litt luft fra ute blir effektivt tørt.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Ja det har jag och det finns nog ingen som försöker avfukta efter en vattenskada i husbilen med hjälp av torrbollar. Jag trodde tråden handlade om att sänka fuktigheten i luften vilket väl är en annan sak?

Men tyvärr du sänker inte fukten i luften, du bara transporterar den vidare till torrbollen som i sin tur står i samma utrymme som den som torrbollen tar fukten ifrån. Mäter du luftfuktigheten i ett utrymme som är hermetiskt tillslutet så får du samma värden hela tiden. Detta skulle kanske gå att ta fram en evighets maskin av detta bara du såg till att en viss mängd fukt tillförs för det går ändå åt mikroskopiska mängder för att hålla processen igång. så ditt påstående att tråden handlar om att sänka luftfuktigheten stämmer men du gör det inte med en torrboll.
 
Toppen