• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatlådan och farthållaren funkar ej ihop!!!!

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Har en Eura Mobil Integra och har samma problem med växellådan den vill inte växla ner när man har farthållaren ikopplad utan den segdra på 6ans växel och när den inte orkar tappar den farthållaren och växlar ner till 4an. Kör nu i backiga Spanien. Försöker i bland peta ner den manuellt men det dröjer inte länge så upp till 6 an igen.:confused:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Wizard, i t.ex denna artikel (fler finns) så redovisas "en del avvikande uppfattningar", se Färre vill växla - DN.SE har de kanske fel?

Att en momentomvandlare kan ge ett "högre moment" ... hänger jag inte riktigt med på, inkluderar väl isf ett växlingsskifte?

Vad förväntar man sig av uttalande från informationschefer och presschefer för biltillverkare som hela tiden försöker hålla ner kostnaderna??
Vad gäller momentomvandlare titta gärna på detta:
https://www.youtube.com/watch?v=z5G2zQ_3xTc
och lyssna noga när statorn beskrivs. Där pratar man om "torque multiplication"
Dvs momentförstärkning (fritt översatt).
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Vad förväntar man sig av uttalande från informationschefer och presschefer för biltillverkare som hela tiden försöker hålla ner kostnaderna??
Vad gäller momentomvandlare titta gärna på detta:
https://www.youtube.com/watch?v=z5G2zQ_3xTc
och lyssna noga när statorn beskrivs. Där pratar man om "torque multiplication"
Dvs momentförstärkning (fritt översatt).

Dessa effekter kommer väl till pass när man ska bränna däck :yes:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Har en Eura Mobil Integra och har samma problem med växellådan den vill inte växla ner när man har farthållaren ikopplad utan den segdra på 6ans växel och när den inte orkar tappar den farthållaren och växlar ner till 4an. Kör nu i backiga Spanien. Försöker i bland peta ner den manuellt men det dröjer inte länge så upp till 6 an igen.:confused:

Detta borde vara styrt av "programboxen" som är programmerad för en viss karaktär av av vx-lådan, borde gå att programmera om av t.ex. märkesverkstad, för att få en karaktär som harmoniserar bättre med ett tungt fordon.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

I forbindelse med monteringen av drag på min Iveco Daily baserte husbil ble Agile omprogrammert for maks vogntogvekt = totalvekt bil + 3000 kg henger. Comfortmatic er en videreføring av teknologien i Agile og bør ha samme muligheter. I varebiler er Comfortmatic optimalisert for noe lavere vekt enn totalvekten for å gi en mer "sporty" kjøreopplevelse. I husbiler burde lådan optimaliseres for totalvekt - eller maks vogntogvekt.

Med fartshålder satt til 80 kmh og lang motbakke synker min bil til omlad 70 før den veksler ned til 4an for så å akselrere til 80 før den legger inn 5an. Ved lange utforbakker derimot hvor bilen triller noe over 80 så kobler farthålder ut etter en tid selv om jeg ikke bromser.
 

degens

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Piteå
HBK-Nr
9756
Medlemskap
2021
Skrev får ett tag sedan ett inlägg med samma rubrik som nu.
Efterlyser nu bilar med samma fel som jag.
Har en fiat 2012 med "automatlåda" 2,3 150 hk. Där växlingen inte funkar.
Enligt Fiat själv så har man tillverkat en serie bilar med den "egenskapen" att växlingen inte funkar. Och man kommer inte driva frågan från Fiat Sverige mot Fiat Italien, förän ett antal kunder anmäler att dom har fel på sin bil.
Idag har man ingen lösning på problemet. Man prioriterar inte heller att ta fram en lösning. ( eftersom "ingen" anmäler felet)
Fiat Sverige välkomnar anmälningar från er som har problem med växlingen då farthållaren är aktiv.
Hjälp mig att få en lösning på bekymret och gör en anmälan hos Fiat!
Dom finns på telefon 020-10 05 02
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Automatlådan och farthållaren funkar ej ihop!!!!

Skriv gärna om detta i "problem med fiat raporterad här " tråden så kanske det händer något.
Vi är många med problem men importören skiter i detta. En riktig leverantör borde bry sig om sitt rykte. Fler har problem än de som inte har enligt trådarna på detta forum.:(
 
Senast ändrad:

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Automatlådan och farthållaren funkar ej ihop!!!!

Jag blir fundersam på orden "växlingen fungerar ej"!?
I vår bil årsmodell 2013 150 hp så är det ej problem med växlingarna normalt. Däremot kan det uppstå att den inte växlar ner i uppförsbackar, när farthållaren är ikopplad.
Tyvärr så är jag då tollerant och puttar till växelväljaren och är då inget problem.
Vår bil är också i det skicket att det fungerar vid de flesta tillfällen, och då blir man ej så aktiv att klaga som man borde.
Min Fiatservicekille hade inte hört talas om problemet när jag frågade vid ett tillfälle.
Jag lovar att ringa telefonnumret för att ev få justerat felet.
Bengt
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Automatlådan och farthållaren funkar ej ihop!!!!

Jag har omvänt förhållande. Vår växlar för tidigt i motlut när jag kör med farthållaren.

Man har inte hittat någon inställning som står fel så därför har jag som vana att koppla bort automatväxlingen under transportsträckorna när farthållaren är till och sköter växlingen manuellt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Automatlådan och farthållaren funkar ej ihop!!!!

Jeg tror problemet både for Gunnar og dere andre kommer av en programparameter i lådan. Det er for fabrikken mulig å endre hva som er normalvekt på bilen - den andre parameter som kan spille inn er hvilken motorkraft som er oppgitt i lådans program.

På min Iveco Agile basserte husbil vet jeg at N+B endret normalvekten i forbindelse med at det ble montert 3 tonns dragkrok.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Automatlådan och farthållaren funkar ej ihop!!!!

Skrev får ett tag sedan ett inlägg med samma rubrik som nu.
Efterlyser nu bilar med samma fel som jag.
Har en fiat 2012 med "automatlåda" 2,3 150 hk. Där växlingen inte funkar.
Enligt Fiat själv så har man tillverkat en serie bilar med den "egenskapen" att växlingen inte funkar. Och man kommer inte driva frågan från Fiat Sverige mot Fiat Italien, förän ett antal kunder anmäler att dom har fel på sin bil.
Idag har man ingen lösning på problemet. Man prioriterar inte heller att ta fram en lösning. ( eftersom "ingen" anmäler felet)
Fiat Sverige välkomnar anmälningar från er som har problem med växlingen då farthållaren är aktiv.
Hjälp mig att få en lösning på bekymret och gör en anmälan hos Fiat!
Dom finns på telefon 020-10 05 02
Vad jag kan förstå så är du nog helt ensam om problemet eftersom dessa vxllådor fungerar så oklanderligt.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Automatlådan och farthållaren funkar ej ihop!!!!

Skrev får ett tag sedan ett inlägg med samma rubrik som nu.
Efterlyser nu bilar med samma fel som jag.
Har en fiat 2012 med "automatlåda" 2,3 150 hk. Där växlingen inte funkar.
Enligt Fiat själv så har man tillverkat en serie bilar med den "egenskapen" att växlingen inte funkar. Och man kommer inte driva frågan från Fiat Sverige mot Fiat Italien, förän ett antal kunder anmäler att dom har fel på sin bil.
Idag har man ingen lösning på problemet. Man prioriterar inte heller att ta fram en lösning. ( eftersom "ingen" anmäler felet)
Fiat Sverige välkomnar anmälningar från er som har problem med växlingen då farthållaren är aktiv.
Hjälp mig att få en lösning på bekymret och gör en anmälan hos Fiat!
Dom finns på telefon 020-10 05 02

Nu har jag tagit kontakten med Fiat i denna frågan. Kundtjänst-flickan jag pratade med kände inte till denna fråga. Hon kontaktar Fiatverkstaden där jag klagat och där de ej kände till problemet, och skulle forska vidare i Fiatorganisationen.
Jag fick ett mycket trevligt bemötande och hon lovade att återkomma med ett svar till mig.
Vi får se vad som händer?
Bengt
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Automatlådan och farthållaren funkar ej ihop!!!!

Skrev får ett tag sedan ett inlägg med samma rubrik som nu.
Efterlyser nu bilar med samma fel som jag.
Har en fiat 2012 med "automatlåda" 2,3 150 hk. Där växlingen inte funkar.
Enligt Fiat själv så har man tillverkat en serie bilar med den "egenskapen" att växlingen inte funkar. Och man kommer inte driva frågan från Fiat Sverige mot Fiat Italien, förän ett antal kunder anmäler att dom har fel på sin bil.
Idag har man ingen lösning på problemet. Man prioriterar inte heller att ta fram en lösning. ( eftersom "ingen" anmäler felet)
Fiat Sverige välkomnar anmälningar från er som har problem med växlingen då farthållaren är aktiv.
Hjälp mig att få en lösning på bekymret och gör en anmälan hos Fiat!
Dom finns på telefon 020-10 05 02

Är det inte garanti på bilen fortfarande (eller var när felet uppstod)? I så fall måste ju säljaren åtgärda på ett eller annat sätt.
 

hansolo

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
14117
Medlemskap
2024
Sv: Automatlådan och farthållaren funkar ej ihop!!!!

Skriv gärna om detta i "problem med fiat raporterad här " tråden så kanske det händer något.
Vi är många med problem men importören skiter i detta. En riktig leverantör borde bry sig om sitt rykte. Fler har problem än de som inte har enligt trådarna på detta forum.:(

Du gillar inte FIAT det märks med all tydlighet vilket är ok! Du påstår att fler har problem än inte problem hur har du kommit fram till det?
Själv har jag en FIAT husbil med automat som fungerar mycket bra och en Volvo som fungerar men det finns forum för likasinnade Volvo ägare där vissa har problem med sina bilar men inte fler än som har väl fungerande...
 
F

F.d. 50323

Guest
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Hej, tack för ditt svar. Vi har ringt Fiat kundservice 010 100502 och Johan Källström. Hamnade hos en dam i receptionen som hävdade att detta måste gå genom en verkstad. Hon förstod över huvud taget inte problemet, och var omöjlig att prata med. Johan Källström fick vi inte prata med... Hälsningar Karl-Henrik och Eva (okunnig)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Det där var bland det roligaste jag läst på länge, att det skulle vara en egenskap! Klart att den ska växla ned när det behövs, något annat är bara struntprat.

Klart som korvspad.
Vår växlar ner i både uppförs- nedförs-backar.
Allt för att hålla begärd hastighet.
Fast det är ju en MB med riktig automat :)
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Farthållaren och automatlådan funkar ej ihop!!

Klart som korvspad.
Vår växlar ner i både uppförs- nedförs-backar.
Allt för att hålla begärd hastighet.
Fast det är ju en MB med riktig automat :)

Växlar den verkligen ner o bromsar med motor? Brukar inte de som jag har kört med. Automatiskt för att hålla hastigheten i utförsbacken.
 
Toppen